PDA

View Full Version : fender strat USA?



jerre_
9 oktober 2005, 13:17
hey,
aangezien ik mij nog niet voorgesteld heb op dit forum, zal ik dit nu maar ff doen. ik ben dus jeroen, nog student, van belgië, en ik wil gitaar leren spelen :). Qua muziek luister ik op dit moment vooral naar hendrix, pearl jam, maar af en toe ook black sabbath :p, dus van alles wat eigenlijk.
Ik ben op zoek naar een goede degelijke gitaar, budget schommelt rond de 600 euro. Eerst was al mijn aandacht gericht op die blauwe tokai (zie paar posts terug), maar omdat de koper er wat te veel voor vroeg heb ik t gelaten voor wat het was.
Ik heb nu een fender strat usa gevonden van '98 voor €700. Er zit een fat strat configuratie (met een DH1 deluxe humbucker) op en hij doet er de andere slagplaat die volledig is ingericht met de originele single coils, volumeknoppen en switch bij, en nog de originele koffer. De gitaar lijkt mij voor de rest goed in orde, alleen onderaan de hals wat plekken, gebruikerssporen ter hoogte van de snaren. Dit lijkt me wel iets, die andere configuratie kan ik nog altijd verkopen voor ongeveer 100 euro. Het enige punt is nog dat het heel wat geld is en het waarschijnlijk veel te goed gaat zijn voor mijn kunnen, aangezien ik nog gitaar moet leren spelen. Wat vinden jullie?

VooDoo
9 oktober 2005, 13:21
Nou dat zou ik niet zeggen
je kunt beter op een goeie gitaar leren spelen,
anders koop je er nu eentje van 100/200 euro om ff te kijken, is dat nou wat voor mij en dan ga je over een jaartje ofzo toch een nieuwe wat duurdere willen(die fout heb ik dus gemaakt :razz: )
dus je kunt beter gelijk goed beginnen, heb je ook minder te maken met al die mankementjes van een goedkope gitaar;)
zorg er ook voor dat je een goede versterker gaat aanschaffen, want dat is net zo belangrijk voor je geluid ;)

Bobbel
9 oktober 2005, 13:47
en koop anders een 50/60 reisseu strat die uit Mexico komt, die zijn goedkoper (zeker tweedehands) en zijn zeer goed, want als je dat doet hou je nog wat geld over voor een versterker...

vulvasonic
9 oktober 2005, 14:16
Als je het geld ervoor hebt, gewoon doen!

Die versterker komt nog wel een keer.

jerre_
11 oktober 2005, 22:23
hey,
ik sta nu voor een dilemma :). Ik kan nu kiezen tussen 2 gitaren, maar ik zou niet weten welke van de twee ik zou nemen.
De eerste is die fender USA ( http://images.kapaza.be/photolarge/foto1458108.jpg, er zitten humbuckers op dus ik denk dat deze veelzijdiger is, en het lijkt mij ook een zeer goede gitaar qua kwaliteit en zo. Bovendien heb ik een tijdje geleden een highway vastgehad, en die lag mij heel goed in de hand, ik veronderstel dat deze en de highway ongeveer dezelfde hals hebben. Maar een minpunt is de prijs, ik kan hem wel betalen, maar dan gaat er niet veel geld meer over zijn om een versterker te kopen (alleszins nu toch nog niet).
Tweede gitaar is een japanse fender van eind jaren '80, €400 euro wordt er voor gevraagd.
http://i2.photobucket.com/albums/y26/irgnj1980/strat003.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y26/irgnj1980/strat002.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y26/irgnj1980/strat008.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y26/irgnj1980/strat009.jpg
Deze lijkt mij ook wel goed, en is betaalbaarder.
Komend weekend ga ik naar de gitaren kijken.
Welke zou ik nemen?

hansoonk
11 oktober 2005, 22:47
Zijn dit de enige twee strats die momenteel aangeboden worden op de verschillende tweedehandssites? Ik vind de prijs van de Japenner wat aan de hoge kant. Zelf ook eens een '89-er gehad en de elementen waren niet al te best, heb ik meteen vmoeten ervangen. Ook de prijs van de Amerikaan lijkt wat aan de hoge kant, zeker met de gebruikssporen die je beschrijft. De gitaar is lijkt me een stuk beter. Ik sluit me aan bij één van de vorigen welke een 50's of 60s strat aanbeval. Zou in die prijsklasse ook mijn keus zijn.

jerre_
11 oktober 2005, 23:27
Dit zijn de enige twee waar momenteel mijn voorkeur naar uitgaat.
Op de fender usa zijn alleen een paar plekken heel onderaan de hals, voor de rest heel goed in orde, de verkoper zei dat hij hem maar af en toe gebruikte. En je krijgt er nog een volledige configuratie (slagplaat met singlecoils en zo ) bij. Dus die prijs valt nog wel mee.
Die 50s of 60s lijken mij ook wel goed, maar de 60s heeft geen maple hals en de frets lijken mij van beiden ook wat dun te zijn. En zijn die japanse fenders normaal niet wat beter ?

Orpheo
11 oktober 2005, 23:41
imo is de MiM 50ies reissue echt TOP, ware het niet dat ik strats niet fijn vind, en dus les paul speel. cubensis heeft mijn ouwe strat overgekocht, en is er ook tevreden over blijkbaar. kortom: neem de 50ies. heel lekkere hals vind ik, niet dik niet dun, lichte V shape, maple hals en toets, pups doen wat ze moeten doen. geen Kinmans ofzo, maar gewoon, netjes.

die jap en USA vind ik te duur van wat je daar postte.

grayfink
11 oktober 2005, 23:43
Je hebt gelijk Jerre, Japanse Fenders zijn erg goed, van de 300€ die je dan bespaart kun je altijd nog een leuk humbucker gitaartje er bij kopen.
Ik mag het merk hier niet noemen van sommige medeforumleden, maar er is een merk (made in China) die prima Les Paul kopietjes maken voor minder dan 200€

jerre_
12 oktober 2005, 00:20
Als die usa en die japanse fender te duur is, wat zou dan wel een goede prijs zijn (ik vind de prijs voor de usa al mooi omdat je er een hele extra configuratie bijkrijgt)?

BartL
12 oktober 2005, 01:08
Dude!!! DIE FATSTRAT IS HOT!!! 8-) 8-)


Mjah...dat vind ik dan. Als hij zo lekker speelt als de mijne (die usa'er) zou ik er niet lang over hoeven nadenken :-D

Maargoed, ik heb makkelijk lullen als ik de beslissing niet hoef te nemen.

dejohan
12 oktober 2005, 11:38
Zijn dit de enige twee strats die momenteel aangeboden worden op de verschillende tweedehandssites? Ik vind de prijs van de Japenner wat aan de hoge kant. Zelf ook eens een '89-er gehad en de elementen waren niet al te best, heb ik meteen vmoeten ervangen. Ook de prijs van de Amerikaan lijkt wat aan de hoge kant, zeker met de gebruikssporen die je beschrijft. De gitaar is lijkt me een stuk beter. Ik sluit me aan bij één van de vorigen welke een 50's of 60s strat aanbeval. Zou in die prijsklasse ook mijn keus zijn.

Sorry, maar echt duur vind ik de Japanner niet hoor.
Een jaren 80 japanner vind je toch niet snel meet onder de 350-400€ hoor. Mij lijkt 400€ voor een goed onderhouden jaren 80 Jap een goeie prijs in België en Nederland. Ik kijk regelmatig op internet naar jaren 80 Japanse fenders, en wat de topicstarter hier toont is, voor zover ik kan oordelen, zowat het beste wat ik qua prijs/kwaliteit verhouding ben tegengekomen voor Japanse strats.

Als de topicstarter echt ineens goed materiaal wil (van mij moet hij niet hoor, ik heb zelf zeker 5 jaar leren spelen op een gitaar van 200€, was wel toevallig een goeie gitaar), zou ik voor de jap gaan, en ook een goeie amp kopen. Een USA strat hebben en dan op een transistor bak spelen zou echt belachelijk zijn, dan koopt hij beter die Jap en gebruikt de rest van zijn budget voor een lampenversterker. Let wel dat een beetje lampenbak ook al makkelijk 500-600 euro en meer kost.

dejohan
12 oktober 2005, 11:39
Zijn dit de enige twee strats die momenteel aangeboden worden op de verschillende tweedehandssites? Ik vind de prijs van de Japenner wat aan de hoge kant. Zelf ook eens een '89-er gehad en de elementen waren niet al te best, heb ik meteen vmoeten ervangen. Ook de prijs van de Amerikaan lijkt wat aan de hoge kant, zeker met de gebruikssporen die je beschrijft. De gitaar is lijkt me een stuk beter. Ik sluit me aan bij één van de vorigen welke een 50's of 60s strat aanbeval. Zou in die prijsklasse ook mijn keus zijn.

Sorry, maar echt duur vind ik de Japanner niet hoor.
Een jaren 80 japanner vind je toch niet snel meet onder de 350-400€ hoor. Mij lijkt 400€ voor een goed onderhouden jaren 80 Jap een goeie prijs in België en Nederland. Ik kijk regelmatig op internet naar jaren 80 Japanse fenders, en wat de topicstarter hier toont is, voor zover ik kan oordelen, zowat het beste wat ik qua prijs/kwaliteit verhouding ben tegengekomen voor Japanse strats.

Als de topicstarter echt ineens goed materiaal wil (van mij moet hij niet hoor, ik heb zelf zeker 5 jaar leren spelen op een gitaar van 200€, was wel toevallig een goeie gitaar), zou ik voor de jap gaan, en ook een goeie amp kopen. Een USA strat hebben en dan op een transistor bak spelen zou echt belachelijk zijn, dan koopt hij beter die Jap en gebruikt de rest van zijn budget voor een lampenversterker. Let wel dat een beetje lampenbak ook al makkelijk 500-600 euro en meer kost.

jerre_
12 oktober 2005, 16:15
Wat is een lampenversterker? :???: en wat is juist het verschil tussen zo een versterker en een transistorversterker?
Wat versterkers betreft had ik gewoon gedacht aan een kleine roland cube 15 of 30, aangezien ik 3/4 van de tijd op kot (kamers voor onze noorderburen :) ) zit, en nie zo heel veel lawaai kan maken.

dejohan
12 oktober 2005, 17:35
Een lampenversterker (of buizenversterker) is een versterker waar zo'n radiobuizen in zitten, die je ook in oude radio's ziet. Is qua geluid toch vaak vele malen superieur aan een transistorbak.
Naast de lampenversterker en de transistorversterker heb je ook nog modelling versterkers: dit zijn versterkers met een computertje/microchip in waarmee het geluid van bekende lampenversterkers (en ook effecten enzo) kan gemodeleerd worden. Deze laatste zijn imho stilletjesaan de klassieke transistorversterkers aan het verdringen, en zijn vaak ook beter. Die Cube is als ik me niet vergis een modelling amp, er staat een knop op waarmee je het geluid van verschillende versterkers kan nadoen, en is voor een beginner zeker geen slechte keuze (want je hebt veel opties).
Ook als je niet luid wil spelen is dat inderdaad beter, want lampenversterkers moeten luid staan om goed te klinken.
Maar zo'n roland Cube 30 is als beginnerversterker een goede keuze hoor, ik zou hem ook aanraden aan een beginner.

Ik moet je trouwens feleciteren want voor een beginner weet jij verdomd goed je keuze's te maken. Je duikelt een paar strats op voor een redelijke prijs (welke beginner weet er nu dat jaren 80 japan fenders zo goed zijn?) en weet ook nog de meest positief onthaalde budget versterker er uit te kiezen. Ik weet niet wie jou die dingen aangeraden heeft, maar ik zou je net hetzelfde aanraden.

gvink
12 oktober 2005, 18:18
Japanse strats van eind '80 kunnen inderdaad erg goed zijn.. Heb er zelf eentje uit Duitsland laten komen. Ook €400 voor betaald. En ben er erg blij mee.. Ook de elementen zijn goed (genoeg voor nu). Maar zodra ik geld overheb voor wat Nordstrands koop ik die.. :)

hansoonk
12 oktober 2005, 21:58
Misschien zijn de prijzen van Japanse Strats die ik in mijn hoofd heb zitten wat achterhaald. Het is ook niet handig om voor 50 Euro "jouw" strat te laten lopen, dus als-ie 400 Euro kost en je bent er blij mee, dan is het toch goed?
Maar ik blijf achter de opmerking van de elementen staan. Ik heb een poosje een '89-er Japanner gehad, waarin van die elementen zaten met metalen pooltjes, welke werden gemagnetiseerd door de onderliggende magneten, dus geen AlNiCo-polen of iets dergelijks. Ik heb ze meteen vervangen door elementen uit de Amerikaanse Vintage serie om het geluid acceptabel te krijgen.

P.S. in een andere thread lees je over een nieuwe '57-RI in Duitsland voor 444 Euro! Misschien is dit ook iets om te overwegen.

jerre_
13 oktober 2005, 11:51
danku johan :). Maar ik heb ook al heel wat gelezen op dit forum en andere gelijkaardige fora, en ook al de mening gevraagd van anderen. Dus dit gaat ongeveer mijn uiteindelijke keuze zijn.

waayer
13 oktober 2005, 12:12
Je hebt gelijk Jerre, Japanse Fenders zijn erg goed, van de 300€ die je dan bespaart kun je altijd nog een leuk humbucker gitaartje er bij kopen.
Ik mag het merk hier niet noemen van sommige medeforumleden, maar er is een merk (made in China) die prima Les Paul kopietjes maken voor minder dan 200€

Alsjeblieft niet,kijk maar eens op marktplaatsen hoeveel je er al niet tegenkomt en dat is niet voor niets.