PDA

View Full Version : De Wanhoop nabij | v30's/nieuwe kast?



DarknessAwaits
9 oktober 2005, 19:25
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=49446

Ik ben wel zeer geinteresseerd in een budget-oplossing te komen om mijn Laney kast wat aangenamer te laten klinken, en dan leken de v30's mij een ideale keuze van wat ik de laatste tijd heb gehoord.

Ik zag net bovenstaande advertentie staan, maar nu is mijn vraag of dit de originele v30's zijn? Omdat ik o.a. Marshall erop zit staan, maar óók G12. Hetgeen me erg doet denken aan de G75T's die ik dus absoluut niet wil.

Alvast bedankt voor de info.

Negative K3 fan
9 oktober 2005, 19:34
ik geloof dat de v30s die in marshall kasten zitten net iets anders zijn dan gewone v30s en toen ik een tijdje terug verschillende kasten heb vergeleken vond ik de marshall v30 kast, de beste van de v30 kasten dus het zou op zich wel zo kunnen zijn.

vraag is dan of jij er dan nog wel interesse in hebt...

ieme
9 oktober 2005, 20:05
dat is de kast van michel van es, zeer gewardeerde en betrouwbare handelaar/verzamelaar.....

DarknessAwaits
9 oktober 2005, 21:11
Hmm, tsja... ik ben me aan het afvragen of wanneer ik de speakers van mijn Laney vervang door v30's (om het even welke...) het nu echt het geluid gaat opleveren wat ik echt wil.

Ik denk dat de constructie van de kast zelf ook wel een groot deel van het geluid zal beinvloeden, dus zou het wel een grote gok zijn. Zo'n gok bespaart me wel 550-650 euro als het mocht lukken... Tenzij ik m'n huidige kast kan verkopen, maar dat neem ik maar even niet op in de begroting.

Maar ik zag op de site van Nico dat een nieuwe v30 ook niet héél veel duurder is dat de 2e-hands v30's die Michel van Es aanbiedt. Dus blijft het sowieso wel een interessante optie.

DarknessAwaits
9 oktober 2005, 21:54
Dit is overigens mijn kast (oude setup):
http://www.inageandsadness.com/Pix/Photos/misc/gearmar2005/iaas_gearmar2005_15.jpg

Kan iemand me vertellen welk type dit precies is? Ik heb hem een keertje overgenomen van iemand maar ben er dus nooit achter gekomen wat het precies is.

Hij voelt erg stevig/zwaar aan en is er ook niet eentje van de tubefusion kasten. Volgens mij had ik ooit iets gevonden van de Tommi Iomi kast ofzo...

jorrit
10 oktober 2005, 09:09
ik geloof dat de v30s die in marshall kasten zitten net iets anders zijn dan gewone v30s en toen ik een tijdje terug verschillende kasten heb vergeleken vond ik de marshall v30 kast, de beste van de v30 kasten dus het zou op zich wel zo kunnen zijn.

haha das grappig lennart, ik (hou wel van v30's) vond de marshall kasten met v30 juist een van de minderen, zo niet de minste....

DarknessAwaits
10 oktober 2005, 11:02
Vandaar ook zijn post geloof ik, hij is niet erg gecharmeerd van de kenmerkende klank van de v30's.

Ik daarentegen ben geheel overstag sinds ik de Bogner 4x12 heb gehoord. Maar is er iemand die mijn kast (her)kent? Ik heb gisteren nog wat rondgekeken op de Laney site, maar ze maken sowieso geen speakerkasten met HH speakers meer.

Hij lijkt wel heel erg op de GSA, de serie die bij de Tommi Iommi versterkers hoort. Heeft dus alleen geen Celestions maar HH speakers. Hoe zou ik erachter kunnen komen of een speakervervanging de moeite is, zonder het echt te doen?

'n Beetje een stomme vraag natuurlijk, maar ach...

DarknessAwaits
13 oktober 2005, 14:18
KICK

jorrit
13 oktober 2005, 14:49
weet je al waar je kast van gemaakt is? (soort hout)
zit de constructie goed in elkaar?
hoe dik is het hout?

Negative K3 fan
13 oktober 2005, 16:08
ik geloof dat de v30s die in marshall kasten zitten net iets anders zijn dan gewone v30s en toen ik een tijdje terug verschillende kasten heb vergeleken vond ik de marshall v30 kast, de beste van de v30 kasten dus het zou op zich wel zo kunnen zijn.

haha das grappig lennart, ik (hou wel van v30's) vond de marshall kasten met v30 juist een van de minderen, zo niet de minste....

jij vond zeker de orange (als voorbeeld) lekker? die v ond ik zelf godsgruwelijk donker.

jorrit
13 oktober 2005, 21:01
heb de orange helaas nog niet kunnen uittesten, maar een bevriende gitarist heeft er een icm. een 5150 en dat klinkt erg bruut.

was zelf nogal gecharmeerd van de engl 4x12 classic. veel vettere basweergave dan bijv. de marshall/peavey/framus en directer als de mesa.

DarknessAwaits
13 oktober 2005, 23:37
weet je al waar je kast van gemaakt is? (soort hout)
zit de constructie goed in elkaar?
hoe dik is het hout?

Ik zal het morgen eens nakijken.

ieme
20 oktober 2005, 15:38
als je een goede en betaalbare v30 kast zoekt bij jukebox staat de slash sig 412 met v30, 550 euro!

succes

DarknessAwaits
20 oktober 2005, 17:28
Bedankt voor de tip!

Ben er trouwens eergisteren achtergekomen dat mijn Laney niet geheel met 'HH'-speakers is uitgerust. De bovenste 2 zijn vervangen door Celestion's. Het type heb ik stom genoeg niet echt op gelet, ik nam aan dat het G75T's waren.

Maar later bedacht ik me dat er ook 'vintage' onderstond, en ook iets van: made for marshall by celestion.

Jammer dat die klere(n)kast zo lastig te openen is, maar anders zou ik nog eens kijken.

DarknessAwaits
21 oktober 2005, 01:14
De waanhoop komt alsmaar dichterbij... vanavond een avondje geoefend met enkel m'n mesa 2x12 op een verhoging (laney kast als steuntje gebruikt). Maar weer komt dat scherpe mid-hoog/hoog-mid naar voren... heb ik dan zo verkeerd geluisterd toen ik 'm voor de eerste keer heb uitgetest?

Het begint er toch heel erg op te lijken dat dit puur aan het karakter van de amp zelf ligt. Zou ik dan nu (ALWEER) op zoek moeten gaan naar een andere versterker?

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/stack20102005.jpg

HELP?

Josdevos
21 oktober 2005, 10:32
Probeer eens een koch kast met Jenssens misschien?

Indien je Powertone met 6550s is kan een V30 cab téveel van't goeie zijn...

DarknessAwaits
21 oktober 2005, 11:44
De Koch kast heb ik al eens uitgeprobeerd, dat beviel me ook niet erg. De Koch is overigens juist uitgerust met EL34's, zou een buizenwissel met 6L6 of 6550 mss een positief resultaat opleveren?

Josdevos
21 oktober 2005, 12:20
Hmmz... Op welke kast klonk hij dan wel lekker toen je hem kocht/getest hebt?

DarknessAwaits
21 oktober 2005, 12:54
Dat is het vreemde, ik had gewoon mijn Laney meegenomen... die me nu dus nog minder bevalt dan de Mesa.

dml
21 oktober 2005, 14:56
Misschien een rare vraag. Waarom geen Koch TS412?? Een standard of misschien eentje met V30's?

roelof66
21 oktober 2005, 18:09
ik heb mn Multitone uit laten rusten met 6l6 buizen ,en dat klinkt SUPER
bij mij zaten er ook el34 in die idd een hoge irritante mid toon gaven
vooral met een Marshall kast met G75T speakers
6l6 heeft veel meer laag en klinkt veel meer metal
ik ben heel tevreden over mn geluid
mischien later nog eens een koch 4x12 ,maar ja "zucht"

DarknessAwaits
21 oktober 2005, 23:43
Ja? Maakt dat echt zoveel verschil? Ik heb er al op een ander forum wat over gelezen, maar ik heb echt nog 0 (nou ja, 0,01) ervaring met buizen dus ik weet niet in hoeverre zoiets het karakter verandert. Ik hoop dat het werkt

:-D

Ik begin al weer blij te worden. Wat zou zo'n afstelbeurtje en 4 buizen kosten? Rond de €100?

O, en ik heb heb trwns een optie op een 2e-hands Koch kast, met v30's. Ben pas nog bij Feedback geweest om ff de Koch 4x12 aan de tand te voelen, maar ik was er niet echt van onder de indruk. Was er helaas wel eentje met Jensen's dus het was ook niet echt te vergelijken...

Wat is gitaarspelen toch LASTIG!

dml
22 oktober 2005, 00:08
Sorry, maar een Powertone II met EL34 sucks, wat mij betreft. Ik had in eerste instantie ook EL34's in mijn PTII maar het geluid beviel me totaal niet. Heb er toen Svetlana 6550's in gezet. YES!!!!!

DarknessAwaits
22 oktober 2005, 01:43
Had je 'm getest met EL34's of heb je 'm gewoon 'blind' gekocht?

Sorry voor de woordspeling, ik kon het niet laten. 8-)

roelof66
22 oktober 2005, 09:56
dat bedoel ik ,buizen maken wel degelijk verschil
ik ga die 6550 ook nog eens proberen ,laterrr :-D

roelof66
22 oktober 2005, 10:19
oh,ja was ik vergeten te zeggen
je kunt natuurlijk ook naar Dolf Koch in Amersfoort rijden
ze kunnen je alles vertellen over buizen en hun karakter
je kunt nm ook 2 soorten door elkaar gebruiken, bv de middelste el34,de
buitenste 6l6 of 6550 wat je maar wilt
je kan ze er daar ook in laten zetten ,wel eerst even bellen voor een
afspraak

DarknessAwaits
22 oktober 2005, 11:31
Kan hij ook probleemloos 'draaien' op 2 buizen? Aangezien de 120 watt me toch wat veel lijkt, en dan is het vervangen ook wat minder duur.

Wat is soundwise nou het verschil tussen 6550 en 6L6? 6550s hebben nog wat meer headroom toch? Maar is er verder nog verschil?

dml
22 oktober 2005, 12:06
Nee, niet blind gekocht. Ik vond het in eerste instantie wel een aanvulling op mijn Powertone I met 6550's, dus een wat "breder" geluid door verschillende eindbuizen links en rechts.

DarknessAwaits
22 oktober 2005, 12:22
Maar dat viel in werkelijkheid toch flink tegen?

Hmm, ik heb net op de site www.tube-town.de gekeken, 6550's zijn rond de 24 euro en 6L6's zijn rond de 14 euro. Is het het verschil waard?

dml
22 oktober 2005, 12:27
Voordat ik PTII kocht heb ik bij ome Kees ook een PTII met 6L6 geprobeerd en vond het niet wat, ik vond dus zelfs EL34 mooier!! Maar goed, als je dan toch voor 6550's gaat, ga dan gelijk voor SED's (Svetlana), kosten wel wat duurder maar klinken retegoed.

DarknessAwaits
22 oktober 2005, 13:12
Ok, dat lijkt me dus duidelijk: Svetlana 6550's it is. Zou je ook andere preampbuizen aanraden of niet?

Het zal nog wel even duren want ik moet ook nog een andere kast kopen :razz:.

jozum
22 oktober 2005, 16:47
dan zou ik dus eerst nieuwe buizen in mijn top doen...

DarknessAwaits
23 oktober 2005, 02:53
Probleem is dat de kast een 2e-handsje is dus maar voor beperkte tijd beschikbaar is. En mijn Laney kast vind ik sowieso wat te scherp.

Maar je hebt gelijk, eerst de buizen zou een logischere keuze zijn.

DarknessAwaits
24 oktober 2005, 23:29
Vanavond weer een sessie'tje erop zitten, maar het blijft me bezighouden. Ik krijg 'm niet goed ingestelt.

Het lijkt wel alsof ik een geheel andere versterker heb dan degene die ik heb uitgeprobeerd, een totaal ander karakter lijkt wel in de distortion te zitten.

Het doet met denken aan een rauwe opgefokte marshall die met het verkeerde been uit bed is gestapt, terwijl ik meer een smooth, smeuig geluid voor ogen (oren) had.

Zou een buizenwissel dat écht kunnen oplossen of kan ik beter op zoek naar een andere versterker?

AART
25 oktober 2005, 21:06
Vanavond weer een sessie'tje erop zitten, maar het blijft me bezighouden. Ik krijg 'm niet goed ingestelt.

Het lijkt wel alsof ik een geheel andere versterker heb dan degene die ik heb uitgeprobeerd, een totaal ander karakter lijkt wel in de distortion te zitten.

Het doet met denken aan een rauwe opgefokte marshall die met het verkeerde been uit bed is gestapt, terwijl ik meer een smooth, smeuig geluid voor ogen (oren) had.

Zou een buizenwissel dat écht kunnen oplossen of kan ik beter op zoek naar een andere versterker?

Met buizenwissel + andere speakers kom je ene heel eind denk ik.

DarknessAwaits
25 oktober 2005, 21:41
Ik ben zo bang dat ik nóg meer geld ga investeren zonder goed resultaat...

Maar ik ga het nog even laten rusten, zoveel geld heb ik op dit moment toch niet meer. Nog nét genoeg voor een 2e-hands Koch 4x12 maar nu vraag ik me ten zeerste af of ik niet beter kan doorsparen voor een Bogner kast, de eerste indruk die ik daarvan kreeg toen ik de Powertone II erop had was echt goed. But then again; mijn eerste indrukken moet ik eigenlijk niet op afgaan aldus de ervaring leert.

DarknessAwaits
26 oktober 2005, 15:44
Net eventjes met een andere gitaar erop gespeeld en naar zover ik kon inschatten (kon niet erg hard want de buurman was aanwezig) klonk hij beter bij deze gitaar.

Ik denk dat de EMG's in dit geval de boosdoener zijn, want de Seymour Duncan's gaven een wat rustiger geluidsbeeld. Vanavond komt de echte test, want dan kan hij (half)vol open.

DarknessAwaits
27 oktober 2005, 09:56
Nee dus, bij vol volume klinken de EMGs veel strakker waar de Seymour's zompig en ongedefineerd klinken.

*zucht*

Binnenkort maar eens overschrijvingsformulieren regelen en wat shizzle uit Duitsland bestellen.