PDA

View Full Version : Output verschil per gitaar, hoe los ik dit op?



jeroenuiteindhoven
10 oktober 2005, 12:49
Ik heb een Gretsch hot Rod EN een Gibson " the V " .

Maar beide gitaren live gebruiken op 1 versterker is zo goed als onmogelijk. De Gibson heeft een veel hogere output dan de Gretsch en klinkt daarom, als ik wissel, veeeel harder dan mijn Gretsch. Ik kan uiteraard wel het volume van de Gibson terugdraaien, maar dan wordt het geluid minder mooi EN als ik mijn pedaaltjes intrap, valt de scheur helemaal in het niet, omdat ik dan hier OOK met volume verschillen zit.

Hoe kan ik dit oplossen, dus gitaar wisselen, zonder verder aan knoppen te moeten gaan draaien.

Ik hoorde van iemand dat ik er dan een compressor tussen moet hangen, maar wat doet zo'n ding dan, hoe duur zijn deze pedalen? EN, kan ik dan mijn effectpedalen instellen op 1 gitaar en deze zonder te hoeven bijstellen gebruiken met de andere gebruiken?

Dus dat een compressor de ene gitaar dezelfde outputeigenschappen toekent aan de andere??

Of zijn er andere mogelijkheden??Opties?

jeroenuiteindhoven
10 oktober 2005, 13:15
test

Punkrockerke
10 oktober 2005, 13:18
Boostpedaal, bv. Speeddemon zijn "Clean Sanchez"

FruscianteFan
10 oktober 2005, 13:19
Een compressor zou ik niet nemen hiervoor, want dan kun je best wel de hele dynamiek uit je spel halen.

Ik zou een volumepedaal of volumeboost nemen (MXR MicroAmp bijvoorbeeld). Als je dan op de Gibson speelt, zet je em uit. Pak je de Gretsch, dan zet je het pedaaltje aan en wordt het signaal (naar wens) geboost.

jeroenuiteindhoven
10 oktober 2005, 13:34
Is dat dan alleen het volume? Want ik gebruik ook een tubescreamer, maar dan verandert het geluid.

Ander probleem is dat beide gitaren anders reageren op de effecten, is dit dan ook opgelost?

Anavrin
10 oktober 2005, 13:44
Ik heb een tijd lang een soort van splitter ertussen gehad. 4 gitaren erin, 1 snoer eruit, en die dan naar de versterker. Van dat ding kon ik per gitaar het volume instellen, en van het totaalsignaal de masteroutput regelen. Was maar iets van 25 of 30 euro en ik vond het wel makkelijk. Ik had 'm voornamelijk omdat ik te lui was om die snoeren er elke keer in/ uit te halen. Makkelijke is ook dat je dan dus met een vriend tegelijk over dezelfde versterker kan spelen. Nadeel is wel dat je allebei dezelfde effecten moet gebruiken (of je moet ze tussen de gitaar en de splitter zetten). Ik doe nu niks meer met dat ding, dus als je geïnteresseerd bent :wink:

FruscianteFan
10 oktober 2005, 13:48
Is dat dan alleen het volume? Want ik gebruik ook een tubescreamer, maar dan verandert het geluid.

Ander probleem is dat beide gitaren anders reageren op de effecten, is dit dan ook opgelost?Volgens mij zijn die volume-boostpedalen echt bedoeld om het volume op te krikken, in tegenstelling tot de Tubescreamer.. Logisch, als ik mijn DS-1 als 'clean'-boost zou gebruiken zou mijn geluid ook drastisch veranderen.

Anavrin
10 oktober 2005, 13:54
oh ja, dit bedoel ik dus:
http://www.electrovision.co.uk/soundlab/photos/effects/g105.jpg

Malochia
10 oktober 2005, 15:26
Ik zou een volumepedaal of volumeboost nemen (MXR MicroAmp bijvoorbeeld). Als je dan op de Gibson speelt, zet je em uit. Pak je de Gretsch, dan zet je het pedaaltje aan en wordt het signaal (naar wens) geboost.

Volumepedaal ja. Of een EQ-pedaal.

(aan het einde van de effectchain)

Mitch
10 oktober 2005, 23:50
Volumepedaal werkt niet anders dan de volume pot op zijn gitaar en dat vindt -ie (terecht) niet klinken, da's dus geen optie.
Ik gebruik sinds kort ook twee gitaren met volume verschil en los dat nu op met een clean boost, de Catalinbread Sagrado poblano Picoso.
Er staat een kort verhaaltje van me bij "Effecten ".
Waar je 'm in de lijn zet (voor of achter evt. overdrive pedalen) zet moet je even testen, maar normaliter is vooraan zetten het handigst om, waar je 't al over had, volume verschillen met pedalen ook op te vangen.

Een compressor is niet zo handig. Je zou 'm dan meer als limiter moeten gebruiken en da's een beetje zonde. Als boost kan ook, maar dan zijn clean boosts over het algemeen 'stiller' qua ruis.

JimFenderix
11 oktober 2005, 12:19
Een lineslector (ik denk LS-2) van boss kan een oplossing zijn. Hiermee heb je per lijn een aparte volumeknop zodat je beide volumes op elkaar kan afstemmen.

Harry
11 oktober 2005, 12:28
of inderdaad een equaliser.

jeroenuiteindhoven
17 oktober 2005, 11:16
Toch een probleem, want het is niet alleen het volume verschil.
Ik moet als ik mijn 2 gitaren gebruik, het volume op mijn effecten pedalen drastisch bijdraaien :(

Is niet te doen live, maar hoe doen ze dit dan bij " echte " bands? hehe
En dan niet u2 die voor elk nummer een ander knopje in kan drukken maar de wat mindere....

Als ik eerst op mijn gretsch speel en daar alles op afstel, dan de gibson pak, dan is de Gibson veel harder. Dit zou dus eventueel op te lossen zijn met een pedaaltje, maar mijn tonebone staat dus weer veel te zacht voor de gibson, erg vreemd omdat deze gitaar juist harder klinkt zonder pedalen :(

Tips advies/?

jeroenuiteindhoven
17 oktober 2005, 11:17
Toch een probleem, want het is niet alleen het volume verschil.
Ik moet als ik mijn 2 gitaren gebruik, het volume op mijn effecten pedalen drastisch bijdraaien :(

Is niet te doen live, maar hoe doen ze dit dan bij " echte " bands? hehe
En dan niet u2 die voor elk nummer een ander knopje in kan drukken maar de wat mindere....

Als ik eerst op mijn gretsch speel en daar alles op afstel, dan de gibson pak, dan is de Gibson veel harder. Dit zou dus eventueel op te lossen zijn met een pedaaltje, maar mijn tonebone staat dus weer veel te zacht voor de gibson, erg vreemd omdat deze gitaar juist harder klinkt zonder pedalen :(

Tips advies/?

Swan
17 oktober 2005, 11:19
2 vergelijkbare gitaren met dezelfde pickups gebruiken.

schizo910
17 oktober 2005, 11:31
2 vergelijkbare gitaren met dezelfde pickups gebruiken.

:roll: zeg dan niets....

Kim Wilson
17 oktober 2005, 12:11
2 vergelijkbare gitaren met dezelfde pickups gebruiken.

:roll: zeg dan niets....
+10000

Mitch
17 oktober 2005, 14:38
Het verschil in volume bij pedaaltjes zal ook met impedantie verschillen te maken hebben en de mate waarin het pedaal compressie levert.
Probeer gewoon eerst eens een boost vóóraan te zetten in de keten.

hgrondel
17 oktober 2005, 15:27
mischien simpele optie, maar je zou de volume van je versterker terug kunnen draaien, zo zou ik het doen

harrie-beton
17 oktober 2005, 16:36
als je beide gitaren wilt gebruiken op je huidige set zou je een simpel mengpaneel moeten gebruiken,
kanaal 1 is gitaar 1
kanaal 2 is gitaar 2
output van mengtafel in input van je 1e pedaal in de pedaal keten.

Dan moet je het mengpaneel zo afstellen dat beide gitaren even hard zijn.


Ik heb een multi effect bak en ik heb andere pre sets voor mijn jazz gitaar dan voor mijn hoofd gitaar.
Heeft u2 ook.

Ronaldd
17 oktober 2005, 17:22
Ik heb het ook wel eens gehad.
Oplossing:
Doormiddel van de elementen op de zachte gitaar hoger te zetten, en van de "te luide" gitaar omlaag te zetten. Bij mij was het verschil niet onwijs groot, dus vandaar deze simpele oplossing (ik denk alleen dat sommige mensen je dit afraden ivm karakterstiek verlies etc). Dus, gewoon even proberen, terug zetten is ook weer zo gedaan.