PDA

View Full Version : de basis



backdoorman
8 oktober 2005, 12:09
hallo
ik ben net begonnen met gitaar spelen.Ik heb de 7 basis akkoorden al onder de knie en vraag me af wat er nog essentieel is om toch een beetje met een gitaar te kunnen omgaan.Ik doe aan zelfstudie.Dus wat is het beste om nu te leren na die akkoorden?
greetz

sneez0r
8 oktober 2005, 12:18
Welke richting wil je op gaan? Jazz, rock, pop?

backdoorman
8 oktober 2005, 12:35
ik zou eerst meer naar de rock willen gaan.En als ik dan beter ben jazz en blues

Paulus2004
12 oktober 2005, 13:00
Ik volg zelf dan wel les (half jaar nu of zo), helaas heb ik veel te weinig tijd om te oefenen en is met name dat mijn bottleneck, waardoor e.e.a. waarschijnlijk een 5-jaren plan wordt of zo :-)....

Volgens mij is het handig als je een goed boek hebt waar de theorie behandeld word (Ralph Denyer - de gitaar bijv.)..

Open akkoorden
Barre akkoorden (belangrijk, moeilijk)...
Toonladders (snelheid ontwikkellen)

Tussendoor, wat Powerchords erbij, waardoor het allemaal ook leuk blijft (je kunt snel wat bekende rock riffs spelen)..

Zelf vindt ik nog het allermoeilijkste om de (open + barré) akkoorden snel en vlot achter elkaar te spelen zodat het ook werkelijk een liedje wordt (is toch de bedoeling)...

Bijv. Sniff 'n' the tears - drivers seat. Op zich erg makkelijk (Bm - A - G), maar ik heb nu toch (alles bij elkaar) een uur of 3 die akkoorden achter elkaar ge-oefend, maar de snelheid komt maar niet....Vooral van A naar G is lastig....

Blijven oefenen denk ik maar of niet ? :-)....

taylor
13 oktober 2005, 10:58
wie wonderen verwacht de eerste paar jaar met een instrument ja die kan beter maar gelijk stoppen,het is voor iedereen moeilijk en niet zo leuk in het begin.

daarom is het zeer belangrijk dat je dingen gaat leren die zeker kan spelen dus hou het (heel)simpel dan blijft het leuk en dat is weer motivatie om veder te gaan,ook op les gaan is toch een van beste manieren om goed te leren spelen en steeds dat stapje veder te komen.
je ziet je leraar spelen,samen spel enz

in zelf studie geloof ik alleen als je heel veel talent er voor hebt anders is deze methode eigenlijk helemaal niks.

Roy K.
13 oktober 2005, 12:06
in zelf studie geloof ik alleen als je heel veel talent er voor hebt anders is deze methode eigenlijk helemaal niks.

Nonsens. Hoe kom je bij die onzin? :???:

Alles wat een leraar je vertelt kan je ook uit boeken , video's, internet, etc. halen...

Scali
13 oktober 2005, 13:04
Ik ben zelf ook autodidact, en ik beschouw mezelf absoluut niet als een uitzonderlijk talent.
Ik ben gewoon iemand die het leuk vindt, en zich graag ontwikkelt tot een zo goed mogelijke gitarist, dus ik heb door de jaren allerlei boeken en videos bestudeerd, en met vrienden samengespeeld, en ben zo toch op een redelijk niveau gekomen.
Ik denk dat het belangrijkste 'talent' vooral je interesse/doorzettingsvermogen is.

backdoorman
13 oktober 2005, 18:12
Ik ben nu een weekje bezig en heb bijna elke dag rond de 40 min gespeeld.Ik oefen de akkoorden die ik ken met liedjes waar deze inkomen en zo altijd opbouwen naar moeilijkere akkoorden enzo.Als ik binnen een paar maand zie dat ik geen vooruitgang boek kan ik nog altijd les gaan volgen he.

moretel
13 oktober 2005, 20:54
Ga zo door zou ik zeggen,
als je die liedjes soepel kan spelen kan je eens proberen wat erover heen te spelen (met de CD mee),
verdiep je eens in de pentatonische ladder en er gaat een nieuwe wereld open. Vergeet ook niet het bekende bluesschema.
Zonder les kom je een heel eind, kunst is om de motivatie erin te houden.
Ga met andere samenspelen, speel met andere gitaristen (ook een vorm van les).

taylor
14 oktober 2005, 10:47
de meeste die ik ken hebben toch op een of andere manier les gehad al is dan van vrienden (of afkijken) bij anderen ect.

echt alleen van boeken en zo kom het meerendeel niet erg ver,dan bedoel ik zeg maar basis stof en dat beheersen ze meestal dan ook al slecht.opzich is dat niet erg natuurlijk maar je begrijpt het denk ik wel...

taylor
14 oktober 2005, 10:53
met basis stof bedoel ik

-3 klank
-4 klank
-intervallen
-ladders
-trappen/modus

backdoorman
14 oktober 2005, 16:59
nuja,tom van laere van Admiral Freebee heeft zichzelf ook leren gitaar spelen en kijk waar hij nu staat.

backdoorman
14 oktober 2005, 16:59
nuja,tom van laere van Admiral Freebee heeft zichzelf ook leren gitaar spelen en kijk waar hij nu staat.

backdoorman
14 oktober 2005, 17:00
nuja,tom van laere van Admiral Freebee heeft zichzelf ook leren gitaar spelen en kijk waar hij nu staat.

taylor
15 oktober 2005, 11:37
niet alleen uit een boek of weet ik veel....hij vast gekeken bij anderen of van vrienden/bandmaatjes wat geleerd enz dat is in principe ook les.

je hoeft geen theorie te kennen om een goeie muzikant te zijn natuurlijk maar echt autodidact is bijna niemand.

evh bv zegt ook altijd dat ie geen les heeft gehad een geen/weing theorie kennis maar ze vader was al proffesioneel muzikant hij heeft iets van 10 jaar klassiek piano les gehad ja een dan zeggen ik heb nooit gitaar les gehad.....

backdoorman
30 oktober 2005, 11:06
Ben nu 20 dagen bezig en heb de akkoorden C,D,E,F,G,A,B,Dm,Am,Em,Bm,D7,G7,A7,B7 goed onder de knie.Kan house of the rising sun spelen en zit halfweg street spirit van radiohead.
Is dit een goed leertempo of sta ik nog nergens?

sneez0r
30 oktober 2005, 11:41
Je moet niet zo competitief denken. Muziek is geen sport en iedereen leert anders. Over twee jaar zal je House of the Rising Sun tien keer mooier spelen dan nu. Als je af en toe studeert, rustig en gedegen aan je techniek werkt, niet alleen op de metronoom let maar ook op hoe mooi je speelt en langzaamaan ook wat muziektheorie leert ben je over een jaar al ontzettend veel verder dan veel andere starters.

taylor
30 oktober 2005, 12:05
het grote probleem met zelf studie is dat je niemand in de buurt hebt die je op je fouten wijst,ik zeg niet dat je die akkoorden niet kan spelen dat zul je misschien best kunnen maar hoe spel je die akkoorden? da's ook erg belangrijk dus ook qua aanslag ect klinkt echt mooi of muzikaal?

ik had is een gast op les die zei ik kan dat satriani nummer always with me of hoe heet dat,ik zeg okay, laat maar is horen ja hij kon de noten spelen je moest niet horen hoe het gespeelt werdt zonder enige emotie super slordig geen aanzetten of wat dat ook kortom hij kon het nummer dus niet spelen.

SBloke
30 oktober 2005, 20:02
Zo ongeveer het beste wat je kunt doen als "beginner" als je niet verder komt of graag wat wil leren van jezelf is jezelf opnemen... en dan kritisch gaan luisteren....

Het heeft mij heel wat sessies gekost voordat ik een nummer echt to in perfectie kon spelen (live opnemen)... een verkeerde aanslag of vingersetting en begin maar weer overnieuw. OKay, die foutjes geven wel gevoel aan de muziek, maar ik wil zelf graag bepalen waar en of ik die foutjes maak :wink:

taylor
31 oktober 2005, 10:04
ja ok,maar "beginners" kunnen eigenlijk niet kritisch naar hun zelf luisteren ze zullen alles heel snel geweldig vinden.maakt niet uit natuurlijk je moet gewoon blijven spelen zoals sneezor al zei als je nu een nummer kan spelen dat speel je over een jaar weer anders/beter als het goed is dan :)

Roy K.
31 oktober 2005, 12:23
ik had is een gast op les die zei ik kan dat satriani nummer always with me of hoe heet dat,ik zeg okay, laat maar is horen ja hij kon de noten spelen je moest niet horen hoe het gespeelt werdt zonder enige emotie super slordig geen aanzetten of wat dat ook kortom hij kon het nummer dus niet spelen.

Hm die lijkt ook makkelijker dan hij is, geloof me!! En die moet ook echt netjes en met de juiste bends & vibrato gespeeld worden ja, absoluut! :cool:

Scali
31 oktober 2005, 12:26
Ik denk niet dat het te maken heeft met beginner zijn of niet, maar meer of je perfectionistisch aangelegd bent, en of je een goed gehoor hebt.
Naar mijn mening is het gehoor bij iedereen anders, en de een kan veel beter toonhoogten inschatten dan de ander. Hetzelfde met ritmegevoel.
Je kunt dit wel trainen, maar een deel is gewoon aanleg.
Ik luisterde al veel naar muziek en speelde ook wat keyboard voordat ik gitaar ging spelen, ik denk dat ik daarom redelijk kritisch was op mezelf, en redelijk goed kon bepalen hoe goed mijn opnamen waren. Ik speel nu wel beter dan een aantal jaren geleden, maar ik was me toen al bewust van wat ik niet goed deed... Ik kon het alleen niet beter toen.
Ik ken ook mensen die net zolang spelen als ik, en nog steeds niet zo kritisch zijn op zichzelf als ik toen al was. In dat geval zul je wel een leraar/mentor moeten hebben die de kritiek levert op jouw spel, anders zul je niet verder komen, denk ik.

taylor
1 november 2005, 10:12
Hm die lijkt ook makkelijker dan hij is, geloof me!! En die moet ook echt netjes en met de juiste bends & vibrato gespeeld worden ja, absoluut! :cool:[/quote]

ja, daarom geef ik dat ook als voorbeeld de noten zijn opzich best te doen ook voor half gevorderde gitaristen maar de perfectie/technieken dus niet .alles wat ik dus al zei zeg maar.

omdat je de noten of akkoorden van een nummer kan spelen wil nog steeds niet zeggen dat je het kan spelen,als iets A muzikaal gespeelt wordt...hij was dus in heilige overtuiging dat die satriani kon spelen snap je wat ik bedoel?

Scali
1 november 2005, 11:11
Echt muzikaal spelen komt met de jaren, denk ik. Ik heb nog nooit iemand gehoord die binnen 1 a 2 jaar echt een goede expressie in z'n spel had, qua timing, bends, vibrato etc. Het verschil tussen de noten spelen en de muziek maken, zeg maar.

Bij sommige gitaristen komt dat er gewoon nooit in. Ik vraag me dan af of ze het niet horen, of ze niet het gevoel of de controle in hun vingers hebben om het goed te doen, of dat ze gewoon niet de concentratie op kunnen brengen om het te oefenen, en ook uit te voeren. Zal wel een combinatie van factoren zijn. Hoe dan ook, je zal iemand moeten hebben die je op je fouten wijst, en zorgt dat je er ook aan gaat werken.

taylor
1 november 2005, 11:38
ja mee eens,ieder geval die gast heb ik niet lang les gegeven ook omdat die zelf allemaal "beter" wist. volgens mij speelt die ook helemaal niet meer.

maar ja dat je nooit op een hoog niveau komt maakt niks uit vind ik dan je kunt er net zo veel plezier aan beleven...
ik vind soms juist ook simpele dingen spelen leuk het hoef niet allemaal van die super technische of complexe shit te zijn daar kun je ook behoorlijk gaar van worden :)

Roy K.
2 november 2005, 02:05
Hm die lijkt ook makkelijker dan hij is, geloof me!! En die moet ook echt netjes en met de juiste bends & vibrato gespeeld worden ja, absoluut! :cool:

ja, daarom geef ik dat ook als voorbeeld de noten zijn opzich best te doen ook voor half gevorderde gitaristen maar de perfectie/technieken dus niet .alles wat ik dus al zei zeg maar.

omdat je de noten of akkoorden van een nummer kan spelen wil nog steeds niet zeggen dat je het kan spelen,als iets A muzikaal gespeelt wordt...hij was dus in heilige overtuiging dat die satriani kon spelen snap je wat ik bedoel?

Ja absoluut.


Echt muzikaal spelen komt met de jaren, denk ik. Ik heb nog nooit iemand gehoord die binnen 1 a 2 jaar echt een goede expressie in z'n spel had, qua timing, bends, vibrato etc. Het verschil tussen de noten spelen en de muziek maken, zeg maar.

Bij sommige gitaristen komt dat er gewoon nooit in. Ik vraag me dan af of ze het niet horen, of ze niet het gevoel of de controle in hun vingers hebben om het goed te doen, of dat ze gewoon niet de concentratie op kunnen brengen om het te oefenen, en ook uit te voeren. Zal wel een combinatie van factoren zijn. Hoe dan ook, je zal iemand moeten hebben die je op je fouten wijst, en zorgt dat je er ook aan gaat werken.

Interessante gedachtengang.

SBloke
3 november 2005, 21:52
ja ok,maar "beginners" kunnen eigenlijk niet kritisch naar hun zelf luisteren ze zullen alles heel snel geweldig vinden.maakt niet uit natuurlijk je moet gewoon blijven spelen zoals sneezor al zei als je nu een nummer kan spelen dat speel je over een jaar weer anders/beter als het goed is dan :)

Neem jezelf dan op en luister een paar weken later naar die opname... Mooie manier om te luisteren of je vorderingen maakt.

Kritisch luisteren naar jezelf kan inderdaad een pain in the ass zijn... Vraag anders aan je vader/moeder (liefst iemand met muzikale kennis, en die niet schroomt je van ongezouten kritiek te geven) om feedback.

Tijdens mijn lessen heb ik aardig wat opnames gemaakt.. Als je aan het spelen bent mis je veel zaken, als je jezelf dan ineens terug hoort sta je sms versteld van fouten die je wle of niet maakte... "Dat klonk zo geweldig, maar was dat dan echt zo beroerd?" of andersom natuurlijk...