PDA

View Full Version : Electro Harmonix 12AX7



McCloud
16 september 2002, 23:41
Weet iemand waar ik in Nederland 12AX7 buizen van Electro Harmonix kan kopen??

Ik wil er namelijk 7 hebben (voor m'n Marshall 6100). Ook heb ik nog 4 Svetlana EL34's nodig. Ik wil deze buizen graag op 1 adres kopen (i.v.m. verzendkosten, ik heb geen zin om 2x verzendkosten te betalen als dat niet nodig is).

Alvast bedankt.

Dirk_Hendrik
17 september 2002, 09:09
Mooet het per sé EH zijn? Op het moment dat je gewoon 12ax7's (ECC83 in Europa) nodig hebt kun je bij elke normale gitaarwinkel terecht. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat ze allemaal vervangen moeten worden. Pre-amp buizen vervangen is naar mijn mening sowieso al een door buizenfabrikanten overhyped iets. Tenzij ze microfonisch zijn natuurlijk.

jpb
17 september 2002, 10:07
EH's kun je gewoon bestellen bij elke muziekwinkel. FNS heeft ze ook wel denk ik. In sommige posities maakt het soort 12AX7 niet veel uit (tremolo), in de fasedraaier vverschillen de meningen, maar in pre-amp is de keuze (kwaliteit + voorkeur) wel belangrijk. Zelf vind ik de 12AX7-EH een goede buis, maar er zijn andere goede alternatieven (b.v. JJ). Mischien heb je hier iets aan:
http://www.thetubestore.com/12AX7review.html

McCloud
17 september 2002, 10:52
Ik wil gewoon in één keer al mijn buizen vervangen. Ik heb deze versterker 2e hands gekocht en heb geen idee hoe lang die buizen er al inzitten, vandaar.

Die review van The Tubestore heb ik ook gelezen. Vanwege die review kwam ik namelijk op die EH 12AX7's, ze schijnen erg goed te zijn.

Bedankt voor de info.

Soulman
17 september 2002, 12:24
Toch zou ik 'm door een goede reperateur laten nakijken. Het vervangen van de eindbuizen(evt. fasesplitter)en de eerste buis is een goed idee. Wanneer de andere buisjes nog goed zijn kunnen ze wel 20 jaar mee (if it ain't broke, don't fix it !!)

McCloud
17 september 2002, 12:33
De eindbuizen laat ik zeker vervangen. De bias moet dan ook afgesteld worden en dat ga ik niet zelf doen.

Preamp buizen kan je toch gewoon zelf vervangen (dus oude buis eruit, nieuwe buis erin, zonder dat er iets afgesteld moet worden)? Dan kan ik inderdaad eerst een reperateur (moet ie toch naartoe ivm nieuwe potmeters) ernaar laten kijken en daarna beslissen of ik ze vervang.

Bedankt voor de info.

poeyerke
17 september 2002, 12:51
Ik heb naar aanleiding van die review op TubeStore ook die EH 12ax7 gekocht voor in mijn Engl (4 stuks).
Een ding weet ik zeker, dat doe ik nooit meer. Ik heb uiteindelijk mijn standaard Engl buizen weer teruggestopt (volgens mij gewoon Sovtek). Deze vind ik gewoon beter klinken in mijn versterker. De EH waren Scheller (helderder) van klank, en ik vond de standaard buizen al helder genoeg.

Het zal ongetwijfeld een kwestie van smaak zijn. Maar voor mij is het het geld niet waard, ze zijn een stuk duurder dan de standaard buizen van Engl.

Mitch
17 september 2002, 13:14
Ik vind het niet zo'n slecht idee hoor, pre-amp buizen vervangen. Hoezo overhyped ?
Ik heb pas een 2ehands buizenversterker gekocht van ongeveer 5 jaar oud. Meer gain op zelfde volume (meer pre-amp belasting) -> slechter geluid, steeds doffer.
Pre-amp buizen vervangen -> stukken beter. Power amp buizen volgen uiteraard nog, maar hij moet nog effe afgesteld worden.
Maar het verschil was al enorm !

poeyerke
17 september 2002, 14:45
Wat ik wil zeggen is dat je niet zondermeer op een review kan afgaan. De een wil meer helderheid da ander niet, meer boventonen is ook niet voor iedereen wenselijk. Dat geven de EH buizen allemaal wel... kwestie van smaak, met buizen kun je alleen niet zo gemakkelijk experimenteren als met bijv. speakers..helaas.

Dirk_Hendrik
17 september 2002, 15:01
Met overhyped bedoel ik het fenomeen van alle (met nadruk op alle) preamp buizen vervangen. Zoals even naar boven al wordt gezegd zijn er plekken waar je dit niet veel gaat opleveren. Buizen slijten door twee factoren. mechanische belasting, veroorzaakt door het gooi en smijtwerk met je vbersterker, en elektronische, veroorzaakt door het oversturen van je versterker voor de goeie scheur. Sommige van je versterkertrappen, zoals b.v. de fasedraaier staal op zo'n lage versterking ingesteld dat ze helemaal niet oversturen en dus ook amper slijten. Vervangen van zo'n buis maakt dus weinig uit aan je klank.



Op 2002-09-17 13:14, schreef Seymour Paul:
Ik vind het niet zo'n slecht idee hoor, pre-amp buizen vervangen. Hoezo overhyped ?
Ik heb pas een 2ehands buizenversterker gekocht van ongeveer 5 jaar oud. Meer gain op zelfde volume (meer pre-amp belasting) -> slechter geluid, steeds doffer.
Pre-amp buizen vervangen -> stukken beter. Power amp buizen volgen uiteraard nog, maar hij moet nog effe afgesteld worden.
Maar het verschil was al enorm !

McCloud
17 september 2002, 15:07
Daarbij komt natuurlijk dat dezelfde buizen in verschillende versterkers volgens mij ook weer anders klinken. Ik wordt er al met al niet vrolijk van.

Heeft iemand hier misschien wat aanraders aangaande preamp buizen voor een Marshall 30th Anniversary met EL34 eindbuizen. Het is ook nog eens zo dat ik 7 (!!) preamp buizen in die bak heb zitten en dat het meteen wel een smak geld gaat kosten als ik ze allemaal zou willen vervangen.

Soulman
17 september 2002, 15:19
Als ik jou was zou ik de eindbuizen vervangen door Svetlana's en de eerste en tweede voorversterker buis vervangen door de EH 12ax7. Laat door een goede (betrouwbare) reperateur kontroleren of de rest van de voorversterkerbuisjes nog goed zijn.
Zo heb je evt. nog geld over om een andere buis te proberen.
De zaak is nog beter wanneer je dat daar ter plekke kunt doen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2002-09-17 19:38 ]</font>

PeArLjAm
17 september 2002, 15:31
He als het goed is verkopen ze bij haar guitars Electro Harmonix buizen, moet je maar evenetjes op de website kijken.. http://www.haarguitars.nl volgens mij..