PDA

View Full Version : Gibson LP dilemma



Sangria84
10 oktober 2005, 22:16
Ik ben van plan om mijn USA Strat Plus weg te doen om een Gibson LP aan te schaffen. Nu heb ik op het forum gezocht naar de verschillen tussen de Les Paul modellen, maar ik zie een heleboel uiteenlopende meningen. Ik wil een LP Standard of Studio kopen. Nu neig ik naar een Studio toe omdat deze goedkoper is en geleverd wordt met 490/498 pickups die ik later toch in mijn gitaar wil stoppen. Is het niet so dat de Standard en de Studio modellen van hetzelfde materiaal worden gemaakt?

Sound vind ik belangrijker dan looks, al vind ik de Studio ook erg gaaf door z'n simpele looks.

Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie op 't forum hoop ik dat jullie me er wat meer over kunnen vertellen.

Orpheo
10 oktober 2005, 22:21
de burstbuckers van de standards zijn ook niet verkeerd hoor! zeker niet.

t grootste verschil is dit, globaal:

binding rond fingerboard
binding rond body
meer kleuren (als je bv sunburst freak bent, kan je mooi de standard nemen, de studio heeft dat niet)

dat is t. " intern" is er geen verschil op die pups na. tis dus alleen visueel.

Luca P
10 oktober 2005, 22:24
Ga voor de Standard!

Orpheo
10 oktober 2005, 22:25
Ga voor de Standard!

ho ho, niet zo hard... soms is een studio beter qua sound dan een standard! hoewel de standard wel mooier is...... :oops:

Nielsje
10 oktober 2005, 22:28
hm.. studio's zijn tegenwoordig ook niet lellijk meer... toch vind ik een standard juist lekker ubergeil..

wel de premium plus nemen he? als je toch voor een geil uiterlijk kiest..

maar je zei dat het uiterlijk je weinig uitmaakt, dan zou ik gewoon lekker en 2e hands studio nemen, goeie bak voor relatief weinig poen

Les Paul
10 oktober 2005, 22:37
Hoe weet je nu al dat je andere pickups in een gitaar wilt stoppen, terwijl je de gitaar nog niet eens hebt?
Zoek een gitaar uit die je goed bevalt en dan maakt het niets meer uit wat voor pickups er in zitten. Ik heb 5 Les Pauls en heb nog nooit pickups gewisseld, omdat ik ze uitzoek op het totaal geluid.

Mijn tip is: ga naar NL Muziek in Almere. Zij hebben een mooie collectie met stuk voor stuk prima Les Pauls. Zoek er daar 1 op je gemak uit.

Agent_Smith
10 oktober 2005, 22:41
Nog 1 van de belangrijkste verschillen (voor de look EN vooral ook de sound): de standard heeft een carved maple top en de studio niet.
De studio's zijn absoluut heel leuk en goed, maar mijn keus zou de standard zijn.

Orpheo
10 oktober 2005, 22:45
Nog 1 van de belangrijkste verschillen (voor de look EN vooral ook de sound): de standard heeft een carved maple top en de studio niet.
De studio's zijn absoluut heel leuk en goed, maar mijn keus zou de standard zijn.


hoho! dat klopt niet. studio's hebben WEL een carved maple top, alleen geen vlam erin.

Agent_Smith
10 oktober 2005, 23:13
Ja, xcuse :oops: :oops: I stand corrected...
Dat krijg je dus als je te laat op de avond nog even snel de topics doorleest en dan nog gaat reageren ook.
Klopt helemaal! De studio's zijn ook carved.

Jeanken
11 oktober 2005, 09:13
Ik zou ook voor de Studio gaan, ik vind ze steeds beter en beter, zeker de pickups zijn meer mijn smaak dan de nieuwe Burstbuckers.
Of zoek je een oude Standard, van voor 2002 is het denk ik nog met de oude pickups.
Studio is eenvoud, maar het is wel een aardig gitaartje voor je geld, met wat je overhoud van de Standard kan je al heel wat anders weer binnenhalen :wink:

V!N
11 oktober 2005, 14:45
Misschien kun je ook een "Classic" overwegen, die zitten tegenwoordig wat prijs en constructie tussen de Studio en USA Standard, vroeger was dat wel anders .. Dan heb je meteen ook de elementen die je zo graag wilt.

Jeanken
11 oktober 2005, 15:11
Vergis je niet, in de Classic zitten niet dezelfde elementen van de oude Standards en huidige Studio's..

V!N
11 oktober 2005, 15:21
Je hebt gelijk, mijn excuses ..

490/498 in de Studio, 496/500 in de Classic. Al die getalletjes tegenwoordig, mijn jongste Les Pauls hebben T-Tops ! ;)

Desalniettemin, de Classic blijft het overwegen waard voor de knaap die dit onderwerp begon. Het "volwaardige" uiterlijk, maar een zachtere prijs.

Droffie
12 oktober 2005, 10:41
Je budget wordt bepalend in deze kwestie. Er zit namelijk een vrij groot prijsverschil tussen een Studio en een Standard.

In de prijsklasse van een Studio zit ook de 2002 Les Paul Special...Die moet je echt even geprobeerd hebben voordat je voor een Studio gaat. Een vriend van mij heeft er pas een gekocht en ze klinken waanzinnig goed en zien er ook nog eens heel cool uit.
http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/images/lpjscn.jpg

Als je toch wilt kiezen tussen een Std en Studio zou ik voor de Std. gaan. Orpheo merkt op dat Studio's beter kunnen klinken dan Standards maar dat is té kort door de bocht. Standard kunnen ook weer beter klinken dat Historics. Zo kunnen we wel aan de gang blijven.

Standards zijn 2e hands genoeg te krijgen...Spam spam...Check mijn sig voor de Std Wine red...Ook met 490/498T pups. :wink:

1959SLP
12 oktober 2005, 10:51
Hou die Strat lekker en spaar gewoon door voor een LP. Het zijn gewoonweg 2 besten uit 2 werelden die eigenlijk elke gitarist in huis zou moeten hebben staan. Je kunt geen appels met peren vergelijken. OEFFF, UGHHH, HAUWWGHHH.

piezo
12 oktober 2005, 11:20
Met dat laatste ben ik het wel eens.
Verder hoor ik vaak dat de donkerrode LP Studio's uit begin jaren 90 - met ebben toets en gold hardware - klankmatig even goed/beter zouden zijn als latere Standards en Customs met dezelfde 490/498 PU's. Al heb ik er zelf ook zo één, ik weet niet of het waar is. Ze worden wel regelmatig 2e hands aangeboden voor 700-800 euro.

Droffie
12 oktober 2005, 12:09
Met dat laatste ben ik het wel eens.
Verder hoor ik vaak dat de donkerrode LP Studio's uit begin jaren 90 - met ebben toets en gold hardware - klankmatig even goed/beter zouden zijn als latere Standards en Customs met dezelfde 490/498 PU's. Al heb ik er zelf ook zo één, ik weet niet of het waar is. Ze worden wel regelmatig 2e hands aangeboden voor 700-800 euro.

Ik heb ook wel eens gelezen, met name op het Les Paul Forum, dat sommige Studio's mysterieus goed kunnen klinken. Of dat net zo goed zal zijn of beter dan Std./Customs is niet te meten.
Ook zijn niet bepaalde modellen aan te wijzen alszijnde diegene.

Het enige om daar achter te komen is naar een grote zaak gaan en het uit te testen. Over het algemeen kan je er van uitgaan dat Std./Customs beter zullen klinken, gewoonweg omdat deze modellen eerste keuze hout hebben en in het geval van de Std. heel wat beter klinkende pups (Burstbuckers).