PDA

View Full Version : HA1457W opamps? Wie heeft er een paar voor me? Lees...



Speeddemon
7 oktober 2005, 19:38
mensen, ik heb onlangs een Boss FA-1 Fet Amplifier gescoord en ik wil deze 2 keer nabouwen;
1x EXACT (incl. uiterlijk, componenten, zelfs de regenboog van draden!)

en 1x "praktisch" met een footswitch, LED, 9V DC input, etc.

Nou zitten hier HA1457W opamps in... Ik wil d'r best wel een euro of 4, 5 p.s. voor geven, maar geen $25 zoals Digitronics me quotte.

Ding klinkt overigens FA-NTASTISCH!1 :wink:
Zeer veel boost mogelijk!

Robbert
7 oktober 2005, 20:18
Via een Google zoekopdracht kwam ik bij een winkel in A'dam uit. Maar dat is ondertussen weer een jaar geleden...

Volgens mij was dat ook een van de redenen waarom een 1 op 1 kloon vrij prijzig is :D

nicoverduin
7 oktober 2005, 21:25
paar dollar: http://www.acme-sales.net/ha.htm

Nico

nicoverduin
7 oktober 2005, 21:26
of stuutenbruin bellen

Speeddemon
7 oktober 2005, 21:46
of stuutenbruin bellen
? :???:

thanks voor die Acme lijst, ik heb ze een mailtje gestuurd. Ben benieuwd wat ze antwoorden.

De behuizing is net in de primer gezet; heb met flink wat vijlen ook zo'n mooie rechthoekige opening gemaakt (9mm x 4mm) voor die slide-switch.

Nu eens kijken welke RAL kleur ik nodig heb voor dat vieze, gave, limoen-groen.

nicoverduin
7 oktober 2005, 21:51
www.stuutenbruin.nl zitten in den haag. Hebben hem vast wel. Gewoon effe bellen.
Nico

Speeddemon
7 oktober 2005, 22:04
Nico, die Acme had 'm overigens NIET meer staan in de order-list.

Weet je toevallig welke compatibel ermee zijn?

Ze hadden wel de HA1452W (voor maar $2,29 p.s.) en de HA1456.

nicoverduin
7 oktober 2005, 22:18
Morgen eerst stuut bellen. Zou me niets verbazen als ze hem hebben.

Speeddemon
7 oktober 2005, 22:19
ander vraagje, Nico:

Wat voor FET moet erin?

In het schema dat Prophecy Sounds heeft gemaakt, staat alleen JFET N.

Ik heb hier de originele FA-1 in m'n hand en op de (J)FET zelf staat:
K246
GR OK

Dat kleine 'ok' staat er dus ook op.
Weet je wat voor type dat is? Is die nog makkelijk te vinden, en zo nee, waarmee is ie te vervangen?

nicoverduin
7 oktober 2005, 22:26
Het is een n-channel mosfet. Hier staan de specs.

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/FUJI/k246.html

Nico

Speeddemon
7 oktober 2005, 22:48
Het is een n-channel mosfet. Hier staan de specs.

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/FUJI/k246.html

Nico

Staat er hier een compatibel type tussen:
http://www.smallbearelec.com/Search.bok?category=Transistors+-+FETs+and+MOSFETs&searchpath=421d832e106c1bfe6198e&start=9&total=16

Ik zit ook in de Conrad catalogus te kijken, maar ik zou niet weten hoe ik een compatibel type vind in de "POWER MOSFET N-Kanaal" lijst.

Die 300V, 5A, 1Ohm (volgens de spec list van K246) staat er niet tussen.

nicoverduin
7 oktober 2005, 22:54
hogere stroom en spanning is niet erg. Je moet wel zoeken voor een threshold van rond de 4-5V. Zit er vast wel een tussen.

Dirk_Hendrik
7 oktober 2005, 23:05
Stuut is inderdaad een fantastische organisatie als het gaat om alternatieve componenten. Ze hebben jammergenoeg een nadeel en dat is dat de prijzen (jaarlijks) correctie krijgen. Dat betekent dat sommige componenten doordat ze weinig verkocht worden bizar hoog geprijsd raken. Een voorbeeld daarvan is het eindversterker IC-tje dat ik een paar jeer geleden nodig had voor de reparatie van een elektronische harp (ja echt) dat een euro of 80 moest gaan kosten. Gelukkig hadden ze het ding bij rotor aan de Kinkerstraat (ook niet echt de goedkoopste) voor een tientje. Ook blij dat ik meteen een reverse polarity diode inbouwde want de dolgelukkige eigenaar wou meteen gaan spelen.... met dezelfde verkeerd gepoolde adapter waardoor het ding was uitgefikt :evil:

Speeddemon
7 oktober 2005, 23:08
hogere stroom en spanning is niet erg. Je moet wel zoeken voor een threshold van rond de 4-5V. Zit er vast wel een tussen.
Dit zijn de genoemde variabelen:

Ups (V) (zit tussen de 800 en 50 in)
Ip (A) (tussen 1,5 en 98)
Ip puls (A) (tussen 6 en 240)
Rds(on) (tussen 0,01 en 8)
Ptot (W) (tussen 25 en 180)

:???: :(

(ik werkte altijd met IC's, dus torren zijn zwaar onbekend terrein bij mij...)

nicoverduin
7 oktober 2005, 23:15
Die Ip is de stroom die hij maximaal moet kunnen hebben. In jouw geval dus 5A. Hoe kleiner de Rds hoe minder warm hij wordt dus dat is beter. Ups moet boven de 300V liggen. Daarna kan je in de datasheet wel de threshold spanning vinden. Even zoeken. Gaat een wereld voor je open :-D :-D :-D

Speeddemon
7 oktober 2005, 23:27
die threshold voltage staat wel in de data sheet, maar wordt nergens genoemd in Conrad's lijst.

Anyway, volgens mijn bevindingen zouden deze 2 compatibel moeten zijn, klopt dat?:

BUZ 60 SIE, 400V , 5,5A , 22A, 1,0-3,5 (Rds) , 75 (W Ptotaal).
behuizing: TO 220AB € 1,95 p.s.

IRF 730, 400V (Ups) , 5,5A(Ip) , 22A(Id puls) , 1 / 3 , 100
behuizing: TO 220, €0,75 p.s.

nicoverduin
7 oktober 2005, 23:34
denk het wel

Speeddemon
8 oktober 2005, 11:32
Stuut en Bruin mailde me net, die hadden er nog 1. :o

Kreeg net een quote uit China, $12 (weet alleen niet of dat p.s. of per 5 is) en een andere quote kwam op $68 p.s.!!! :o

amon
8 oktober 2005, 11:55
Speeddemon: Ik ga voor dat soort dingen altijd naar waalwijk (voor jou uit Breda ook niet te ver). Naar Boris. Daar kun je alles los kopen en zullen ze die dingen misschien ook wel hebben. Bel anders even:

Boris Electronics BV
Loeffstraat 36
5142 ES Waalwijk
0416-343124
www.boris.nl (maar die werkte bij mij niet meer)

Ik dacht dat ze ook wel aan verzenden deden.

Dirk_Hendrik
8 oktober 2005, 17:05
Vergeet dat geneuzel over die FET variablen even. Speedy heeft precies hetzelfde probleem waar ik een 2 weken geleden ook al tegen aan liep (op zoek naar een datasheet voor een 2sk113): De Fet in de datasheet mag misschien wel hetzelfde typenummer dragen maar waar speedy (en ik toen ook) naar zochten is een laagvermogens fetje. Niet dit hoogvermogensapparaat.

Speeddemon
8 oktober 2005, 17:55
Vergeet dat geneuzel over die FET variablen even. Speedy heeft precies hetzelfde probleem waar ik een 2 weken geleden ook al tegen aan liep (op zoek naar een datasheet voor een 2sk113): De Fet in de datasheet mag misschien wel hetzelfde typenummer dragen maar waar speedy (en ik toen ook) naar zochten is een laagvermogens fetje. Niet dit hoogvermogensapparaat.
bedoel je dat die 2 types van Conrad niet zouden werken?

@de rest (D_H wist het al aangezien ik 'm belde op "La Moment Suprème" :cool: )

Speedy heeft vanmiddag ZEER goed geboerd, maar ik vertel het verhaal in een nieuwe thread, zo leuk was 't! :wink:

Dirk_Hendrik
8 oktober 2005, 19:08
@de rest (D_H wist het al aangezien ik 'm belde op "La Moment Suprème" :cool: )

Speedy heeft vanmiddag ZEER goed geboerd,

http://www.bureaula.nl/Gefeliciteerd.400X300

Speeddemon
9 oktober 2005, 21:54
Hey B, iemand of HCFX kwam met een lijstje geschikte vervangers voor die S2K246 J-FET:

2N5457, J201, MPF102, 2SK30A


uiteraard allemaal NIET bij Conrad te krijgen, :-? maar wel bij Small Bear. :)