PDA

View Full Version : Barre akkoorden vraag



ErikGuitar
11 oktober 2005, 02:47
Hallo

Ik heb hier een tab met barre akkoorden van guitartabs.cc En vroeg me iets af.

E F F# G G# A A# B C C# D D#
e-0--1--2---3--4---5--6---7--8--9---10-11---------
B-0--1--2---3--4---5--6---7--8--9---10-11---------
G-1--2--3---4--5---6--7---8--9--10--11-12---------
D-2--3--4---5--6---7--8---9--10-11--12-13---------
A-2--3--4---5--6---7--8---9--10-11--12-13---------
E-0--1--2---3--4---5--6---7--8--9---10-11---------


Waarom gaan het hier van de open E gelijk 1 stap omhoog naar de F


A A# B C C# D D# E F F# G G#
e-0--1--2--3--4--5---6--7--8--9--10-11------------
B-2--3--4--5--6--7---8--9--10-11-12-13------------
G-2--3--4--5--6--7---8--9--10-11-12-13------------
D-2--3--4--5--6--7---8--9--10-11-12-13------------
A-0--1--2--3--4--5---6--7--8--9--10-11------------
E-------------------------------------------------


En waarom gaat het hier een halve stap omhoog van de a naar de verhoogde A? Terwijl hierboven ze gelijk 1 stap omhoog gaan?
Ik dacht namelijk dat het altijd met een halve stap ging.

En in principe kan je barre akkoorden gebaseerd op A toch ook spelen zonder de B snaar te fretten? Dus dat de B-snaar ook gewoon de noot wordt waar je de barre pakt. Wordt het akkoord dan anders genoemd?

taylor
11 oktober 2005, 11:06
de stap van E naar F is half vandaar...............

ErikGuitar
11 oktober 2005, 13:18
Euuh maar 1 hele noot dus 1 hele stap is tog bijv van a naar b of van E naar F in dit geval dat is dan toch een hele stap?

En bij die 2e tab kan je bijvoorbeeld toch ook het c barre akkoord spelen zonder de b snaar te fretten??
Hoe heet dit akkoord dan??

harrie-beton
11 oktober 2005, 13:30
Ik zou als ik jou was eerst iets basaals over muziektheorie leren voordat je dit soort forums gaat vullen.

[zucht]
poging tot antwoord op je vraag: muziek is twaalftonig.
Een gitaar kent geen "stappen" en muziek ook niet. Een piano kent halve noten en hele noten (zwarte en witte toetsen). Een gitaar heeft geen verschil. De twaalftonige ladder zoals in je schema staat heet een chromatische ladder. In veel westerse muziek worden maar 8 van de 12 gebruikt en die 8 heten noten maar dat is een kwestie van definitie. Het beste is om alle 12 varianten te leren.

Een A zonder b snaar gefret, de noot op de b snaar (bij een gewone A is dat een C#) dat is juist de terts en die bepaald de kleur van het akkoord!

ErikGuitar
11 oktober 2005, 14:28
Sry dude, maar ik zei dus al dat ik niks wist van theorie.

Maar nog steeds heb ik geen antwoord op me eerste vraag, waarom het de ene keer met een halve noot omhoog gaat dus van a naar A#

En de andere keer gelijk een hele van E naar F.

En met me 2e vraag bedoelde ik:

Als je en c barre speelt.
op deze manier:


3
5
5
5
3
3

Of op deze manier:

3
3
5
5
3
3

Verandert het akkoord dan van naam?

DREAMMACHINE
11 oktober 2005, 14:31
:o ....je eerste vraag staat net boven je uitgelegd!...

en iedere andere greep op je gitaar heeft een andere naam, hoewel sommige akkoorden in een andere ligging gespeeld kunnen worden, maar zover ben je nog niet iig....

ErikGuitar
11 oktober 2005, 15:29
Ik zou als ik jou was eerst iets basaals over muziektheorie leren voordat je dit soort forums gaat vullen.

[zucht]
poging tot antwoord op je vraag: muziek is twaalftonig.
Een gitaar kent geen "stappen" en muziek ook niet. Een piano kent halve noten en hele noten (zwarte en witte toetsen). Een gitaar heeft geen verschil. De twaalftonige ladder zoals in je schema staat heet een chromatische ladder. In veel westerse muziek worden maar 8 van de 12 gebruikt en die 8 heten noten maar dat is een kwestie van definitie. Het beste is om alle 12 varianten te leren.

Een A zonder b snaar gefret, de noot op de b snaar (bij een gewone A is dat een C#) dat is juist de terts en die bepaald de kleur van het akkoord!


Mijn eerste vraag was, waarom van open E akkoord gelijk naar F , dus een hele noot.
En van open A akkoord naar A# dus een halve noot
Terwijl ik d8 dat het altijd met een halve noot ging :???: . Ik kan uit de post van harrie hier geen antwoord uithalen sry :???:


En mijn 2e vraag was wat de naam van het c barre akkoord dan wordt als je de alleen de g en d snaar fret i.p.v de g,d en b

daar heb ik ook geen antwoord op gehad.
Iemand? :???:

harrie-beton
11 oktober 2005, 15:58
muziek theorie is niet makkelijk.

vraag 1: er zijn twaalf tonen. Tussen iedere NOOT zit een halve toon.
Tussen de D en de E zit de Emol of D#. Dat is dezelfde naam voor dezelfde noot.
Er zijn twee uitzonderingen, tussen de E en F en B C zit geen halve noot.
Vraag niet waarom, onze oren werken nu eenmaal zo dat wij die frequenties prettig en logisch vinden.


vraag2. (ik heb de tonen erbij gezet)
3 G
5 E
5 C
5 G
3 C
3 G

dit akkoord heet C majeur.

Of op deze manier:

3 G
3 D
5 C
5 G
3 C
3 G

Dit akoord heet C9

ErikGuitar
11 oktober 2005, 16:20
Kijk nu is het duidelijk
Bedankt :dance:

En dat c9 akkoord gaat dus ook zo voor alle andere akkoorden toch?

jaspie
11 oktober 2005, 19:09
ja je kan hem gewoon over de hals verschuiven en het is trouwens niet de gebruikelijke manier om een G in de bas te hebben bij een Cmajeur

harrie-beton
11 oktober 2005, 20:20
ja je kan hem gewoon over de hals verschuiven

Dat klopt! En deze regel gaat op voor alle akkoorden die volledig bare zijn.


en het is trouwens niet de gebruikelijke manier om een G in de bas te hebben bij een Cmajeur

mwah. Vroeger deed ik inderdaad keurig de dikste snaar gedempt maar in rock-akkoorden klinkt het lekker vol om hem erbij te doen.
Ik ben geen supergitarist maar ik kan nu wel zo aanslaan dat hij zachter is als de rest. Dat beheerste ik, toen ik begon niet maar nu wel.

Epic
14 oktober 2005, 11:08
Sry dude, maar ik zei dus al dat ik niks wist van theorie.

Maar nog steeds heb ik geen antwoord op me eerste vraag, waarom het de ene keer met een halve noot omhoog gaat dus van a naar A#

En de andere keer gelijk een hele van E naar F.


de chromatische toonlader (12 tonen) is als volgt:


C C# D D# E F F# G G# A A# B C

Zoals je ziet is er tussen de E en de F, en B en C geen halve noot, want die afstand is al een halve noot.
Kijk maar eens naar een piano, alle witte toetsen zijn de noten zonder # hierboven, en alle zwarte zijn die met een #. Past er precies op.
http://colomar.com/Shavano/PianoNotes.gif

Een B# bestaat gewoon niet, net zoals Fb, E# en Cb.

Zoek op internet eens wat over toonladders en toonsafstanden.

SimonS
14 oktober 2005, 11:17
Een B# bestaat gewoon niet, net zoals Fb, E# en Cb.
Daar valt over te twisten :)

harrie-beton
14 oktober 2005, 11:19
ik heb laatst een kerk gezien en daar stond een orgel die niet 12 tonig was maar 24 tonig. helaas geen foto's van.