PDA

View Full Version : beginners vraagje (aanslaan)



freggel
8 oktober 2005, 20:51
hoi,

ik heb sinds een paar dagen een akoustische gitaar (aria W75 met Martin snaren) ik probeer mezelf te leren spelen, gewoon om het feit dat ik geen vaste avond vrij heb voor gitaarles.

Ik heb al een aantal boeken bekeken en eruit geoeffend, maar wat daar vrijwel niet instaat is het aanslaan. hoe sla je nu precies aan?

de oefen cd's bij de boeken klinken totaal anders dan zou moeten volgens de uitleg van de boeken, ze hebben het daar over van de laagste naar de hoogste snaar aanslaan (lage klank naar hoge klank) maar dat komt niet overeen met wat ik op de cd's hoor.
Daarnaast vraag ik me ook af in welk ritme en hoe hard je moet aanslaan. Ik speel met een plectrum (heb geen nagels ;))
en ja ik sterf van de pijn in mijn vingers, maar dat hoort erbij (zeggen ze ;))

Luca P
8 oktober 2005, 21:17
Welkom!
Nou als ik terug ga in mijn herinnering, probeerde ik van alles en nog wat na te spelen wat me leuk in de oren klonk.
Ik heb zelfs nog oude opnames van 25 jaar geleden en man als ik ze nu terug luister is het een wonder dat ik nu nog speel!!
8-)
Als je geen les wil of kan nemen maar je bent echt serieus bezig, kom je er na enige tijd zelf wel.
Tenzij je het talent hebt van een wc rol.
Denk er nog maar over na of je geen les neemt, want op den duur zal dat een hele goede basis blijken.
Ik ben nu muziek analfabeet maar had volgens mij veel verder kunnen zijn als ik wel muziek kon lezen.
Veel succes.

freggel
8 oktober 2005, 21:26
Welkom!
Nou als ik terug ga in mijn herinnering, probeerde ik van alles en nog wat na te spelen wat me leuk in de oren klonk.
Ik heb zelfs nog oude opnames van 25 jaar geleden en man als ik ze nu terug luister is het een wonder dat ik nu nog speel!!
8-)
Als je geen les wil of kan nemen maar je bent echt serieus bezig, kom je er na enige tijd zelf wel.
Tenzij je het talent hebt van een wc rol.
Denk er nog maar over na of je geen les neemt, want op den duur zal dat een hele goede basis blijken.
Ik ben nu muziek analfabeet maar had volgens mij veel verder kunnen zijn als ik wel muziek kon lezen.
Veel succes.

Ik wil wel erg graag les nemen, maar het komt regelmatig voor dat ik op maandag door een klant gebeld word en dan maandag avond of dinsdag(ook in het weekend) ineens in maastricht of een andere plaats zit zodat ik niet voor 21.00 (of later ) uur thuis ben, om na zo'n dag nog een les te nemen zie ik niet zitten. dat is dus het probleem, maar ik wil wel erg graag gitaar spelen.

Luca P
8 oktober 2005, 21:32
Tja, dan zit er niks anders op.
Maar misschien ben je wel een natuurtalent en speel je binnenkort zo goed als Tommy Emmanuel!!
:cool:

Noot Muskaat
9 oktober 2005, 11:39
Tommy Emmanuel is niet echt goed toch, of vergis ik me nu?

Buzz
9 oktober 2005, 14:13
Tommy Emmanuel is niet echt goed toch, of vergis ik me nu?

Nee hoor, je vergist je niet. Tommy is best een verdienstelijk gitarist, maar hij háált het niet bij Noot Muskaat!

Blijft een kwestie van smaak, maar ik moet altijd kotsen van nootmuskaat.

freggel
9 oktober 2005, 16:43
kan iemand nog terugkomen op de oorspronkelijke vraag over het aanslaan?

Daarnast heb ik nog een andere vraag:
Ik probeer elke dag minimaal een half uur te oefenen op akkoorden, maar de laatste dagen gaat dat niet langer dan 5 minuten door de pijn in mijn vingers. hoe hebben jullie dat in het begin gedaan?
oefenen op de akkoorden wil ik zowiezo, om ze snel uit mijn hoofd te leren.

Luca P
9 oktober 2005, 17:37
Nou, pijn is fijn.
Gewoon doorgaan en na een week weet je niet beter.
Er komt vanzelf wel eelt op je vingers!
Oefenen, oefenen.......enz (X 25.000).
:)

Esther*
10 oktober 2005, 00:06
Je eerste vraag begrijp ik niet helemaal. Als de klank die jij produceert niet overeenkomt met wat er op de cd staat dan doe je iets fout. Misschien een domme en overbodige vraag, maar je weet wel dat de laagst klinkende snaar op je gitaar boven zit?

Staan er in het boek geen suggesties over aanslagmanieren en ritmes? Hoe hard je moet aanslaan is een kwestie van smaak. Wel is het zo, hoe harder je aanslaat, hoe harder je de snaren moet indrukken om een mooie klank te houden.

Wat betreft de vraag over de pijn in je vingers: gitaarspelen kun je vergelijken met sport. Sport voor je vingers. Je moet conditie opbouwen. Je spieren zijn niet aan dit soort bewegingen gewend. Pas op dat je niet te ver over je pijngrens heengaat. Ik heb al te vaak gitaristen gezien met nare peesontstekingen doordat ze de pijn te lang zijn blijven negeren. Dus als je echt pijn krijgt moet je in ieder geval een pauze inlassen. Wat ook goed schijnt te werken is het visualiseren van de oefeningen. Hoe het precies werkt weet ik niet maar allicht dat je er minder pijn van krijgt :-D

freggel
10 oktober 2005, 00:12
Je eerste vraag begrijp ik niet helemaal. Als de klank die jij produceert niet overeenkomt met wat er op de cd staat dan doe je iets fout. Misschien een domme en overbodige vraag, maar je weet wel dat de laagst klinkende snaar op je gitaar boven zit?

Staan er in het boek geen suggesties over aanslagmanieren en ritmes? Hoe hard je moet aanslaan is een kwestie van smaak. Wel is het zo, hoe harder je aanslaat, hoe harder je de snaren moet indrukken om een mooie klank te houden.

Wat betreft de vraag over de pijn in je vingers: gitaarspelen kun je vergelijken met sport. Sport voor je vingers. Je moet conditie opbouwen. Je spieren zijn niet aan dit soort bewegingen gewend. Pas op dat je niet te ver over je pijngrens heengaat. Ik heb al te vaak gitaristen gezien met nare peesontstekingen doordat ze de pijn te lang zijn blijven negeren. Dus als je echt pijn krijgt moet je in ieder geval een pauze inlassen. Wat ook goed schijnt te werken is het visualiseren van de oefeningen. Hoe het precies werkt weet ik niet maar allicht dat je er minder pijn van krijgt :-D

helaas staat er niets in de boeken (meerdere gelezen) hoe hard je moet aanslaan en hoe je moet aanslaan. dat je begint van boven naar beneden (laag naar hoog qua toon) staat er wel in.

het is niet zozeer pijn in mijn spieren/pezen, maar pijn in de vingertoppen (waar ik dus eelt moet kweken) maar dit is zodanig dat ik vandaag bij het eerste akkoord al door de grond ging. een ontsteking is het niet, want het klopt niet en als ik geen snaren indruk (of typ ;)) voel ik er niets van

Esther*
10 oktober 2005, 10:37
Heel vaak staan er voor in de boeken suggesties voor de aanslag. Bijvoorbeeld in de boeken van Frank Rich of Ed en Steve. Misschien kan je daar op een of andere manier een kopietje van maken? Is er op internet niets te vinden?

De pijn die je hebt is dus drukpijn? Lastig, ik weet niet zo goed wat je eraan kan doen. Ik denk dat je het langzaam op moet bouwen en niet te snel moet willen. Ja, eelt kweken. Telkens 5 of 10 minuten ipv een uur achter elkaar. Misschien heeft iemand anders daar nog ideeen over. Picker?

L.
10 oktober 2005, 13:44
Volhouden man, ik speel zelf nu iets meer dan een half jaar en ik kan je vertellen dat eelt (bij mij in ieder geval) de minste van je problemen zal zijn. Probeer niet alleen de snaren zo hard mogelijk in te drukken, ga met je vinger daar staan waar de minste weerstand geboden wordt, en na enkele weken/maanden zal er ongetwijfeld een eeltbult tevoorschijn komen die het spelen steeds makkelijker maakt en minder pijnlijk.

freggel
10 oktober 2005, 16:28
Na lang zoeken in de bieb heb ik mijn antwoord (denk ik)

zet een metronoom aan (of hoe heet dat) en stel hem in op 4 tikken per maat. sla dan op elke tik van boven naar benenden (neerslag) oefen dit net zolang tot je dit onder de knie hebt en wissel het af met opslag (van beneden naar boven) als je dit onder de knie hebt ga je een stapje verder.
dan doe je neer/op slag binnen elke tik(8x per maat) en daarna ga je oefenen op op/neer/op/neer binnen 1 tik (16x per maat dus)

is dit iets wat jullie bekend voorkomt?

de vraag die daarbij is gerezen, wanneer is een slag nou goed? en moet je dit ook oefenen op 1, 2, 3, 4 en 5 snaren? of alleen op alle snaren?

Tja en over de pijn heb ik twee tips gevonden:
je vingertoppen 1 minuut in ijswater houden schijt goed te verdoven en de eelt vorming te versnellen waarbij je geen scherpe randen op je vingers krijgt
tweede je vingers insmeren met lavendel?

freggel
10 oktober 2005, 20:25
net een metronoom programmatje gedownload, maar helaas staat nergens hoeveel tiks p/m je hem moet instellen... :(

MonkeyFace
10 oktober 2005, 21:12
Tommy Emmanuel is niet echt goed toch, of vergis ik me nu?

Nee hoor, je vergist je niet. Tommy is best een verdienstelijk gitarist, maar hij háált het niet bij Noot Muskaat!

Blijft een kwestie van smaak, maar ik moet altijd kotsen van nootmuskaat.

:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Ge-wel-dig!!! Applaus voor Buzz

Harald
10 oktober 2005, 21:39
net een metronoom programmatje gedownload, maar helaas staat nergens hoeveel tiks p/m je hem moet instellen... :(

Snelheid zo laag zetten dat je het nauwkeurig kunt doen, dan geleidelijk opvoeren. Per snelheid pas opvoeren als het met gemak lukt. Zul je zelf even moeten proberen wat voor jou nu goed lukt. Kijk eens rond een snelheid van 60 tikken per minuut, en dat steeds opvoeren met 4 tikken.

Wat betreft welke snaren, dat hangt van de akkoorden af, en de gewenste sound. Bij een C akkoord sla je bijvoorbeeld de open lage E snaar niet aan. Of je moet daar een G fretten op de derde fret. Lage E klinkt gewoon niet zo lekker in dat akkoord. Bij een D akkoord sla je de lage E ook niet aan. Tenzij je een F# op de tweede fret speelt. Uiteindelijk moet je elke subset kunnen raken die je wilt, van 6 snaren tegelijk tot 1 of 2 snaren tegelijk. Maar dat kost even tijd voor dat echt lukt. Wordt uiteindelijk ook een redelijk onbewust gebeuren. Valt meestal in het begin echt niet mee.

En, om iets simpels toch weer ingewikkeld te maken ;) als je toch iets op de pc gebruikt zouden drumsamples of een programma als Cakewalk of Cubase of ander midi tool waar je zelf een drumpartij inprogrammeert misschien ook een goed alternatief voor de gortdroge metronoom zijn. Is misschien net wat stimulerender. Metronoom is wel weer lekker simpel. Leuke metronoomtruc is ook hem op halve snelheid te gebruiken, alsof het een snaredrum is die alleen op de tweede en vierde tel speelt. Dat heeft dan net wat meer het drum idee. Is in het begin misschien wel wat tricky aangezien je de eerste tel niet hoort. Wordt dit te lastig, dan geen tijd aan verdoen, en gewoon 1234 op de metronoom laten tikken. (geldt ook voor drumsamples etc.)

freggel
10 oktober 2005, 22:15
Volhouden man, ik speel zelf nu iets meer dan een half jaar en ik kan je vertellen dat eelt (bij mij in ieder geval) de minste van je problemen zal zijn. Probeer niet alleen de snaren zo hard mogelijk in te drukken, ga met je vinger daar staan waar de minste weerstand geboden wordt, en na enkele weken/maanden zal er ongetwijfeld een eeltbult tevoorschijn komen die het spelen steeds makkelijker maakt en minder pijnlijk.

daar heb je wel een punt, na gisteren niet geoefend te hebben ben ik vanafond weer verder gegaan. ik was blijven hangen bij de A, D en E akkoord, kreeg ik zaterdag niet voor elkaar, na nu weer een uur oefenen (zonder pijn, ijsklontjes helpen) kan ik bijna vloeiend tussen die akkoorden wisselen, alleen met de A heb ik nogal eens problemen om alle vingers in 1 fred te krijgen en dan dichbij genoeg zodat de bovenste snaar niet gaat klapperen ;)

ik werk trouwens uit het boek "gitaarspelen voor dummies" voor mij een erg goed boek met duidelijke uitleg.

het strummen gaat nu per minuut beter, gewoon proberen de voorbeelden op cd na te spelen, dan heb je ook een aardig ritme. ben nu bezig het op te nemen en dan te beoordelen naast de cd. werkt ook wel lekker, hoor je nog beter wat je fout doet.

Als jullie meer tips hebben graag

Overigens heb ik een paar gitaar scholen/leeraars aangeschreven om eens een aantal lessen te volgen en zo in ieder geval de basis te pakken te krijgen.

freggel
10 oktober 2005, 22:15
Volhouden man, ik speel zelf nu iets meer dan een half jaar en ik kan je vertellen dat eelt (bij mij in ieder geval) de minste van je problemen zal zijn. Probeer niet alleen de snaren zo hard mogelijk in te drukken, ga met je vinger daar staan waar de minste weerstand geboden wordt, en na enkele weken/maanden zal er ongetwijfeld een eeltbult tevoorschijn komen die het spelen steeds makkelijker maakt en minder pijnlijk.

daar heb je wel een punt, na gisteren niet geoefend te hebben ben ik vanafond weer verder gegaan. ik was blijven hangen bij de A, D en E akkoord, kreeg ik zaterdag niet voor elkaar, na nu weer een uur oefenen (zonder pijn, ijsklontjes helpen) kan ik bijna vloeiend tussen die akkoorden wisselen, alleen met de A heb ik nogal eens problemen om alle vingers in 1 fred te krijgen en dan dichbij genoeg zodat de bovenste snaar niet gaat klapperen ;)

ik werk trouwens uit het boek "gitaarspelen voor dummies" voor mij een erg goed boek met duidelijke uitleg.

het strummen gaat nu per minuut beter, gewoon proberen de voorbeelden op cd na te spelen, dan heb je ook een aardig ritme. ben nu bezig het op te nemen en dan te beoordelen naast de cd. werkt ook wel lekker, hoor je nog beter wat je fout doet.

Als jullie meer tips hebben graag

Overigens heb ik een paar gitaar scholen/leeraars aangeschreven om eens een aantal lessen te volgen en zo in ieder geval de basis te pakken te krijgen.