PDA

View Full Version : wat is een condensator microfoon?



Ic3gl0vE
17 september 2002, 18:01
ja dat vraag ik me dus af...

BLOK182
17 september 2002, 18:29
ikke ook wel eigenlijk

Ic3gl0vE
17 september 2002, 19:08
gaaf, gaan we samen op antwoord wachten :smile:

x.studio
17 september 2002, 19:33
Ok, ik zal er eens voor gaan zitten en ff de techneut uithangen .
Condensatormic's zijn opgebouwd rond een dun flexibel membraampje en een metalen plaatje, de backplate genoemd. Beide delen staan onder een constante polarisatiespanning. De backplate bevind zich een klein stukje van het menbraam af. De backplate is herkenbaar doorgaans aan de perforatie die er zit om de luchtverplaatsing die geluidstrillingen nu eenmaal teweeg brengen door te laten. Die backplate fungeert tevens als soort van mechanisch dempingssysteem voor de fluctuaties en resonanties van het membraam. Het membraam bestaande uit een superdunne metalen folie reageert heel gevoelig op verschillen in luchtdruk (op geluidstrillingen dus). De bewegingen van dat membraam veroorzaakt spanningsverschillen in de condansator. Die elektrische pulsjes zijn vervolgens je mic signaal.
Dat membraam heeft een constante polarisatiespanning nodig, die externe spanning die aan de mic geleverd wordt is de zogenaamde 'phantom power' . Je hebt wellicht op mengpanelen of mic pre-amp's wel eens iets zien staan als '48+', dat slaat dan op die 'phantom power'. Via de mic kabel verkrijgt zo'n condensatormic de benodigde gelijkspanning.
Nu wil je zeker ook weten hoe het zit met de dynamische mic..?

grt Pieter

BLOK182
18 september 2002, 17:38
damn............ enne, waar gebruik je die dingen voor? Je zet toch toch voor gitaarversterkers toch?

sleep_to_saturate
18 september 2002, 18:01
Uhm nou het is meer een zangmicrofoon.

x.studio
19 september 2002, 02:50
Op 2002-09-18 17:01, schreef sleep_to_saturate:
Uhm nou het is meer een zangmicrofoon.


Correctie, het is OOK een zangmicrofoon. Condensators zijn gevoeliger en hebben een groter frequentiebereik, zullen bv op bronnen met veel boventonen een mooier resultaat geven. Live worden ze minder gebruikt wegens de hogere kwetsbaarheid, maar in studio's worden ze heel wat breder ingezet dan alleen voor zang. Live gebruik ik ze als overheads bij de drums, en thuis om bv zang of akoestische gitaar mee op te nemen. Als enkel zangmic doe je ze ernstig tekort.

grt Pieter

Ic3gl0vE
20 september 2002, 23:47
dus een condensator microfoon is 'uitgebreider' zeg maar en daardoor beter geschikt voor in de studio als je niet al te veel geld hebt? (voor veel microfoons bijvoorbeeld..)

sebass
22 september 2002, 03:25
Op 2002-09-20 22:47, schreef Ic3gl0vE:
dus een condensator microfoon is 'uitgebreider' zeg maar en daardoor beter geschikt voor in de studio als je niet al te veel geld hebt? (voor veel microfoons bijvoorbeeld..)


Nou ik ben bang dat je voor een stereo condensator microfoon toch aardig wat centjes moet neertellen. Dan ook nog een versterker of channelstrip maarja dan heb je ook wat. Ik ben er nog steeds van plan een te kopen dan is mijn collectie thuis compleet. AKG c 1000 s of iets in die richting daar heb ik er een paar van gebruikt voor de opname van mijn akoestische en het resultaat was echt prachtig :grin:

x.studio
23 september 2002, 03:18
Een gemidelde condensatormic pleegt wat duurder te zijn dan een dynamische alhoewel er wel een aantal budgetcondensators zijn, maar verwacht geen Neumann kwaliteit voor 150 eurootjes, wat niet inhoud dat alles wat duur is goed is en vice versa (qua prijs/kwaliteitverhouding).
Bij de aanschaf van een condensator moet je er rekening mee houden dat die 'phantom power' nodig heeft en een fatsoenlijke pre-amp. Heb je een mengpaneeltje dat die levert dan houdt niets je tegen, koop je een condensator met de bedoeling een mic te hebben die universeel inzetbaar is tegen relatief lage prijs, dan moet ik je teleurstellen. Als ik in de situatie zat dat ik wel een goed mengpaneel had en maar 1 mic mocht aanschaffen, dan werd het een condensator. In het andere geval zou het waarschijnlijk gewoon een Shure sm57 worden, de 'alltime allrounder' zogezegd .

grt Pieter

sleep_to_saturate
24 september 2002, 13:14
Ik zit zelf te peinzen over een Rode NT2 ofzo. Heb je daar wat ervaringen mee. of meer info. Heb 'm gehoord bij wat opnames.

x.studio
26 september 2002, 04:08
Nee helaas, wel wat van gelezen, maar dat kun je zelf zoeken via google ook vinden. Maar je zegt zelf hem gehoord te hebben dus ehh... Het punt is, is dat er geen perfekte mic is voor elke situatie. Helaas heb ik hier geen heel uitgebreide collectie liggen, maar als ik een mic overweeg in die prijsklasse leen ik er eentje samen met een collega kandidaat en voer een zgn A-B test uit. Als je een beetje goede kontakten hebt met je vaste leverancier(winkel) is dat best te regelen, desnoods huur je hem een dagje en spreek je af dat bij aanschaf van een mic die huurprijs gekort wordt op de prijs.

grt Pieter

Lion
12 november 2002, 19:39
Ik leer hier enorm veel, dank jullie wel!
Ik zit nog mijn microfoon-wensje voor opnemen op een Sony MD N-1 minidisc (voor met name studiedoeleinden, maar wil het ook een beetje mooi...). Ik heb maar één ingang in de MD. De keuze voor een goede stereomic lijkt voor tegelijk (!) stem en gitaar opnemen daarom (te?) snel gemaakt...
Ik heb er zo'n € 450 max voor over.
Of ligt er een andere keuze op de loer? Kun je ook voor een minidisc een mengtafeltje proppen? En wordt dat dan voor hetzelfde geld (kan dat überhaupt) minder kwaliteit geluid dan een heel behoorlijke mic?
Ik zie door de klepels het bos niet helemaal geloof ik. Kortom welke stereo-mic en/of tafeltje/mics-mix?
Indien één mic: Is de AKG C2000B rechtstreeks geschikt voor MD?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lion op 2002-11-13 07:15 ]</font>

Ic3gl0vE
13 november 2002, 18:22
goeie mics hebben een XLR aansluiting, die passen niet in een MD speler

Lion
13 november 2002, 23:55
Sorry, maar bij de beschrijving van de Sony ECM-MS957 stereomic staat:
(...)
- Speciaal voor DAT en MiniDisc.
- Frequentiebereik: 50 - 18.000 Hz
(...)
- XLR aansluiting op de body van de Microfoon
(...).
Of bedoel je dat XLR niet past op portable(!) MiniDisc?

x.studio
14 november 2002, 02:56
Lion: Als je met een condensator wil werken zul je in het gros van de gevallen er iets tussen moeten hebben wat de benodigde phantom power levert, en alhoewel niet bekent met minidisc kan ik je beloven dat die funktie er niet op zal zitten, Er zijn enkele batterijgevoede condensers en plugverlopen zijn ook te verkrijgen. Zo'n mic geeft een gebalanceerd laag-ohmig signaal af, weet niet wat die minidisk doet, maar ik zou een andere weg kiezen. Het kan allemaal wel, maar als je er 450 euro tegenaan wil gooien zijn er alternatieven die aantrekkelijker zijn.

optie 1 : bescheiden mengpaneeltje (met phantom)doorverbinden met de ingang van die minidisk. Mic aansluiten op dat mengpaneeltje en klaar. voordelen : je hebt de noodzakelijke voeding voor eventuele condensator, je kunt beter je opname en afspeelniveau naar je disk regelen en je hebt al iets van een bescheiden toonregeling.
nadelen: Je kunt nooit een mic zo opstellen dat hij zowel goed staat voor zang als je gitaarwerk en er is niks na te bewerken.

optie 2 : eigenlijk hetzelfde, alleen skip je nu die minidisk en sluit je het mengpaneel aan op je pc. Je neemt een audioprogramma, legaal of wat je maar wil (zijn ook gratis legale programma's) en neemt je spel op, eventueel beetje nabewerken, galmpje, EQ, chorusje erbij, wat je maar wil en brand je creativiteit op een cd-rommetje. voordelen : goedkoop (spaart minidisk uit) en je hebt meer bewerk (edit)mogelijkheden. Ook zijn er nu meersporenopnames mogelijk wat altijd wenselijk is. Zang en gitaar samen met 1 mic is nou niet echt ideaal te noemen en je kunt door met meer sporen te werken een beter mic-plaatsing kiezen voor je gitaar en je op het spelen concentreren, zelfde geld voor als je daarna gaat inzingen, kunt er nog eens een solo'tje aan toevoegen etc.
nadeel: het is weinig mobiel, kleine leercurve voor de software

optie 3: Koop een bescheiden digitale recorder, Heb ze zelf nooit gebruikt, maar Zoom bv maakt goedkope 4 sporenrecorders voor heel bescheiden bedragen (werken met geheugenkaarten). Hang daar een mic voor en ga verder te werk zoals bij methode 2, alleen doe je het multitracken nu op die Zoom en haal je even een gratis legaal en simpel te gebruiken programmaatje op van het www. Audacity is zo'n soort programma (komt uit de mouw van de Linux-ontwikkelaars en werkt ook op windows). Heb je je opnames klaar en gemixt op je Zoom, dan verbind je die met de line-in van je pc, even overzetten, laatste finishing touch en klaar, alleen nog even een cd-tje bakken.
voordeel ten opzichte van optie 2 is dat je mobiel bent, nadeel : duurder (nog binnen je budget dat wel).

Welke mic je moet nemen?
Ik zou een condensator prefereren (je speelt akoustisch?) maar een al te duur exemplaar zou het niet worden om de simpele redenen dat die om tot z'n recht te komen vereist dat je er een een goede pre-amp aan hangt en dat zou betekenen dat je het simpelweg niet red met het budget. Zou zoiets zijn als een dure versterker kopen en daar vervolgens prutspeakertjes aanhangen. Is zonde van je geld.

Ik zou voor optie 2 of 3 gaan (afhankelijk van je mobiliteitswens. Ook met een relatief eenvoudige set-up zijn best goede resultaten te bereiken, niet vergeten te experimenteren met de mic-plaatsing, kan dag en nacht schelen.

grt Pieter

Lion
14 november 2002, 08:26
Dank je wel, Pieter, voor je uitgebreide hulp! Ik ga mij er verder in verdiepen. Gezien de gewenste mobiliteit zou het weleens optie 3 kunnen worden! En ja, ik speel inderdaad acoustisch.

x.studio
14 november 2002, 21:13
graag gedaan, en eh weet niet of dat er duidelijk uit naar voren kwam, maar dat seperate mengpaneeltje kun je bij optie 3 skippen, die funktie neemt die recorder over.

succes Pieter

sleep_to_saturate
18 november 2002, 12:19
Daar moet je overigens wel op letten, op de meeste kleine digitale sporenrecorders zit geen phantom power switch.