PDA

View Full Version : maar zoon toch, is dat niet gevaarlijk?



iwamoto
10 oktober 2005, 02:35
hey mensen, ffe een vraagje tussendoor, ik heb een pod XT, en wat is er nou leuker als die op de stereo aan te sluiten, maar nou wil mn pa niet dat ik m op distortion of hoge gain zet, want hij is bang dat ik er de speakers mee sloop, is er ook echt kans op? het zijn best goede boxen, maar t wattage zou ik zo echt nie weten, hoor graag jullie mening,
groetjes..camiel

nicoverduin
10 oktober 2005, 05:27
verstandige vader :-D :-D :-D :-D

VooDoo
10 oktober 2005, 07:30
Dat zou geen kwaad moeten kunnen
een POD verstuurd een 'kant en klaar' signaal, dus eigenlijk is het net als muziek, als je slipknot luistert vergaan je boxen toch ook niet :razz: ( nouuuuu.. bij hun mischien wel :razz: :-D ) haha maar effe serieus ik denk niet dat het kwaad kan?

MAAAAAR helemaal zeker kan ik je dat niet vertellen want ik heb zelf niet zo een ding :roll:

Bins
10 oktober 2005, 09:53
Met mn Vamp2 kan ik wel de speakers van mijn dvd 5.1 geval oversturen, maar dan hebben we het ook echt over 2 superbudget apparaten... Voor mij is het zaak om de mastervolume op de Vamp niet helemaal open te draaien en het volume gewoon te regelen met de volumeknop van de versterker.

BartL
10 oktober 2005, 10:03
Inderdaad...ik speel met mijn Tubeman over de stereo. Gaat prima.

De master van de Tubeman (of POD, of Vamp) laag zetten en volume regelen met de radio.

harrie-beton
10 oktober 2005, 14:35
Je vader is bezorgd om zijn wilde zoon of om zijn stereo.
Het pod signaal is kant en klaar en bijna ommogelijk schade toebrengen.

Er is wel 1 klein probleem, alle cd's die je bezit zijn, deze zijn keurig binnen de limieten opgenomen. De podxt heeft meer dynamiek dan een CD en juist die pieken kunnen de boel oversturen en in het geval van "KEIHARD" uitversterken de speakers of versterker opblazen.
Ook met live opnames heb je dit soort problemen.

Ik speel thuis met podxt over verschikkelijke dure speakers met een high-end versterker maar omdat het nooit 100% vol open staat kan het geen kwaad.
In mijn vorige woning (kon ik meer lawaai maken) had ik er limiters tussen maar die snoepten wat af van het hoog. Ook geen schade.

Waar gebeurd verhaal: ik woonde naast een kroeg en er kwam een klacht dat de kroeg te harde muziek had.
gna gna, dat was de kroeg niet - dat was ik 8-)
"de buurman"

Baker
10 oktober 2005, 16:10
hey mensen, ffe een vraagje tussendoor, ik heb een pod XT, en wat is er nou leuker als die op de stereo aan te sluiten, maar nou wil mn pa niet dat ik m op distortion of hoge gain zet, want hij is bang dat ik er de speakers mee sloop, is er ook echt kans op? het zijn best goede boxen, maar t wattage zou ik zo echt nie weten, hoor graag jullie mening,
groetjes..camiel

idd,
de POD is juist gemaakt om dit soort fratsen mee ui te halen!
(rechtstreeks aansluiten op mengtafels, stereo torens en koptelefoons)
er kan dus niet veel gebeuren. Zet voor de zekerheid de output level van de POD niet te hard.

iwamoto
10 oktober 2005, 19:04
ik heb mn master ook meestal maar op 10 uur staan, dus euhm, voor 40% open ofzo, nou, dan gaan we straks nog eens lekker spelen :-D

Jeanken
10 oktober 2005, 20:29
De speakers zijn niet gemaakt op de dynamiek van een gitaar zoals al vernoemd, de POD is gemaakt om via koptelefoon te spelen of in de PA/studio, in mindere mate voor versterkers maar de hifi installatie is er niet echt geschikt voor.
Wat je wel kan doen is de koptelefoon uitgang op de hifi aansluiten, dat moet minder kwaad kunnen, koptelefoon en hifi zijn beide normaalgezien voor bv cdmuziek op de luisteren, als de koptelefoon ertegen kan, de hifi ook wel.

Wormaap
10 oktober 2005, 20:43
Nou da's even een geweldig idee, een line-out niet op de stereo, maar de koptelefoon-out wel :roll:
Dat je't even weet: Een koptelefoon-output is versterkt, een line-out alleen maar voorversterkt. De koptelefoon-output is dus behoorlijk veel minder geschikt om op de HiFi-set te hangen dan de normale line-out.

Nicci
10 oktober 2005, 20:58
ik geloof niet dat je het begrijpt: de koptelefoon sluit je aan op je stereo, zodat je de speakers niet belast . . .

Wormaap
10 oktober 2005, 21:08
Wat je wel kan doen is de koptelefoon uitgang op de hifi aansluiten, dat moet minder kwaad kunnen, koptelefoon en hifi zijn beide normaalgezien voor bv cdmuziek op de luisteren, als de koptelefoon ertegen kan, de hifi ook wel.

Koptelefoon-uitgang op de hifi aansluiten, Als de koptelefoon ertegen kan, de hifi ook wel... Weinig aan te begrijpen toch? ;)

Bins
11 oktober 2005, 00:39
Euuhh.. Zo doe ik het ook altijd.. Jij zegt dus dat ik beter de line out kan gebruiken? (Serieuze vraag)

Lord Abortion
11 oktober 2005, 08:17
Uiteraard, een line-out zit op line niveau, dus dat schommelt normaal rond de 0dB. Een headphone-out moet een koptelefoon versterken, en ookal gaat het nog steeds om lage voltages, zit je hier toch hoger dan een line-out. Je moet het zien als een mini poweramp die de koptelefoon aanstuurt.

Raffel
11 oktober 2005, 09:21
gewoon negeren die vader dus..

Bins
11 oktober 2005, 10:20
Uiteraard, een line-out zit op line niveau, dus dat schommelt normaal rond de 0dB. Een headphone-out moet een koptelefoon versterken, en ookal gaat het nog steeds om lage voltages, zit je hier toch hoger dan een line-out. Je moet het zien als een mini poweramp die de koptelefoon aanstuurt.

Ok dan.. Weer wat geleerd :)

deedee
11 oktober 2005, 21:50
wat je zowiezo kan doen (als je die mogelijkheid hebt) is hem aansluiten op de mic van je tapedesk.... die meet namelijk de input in zo'n balkje... als het tot het rode komt moet je oppassen :-D

iwamoto
12 oktober 2005, 01:03
met andere woorden, ipv dak mn kabeltje in de Phones doe, doek m in de left of right output, en dan in de stereo zit die kabel al in de gewone line in,
maar ik had nog n andere vraag, je kent wel gewoon n kabinetje van 2 speakers ofzo, zou ik mn pod daar ook op kunnen aansluiten?

skabouter
12 oktober 2005, 02:09
Je vader is bezorgd om zijn wilde zoon of om zijn stereo.
Het pod signaal is kant en klaar en bijna ommogelijk schade toebrengen.

Er is wel 1 klein probleem, alle cd's die je bezit zijn, deze zijn keurig binnen de limieten opgenomen. De podxt heeft meer dynamiek dan een CD en juist die pieken kunnen de boel oversturen en in het geval van "KEIHARD" uitversterken de speakers of versterker opblazen.
Ook met live opnames heb je dit soort problemen.

Ik speel thuis met podxt over verschikkelijke dure speakers met een high-end versterker maar omdat het nooit 100% vol open staat kan het geen kwaad.
In mijn vorige woning (kon ik meer lawaai maken) had ik er limiters tussen maar die snoepten wat af van het hoog. Ook geen schade.

Waar gebeurd verhaal: ik woonde naast een kroeg en er kwam een klacht dat de kroeg te harde muziek had.
gna gna, dat was de kroeg niet - dat was ik 8-)
"de buurman"

leuk verhaal, maar heeft niets te maken met je pod ! als je je pod aan 2 mesa 3:95`s , met 4 4x12 kasten gaat hangen krijg je idd tering harde sounds. maar dat staat los van de pod, hangt van je eind versterking af!

waar het in dit verhaal om gaat is of je met je pod speakers kan mollen.......lijkt me niet, pod zend gewoon een signaal op line-nivo uit (toch?), en kan geen kwaad. waar je op moet letten is of je eindversterker niet meer wattage heeft dan de speakers heeft. als dit zo is, en je zet hem voluit open gaan je speakers eraan ! maar hier zijn weer hele aparte topics over, lees die eens door anders!

en for the record. overdrive klinkt mss alsof er iets vreselijk mis is, maar dat is niet zo :) zegt weinig over misbruiken van speakers (hoewel je ook speaker-oversturing heb). oversturing word veelal gevormt in je preamp, die overstuur je. hangt daarna (nogmaals) af van je eindtrap wat je met het geluidje doet, en welke speakers je daaraan hangt1

Raffel
12 oktober 2005, 09:28
Het technisch gezever achterwegen gelaten: :) Bij de guitarport staat in ieder geval in de handleiding dat je hem gewoon zonder problemen rechtstreeks op je HiFi set aan kan sluiten. Lijkt me bij een pod hetzelfde.

harrie-beton
12 oktober 2005, 09:31
Dat is allemaal zo. De pod kan prima op speakers maar de pod heeft meer dynamiek dan een CD speler dus bij zeer hoge volumes kunnen pieken voor problemen zorgen.
Dat probleem heb ik ook als ik ruwe opnamen (live) terug hoor op hoog volume.

peter_heijnen
12 oktober 2005, 21:50
Highgain sounds hebben weinig dynamiek en zullen niet snel iets kapot maken. Cleane sounds immers en daarentegen kunnen gemene pieken hebben!

Wat betreft de stereo: als je vervorming hoort, anders dan van de pod, moet je altijd onmiddelijk zachter gaan.

Wat betreft de speakers: beter LICHTER(!) belastbare speakers dan wattage eindversterker en zeker NIET ANDERS OM!
Zit zo: als je (transistor) versterker overstuurt, stuurt ie een agressieve soort golf naar zijn uitgangen. De tweeters (hoge tonen) in je speakers kunnen hier helemaal niet tegen en ploppen er na een tijdje zeker uit. Dus in dat geval beter nooit oversturen.
Als je versterkerwattage hoger is dan je speakers belastbaar zijn en je overstuurt dan de boel, weet je dat het je speakers zijn die oversturen en niet je versterker. Ook niet echt lekker voor je speakers maar niet funest, en meer het teken om meteen zachter te gaan.

Wat betreft aansluiten: kan via tapedeck met handige ledbar, maar dat betekent ook ev kleuring/verlies van je sound binnenin het tapedeck waar je dan eerst doorheen gaat voordat je de versterker in gaat.
Als het kan dus liever meteen de versterker in, en ipv de ledbar maar je oren gebruiken.

Wat betreft "inregelen": zet je hardste sound op de pod aan en zet output pod op 10 en volume stereo op 0.
Zet nu het volume van de stereo ietsjes open terwijl je op je hardst speelt met je hardste sound. Als je nu al ongewenste vervorming hoort moet de output van de pod terug tot de ongewenste vervorming helemaal verdwenen is.
Nu kun je de stereo opendraaien tot het gewenste volume, maar nooit zo hard dat er weer ongewenste vervorming ontstaat. Dit is namelijk, zoals je nu weet, of speakervervorming of versterkervervorming en dus hoe dan ook zeer ongewenst.

Het hele verhaal van versterker/speaker vervorming geldt natuurlijk ook voor al het andere (cd/pc/dj/....) dat je met je stereo versterkt.

Veel plezier.