PDA

View Full Version : Hiwatt!



thisafternoon
9 oktober 2005, 14:46
Beste dudes en dudettes,

Binnen afzienbare tijd ruil ik mijn 19" rack in voor een Hiwatt. Ik heb nu een g-system met enkele pedalen waaronder een deja vibe 2, een rat, een guv'nor en er komt nog een super hard on van zvex bij, inderdaad... voor de Hiwatt. Ik gebruik nog maar 1 kanaal van mijn 3 kanaals 19" VHT gp3. Kanaal 3 (lead) gebruik ik niet meer en clean haal ik ook uit ch 2 met mn volumeknop iets teruggedraaid... Ofwel een filosofie die veel meer past bij een top. En wel een Hiwatt...

Maar WELKE, dat is nog niet zo eenvoudig. Ik heb me een beetje proberen te verdiepen in de verschillende modellen (van nu en toen) maar ik ben er nog niet uit.

Bij Feedback in Rdam heb ik een Hi-gain 100 SER geprobeerd, die klonk lekker, maar HARD. Ik denk te hard... ik moest 'em echt loeihard zetten in dat kleine hok, onbeschrijfelijk prettig, maar met optredens (in kleine kroegen etc) en in de oefenruimte krijg ik de wind van voren. Moet 'em te hard zetten om het lekker te laten klinken, en dat kan ik niet maken!
Plus ik vond de higain (uitgetrokken knop) niet mooi, naar in het hoog. Voor 12 uur klinkt t acceptabel, en op normal gain kan ie wel iets hoger, maar het is geen bruikbare hi-gain sound. Veel te aanwezig, niet warm, smeuig of lekker in de mix...

Nu is er nog een higain 50 die ik niet heb geprobeerd, dit zou dus een optie kunnen zijn. Of toch een custom 50, een DR504 of DG103 (wel 100watt). Probleem hier weer is dat er geen effectloop in zit. Nu heb ik ook wel gelezen dat je door de enorme hoeveelheid headroom en cleanheid de effecten ook voor de voorversterker kan zetten (en doet/deed Gilmour dat niet ook... 8-) ).

Ik constateer dat ik nu 1 kanaal gebruik op mijn gp3, dus een 2 kanaals hiwatt lijkt ook overbodig (als in clean vs. overdrive > normal vs brilliant is een ander verhaal). Beter een fantastisch kanaal dan twee compromis kanalen! In hoeverre is kanaal 1 van de higain serie vergelijkbaar met de normale hiwatts (dr504, 103, custom 50 etc.) En heeft deze een partridge transformator?

Wie heeft er een Hiwatt? En hoe gebruik je deze. Waar plaats je je effecten? Hoe krijg je een overstuurd geluid (pedalen? welke? of hiwatt zelf, HARD?). Hoe ga je om met het teveel aan vermogen (bij >100 watt modellen en zelfs 50 schijnt HARD te gaan)?

Kortom, ik ben erg benieuwd naar ervaringen, bevindingen, suggesties etc! Er is al een behoorlijk aantal topics aangaande Hiwatt, maar daar werd te veel afgedwaald :cool: en beantwoorden niet direct aan mijn vragen...

Alvast bedankt voor jullie reacties!