PDA

View Full Version : gibson 490R 498T Vs seymour duncan JB/Jazz



JP074
9 oktober 2005, 18:51
gibson pups vs seymour duncan pups.

heeft iemand ervaring met het vervangen van gibson 490R en 498T pickups door seymour duncan ( JB/Jazz)? het gaat om een gibson SG standard. mahoniehouten gitaar dus. de 498T is redelijk ok, maar erg feedbackgevoelig. de 490R geeft bijna geen attack door, het lijkt wel of er een filter in zit... die moet zeker vervangen worden.

mvgJP074

Jeanken
9 oktober 2005, 19:04
Ik heb de Gibson combi in een LP Studio en de SD in een opknap LP maar met goed hout en hardware volledig vervangen dus de vergelijking gaat wel nog vrij goed op.
Hoewel tegenover de SG is de LP niet echt vergelijkbaar. Persoonlijke voorkeur gaat toch naar de Gibson combi, iets hmm, aggressiever misschien, de JB wordt ook soms wat te modderig, ook de Jazz heeft daar een handje van weg.
De JB heeft ook heel wat hoog, in een LP kan dit niet zoveel kwaad maar in een SG kan hij misschien wat schel uitvallen.
Ik zou voor stockpickups gaan, maar gezien je zeker de halshum wil veranderen zou ik er de brug in laten zitten en uitkijken naar een '59 ofzo.
Ik ben onlangs overgestapt naar een Phat Cat aan de hals, een P90 in humformaat, geweldig, misschien ook wat schel voor een SG..

EDIT: kheb vandaag nog eens deze tip gegeven, als je wat aggressiever geluid wil, haal je kapje eraf.

Squier4ever
9 oktober 2005, 19:40
feedbackt ook ietsje minder zonder kapje

Orpheo
9 oktober 2005, 22:15
raar, imo is de beste pupcombi ever de 490/498 combinatie. die dingen klinken imo het best. wat de T.S. ook kan doen is kijken naar kent armstrong pickups. die dingen klinken ook TOP. de jb/jazz set lijkt me in een sg minder geschikt. ik zou eerder voor de superdistortion/air norton gaan voor een extreem veelzijdige set in een SG. gesplit/phased klinken die pups briljant