PDA

View Full Version : Neck Angle



Random_hero
10 oktober 2005, 17:00
Ik ga een gitaarbouwen met een TOM-brug, en moet er dus een neck angle komen. Nu weet ik hoe je dat kreng berekend, maar wat is de beste manier (of wat vind jij de beste manier :D) om zo'n hoek te maken?
Frees je de neckpocket schuin af? Of juist de hiel van de nek (er van uitgaande dat het een bolt-on nek is)?

Mattia
10 oktober 2005, 18:00
Pocket zelf schuin is mijn manier van doen. Beetje met stukjes hout en klemmen spelen/een template met ingebouwde hoek maken.

marekoo
13 oktober 2005, 11:00
hoi,hier marco,ben zelf een archtop aan `t bouwen
ik heb de zwaluwstaart van de hals in 4 grd gefreesd
"een mal gemaakt,deze aan de werkbank bevestigd,en daaronder
een mal gemaakt ,die de hals in 4 graden hield ,en tegen de bovenste mal aandrukte,frees erlangs,klaar is kees".
daarna de andere hlft van de zwaluwstaart gewoon recht in de kast/body gefreesd
perfecte verbinding.

cheers marekoo

Mattia
13 oktober 2005, 11:24
hoi,hier marco,ben zelf een archtop aan `t bouwen
ik heb de zwaluwstaart van de hals in 4 grd gefreesd
"een mal gemaakt,deze aan de werkbank bevestigd,en daaronder
een mal gemaakt ,die de hals in 4 graden hield ,en tegen de bovenste mal aandrukte,frees erlangs,klaar is kees".
daarna de andere hlft van de zwaluwstaart gewoon recht in de kast/body gefreesd
perfecte verbinding.

cheers marekoo

Leuk! Nog wat foto's om te delen?

Enneh, bij dit soort 'korte' verbinding (of het nou zwaluwstaart of mortise/tenon is) doe je het inderdaad aan de hals, net als bij een akoestische gitaar. Bij een solidbody a la Les Paul is dat toch een heel andersoortige verbinding, omdat het de zijkanten en vooral de (horizontale) onderkant het contactoppervlak vormt, ipv de wat meer verticale oppervlaktes van een dovetail.

marekoo
13 oktober 2005, 13:22
mattia,dis de eerste gitaar die ik bouw,ken dus aleen deze verbinding,
en ja heb foto`s, maar weet alleen niet hoe ik deze kan posten

groete marekoo

Mattia
13 oktober 2005, 13:32
mattia,dis de eerste gitaar die ik bouw,ken dus aleen deze verbinding,
en ja heb foto`s, maar weet alleen niet hoe ik deze kan posten

groete marekoo

Je hebt vast wel via je internet provider wat webruimte, kan je ze op zetten, en met de IMG tags (staan knopjes voor in het compositieschermpje) direct erin zetten, of gewoon links plaatsen naar Flikr, pixum.nl, of elke andere gratis foto hosting website.

Tenminste, ik neem aan dat de beelde al digitaal zijn, toch?

Ik ben wel benieuwd. Zie je niet heel erg vaak, een archtop (ik neem aan dat je akoestisch bedoeld) als een eerste gitaar. Misschien maak ik er zelf ooit ook een, maar eerst eens kijken of ik 'gewone' akoestische gitaren onder de knie krijg :-)

olaf reijnders
13 oktober 2005, 15:14
mattia,dis de eerste gitaar die ik bouw,ken dus aleen deze verbinding,
en ja heb foto`s, maar weet alleen niet hoe ik deze kan posten

groete marekoo

Kan ook via imageshack. http://www.imageshack.us/