PDA

View Full Version : Mesa 1x12" Thiele



poeyerke
17 september 2002, 14:47
Ik kan voor 175,00 EUR een Mesa/Boogie 1x12" Thiele cabinet kopen met 200 Watt EV speaker.

Is dat een goede prijs of betaal ik dan te veel, hij is 2e hands (duh) en er staat alleen Boogie op, geen Mesa dīr bij..

Hij klonk in ieder geval erg vet!!

Rectifier
17 september 2002, 14:50
Dat is een nette prijs.
Niet te duur in ieder geval. En zo vaak kom je ze ook niet tegen.
Moet je Nocki vragen, die heeft ze ook en is er erg tevreden over.
Ik heb 2 Mesa Rectifier cabs met V30's. Hebben me samen +/-550 Eur gekost.

BLOK182
17 september 2002, 15:38
idd een zeer nette prijs.

poeyerke
17 september 2002, 15:41
Hij is inmiddels van mij, ben nu nog op mīn werk. Maar ga hem vanavond ff goed testen, ben wel benieuwd.
Ik wilde wat meer bas in een compact design, en dat schijnt te moeten lukken met dit cabinet.

Was eigenlijk op zoek naar een 2x12" (Engl) voor mijn Engl Combo, maar deze kon ik van een collega kopen, en voor dat geld wil ik dat ding best hebben. Zeker gezien de positieve reacties van mensen. De EVM-12L speakers schijnt ook erg vet te zijn.

Ibanez RuleZ
17 september 2002, 15:45
he rectifier, hoe kom jij in 's vredesnaam zo goedkoop aan recto cabs? ik heb nu een thiele kast van bedrock (1x12" en klinkt beter dan marshall), maar ik zit wel te kijken naar dat soort kasten...

harrald

BLOK182
17 september 2002, 15:48
en ik wil ook nog een keer een mesa 1x12" of 2x12"

poeyerke
17 september 2002, 15:55
Ja, ik stond ook nog ff te kijken bij een 2x12" kast maar da was wel een grote. Dan wordt het wel krap in de auto.
Ik moet altijd de spullen van onze andere gitarist (en hem) ook meenemen, en dan is een Renault Clio nie groot.. als er dan ook nog een 2x12 bij moet :sad:

BLOK182
17 september 2002, 15:55
ja aan gezien ik een widebody mesa heb heb ik dus een widebody 1x12" nodig of gewoon een 2x12".

poeyerke
17 september 2002, 16:00
Zat ff te kijken wat zoīn ding nieuw kost... AI daīs een leuk bedrag (€ 550), denk toch wel dat ik een goede prijs heb betaald :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: poeyerke op 2002-09-17 16:06 ]</font>

Rectifier
17 september 2002, 16:20
Gefeliciteerd met je aankoop.
Electrovoice speakers zijn knettergoed, alleen vind ik ze beter met clean werk dan strakke oversturing. Maar da's kwestie van smaak. Ze zijn heel helder en open.
Ze wegen ook behoorlijk wat met die vette magneet erop.

Ibanezrulez, ik had een goeie deal.
Een jongen in de buurt had ze te koop, en ik wou eerst een 2x12 Rect.kast. maar die is nieuw net zo duur als een Marshall 4x12.
Waren voorheen van gitarist van 16 down.

BLOK182
17 september 2002, 16:22
nou eh tegenwoordig zijn ze toch ietjes duurder dan een Marshall 4x12".

poeyerke
17 september 2002, 17:03
Op 2002-09-17 16:20, schreef Rectifier:
Gefeliciteerd met je aankoop.
Electrovoice speakers zijn knettergoed, alleen vind ik ze beter met clean werk dan strakke oversturing. Maar da's kwestie van smaak. Ze zijn heel helder en open.
Ze wegen ook behoorlijk wat met die vette magneet erop.

Ibanezrulez, ik had een goeie deal.
Een jongen in de buurt had ze te koop, en ik wou eerst een 2x12 Rect.kast. maar die is nieuw net zo duur als een Marshall 4x12.
Waren voorheen van gitarist van 16 down.



Clean klinkt het echt perfect, en de speaker past goed bij de standaard van mijn combo (celestion V12-80) die heeft wat meer mid en minder hoog. Het clean klinkt erg goed, en ook overdrive klint perfect en veel meer bas!!

Maar nu kan ik het alleen nog thuis proberen, donderdag weer naar de repetitie ruimte dus dan kan die speaker los komen :smile:

Chiel
17 september 2002, 17:47
Zit zelf ook met het transport issue in de knoei. Ik heb nu een 4x12" kochkast met V30's en een 2x12" kochkast met Jenssen speakers (voor de kleine gigs). Met flightcase past de 2x12" alleen in m'n auto wanneer ik de bank inklap, om over de 4x12" maar nog niet te beginnen. Gelukkig hebben we wel een busje met onze band, maar voor een projectje hier en daar moet het zakie toch mee naar huis. De 2x12" staat inmiddels in de verkoop en ik ben zeer benieuwd hoe zo'n Thiele kastje klinkt. Zit zelf ook nog serieus over die kleine Bag-End 12" kastjes te denken. Iemand ervaringen met beide kastjes?

poeyerke
17 september 2002, 18:12
Dat Thiele Cabinet geeft wel een hoop bas, zeker voor zo'n kleine 1x12" kast. Ik denk alleen niet dat het een even "groot" geluid geeft als een 2x12".
Als ik ooit weer zo'n Thiele kastje voor die prijs tegenkom dan komt ie er zeker bovenop te staan!!

Ik vind de klank wel vrij helder, maar een beetje minder treble en dan is dat ook weer goed.

Rectifier
17 september 2002, 18:58
Ik ben zelf ook supergelukkig met 2 compacte kasten. Zo'n 4x12 is wel stoer, t'lijkt mooi en je hebt aardig wat luchtverplaatsing, maar alle nadelen erbij.....:sad:

Chiel je hebt een prive-berichtje...

poeyerke
17 september 2002, 19:36
Op 2002-09-17 16:20, schreef Rectifier:
Gefeliciteerd met je aankoop.
Electrovoice speakers zijn knettergoed, alleen vind ik ze beter met clean werk dan strakke oversturing. Maar da's kwestie van smaak. Ze zijn heel helder en open.
Ze wegen ook behoorlijk wat met die vette magneet erop.


Ik heb even gekeken of er inderdaad ook de originele speaker in zat, je weet het nooit met die 2e hands dingen. MAN, wat een magneet zit er op zo'n EV speaker zeg, geen wonder dat dat kassie zo zwaar is....

Rectifier
17 september 2002, 19:41
Dat had ik dus wel met mijn kasten, ik vond ze heel erg verschillend klinken.
Bleek dat er in 1 kast een originele Mesa black widow speaker zat wat ook in stand.Mesa combo's zit. Niets mis mee, maar ik wou een V30. Dus heb ik geld terug gekregen van die jongen. Dat kon hij ook niet weten, maar ik hoorde het meteen.

01634
18 september 2002, 02:06
Je zegt dat je een ENGL combo hebt. Je moet hier een Celestion Vintage 30 inleggen. Of als je Sovereign hebt zit ie er al in. Als je hierbij de Mesa Thiele 1x12" onderzet heb je de druk van de EV speaker en de bite van de Vintage 30. Te gekke combinatie.

poeyerke
18 september 2002, 15:09
Op 2002-09-18 02:06, schreef 01634:
Je zegt dat je een ENGL combo hebt. Je moet hier een Celestion Vintage 30 inleggen. Of als je Sovereign hebt zit ie er al in. Als je hierbij de Mesa Thiele 1x12" onderzet heb je de druk van de EV speaker en de bite van de Vintage 30. Te gekke combinatie.


Bedankt voor de tip, ik heb er al wel eens aan zitten denken een andere speaker in mijn Combo te bouwen.
Maar het klinkt nu ook al super...

Nocki
18 september 2002, 21:39
gefeliciteerd met je boogie kist...

Ze klinken super. vroeger met een transistor preamp miste ik wat laag maar nu zeker niet meer. (nu een buizen preamp)
clean klinken ze super en met overdrive hebben ze een mooie articulatie.
zeker heel goed. nooit meer wg doen en de volgende erbij kopen.
als ik het goed heb staat er een bij van gorp in roosendaal (afslag roosendaal west.
was niet zo duus maar de jouwe is echt spotgoedkoop hoor.
volgens mijn werden er laatst EV200 watt speakers aangeboden op gitaarmarkt.nl en die kosten dacht ik het zelfde.

succes ermee.
Nocki

poeyerke
19 september 2002, 11:15
Het lijkt me nu ook wel leuk om de speaker van mīn Combo te vervangen, vooral omdat het Mesa Cabinetje een stuk harder klinkt dan de Combo Speaker.
In de Combo zit een Celestion V12-80, die heeft een gevoeligheid van 97db, en die Electra Voice volgens mij 100db. Die overheerst dus behoorlijk .

Ik heb hier al een Vintage 30 van Celestion gehoord, misschien nog andere suggesties? Ik speel vooral Rock in de stijl van Queens of the Stoneage, Black Sabbath en Blues. Eigenlijk moet het gewoon een heel veelzijdige speaker zijn dus :smile:

BLOK182
19 september 2002, 13:57
misschien dezelde speaker? Of misschien een Mesa Black Shadow?

01634
21 september 2002, 00:30
Het licht eraan of je van een donkere sound of van heldere lichte sound houdt. De EV speaker geeft een donkere tint aan je sound hoewel een Vintage 30 veel meer bite heeft. Je kunt het ook iets iets meer mid geven door een normale g 12 van 75 of van 100 watt erin te zetten. Dit is wat Mesa/Boogie ook met zijn kasten heeft gedaan. Heb je een dicht of een half open cabinetje? Als de EV dicht is en de Celestion automatisch open (in een combo) krijg je een onvoorstelbare druk. Je sound komt nu veel meer tot zijn recht.

poeyerke
21 september 2002, 12:57
De Mesa Kast is van achter dicht en heeft van voren een baspoortje (Thiele Design?). De Engl Combo heeft een 3/4 Open achterkant. Mijn sound hoeft niet nog helderder, mag best wat donkerder. De Engl heeft vrij veel treble, en ik speel op een Strat en Tele.

maestro_nl
3 juni 2003, 21:22
Celestion maakt op hun site gehakt van the Thiele ontwerp voor een gitaarcabinet:

(the low E string of a lead guitar has a fundamental of 82Hz) and so the frequencies at which Thiele Small parameters have significance are mostly below the operating range.

Using the Thiele Small parameters of a typical guitar speaker, you will find that halving or doubling the cabinet size makes minimal difference to the response.

dml
4 juni 2003, 11:38
Jensen C12K2 of Koch VG12-90...........