PDA

View Full Version : Nieuwe elementen, Ibanez SA160QM



CatchDude
10 oktober 2005, 22:19
Goed, ik heb even gezocht maar er staat zo veel informatie online hier dat ik door de bomen het bos niet meer zie. :wink:

Ik was eerst van plan om een nieuwe gitaar te gaan kopen maar na wat flinke pech met diverse vervoersmiddelen zit dat er voorlopig niet in. Nu wil ik dus nieuwe elementen plaatsen in mijn Ibanez SA160QM TE. Op zich is de humbucker op de brugpositie wel okay, maar de middle en halselementen zijn naadje. De middle gebruik ik eigenlijk helemaal niet, dus voorlopig hoef ik alleen het halselement te vervangen. Met mijn bandje spelen we lekkere blues, rock, etc, maar m'n gitaartje levert gewoon te weinig 'body' om lekker me te komen. Te schel en zwakjes, ik plaats er nu een equaliser tussen om er iets meer bas in te krijgen. Ik plug hem overigens in een Marhall JTM60. En hier komt dus mijn vraag:

Waar moet ik naar zoeken om een wat vollere, bassigere toon met wat meer 'power' te krijgen? Ik zie veel "for stratocaster guitars" elementen. Gaat dat passen? Want hij heeft wel enigzins zo'n shape. Ik heb haast het idee dat wat ik ook koop het altijd beter is. Veel geld heb ik niet momenteel, dus meer dan 120 euro heb ik niet zomaar uit te geven. 2e hands moet geen probleem zijn, of heeft het gewoon geen zin iets anders in deze gitaar te plaatsen? En is het veel werk?

Bedankt en excuses als ik dit voor 1000e keer vraag...

Orpheo
11 oktober 2005, 00:00
je kan kiezen voor een hum in sc. formaat. die passen in nagenoeg alle gitaren die uitgefreesd zijn voor singlecoils. ik heb nog nooit gehoord dat iemand een ibanez had, en dat daar zijn singelcoil niet inpaste (ja, een p90 maar dat is logisch).

je kan kijken naar de dimarzio chopper. veel output, klinkt lekker agressief. kijk anders op de site van dimarzio zelf, en doe de pickup picker.

almarvk
11 oktober 2005, 09:16
Ten eerste; toffe gitaar, heb 'm zelf ook :)

En wil je nu iets in de brug of in de hals positie? Lijkt me namelijk wel essentieel. Ook op de website van SeymourDuncan kan je alle elementen beluisteren en zo een keuze maken...

CatchDude
11 oktober 2005, 14:31
Ten eerste; toffe gitaar, heb 'm zelf ook :)

En wil je nu iets in de brug of in de hals positie? Lijkt me namelijk wel essentieel. Ook op de website van SeymourDuncan kan je alle elementen beluisteren en zo een keuze maken...

Het gaat om een element in de halspositie en ik wil juist geen humbucker. Maar dan ga ik zeker die online element-tests doen. Bedankt voor de tips!

almarvk
11 oktober 2005, 15:14
Succes ermee! :)

Ik vind 'm bij juist wel lekker klinken als ik aan het pielen ben op m'n gitaar.

CatchDude
11 oktober 2005, 15:27
Hij pielt wel lekker weg hoor. Maar de sound past gewoon niet bij de stijl die ik speel. 't is meer een solo-gitaar idee, zo'n shredder als het ware. En da's nou net wat ik niet doe. ;)

Erg handig trouwens, die online soundchecks! Ik ga er vanavond lekker een avondje aan verspillen.

almarvk
11 oktober 2005, 16:26
Hehe, shredden op die SA?? Vind het niet echt een gitaar daarvoor, maar jah; kan ook aan mijn afstelling liggen (.10)

iig; ik hoop dat je een keuze kan maken! :)

Thom TK
11 oktober 2005, 17:55
Hehe, shredden op die SA?? Vind het niet echt een gitaar daarvoor, maar jah; kan ook aan mijn afstelling liggen (.10)

iig; ik hoop dat je een keuze kan maken! :)

Op .10 kan je wel shredden hoor, ligt het niet aan.

CatchDude
11 oktober 2005, 18:04
Ongetwijfeld. Maar ik houd niet zo van Shredden. (En ik kan het niet. ;))

Ik speel met .12, alles om het geluid wat voller te maken...

Neals
11 oktober 2005, 18:18
Ik vind SA/S modellen echt een gitaar voor lekkere harde muziek.

Sterker nog, als ik in een hardcoreband zou zitten had ik waarschijnlijk een S gekocht. Snelle Ibanez hals met toch een rocksound die de RG mist.

CatchDude
13 oktober 2005, 18:35
Iemand ervaring met de Seymour Duncan SSL-1 vintage staggered?

Speeddemon
13 oktober 2005, 21:20
Iemand ervaring met de Seymour Duncan SSL-1 vintage staggered?
ja, en die wil jij niet.

Jij wil de SSL-5 Custom Staggered. Meer output, meer laag, vollere toon, SUPER bluesy sound (Malmsteen meets SRV ofzo).

Trust me.
(heb die switch namelijk zelf gedaan in m'n HSS Cort S2900, SSL-1 is veel te schel met distortion.

CatchDude
13 oktober 2005, 22:45
Kijk, dat zijn handige tips. Ik ga meteen die soundfile checken. 'ns kijken of ik bij m'n lokale gitaarboer wat aan kan rommelen met die elementen.

crapton
15 oktober 2005, 12:12
Bill Lawrence 280 - perfect warm vol geluid, geen hum, niet te duur -direct importeren en laat er een lage waarde opzetten ivm douane.

Humbucker: een Dimarzio Tonezone of Superdistortion oid, stevig strak geluid, echt rock

Speeddemon
15 oktober 2005, 17:45
Bill Lawrence 280 - perfect warm vol geluid, geen hum, niet te duur -direct importeren en laat er een lage waarde opzetten ivm douane.

Humbucker: een Dimarzio Tonezone of Superdistortion oid, stevig strak geluid, echt rock
hij wil toch een SINGLE COIL.

Tonezone is qua klank zo'n beetje the total OPPOSITE of singlecoil. :roll:

Met die Custom Staggered behoud je je mooie singlecoil sound, alleen met een paar extra 'cojones'. 8-)

crapton
15 oktober 2005, 18:20
Hey snuggere figuur beetje rustig aan he. Als je even had geGoogled had je geweten waarover ik het heb.

De Bill Lawrence L-280 is een stacked humbucker die past op de plaats van een singlecoil Fender Strat. Dus dat is precies wat hij zoekt. Heeft een perfect vol warm en toch heel gedefinieerd geluid. Ik heb hem zelf ook gehad en ben er zeer over te spreken, zeker voor nek positie.

Ik heb zelf een SAS32 en heb er een Tonezone in gezet, heel gaaf rockgeluid, meer mid en steviger dan de std humbuckers. Ik wilde alleen aangeven dat de humbucker ook te verbeteren is.

Speeddemon
15 oktober 2005, 18:49
@Eroosch, als jij nou snugger genoeg was om dit te lezen:



Het gaat om een element in de halspositie en ik wil juist geen humbucker. Maar dan ga ik zeker die online element-tests doen. Bedankt voor de tips!

Hij wil dus hoe dan ook GEEN humbucker, ook geen stacked, ook geen hum-in-single-size.

:roll:

crapton
15 oktober 2005, 18:53
Ik kan slechts concluderen dat je niet weet waarover je het hebt. Het is een stacked humbucker die vrijwel klinkt als een singlecoil.

Volgens mij gaat het erom hoe het klinkt. Als het echt perse een singlecoil moet zijn dan laat je een heel goede mogelijkheid liggen. Maar goed mij best, het is slechts advies, doe wat je moet doen.

Speeddemon
15 oktober 2005, 19:58
Ik kan slechts concluderen dat je niet weet waarover je het hebt. Het is een stacked humbucker die vrijwel klinkt als een singlecoil.
.
Ik weet heel goed waarover je hebt, zie mijn vorige post.


Dat de topicstarter mogelijk een goeie kans laat liggen is mijn pakkie an niet, maar hij geeft aan dat ie geen humbucker wil. En een stacked humbucker in singlecoil formaat is nog steeds een humbucker. Punt uit.

PS. Ik heb ervaring met +/- 25 aftermarket elementen, dus weet wat je zegt. :cool:

CatchDude
16 oktober 2005, 01:37
Ik wil inderdaad geen humbucker of singele coil sized humbucker maar echt een single coil element. Ik wil een lekkere heldere zuivere en cleane sound met wat meer bas dan mijn huidige Ibanez elementjes leveren en juist geen vervorming. Warmer is denk ik niet de goede term maar ik wil gewoon meer uit het lage gebied horen. Wellicht dat ik de humbucker in brugpositie ooit nog vervang door een iets krachtiger element, maar dat is nu nog even niet van toepassing.

Ondertussen heb ik toch de SSL-1 bestelt. Na wat wikken en wegen, lezen en luisteren gok ik toch dat dit is wat ik zoek. :wink: Bedankt voor alle feedback!!!

Speeddemon
16 oktober 2005, 02:14
als je voller wilt dan een standaard singlecoil, was je echt beter afgeweest met de SSL-5. De SSL-1 klinkt clean weliswaar lekker funky, maar met een beetje Deep Purple achtige scheur, wordt 't tophoog irritant. De SSL-5 rond dat een beetje af, met meer output en een lekkerder laag.

CatchDude
16 oktober 2005, 11:18
Funky is op zich goed. :)

Wellicht was die SSL-5 beter geweest, maar na alle recensies en geluidfiles had ik een beter gevoel over die SSL-1. En tophoog valt af te regelen op de amp. ;) Achteraf bleek dat de prijzen echt onwijs meevielen, dus mocht het tegenvallen kan er altijd nog wat omgewisseld worden. En uiteindelijk kan het er alleen maar beter op worden dan met mijn huidige pickups. :razz: Maar bedankt voor je advies man. Tegen de tijd dat ik aan een nieuwe humbucker begin PM ik je misschien even als je het niet erg vindt.