PDA

View Full Version : toets olieen



marekoo
10 oktober 2005, 23:32
hoi hier marekoo
bijna klaar met het inlegwerk op de toets van mijn eerste archtop
wil de toets(ebben) olieen,om hem nog strakker zwart te krijgen
weet iemand welke olie ik het beste hiervoor kan gebruiken

cheers marekoo

charlotte
10 oktober 2005, 23:39
Hoi Marekoo ,

Er is hiervoor van alles in de handel, maar zelf gebruik ik maiskiem olie,
is bij verschillende supers gewoon te krijgen, 2 euro's per liter ongeveer, deze olie is ook te gebruiken voor het vlakken van fretten. :P
Sommigen gebruiken ook wel sla olie, maar deze ruikt nogal, en dat doet maiskiem olie niet. :lol:

groetjes Charlotte .

marekoo
10 oktober 2005, 23:51
dank je charlotte,
leuke site b t w
maar wordt ebben hout zwarter van maiskiem olie,of moet ik hier nog pigment aan toevoegen(zou dit trouwens schadelijk zijn)

cheers marekoo

charlotte
11 oktober 2005, 00:02
Hoi Marekoo,

Dank voor compliment, :razz:
als je de toets olied, en dit regelmatig herhaald, wordt en blijft het hout vanzelf wat donkerder, ook vindt ik zelf dat na het olien de toets lekkerder speelt.
Ik zou zelf geen pigment toevoegen, weet ook niet wat je zou kunnen toevoegen.

greetz Charlotte . :wink:

fred dons
11 oktober 2005, 07:26
je kunt speciale olie kopen om met name ebben donkerder te maken (en te houden) helaas verscheept Stew mac die niet meer maar er zijn nog
wel een paar amerikaanse bedrijven die het wel verschepen.

zelf gebruik ik lemon oil om mijn toetsen te olien en dat maakt de toets ook wat donkerder, alleen zul je dat zo om de 6 maanden moeten herhalen

Charlotte, die maiskiem olie gaat dat niet bederven na een tijdje ?

charlotte
11 oktober 2005, 09:33
Hoi Fred,

Hoe bedoel je het van het bederven ?
In de fles, of op de gitaar ?
Ik gebruik het nu reeds alweer enkele jaren op mijn Yamaha gitaar, geen problemen mee. :lol:

groetjes Charlotte . :wink:

fred dons
11 oktober 2005, 09:50
ik kan me voorstellen dat een organisch produkt als maiskiemolie op een gegeven moment toch gaat stinken (in mijn frituur pan gebeurt dat in ieder geval :-D )

maar als je jij het al een tijd met succes gebruikt zal het wel goed gaan

Johannes
11 oktober 2005, 10:23
Hou er wel rekening mee dat de olie niet bedoeld is om het hout er mooi uit te laten zien, maar slechts als bescherming tegen vuil enz. Droog hout klinkt nu eenmaal beter dan hout waar olie in zit...

Marcel2
11 oktober 2005, 13:10
ik kan me voorstellen dat een organisch produkt als maiskiemolie op een gegeven moment toch gaat stinken (in mijn frituur pan gebeurt dat in ieder geval :-D )

Zolang je niet gaat frituren in je gitaarhals zal het wel meevallen.
De stank uit je frituurpan komt door de rotzooi die er na het frituren in achter blijft. Wanneer je het vet regelmatig vernieuwd, dan is er ook in je frituurpan geen probleem.

marekoo
13 oktober 2005, 10:18
okeeee,iedereen bedankt voor the tips
zelf ook nog `n bietje verder gezocht,en klarinet olie gevonden
aangezien deze soms ook van ebben gemaakt worden ,is hier
een olie voor het onderhoud verkrijgbaar
iemand ervaring mee??

cheers marekoo

Arjo
13 oktober 2005, 12:07
heb zelf wel eens "blokfluit" olie gebruikt, werkte best okay vond ik. ziet er netjes uit en stinkt niet :lol: je moet het alleen onwijs lang laten drogen, dat vond ik een nadeel.

Mattia
13 oktober 2005, 13:36
heb zelf wel eens "blokfluit" olie gebruikt, werkte best okay vond ik. ziet er netjes uit en stinkt niet :lol: je moet het alleen onwijs lang laten drogen, dat vond ik een nadeel.

Nouja, 'drogen'. Ik gebruik persoonlijk geen olie op m'n toetsen, gaat prima, alhoewel sommigen misschien wel wat kunnen gebruiken.

Bij olie is het erg vaak gewoon kwestie van een beetje erop, beetje in laten trekken, en het extra spul gewoon weghalen. Dan moet 'ie in principe gewoon weer bespeelbaar zijn. Als die olie overal gaat zitten, dan zit er gewoon teveel op.

Arjo
13 oktober 2005, 14:27
Als die olie overal gaat zitten, dan zit er gewoon teveel op.

Zou bij mij zo maar kunnen :oops: en ben soms ook wat ongeduldig :D zeker als ik weer een mooi gitaartje heb!!!