PDA

View Full Version : Aan de slag met pc recording



teeb
7 oktober 2005, 20:58
Dag allemaal,

in mijn vorige topic heb ik ook enkele vragen gesteld waarmee ik dwarszit maar het is mij nog allemaal niet zo duidelijk.
daarom ga ik jullie hier vervelende cliché vragen stellen zodat ik eens aan de slag kan met het opnemen via mijn pc.

Ik zou mijn gitaar die door mijn Boss GT6 gaat en ook een keyboard op de geluidskaart willen aansluiten. hiervoor heb ik dus een kabel nodig met een minijack en een tulp waarop ik een jack aansluit.... (verbeter als t fout is)

nu ik zou graag willen weten of mijn geluidskaart voldoende goed is voor het opnemen. maar een nooby probleempje : hoe kan ik zien wat voor geluidskaart in mijn pc steekt? bij volume eigenschappen staat VIA AC '97 als mixerapparaat... is dit em dan?

nu als ik speel en opneem via pc hoor ik het geluid dus door mijn pcboxen.. ik heb relatief normale versterkde speakers, en weet niet of deze goed geluid gaan produceren.iemand misschien suggesties of tips hiervoor?

laatste vraag: ben ik beter af met een Guitar Port (of Rifftracker) of is het makkelijker en goedkoper te doen via gewone convertkabel?

geef als je wil maar vollebak suggesties enz.
alvast bedankt !

harrie-beton
7 oktober 2005, 23:36
VIA AC '97 is je geluidskaart. dat is een kaart die vast zit op je moederbord.

Guitarport is veel beter maar ga eerst maar eens proberen met wat je hebt.
Lees tip FAQ:

Bovendien het nieuwe groene boekje is uit - probeer even je bericht na te lezen voordat je op OK klikt

Lord Abortion
8 oktober 2005, 08:16
Wel, als je gitaar en keyboard wil opnemen, ik ga er vanuit allebei in stereo, dan heb je minimum 4 inputs nodig. Standaard geluidskaarten zijn over het algemeen rommel, dus ik zou die zeker vervangen. Je GT6 en je keyboard geven allebei een voorversterkt signaal, dus heeft je geluidskaart geen voorversterker meer nodig. Dan zou ik kijken naar een M-Audio Delta 44. Goede kaart, goede prijs, ...

Voor speakers is het ook simpel, je kan gewoon geen goede mix maken op die goedkope plastieken dingetjes die je standaard bij een PC krijgt. Je zal dus een setje studio monitoren nodig hebben. Het makkelijkst is een actieve set, anders heb je nog een aparte versterker nodig. Dit kan wel een dure bedoening worden, en monitoren zijn er in alle prijsklasses. Enkele voorbeelden van relatief goedkope modellen:
Behringer MS20 of MS40
Edirol MA 15D
ESI nEar05
M-Audio DX4 Studiophile
M-Audio StudioPro 4
Samson Resolv 40A

Zeker ook kwaliteitskabels gebruiken, want een slechte kabel betekent heel veel verlies op je kwaliteit.

taylor
8 oktober 2005, 11:10
veder is het ook belangrijk te weten dat geluid niet zo zeer in apparatuur zelf zit, bedoel ik heb vaak genoeg gezien mensen met geld en dure shit maar weinig verstand(al denken hun vaak van wel) van recording/componeren ect die halen nog niet eruit wat een ander zeg maar(dus met kennis van zaken) met een midi keyboard+atari 1040 een wat goedkope boxen.

teeb
8 oktober 2005, 13:13
het is voor mij niet nodig om op meerdere sporen tegelijk op te nemen, het kan heus appart. is mijn geluidskaart daar dan voldoende goed voor? welke geluidskaarten raden jullie mij aan als deze niet zo goed is?

en het enigste wat ik dan nodig heb is zeker een jack-minijack kabel voor gitaar, gaat deze ook op keyboard of heb ik daar midikabel voor nodig(heb geen midipoort op kaart)?

ik heb de mogelijkheid om mijn stereoinstallatie aan te sluiten op pc via usb,zodat ik dus die boxen van 200W kan gebruiken.
http://www.amazon.com/gp/product/B00009YWKA/103-6620935-9198208?v=glance&n=172282&v=glance zou dit kwalitatief voldoende zijn?

bedankt

TIMBER
10 oktober 2005, 08:04
Jou huidige soundkaart is zekers niet voldoende.... vooral als je spoor voor spoor gaat opnemen zul je last krijgen latency (digitale vertraging). Wat voor kaart je wilt hebben hangt af van wat je wilt.... meer sporen.... MIDI.... en niet minder belangrijk je budget.

teeb
12 oktober 2005, 22:37
heb mij kabels aangeschaft. ik neem nu gewoon op op mijn geluidskaart en eerst door mijn gt6 en voor mij is dit voldoende kwaliteit en ik ben er zeer tevreden mee. ik ben ook niet van plan om meerdere sporen tegelijk op te nemen. de kwaliteit van het keyboard via jack is ook goed voor mij... dus veel investeringen heb ik niet moeten doen :razz: