PDA

View Full Version : Inkeping op brug veroorzaakt demping?



Grisolda van Beveren
11 oktober 2005, 01:06
Hallo, ik heb net het zadel van mijn klassieke gitaar vervangen en er een nieuw setje snaren opgezet.

Nu ik er zo aandachtig mee bezig was kwam ik er achter dat mijn G-snaar wat gedempt klinkt ten opzichte van de rest.

Mijn blik naar de brug toe verplaatsend constateer ik dat juist deze snaar niet helemaal in de inkeping valt, hij blijft wel op zijn plaats, maar de andere snaren zitten er precies omvat in en deze niet.

Kan dit te maken hebben met het feit dat ik met heavy tension snaren speel ipv het normale setje wat er ooit op zat? Deze zijn nl. dikker.

Mijn vraag is in het kort: dien ik de inkeping omvattend te schuren?

Alvast bedankt!

Picker
11 oktober 2005, 09:24
Ik neem aan dat je de kam ("nut", in het Engels) bedoelt. Aan de kant van de stemmechanieken? En ik begrijp dat de sleuf iets te smal is voor de snaar?

Dan zou het goed kunnen dat de snaar vreemd gaat klinken, maar... natuurlijk alleen als je de snaar open (ongefret) speelt.

In dat geval zou een beetje bijvijlen helpen. Doe dat wel met beleid, materiaal erbij vijlen gaat niet! Zorg er ook voor dat je de originele richting van de gleuf (zowel de zijkanten als de bodem) niet verandert.

Grisolda van Beveren
11 oktober 2005, 13:12
ja ik bedoel de "kam" bovenin.... idd wel verwarrend, kom veel verschillende termen tegen, "brug" had ik uit "de gitaar" van R. Denyer, een ideaal naslagwerk.

Schuren staat min of meer gelijk aan vijlen neem ik aan?...of is dat vloeken in de klankkast?

Alvast bedankt!

p.s. toffe site heb je picker

Picker
11 oktober 2005, 22:37
Schuren staat min of meer gelijk aan vijlen neem ik aan?...of is dat vloeken in de klankkast?



Inderdaad, als je een vijl gebruikt moet hij heel smal zijn en zulke vijlen zijn niet goedkoop. Maar een schuurpapiertje dubbelvouwen moet ook werken. Schuur alleen de zijkanten van de sleuf af, niet de bodem (houd dus de open kant van het dubbelgevouwen papiertje beneden, waar je schuurt).