PDA

View Full Version : F akkoord te zwaar



Rink
9 oktober 2005, 10:42
Hallo allemaal,

Kort geleden heb ik een gitaar (goedkope) gekregen en vond dit wel leuk om wat op te beginnen met oefenen. Dit omdat ik ook nog niet weet of het mij wel lukt en of ik het wel leuk vind. Nou loop ik al vrij snel tegen de lamp aan jammer genoeg. Ik ben nu bezig met akkoorden leren, alleen..
Mijn snaren moet je met zoveel geweld indrukken, en dan gaat het me niet om de pijn die je na een tijdje krijgt. Maar bij het F akkoord (verbeter me als het niet zo is) moet je alle 1e toetsen indrukken. Dit lukt mij nooit. Zelfs als ik het op een manier doe (wat het onmogelijk maakt gitaar te spelen), met mijn duim, krijg ik ze nog niet ingedrukt.

Is het normaal dat het zo ontzettend zwaar gaat? Volgensmij niet.
Waar kan dit aan liggen? Snaren, gitaar, iets anders?

Noot Muskaat
9 oktober 2005, 10:47
Iets anders.

Picker
9 oktober 2005, 11:06
Hoi Rink,

Ik heb jouw gitaar natuurlijk niet gezien, maar weet bijna zeker dat het komt doordat de snaren te hoog op de hals liggen. "Hoge actie"noemen ze dat (high action). Zeker bij goedkope gitaren is dat altijd het geval.

Hoe hoger de snaar, hoe harder je moet drukken en hoe zwaarder dat dus gaat. Het afstellen van de snaren is een nauwkeurig klusje (te laag is ook niet goed) en dus duur. Vandaar.

Mijn advies: als het een echt goedkope gitaar is, vijl dan een keer de sleuven wat uit waar de snaren inliggen (de kam, bij de kop) en vijl een stuk af van het (meestal witte) stripje waar de snaren overheen open daar waar ze aan het bovenblad van de gitaar bevestigd worden. Ga wel met beleid te werk - als je teveel weg vijlt trillen de snaren tegen de hals en klinkt je gitaar als een mislukte sitar.

Lichtere snaren (een set met diameter 0.011 tot 0.050 inch) kan ook helpen. Ook de hals moet recht staan (en niet hol).

Oefening helpt uiteraard ook, maar ik vermoed dat jouw probleem hem niet met name daar in zit.

Alles over action en rechte gitaarhalzen, en hoe je het af moet stellen, staat op mijn site www.eltjohaselhoff.com/main.htm , sectie Tech Talk.

Succes,

Picker.

Rink
9 oktober 2005, 11:15
Bedankt voor je reactie.
Ik zal het lezen en hopenlijk lost dit iets op.
Opzich is het vrij logisch, er zit zowiso nog een ruimte van 1mm tussen de snaren en de fretten wat mij veel lijkt.

Hartelijk dank!

Noot Muskaat
9 oktober 2005, 11:26
Graag gedaan hoor.

Esther*
9 oktober 2005, 23:53
Picker heeft helemaal gelijk hoor. Maar als het dan nog zwaar speelt heb ik nog een andere tip:
Je kunt het ook af met wat minder druk op je wijsvinger als je je realiseert dat je niet alle snaren hoeft in te drukken. Dat zijn de snaren waar je middel-, ringvinger en pink op staan. Daar kan je de druk verminderen.
En natuurlijk kan je altijd een tussenstap maken door het F-akkoord eerst met een kleine barre te spelen. In ieder geval succes.

MonkeyFace
10 oktober 2005, 21:23
Graag gedaan hoor.

ey mister wiseguy; als je niets anders op dit forum toe te voegen hebt dan bijdehandte opmerkingen, zinloze rants en ander kansloos geneuzel; ga dan lekker gitaarspelen, en verras ons straks allemaal met een knaller van een CD die zo goed is dat we van schrik allemaal onze gitaren te koop zetten...

Ik heb net uit verveling even al je posts gelezen; met name omdat ik wilde weten of je irritante gedrag incidenteel was of gewoon inherent aan je persoonlijkheid. Conclusie: OF je bent gewoon vervelend, of je komt ernstig aandacht tekort en denkt dat negatieve aandacht ook goed is...

@Picker: thnx for the info :) Die website is best overzichtelijk.

Gitaro
10 oktober 2005, 23:22
Het pakken van barre akkoorden kan je een stuk vermakkelijken door ze n iet met de onderkant van je wijsvinger te pakken, maar je vinger een stukje te kantelen (richting de kop kantelen, dus). Voor het geval je dat nog niet odorhad. Succes

goeroezeboe
11 oktober 2005, 12:53
en gewoon te blijven oefenen.
Barré's horen pijn te doen in het begin 8-)
De eelt die je op je vingertopjes krijgt maakt nu eenmaal deel uit van de charme van de gitaar ;)

angorawol
11 oktober 2005, 14:05
dat was de reden waarom we vroeger Eko's kochten, die hadden een nulde fret en de toets stond een beetje rond.

Noot Muskaat
11 oktober 2005, 16:26
Wat is een eko??

Henri Bos
12 oktober 2005, 02:56
Hallo Luitjes, mijn eerste reactie op deze forum.
Ik heb nu 1,5 jaar les in Flamenco maar leer het eerst op een klassiek gitaar. Mijn gitaarleraar zegt dat dit alleen maar gunstig is voordat ik een Flamenco Gitaar ga kopen$. De snaren van mijn klassiek heeft de snaren hoger liggen en na een tijdje krijg je steeds minder moeite met barre's e.d. Laat staan dat ik later sneller leer spelen op de FlamencoG. De naren liggen lager en het speelt fijner.
Resultaat krijg je alleen met doorzettingsvermogen, ......
Goede gitaristen vergeten zeker niet de moeilijke tijden met hun gitaartje.
Oefenen kan ook irritant zijn. (zacht uitgedrukt) de beloning is groot. :wink:

freggel
12 oktober 2005, 09:15
Ik ben gisterenavond ook toegekomen aan de F, pijn doet hij niet echt, maar ik mis (nog) de kracht in mijn wijsvinger om beide snaren ingedrukt te houden
inderdaad gewoon oefenen, net als met de A, die ging in het begin ook steeds fout, nu is het al bijna een tweede natuur ;)

Don Capo
12 oktober 2005, 12:17
ey mister wiseguy; als je niets anders op dit forum toe te voegen hebt dan bijdehandte opmerkingen, zinloze rants en ander kansloos geneuzel; ga dan lekker gitaarspelen, en verras ons straks allemaal met een knaller van een CD die zo goed is dat we van schrik allemaal onze gitaren te koop zetten...


Vind hem eigenlijk wel grappig... Mag ook wel eens gezegd worden

Esther*
12 oktober 2005, 22:48
Ik neem aan dat je de opmerking van MonkeyFace over Noot Muskaat bedoelt? Is inderdaad grappig.

Don Capo
13 oktober 2005, 10:20
Oooei Aannames... :razz:
Nee, bedoelde de opmerkingen van Noot Muskaat, beetje flauw maar soms echt wel grappig. Leuke afwisseling op dat over-serieuse gelul wat je hier vaker tegenkomt.

Esther*
14 oktober 2005, 09:58
Oooei Aannames... :razz:
Nee, bedoelde de opmerkingen van Noot Muskaat, beetje flauw maar soms echt wel grappig. Leuke afwisseling op dat over-serieuse gelul wat je hier vaker tegenkomt.
:-D