PDA

View Full Version : In zn D



666Jelle666
10 oktober 2005, 22:37
Hooi,
ff een vraagje...
ik speel graag met lekker zware tonen enz.
Maare als je je gitaar in zn D zet. Waar moet je de rest van je snaren op zetten dan ?? Ik hoor het graag.
greetz Jelle

Vexx
10 oktober 2005, 22:40
Bedoel je de gitaar in zijn 'D' zetten net als met een automaat in een auto? :lol:

Ik denk dat je bedoelt dat je je gitaar in D wilt stemmen. Op het moment dat je de lage E in D zet, dan zitten daar twee stappen tussen (van E naar Es, en van Es naar D), dus je moet de andere snaren ook twee stappen omlaag stemmen.

Je krijgt dan dus in plaats van EADGBE, DGCFAD.

olaf reijnders
10 oktober 2005, 22:44
Veel metal gitaristen spelen drop d. Dat wilt zeggen dat alleen de dikke e in d word gestemd. Voordeel hiervan is dat je met 1 vinger powercords kan spelen. Dus dan heb je dadgbe (domme aap die geen bananen eet). :wink:

Fumi SG
10 oktober 2005, 22:49
of zelfs in dropC maar dan is een dikker setje snaren toch wel aan te raden! :wink:

Vexx
10 oktober 2005, 22:50
Veel metal gitaristen spelen drop d. Dat wilt zeggen dat alleen de dikke e in d word gestemd. Voordeel hiervan is dat je met 1 vinger powercords kan spelen. Dus dan heb je dadgbe (domme aap die geen bananen eet). :wink:

Tja...

Maar in Drop-D stemmen doe je volgens mij (vrijwel) alleen uit gebruiksgemak: die powerchords (sowieso al de simpelste, en de meest saaie akkoorden IMO) worden nog makkelijker.

Een D-stemming maakt een stuk meer mogelijk (en bovendien raak je veel minder in de war met de onderlinge verhoudingen (toonhoogtes) van de snaren).

Je kan natuurlijk ook gewoon een 7-string gitaar kopen. Dat is 'best of both worlds' met een extra b-snaar. Of zo'n long-scale 7 string die in A staat (Ibanez RG2077 bijvoorbeeld). :razz:

jorrit
10 oktober 2005, 23:00
Maar in Drop-D stemmen doe je volgens mij (vrijwel) alleen uit gebruiksgemak:

in een drop stemming klinken je powercords toch wel net ff iets vetter/lomper.

Orpheo
10 oktober 2005, 23:53
Maar in Drop-D stemmen doe je volgens mij (vrijwel) alleen uit gebruiksgemak:

in een drop stemming klinken je powercords toch wel net ff iets vetter/lomper.

dat kan je dan imo net zo goed voor elkaar krijgen door simpelweg een dikker pakkie snaren op je gitaar te zetten; dan klinken je powerchords ook BAGGErvet hoor

Anavrin
11 oktober 2005, 00:54
maarre als je gewoon je hele gitaar in D wil zetten:
DGCfad (kun je lekker in drop C spelen: CGCfad)

Jerre
11 oktober 2005, 01:07
Maar in Drop-D stemmen doe je volgens mij (vrijwel) alleen uit gebruiksgemak: die powerchords (sowieso al de simpelste, en de meest saaie akkoorden IMO) worden nog makkelijker.

Niet noodzakenlijk.
Sommige mensen hebben graag hun gitaar in gewone E-stemming, maar met de mogenlijkheid om die lage D er bij te nemen.
Dit gaat dan niet om gebruiksgemak, maar om noodzaak.
Een gitaar in D speelt toch lichtelijk anders dan in drop-D

En zoals Jorrit zij, de powerchords op de lage snaren klinken dan net dat beetje vettiger wat ook wel prettig kan zijn.

Maar ik kan mij heel goed inbeelden dat veel mensen het ook puur uit gemakszucht doen. Wou maar even zeggen dat dat niet percé zo moet zijn.

Wormaap
11 oktober 2005, 01:22
Drop-stemmingen kunnen ook wat leuke dingetjes mogelijk maken die anders erg lastig worden. Je kan bv. ineens over een D5-akkoord soleren dat je zelf speelt :) Om maar eens een heel stom voorbeeld te noemen.

Neals
11 oktober 2005, 18:11
Wat ik zelf heel erg vet vind bij Drop D is dit soort akkoorden


[tab:7d88de7d75]
DADGBE
4466xx

of

DADGBE
000230

[/tab:7d88de7d75]