PDA

View Full Version : virtueel klassiek stukje



delphiro
9 oktober 2005, 21:50
Enigszins offtopic op een gitaarforum maar ik ben toch benieuwd wat jullie er van vinden. De eerste maten van wat ooit een strijkkwartet moet worden (iets wat ik al heel lang wil schrijven). Tot nu toe 'gesampled' met piano geluiden maar het moeten twee violen, een viola en een cello worden.. als iemand tips heeft voor samples dan graag!

Nou hier is ie dan.. de eerste maten
http://www.xs4all.nl/~masoroso/mp3/robs_strijkkwartet.mp3

sneez0r
9 oktober 2005, 22:32
Dit kan best iets worden. Soms is de textuur iets te springerig, maar dat voel je zelf wel aan. Ik raad je het boek "Fundamentals of Musical Composition" van Arnold Schoenberg aan. Dat gaat niet over harmonie of abstracte theorie, maar over muzikale ideeën, motieven, frases, thema's en vormen. Het klinkt namelijk alsof je daar veel mee bezig bent (bv. dat dubbelslag-motief). Ik zou trouwens niet alleen naar contrapunt en onderlinge melodieën kijken, maar af en toe vierstemmige akkoorden spelen voor wat contrast.
Viola heet trouwens in het Nederlands altviool.

delphiro
10 oktober 2005, 10:46
thx sneezor, ik zal dat boek zeker eens gaan bekijken, is het gewoon in de handel te krijgen? Het klinkt heel interessant. Dat springerige viel me inderdaad ook op toen ik het als piano liet klinken (ik schreef het met midi strijkers en dan is het niet zo overduidelijk aanwezig omdat die noten doorklinken). Je hebt helemaal gelijk over de altviool, ik nam gewoon de engelse benaming uit Sibelius over :oops: (ik kan de sleutel van de altviool ook niet eens lezen :-) )

Leuk dat je hier zoveel van weet! Tot nu toe bedenk ik telkens een melodie van de `eerste viool' om daarna voor de cello een leuke begeleiding danwel tegenmelodie te verzinnen maar dan is het voor de alt-viool en de tweede viool toch even lastiger om dat nog in te vullen. Ik hoop met wat meer theoretische kennis en ge-experimenteer hier wat minder moeite mee te krijgen.

Toen ik gisteren hiermee gestopt was luisterde ik in bed nog even naar de latere strijkkwartetten van Beethoven en dan heb je ineens (nog) veel meer bewondering voor zulke componisten :o Hoe verzin je het allemaal en dan nog eens zonder computer die alles voor je voorspeelt!

sneez0r
10 oktober 2005, 11:58
Dat boek is in de grotere boekhandels te halen of bestellen, en kan je on-line zeker direct bestellen. Nog een tip: de strijkkwartetten van Mozart. Zeker de eerste paar vind ik een stuk 'verteerbaarder' dan die van Beethoven. Hier kan je de partituren en partijen downloaden: http://www.bh2000.net/score/chammoza/
Kruidvat verkoopt de complete set op 7 CDs voor een habbekrats.
Hoe werk je trouwens? Op de 'nette' manier (aan het bureau schrijven en tussendoor op de piano checken of het klinkt) of direct achter de computer?
Veel plezier en succes in ieder geval (misschien kan je het eindresultaat arrangeren voor een gitaarduo/trio/kwartet!). Of, ook mooi: cello, piano en viool.

delphiro
10 oktober 2005, 13:42
bedankt sneez0r.. ik ga het boek bestellen

Ik ben (nog) niet bekend met de strijkkwartten van Mozart al heb ik een tijdje terug een uitvoering in A'dam concertgebouw gezien maar dat was meer 'verplicht doorzitten' tot de hoofdschotel (een geweldige uitvoering van het strijkoctet(!) van Mendelssohn). Toch was het zeker geen verkeerde muziek!

Ik heb hier wel de volledige partituren van Mozart's strijkkwartetten liggen (ooit gratis op kunnen halen via marktplaats!) maar ik heb er nog niet in gekeken. De CD's zal ik eens bestellen (ik ben momenteel een grootafnemer bij het Kruidvat (tip: de complete symfoniën van Beethoven gespeeld door concertgebouworkest A'dam voor maar 8 euro ofzo!)). Het leuke van de latere strijkkwartetten van Beethoven vind ik juist de onvoorspelbaarheid. Hij lijkt wel richting een voortijdige Mahler of Wagner te gaan. Mozart vind ik meestal te toegangkelijk en teveel achtergrondmuziek (net als mijn compositie tot nu toe dus :-) )

Ik werk op de slordige manier (direct aan de PC). Daar wil ik nog wel verandering in aanbrengen maar op de piano (die we hier net 2 maanden hebben) ben ik nog veels te onhandig om te kunnen componeren en met de gitaar is het een crime (schrijven en spelen gaat op een gitaar niet samen tenzij je niet bang bent voor krassen op je lak :roll: )

Misschien heb je trouwens wat aan deze link..

http://www.philharmonia.co.uk

Wat een geweldige site! Ze bieden complete (gratis en kwalitatief zeer hoogwaardige) samples aan voor allerlei instrumenten. Verder geven ze informatie over het bereik van instrumenten (ook wel handig voor een `componist' als ik) en nog veel meer moois. Ik ben de site in ieder geval al aan het afstropen (lang leve Linux en het wget commando!) op samples dus mocht je interesse hebben, als ik ze compleet heb kan ik ze doorsturen (zit overigens nu al op de 85Mb (strijkers compleet en bezig met de `woodwinds')).

Scali
10 oktober 2005, 16:05
offtopic: het wget-commando is voor vele OSen beschikbaar, waaronder ook Windows en OS X.

delphiro
10 oktober 2005, 16:18
het wget-commando is voor vele OSen beschikbaar, waaronder ook Windows

Yep, voor Windows raad ik http://millweed.com/projects/wackget/ aan (gratis)

De originele wget stamt van Linux af (net als veel meer mooie tools) en met de commandline is het nog handiger dan in GUI vorm (lekker via de een python scriptje alles downloaden.. makkelijk hoor :-) ) Gelukkig is er een gemotiveerde windows kliek die de broncode ook naar Windows port (neem bv. cygwin) maar het wordt nu wel erg offtopic :-D