PDA

View Full Version : Vraagjes



ErikGuitar
11 oktober 2005, 02:38
Hallo

Dit wordt mijn eerste post op dit forum :), ik lees het al een tijdje maar weet voor de rest weinig van theorie of hoe een gitaar in elkaar zit af.
FF een vraagje.

Ik heb een squier strat en daar zit een 5-standen schakelaar op.
Ik heb gemerkt dat ik op de 2e stand ( vanaf de snaren ) het mooiste warmste geluid geeft, en ik weet ook dat die schakelaar schakelt tussen de elementen.

Maar op wat voor element speel je nou in die verschillende standen?
Dus als ik de schakelaar op bijvoorbeeld op de allereerste stand heb dus helemaal naar boven op wat voor element speel je dan? en hetzelfde voor de andere standen.

En ik vraag me ook al een tijdje af waarom bijv het hals element anders klinkt dan het brug element waar ligt dit aan?

Sry voor de n00bvragen maargoed
Mzzl
Erik

Kim Wilson
11 oktober 2005, 07:35
Hey Erik,

Allereerst welkom hier op het forum. :)


De bovenste stand van de schakelaar is het halselement. Daarna ga je verder naar achter. Dus, als boven stand 1 is en de onderste stand 5:
1 = hals pu
2 = hals + midden pu
3 = midden pu
4 = midden + brug pu
5 = brug pu


Het verschil in klank komt door de amplitude van de snaar op de plaats waar het opgevangen wordt. Bij de hals gaat de snaar ver heen en weer, en dit resulteert in een warme toon, bij de brug is ie veel scheller, omdat ie daar veel minder ver trilt. Probeer dit maar eens: sla eerst de snaar aan vlak bij de brug, en daarna ergens halverwege...

Suc6!

ErikGuitar
11 oktober 2005, 13:22
Thnx voor je reply :)
Dat schakelen is me duidelijk nu.

Alleen bij de brug wordt die scheller dan bij de hals hmm ok.
Maar ik snap je uitleg niet helemaal van hoe dit dan komt?? :???: :oops:

" Het verschil in klank komt door de amplitude van de snaar op de plaats waar het opgevangen wordt. Bij de hals gaat de snaar ver heen en weer, en dit resulteert in een warme toon, "

Dit snap ik dus niet :oops:

Cubensis
11 oktober 2005, 13:29
sla je snaar maar eens helemaal bij de brug aan en eens helemaal bij de neck, bij de brug klinkt het veel scheller, vandaar dat het geluid ook scheller is als je het daar opvangt

waayer
11 oktober 2005, 13:49
je kunt ook even met je vingers tikken op het element zelf dan hoor je welke elementen staan ingeschakeld bij de betreffende stand van de schakelaar

ErikGuitar
11 oktober 2005, 14:22
sla je snaar maar eens helemaal bij de brug aan en eens helemaal bij de neck, bij de brug klinkt het veel scheller, vandaar dat het geluid ook scheller is als je het daar opvangt

Ow ok, dus een element bijvoorbeeld het halselement klinkt warmer omdat het geluid van de snaren bij de hals warmer is.
En een element vangt het geluid van de snaren op, dus een halselement vangt het geluid bij de hals op en het brugelement vangt het geluid bij de brug op.
Zeg ik het zo goed?

Maar nu weet ik nog niet waarom het geluid scheller is bij de brug.
:???:

Thnx voor ej reply btw

Anavrin
11 oktober 2005, 14:35
je begint het door te krijgen...
Wat KimWilson bedoelt met Amplitude is om het simpel te zeggen vergelijkbaar met touwtje springen. :razz:
In het midden maakt het touw (de snaar) de grootste boog, en bij de handen van de draaiers (brug en linkerhandpositie) de kleinste boog. OMdat dus de snaar bij de brug altijd een kleinere boog maakt dan bij de midden en halselementen klinkt het geluid bij de brug scheller. Zo heb je dus met 3 precies dezelfde elementen (zoals in jouw Stratocaster) toch een ander geluid door de positie van de elementen.

Snappie? Iig nog veel succes met spelen (da's toch belangrijker dan de theorie vind ik... Je hoeft (nog) niet te weten hoe het werkt, als het maar werkt)

Pierz
11 oktober 2005, 14:46
Het klopt volgens mij niet helemaal wat je zegt Anavrin. Het lijkt of je amplitude en frequentie door elkaar haalt. Bij de brug zou je in pricipe dezelfde toon moeten horen als bij de hals, alleen met een kleinere amplitude (dus zachter geluid, het element zit ook dichter tegen de snaren).

Echter, als de amplitude kleiner is, zullen 'bijgeluiden' zoals aanslag in verhouding harder klinken, waardoor deze bij de brug beter hoorbaar zijn dan bij de hals. Dit geeft dacht ik dat schelle geluid.

Orpheo
11 oktober 2005, 16:59
zover ik het snapte kwam het schelle geluid bij de brug door t feit dat een brugpup andere frequenties oppikt dan bij de hals pup, en dat heeft ook weer te maken met de amplitude...

maar dat is zorg voor later denk ik zo. je kan beter nu gewoon spelen, en de diverse sounds van je gitaar leren gebruiken.