PDA

View Full Version : Bezig met Boss FA-1 clone...



Speeddemon
8 oktober 2005, 19:12
Nou mensen, ik heb dus van de week een Boss FA-1 Fet Amplifier op de kop weten te tikken, en aangezien het ding zo verrekte lekker klonk EN veelzijdig was, wilde ik eigenlijk een clone gaan bouwen.

Tja, hoe verder?
De originele kan je NIET aan of uit zetten, heeft GEEN voetschakelaar, GEEN indicatie LED EN GEEN 9V adapter input. Toch bezit ie een onbeschrijfbare 'mojo' waarbij dat alles niet deert.

Anyway, ik kwam met het idee om i.i.g. 1 of 2 EXACT PARTS clones te maken, m.u.v. het type weerstanden. Carbon-film gaat echt niet beter klinken dan metaalfilm, maar wel meer ruizen.

Die originele opamps zijn uiteraard zeldzamer dan een Edelweis op de Veluwe :roll: en ook die transistor is niet snel te vinden.

En dan de kleur... waar vind je dat lichtelijk smerige gifgroen, dat helder en flets is tegelijkertijd...
Ik vandaag naar de lokale verfwinkel (nadat ik op 't net al kleuren had opgezocht). Te verwachten was RAL 6018 (limoengroen) te donker. Fluoriserend groen kwam wel in de buurt.
En toen... HISTOR.... SELDERIJ! 100% de kleur! Probleem is, die is niet in spuitbus te verkrijgen, alleen in halve liter blikken. :(

Ik herinnerde me nog dat ze bij de Praxis van die mini spuitbusjes hebben voor hobby verf enzo, dus ik daarnaar toe. Niks zinnigs ertussen, te donker, te fel of te flets.
Toen een blik gevonden, "Appelgroen", wat eigenlijk wel 95% accuraat was. 250ml, toch maar genomen voor de zekerheid.

In Breda ging ik naar Biggelaar, een grote verfzaak. Ik vroeg om de kleuren: Chartreuse of GroenGeel (op internet opgezocht), maar hadden ze allebei niet. Ik vertelde van de Histor Selderij kleur, was niet in spuitbus. Konden ze wel laten maken in spuitbus, maar zou erg duur worden. Toen zag ik ineens een spuitbus staan, van de Duplicolor Platinum range, genaamd "Spring Green"... en waarempel, afgezien van een iets fletserig karakter, klopte deze kleur voor zo'n 98%!!!
Voor de duidelijkheid,
a) ik heb best een goed oog voor ware kleuren
b) je zult er een echte Boss FA-1 naast moeten houden, wil je 't verschil zien

Ik helemaal blij, terugfietsend richting Dijkmans muziek, om Bob m'n aanwinst te laten zien. Die Biggelaar zit vlakbij de Boschstraat, en aan 't eind van die straat zit een klein electronica winkeltje. Ik dacht "tja, ben d'r nu toch, wie niet waagt... effe kijken hoor..."

En wat hadden ze daar, naast M2 schroefjes voor de slide-switch (die ze zelfs bij de Praxis niet hebben! :-? ),
-de originele K246 FET, voor slechts €0,45 p.s.!
-2 stuks... *tromgeroffel*.... spanning....

HA1457W OPAMPS!!! YES! DE MUDDAFOKKIN ORIGINELE!
Kostte me wel €8,75 p.s., maar ja, internetprijzen liggen 2 tot 6x zo hoog!
't waren de laatste 2 ook trouwens.
Toen nog ook effe stukje paars en stukje wit draad aangeschaft (de overige kleuren van regenboog heb ik al).

Anyway, thuis aangekomen gelijk de behuizing (die gister al geprimed was) in die nieuwe lak gezet.

Zie hier 't resultaat:
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/fa-1color.jpg

Als je denkt dat de originele achterkant wat lichter is, dat komt met name omdat ie wat meer glanst en reflecteert. Het is weliswaar zijdeglans, maar ja, mijn behuizing lag net te drogen met verse lak van 4minuten, die ik straks nog afwerk met een zijdeglans alkyd-lak.

Speeddemon
8 oktober 2005, 20:19
Nou is mijn vraag naar jullie:

Stel dat ik de Boss FA-1 Clone in een kleine oplage zou bouwen,
hoe zou je 'm dan willen?

Persoonlijk lijkt het me dan aan te raden om een ideale mix tussen oud en nieuw te maken:
-zoveel mogelijk originele componenten, maar wel ruisarme versies.
-true bypass footswitch
-9V Boss style adapter jack
-indicatie LED
modernere lay-out, zoals bij een MXR Super Comp:
-3 potmeters in een driehoek (punt omlaag)
-in- en out-put jacks aan de zijkanten in 't midden

nicoverduin
8 oktober 2005, 21:21
Nou is mijn vraag naar jullie:

Stel dat ik de Boss FA-1 Clone in een kleine oplage zou bouwen,
hoe zou je 'm dan willen?

Persoonlijk lijkt het me dan aan te raden om een ideale mix tussen oud en nieuw te maken:
-zoveel mogelijk originele componenten, maar wel ruisarme versies.
-true bypass footswitch
-9V Boss style adapter jack
-indicatie LED
modernere lay-out, zoals bij een MXR Super Comp:
-3 potmeters in een driehoek (punt omlaag)
-in- en out-put jacks aan de zijkanten in 't middenZit er geen patent op? Want als dat wel zo is, ben je nu niet handig bezig :-D :-D :-D

Speeddemon
8 oktober 2005, 21:32
Nou is mijn vraag naar jullie:

Stel dat ik de Boss FA-1 Clone in een kleine oplage zou bouwen,
hoe zou je 'm dan willen?

Persoonlijk lijkt het me dan aan te raden om een ideale mix tussen oud en nieuw te maken:
-zoveel mogelijk originele componenten, maar wel ruisarme versies.
-true bypass footswitch
-9V Boss style adapter jack
-indicatie LED
modernere lay-out, zoals bij een MXR Super Comp:
-3 potmeters in een driehoek (punt omlaag)
-in- en out-put jacks aan de zijkanten in 't middenZit er geen patent op? Want als dat wel zo is, ben je nu niet handig bezig :-D :-D :-D
d'r waren op zich al 2 anderen voor mij, Mike van Prophecy Sounds, en Cow4Prez van HCFX.

Maar iets dat al 20-25 jaar niet meer gemaakt wordt, wat Boss ook echt niet gaat Re-issuen, om daarvan iets te kopieren, moet toch geen probleem zijn?

Dirk_Hendrik
8 oktober 2005, 21:36
Zit er geen patent op? Want als dat wel zo is, ben je nu niet handig bezig :-D :-D :-D

Geen hond speelt het klaat op een preamp rond een opamp een patent te krijgen. Mocht dat wel het geval zijn, dan zou ik je willen adviseren te kijke of er patenten zitten op geautomatiseerde buizentesters.

ook: :-D :-D :-D

hugo
9 oktober 2005, 10:07
Volgens mij is een patent maximaal 20 jaar na aanvraag geldig.

nicoverduin
9 oktober 2005, 10:08
Volgens mij is een patent maximaal 20 jaar na aanvraag geldig.Ik dacht ook in die richting (20-25) jaar.

Robbert
9 oktober 2005, 10:47
Is dat de telegraaf?

Speeddemon
9 oktober 2005, 13:22
Volgens Sound On Sound is ie in 1980 uit gekomen.
Dus 25 jaar oud (even oud als ik :cool: ).

Speeddemon
9 oktober 2005, 21:47
ook trouwens grappig, toen ik teleurgesteld die 1e verfwinkel uit ging, kwam er op dat moment een oudere vrouw voorbij gelopen, met een blouse die de FA-1 kleur gewoon had! :o :D

Quink
9 oktober 2005, 23:33
Nou is mijn vraag naar jullie:

Stel dat ik de Boss FA-1 Clone in een kleine oplage zou bouwen,
hoe zou je 'm dan willen?


Wat ik mij dan afvraag, waarom plaats je hier niet de tekening die je op Harmony Central wél plaatst? :???: Da's toch een stuk duidelijker?

Speeddemon
10 oktober 2005, 00:03
Nou is mijn vraag naar jullie:

Stel dat ik de Boss FA-1 Clone in een kleine oplage zou bouwen,
hoe zou je 'm dan willen?


Wat ik mij dan afvraag, waarom plaats je hier niet de tekening die je op Harmony Central wél plaatst? :???: Da's toch een stuk duidelijker?
omdat dit domme forum geen attachments ondersteunt en ik te lui ben om hem op photobucket te zetten.

Quink
10 oktober 2005, 00:07
Nou is mijn vraag naar jullie:

Stel dat ik de Boss FA-1 Clone in een kleine oplage zou bouwen,
hoe zou je 'm dan willen?


Wat ik mij dan afvraag, waarom plaats je hier niet de tekening die je op Harmony Central wél plaatst? :???: Da's toch een stuk duidelijker?
omdat dit domme forum geen attachments ondersteunt en ik te lui ben om hem op photobucket te zetten.

Ah, ok, dus je hebt eigenlijk best een goede reden.. :-D

Quink
10 oktober 2005, 00:09
.

Hopende geen copy rights te schenden:



http://img.photobucket.com/albums/v396/Puddingcaster/fa-1.jpg





U mag het gratis T-shirt sturen naar... :razz:

Speeddemon
10 oktober 2005, 01:19
.

U mag het gratis T-shirt sturen naar... :razz:
helaas.

Ik kan je echter wel blij maken met het feit dat Clean Sanchez #2 voor jou wordt, aangezien de 2 wachtende voor u af zijn gehaakt.
:)

Hij is ook bijna klaar.

emiel
10 oktober 2005, 08:35
kan die ook een eindtrap aansturen

Quink
10 oktober 2005, 10:16
Hij is ook bijna klaar.

:o http://smile.smilies.nl/500.gif

fullorder
10 oktober 2005, 17:33
.

U mag het gratis T-shirt sturen naar... :razz:
helaas.

Ik kan je echter wel blij maken met het feit dat Clean Sanchez #2 voor jou wordt, aangezien de 2 wachtende voor u af zijn gehaakt.
:)

Hij is ook bijna klaar.

Hoe staat het met de #1? ;)

Wat betreft mijn mening over plaatsing van in, out en 9V. Ik ben altijd groot voorstander van maximaal 2 zijden van het doosje te gebruiken voor ingangen (1 nog mooier!). Zo kan je een pedaaltje makkelijker in een kleine ruimte proppen die je nog over hebt op je veel te volle pedalenplank :roll:
Dat wordt al een stuk lastiger als je aan 3 zijden ruimte over moet houden voor je jack of je 9V plug.
Overigens mocht dit laatste het geval zijn zal dat niet een reden voor me zijn om het pedaaltje niet van je te kopen zoals je weet ;)

Speeddemon
10 oktober 2005, 18:03
.

U mag het gratis T-shirt sturen naar... :razz:
helaas.

Ik kan je echter wel blij maken met het feit dat Clean Sanchez #2 voor jou wordt, aangezien de 2 wachtende voor u af zijn gehaakt.
:)

Hij is ook bijna klaar.

Hoe staat het met de #1?
ik ging net naar 't postkantoor (wat normaal tot 17:30 ) open is. Is verhuisd en een postagentschap geworden.

Ik stap binnen (17:08 ) en die balie is gesloten! Ze stonden er nog wel achter enzo... ik vraag "tot hoelaat zijn jullie open?"
"5 uur". :evil: :evil:

:-?

Echt, die top bij TPG mogen ze ook opknopen, steeds duurder en steeds minder service! Hoe moet iemand met een baan van 9 tot 5 iets op de post doen?! :???:

Lang verhaal kort: hij gaat dus morgen op de post.

Wat je overige verhaal betreft, ik begrijp 't wel, maar men vergeet dat zo'n 9V plug ook veel ruimte inneemt. Als je de 9V jack links voor de Output jack zou plaatsen (zoals de meeste boutique builders 't doen), kan die plug wel eens in de weg komen van je (haakse) jackplug.

En de vintage "grote" MXR pedalen-optie vind ik ook niet zo handig: in- en out-put rechtsonder naast elkaar.

Over het algemeen vind ik de gewone Boss/Ibanez layout toch wel 't handigst. Ik was denk ik ook 1 van de eerste die de 9V jack tussen de pots deed bij de MiG*Boost. Keeley is een jaar later nu ook om. :wink: :cool:

Speeddemon
10 oktober 2005, 18:36
Btw, zo ziet m'n kloontje er momenteel uit:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/fa-1deel2.jpg

:)

Tja, als je kloont, kloon dan ook HELEMAAL! :cool:

fullorder
10 oktober 2005, 23:33
Ik was denk ik ook 1 van de eerste die de 9V jack tussen de pots deed bij de MiG*Boost. Keeley is een jaar later nu ook om. :wink: :cool:

Woow, Grandmaster Speedy and his apprentice Robert Keeley ;)

Je kloontje ziet er guitig uit trouwens, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Speeddemon
10 oktober 2005, 23:51
Je kloontje ziet er guitig uit trouwens, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Guitig?

Ben verdomme 5 uur met het exacte design bezig geweest! :o

:roll: :oops: :wink:


Mocht je 't nog niet weten, dat Boss-lettertype is niet als font te krijgen. Ik heb dus uit een lijst van 300 fonts een 7 tal combo's moeten vinden om die letters een beetje kloppend te krijgen en vervolgens ook nog wat hoekjes afronden e.d.

Speeddemon
11 oktober 2005, 03:26
en MET onderdelen erop:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/fa-1cloneside3.jpg

:cool:

en ter vergelijking het origineel:

http://i4.ebayimg.com/01/i/05/12/49/fe_1_b.JPG http://www.gtp.com.au/pksmusic/mediumimages/FA1.jpg

strattie
11 oktober 2005, 08:14
woow, mooi speedy! :o . Doetie het ook al? en zo ja, hoe klinktie? :cool:

Speeddemon
11 oktober 2005, 11:05
woow, mooi speedy! :o . Doetie het ook al? en zo ja, hoe klinktie? :cool:
d'r zitten verder nog geen onderdelen in. :(
duurt nog effe.

fullorder
11 oktober 2005, 12:07
Je kloontje ziet er guitig uit trouwens, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Guitig?

Ben verdomme 5 uur met het exacte design bezig geweest! :o

:roll: :oops: :wink:

Als ik guitig zeg, kun je dat opvatten als een groot compliment. Ik noem een pedaal niet zomaar guitig, dus als ik dat wel doe wil dat wel wat zeggen :D

Maar serieus, ziet er goed uit!

Speeddemon
11 oktober 2005, 12:10
o.k dan!

Normaal als ik 't woord "guitig" hoor, moet ik denken aan hoe mensen Marlies van Idols beschrijven...

fullorder
11 oktober 2005, 18:22
o.k dan!

Normaal als ik 't woord "guitig" hoor, moet ik denken aan hoe mensen Marlies van Idols beschrijven...

nee joh, die heeft maar twee knoppen, dat is niet guitig :D

Don Olivier
26 oktober 2005, 12:07
Is de fa-1 al af? Ziet er mooi uit in ieder geval!