PDA

View Full Version : Fender 75



dacrow
7 oktober 2005, 17:37
Hello!!!

Heb een dringende vraag , weet een Fender 75 staan te koop , pas voor 150€
aan gereviseerd aan nieuwe lampen,elco 's ......

Bouwjaar 1981. (2 lampen = 6l6 en 5lampen 12at...)

Wat is deze amp waard ?


:wink:

dacrow
7 oktober 2005, 17:52
link :


http://www.ampwares.com/ffg/75.html

dacrow
8 oktober 2005, 01:45
Niemand??????????????? :???: :???:

Robbert
8 oktober 2005, 09:27
150 Euro voor een buizenbak lijkt mij niet slecht, maar ik ben niet bekend met de 75.

Robbert
8 oktober 2005, 09:33
Met google:

20/07 fender 75 buizencombo (Marktplaats, € 400,00)
21/07 fender 75 buizen versterker (Marktplaats, € 650,00)
31 Oktober, 2004 Fender 75 combo EUR: 375
20 mrt fender 75 buizencombo EUR 600,00


Dus.

dacrow
8 oktober 2005, 11:50
Heb de bak gekocht , op hoeveel Hertz moet de knop ad achterkant staan ?

220 of 240 Hz ?

Ik veronderstel 240 Hz aangezien het net 230Hz is ?
:cool:

Al
8 oktober 2005, 12:14
Heb de bak gekocht , op hoeveel Hertz moet de knop ad achterkant staan ?

220 of 240 Hz ?

Ik veronderstel 240 Hz aangezien het net 230Hz is ?
:cool:

Zijn Volts, doe maar 240. De spanningen in de amp zijn toch al behoorlijk hoog. Zou de bias (instelling vd buizen) even (laten) checken.

Al

dacrow
8 oktober 2005, 12:18
Juist zijn Volts :oops:
Thanx..

Kan best de knop er vanaf draaien :cool:

Agent_Smith
8 oktober 2005, 21:49
€150 is natuurlijk echt voor niks he! Goed dat je het gedaan hebt. Als het je ding is heb je er een hele goeie en krachtige versterker aan.
Ik heb er ook nog 1 staan. Helaas past hij niet goed bij me, maar hij heeft veel power en een erg vette oversturing voor fenderbegrippen.
IIG gefeliciteerd ermee enne.....FOTO'S!!!!
:P

dacrow
9 oktober 2005, 15:44
Klein misverstand ,er was voor 150 € aan herstellingen uitgevoerd , prijs lag wat hoger :P

Foto's komen eraan ...

Agent_Smith
9 oktober 2005, 16:24
Klein misverstand ,er was voor 150 € aan herstellingen uitgevoerd , prijs lag wat hoger :P

Foto's komen eraan ...

Oja, how stupid!! :oops:
Ik lees het nu pas echt goed.... :-?

Firebird
11 oktober 2005, 00:45
kijk... weer iemand met een Fender 75!! :-D Mooie dingetjes zijn het!!
Ik ben een trotse eigenaar van 2 van deze bakkies.

Weet niet of je het overdrive kanaal ook wil gaan gebruiken, maar met wat getweak is er een goed clean/overdrive geluid uit te halen.

Ben zelf erg tevreden over de Fender 75, al zou ik evt nog wel een iets smoother overdrive geluid willen hebben. Maargoed... geen enkele versterker is perfect!!

Heel veel plezier ermee!!

Trouwens... wat voor een speaker heeft de versterker? 12"? 15"? Afkomstig van ene Danny?

PeeVee
11 oktober 2005, 13:17
Gefeliciteerd! De 75's zijn beetje het zwarte schaap van de point to point handwired Fender amps (en eigenlijk heeft dat wel zo z'n charme natuurlijk)... Ik heb er ook eentje met 15" Eminence en ondanks dat er zondermeer wat op aan te merken is, heb ik er toch liever mee van doen dan met b.v. een reissue of nieuwe Fender buizen amp. Is buitengewoon handig formaatje om mee te nemen en ook het gewicht is nog net te doen. Ik heb ooit eentje gehad met 12" EV en die was overigens ZWAARDER dan deze met 15" Emi. Zo "af fabriek" is er zeker wel wat op af te dingen en vindt ik 'm eerlijk gezegd verre van optimaal, maar met relatief eenvoudige ingrepen is er zondermeer een prima basissound uit te krijgen. Het "gainkanaal" (feitenlijk geen echt kanaal maar een doorontwikkeling van de "pull boost" op silverfaces) is en blijft matig maar op zeer lage gain settings is het prima als een soort volume boost te gebruiken. Ook weer practisch als je even snel moet inprikken en geen tijd/zin hebt om met allerlei pedaaltjes te rommelen. Slechte nieuws is dat er drie minpuntjes zijn aan een 75, het goede nieuws is dat je daar dus vrij gemakkelijk wat aan kunt (laten!) doen!

Ten eerste is de spanning op de eindbuizen erg hoog, ik meette een echte 500+ VDC op de platen met netschakelaar op 240 VAC stand, op de 220VAC stand is het zelfs 540 VDC!! Die hoge spanning is nodig om die 75W uit een setje 6L6'en te persen. Het kan net, maar eigenlijk is het niet echt wenselijk want 6L6 buizen zijn bij die spanning echt "heel erg wakker" en de response is wel heel (t้) dynamisch wat vaak wordt ervaren als "pinning".

Verder heeft de 75 een mooie grote, maar ultralineaire uitgangstrafo. Dit is een trafo met extra aansluitingen op 30% van het midden die (wanneer aangesloten) voor een soort terugkoppeling zorgen. Hierdoor wordt de karakteristiek van de eindtrap veel "rechter" (lineair; lijn; recht) en naarmate er meer vermogen in de trafo gestopt wordt, remt de trafo zichzelf een beetje af waardoor hij kan pieken rond de 70W. Het constante vermogen dat ik heb gemeten met een 1000 Hz toon op een dummy afgeregeld op max. vermogensafgifte (dat was bij ong. 10 Ohm) was iets onder de 60W. Het UL uitgangs trafo houdt de eindtrap geforceerd / kunstmatig clean. De ultralineaire truuk is er eentje uit de audio wereld waar mijn een "zuivere weergave" wil van het versterkte signaal. Bij een gitaarversterker wil je dat eigenlijk niet; je moet een amp veel meer zien als een "sound processor" die je geluid kleurt. Je wilt dus juist graag boventonen, compressie etc. die door de de versterker wordt opgewekt. De UL uitgangstrafo dooft harmonischen uit en verminderd (harmonische) vervorming / compressie.

Ten derde zitten er op alle preamp buisjes ceramische 500 pF capjes tussen anode (uitgang van de triode / gain stage) en cathode (aarde referentie van de triode / gain stage). Aangezien de kathode en anode 180 graden uit fase zijn (tegenovergesteld) doven ze elkaar uit. Het 500 pF capje laat (top)hoog door dus ook daar worden je harmonischen gesmoord. Het idee is dat de tonen van een gitaar in het middengebied zitten dus dat ik wat je moet horen. De klankkleur van een instrument (in z'n algemeenheid) wordt echter bepaald door harmonischen van de gespeelde tonen die een aantal keer de gespeelde frequentie kan zijn (oneven klinkt "valsig / vuil", even wordt als "prettig / mooi / rijk" ervaren). Deze amp drukt dat vermogen van een buizenversterker dus de kop in... Ik denk overigens dat het meer bedoelt is als truuk om evt. oscilatie te voorkomen. Het jammerlijke neveneffect wordt voor lief genomen. Het uitdoven van tophoog in de versterker in zo'n vroeg stadium zorgt voor een synthetisch en steriele klank. Klinkt het heel verschrikkelijk dan? Nee hoor, helemaal niet, maar als je vergelijkt met z'n voorgangers dan is de 75 van zichzelf wat gladder en sterieler.

The good news is... Er is dus wel wat aan te doen! De UL taps op de uitgangstrafo die hoef je niet pers้ te gebruiken, het is een optie (die zelfs extra kost). Ze kunnen gewoon "afgekoppeld" worden dan houd je "normale" ruim bemeten Bassman style uitgangstrafo over. De schermroosters van de buizen leg je via een schermrooster weerstand gewoon een tandje lager aan de spanningsrail, na de "choke weerstand". Goede huidige productie buizen (JJ, SED) moeten de hoge spanning van 500V wel aankunnen maar blijven "tight" klinken. Ik heb er daarom voor gekozen voor een setje 6550 buizen. Letop: je kunt niet zomaar 6L6'en vervangen door 6550's! Ten eerste trekken 6550's aanzienlijk meer gloeispanning en het was nog maar de vraag of de powertrafo dat aankon. Het antwoord is (gelukkig) "ja" (althans, naar mijn idee, bij twijfel vooral niet naar mij luisteren); ik heb de amp met een set 6550's en alle preamp buisjes gewoon eens lekker vier uur laten gloeien; power trafo was "lauw", eigenlijk nog niet eens "warm" te noemen. De 6550 buizen hebben een aanzienlijk lagere stuurrooster voorspanning nodig (bij fixed bias) dan 6L6'en; de neg. spanning die de 75 kan leveren is niet laag genoeg (negatief genoeg), ong. -62V. Je zult de 6550's dus moeten "temperen" op een andere manier; ik heb dat gedaan door hogere waarde voor schermroosterweerstanden te kiezen (ik vind 1k2 in Fender amps zowieso beter dan 470 Ohm), in dit geval heb ik 2k8 gekozen. Je zou natuurlijk ook een combinatie van fixed / kathode biassed kunnen kiezen. Wanneer er 10 - 15 V over een (relatief lage kathodeweerstand) zou vallen, dan zou -62 op het stuurrooster in orde moeten zijn. Ik heb kathode gewoon aan aarde en wat lagere spanning op de schermroosters, dat maakt de buis lekker smooth, wat minder abrupt/efficient.

De 500 pF capjes op de preamp buisjes heb ik gewoon "pootje gelicht"; zitten er nog wel maar met beide pootjes aan de kathode en doen dus niets (maar is handig mocht het weer origineel gemaakt moeten worden, b.v. wanneer er oscilatie optreedt). Versterker is een stuk levendiger geworden en ik ben erg onder de indruk van de 6550's (Valve Art = Chinees, Shuguang?) ze klinken warm en delen zeer raken klappen uit maar blijven rustig en gemoedelijk, niet zo abrupt als 6L6'en op 500V.

paar leermomenten: ondanks dat 6550's een B+ van 800V kunnen verdragen, kunnen de schermroosters volgens specificatie meer dan 400V op de G2 (schermrooster). In eerste instantie had ik gekozen voor de 220VAC netstand voor 540 VDC op de platen, de Vg2 was toen echter nog (te) ver boven de 400V. Afgezien van het feit dat 6550's niet blikken of blozen van die lousy 540 op de platen, heb ik toch gekozen voor de 240VAC stand, dan staat er op de platen 500V en heb ik de Vg2 net iets boven de 400V. De 6550's doen het werk dan fluitend bij een zeer conservatieve ruststroom van ong. 45 mA (uitgaande van max. plaat dissipatie van 35W zou het bij 500V ong. 49 mA mogen zijn). Oh... Om dat voor elkaar te krijgen is bias balans regelaar (met vast level) omgebouwd naar bias level en gebruik ik gewoon gematchte buizen.

Verder had ik laatst een "near meltdown" omdat het me (voor een repetitie) wel handig leek om de "low power stand" maar eens in te schakelen. Deze low power stand halveert de B+ en/maar ook de biasspanning. De extra "rem" die ik middels verhoogde schermrooster weerstanden in hi-power stand had bedacht blijkt aanzienlijk minder hard te remmen op de low power stand. De bias spanning is dan veel te hoog (minder negatief) met als gevolg dat de buizen veeeeeeeeeel te veel stroom gaan trekken en ze stonden dus met "gloeiende wangetjes" (zag de platen prachtig cherry rood opgloeien). Snel amp uitgezet en even af laten koelen. Op hi-power stand geen gloeiende platen meer maar power was weg en amp klonk uit balans (X-over vervorming?), ik had het idee dat ik op ้้n pit stond te spelen en/of misschien schermroosters wel uitgefikt... Je kunt dus geen gebruik meer maken van de low power stand.

Ik vond dit een leuke gelegenheid om met 6550's te experimenteren, dat hoeft natuurlijk niet, ik denk dat je met loskoppelen van UL taps en het verwijderen van de anti-oscilatie capjes op de preamp buisjes al een aanzienlijke verbetering kunt bewerkstelligen. Relatief eenvoudige ingreep, ik denk alles bij elkaar niet meer dan anderhalf a twee uur werk incl. uit- en inbouwen chassis en afregelen.

Hier nog een link naar het schema van de 75... Bewaar 'm goed!

https://schematicheavencom.secure.powweb.com/fenderamps/fender_75.pdf

fullorder
11 oktober 2005, 14:30
dus....

Firebird
14 oktober 2005, 00:22
Ff iets anders... vooral voor de techneuten ons ons;

Zou het mogelijk zijn om de "mid boost" op de Fender 75 (dus de pull-knop Mid) footswitchable te maken? Bijv. de knop voor de reverb te omzeilen ofzoiets?
Mocht het mogelijk zijn, is het evt. ook weer makkelijk naar de orginele staat te brengen?

Vraag me dit af omdat ik, met mn 2 15" Fenders, het cleane kanaal mooier vind zonder de midboost aan (vooral met halselement, wat te modderig wordt met de boost aan), en het scheurkanaal juist weer MET midboost wil.
Verder is het ook mooi als je kunt kiezen tussen Clean zonder boost, Clean met boost, Overdrive zonder boost (beetje SRV-achtig) en Overdrive met boost (scheurrruh!!).

Verder een leuk stukje opgenomen met Music Maker... klinkt best nog wel goed... ff uitvogelen hoe ik dat erop kan zetten... kan dat hier of moet dat in 'sounds'?

waayer
14 oktober 2005, 10:52
dus....

raak hem niet kwijt

dacrow
14 oktober 2005, 20:13
Trouwens... wat voor een speaker heeft de versterker? 12"? 15"?

Is een 15" ,denk een Oxford speaker ,heb ik me laten vertellen , er staat een blauwe cirkel op de magneet vd speaker en volgend serienummer ; 015777
en C1088110 ;dit laatste weet ik niet zeker aangezien de blauwe cirkel de tweede code half bedekt , er staat op de speaker : special design fender speaker..


De UL uitgangstrafo dooft harmonischen uit en verminderd (harmonische) vervorming / compressie.


Eerst en vooral respect voor de uitleg van PeeVee , een echte kenner ?! :cool:
Wat bedoel je verminderen van compressie ?
Als je bekend bent met de klank van jessy daves (The Hoax) ,daar hoor ik soms een echte compressie in als je dat bedoeld (misschien een pedaaltje?)


Alvast bedankt voor het schema Peevee !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Firebird
18 oktober 2005, 11:37
Ff iets anders... vooral voor de techneuten ons ons;

Zou het mogelijk zijn om de "mid boost" op de Fender 75 (dus de pull-knop Mid) footswitchable te maken? Bijv. de knop voor de reverb te omzeilen ofzoiets?
Mocht het mogelijk zijn, is het evt. ook weer makkelijk naar de orginele staat te brengen?

Vraag me dit af omdat ik, met mn 2 15" Fenders, het cleane kanaal mooier vind zonder de midboost aan (vooral met halselement, wat te modderig wordt met de boost aan), en het scheurkanaal juist weer MET midboost wil.
Verder is het ook mooi als je kunt kiezen tussen Clean zonder boost, Clean met boost, Overdrive zonder boost (beetje SRV-achtig) en Overdrive met boost (scheurrruh!!).

Verder een leuk stukje opgenomen met Music Maker... klinkt best nog wel goed... ff uitvogelen hoe ik dat erop kan zetten... kan dat hier of moet dat in 'sounds'?

Niemand????

PeeVee
19 oktober 2005, 18:33
De UL uitgangstrafo dooft harmonischen uit en vermindert (harmonische) vervorming / compressie.
Wat bedoel je verminderen van compressie ?

Oei... lelijke taalfout... heb ik maar even verbeterd... De uitleg is niet erg goed, snap niet dat ik dat zo heb omschreven. Een UL uitgangstrafo houdt (surprise surprise) de curve wat rechter, corrigeert zichzelf als het ware waardoor er wat minder snel verzadiging op zal trekken (wat ook wel een beetje een compressie achtig effect kan hebben maar de kreet "compressie" vind ik bij nader inzien niet goed gekozen). De UL trafo zorgt dat de boel niet "vastloopt" in je outputtrafo en dooft (harmonische) vervorming uit. Iets wat binnen de Hifi wereld zeker wel wat voor te zeggen is, maar voor gitaarversterking is dat niet wat je wilt. Een gitaarversterker moet je veel meer zien als een "sound processor" en niet als puur reproductie van het geluid dat je er instopt.


Als je bekend bent met de klank van jessy daves (The Hoax), daar hoor ik soms een echte compressie in als je dat bedoeld (misschien een pedaaltje?)
Nee, ik denk het niet, ik heb de kreet onbedoeld beetje verkeerd gebruikt. Ik ken de Hoax van heeel lang geleden op Midzomer Blues Festival in Wijchen ('87 ofzo?), toen speelden die twee gitaristen wel SRV achtig, band stond overigens als een huis, ik was zeer onder de indruk weet ik nog wel. Compressie kun je uit pedaaltjes halen (Keeley schijnt goed te zijn) maar een buizenversterker kan ook in meer of mindere mate voor compressie zorgen ja...

PeeVee
19 oktober 2005, 18:39
Zou het mogelijk zijn om de "mid boost" op de Fender 75 (dus de pull-knop Mid) footswitchable te maken? Bijv. de knop voor de reverb te omzeilen ofzoiets?
Die midboost schakelt volgens mij gewoon een capje bij ergens in de tonestack. Lijkt me niet handig om daar een flink eind draad aan te zetten i.v.m. vrij hoge impedantie. Je zou dat wel met een schakelrelais-tje kunnen doen of met een LED en LDR die lage (0) weerstand heeft bij LED-je aan. Het LED-je op de switch zou je parallel kunnen zetten met het LED-LDR koppeltje. De spanning kun je wel ergens vandaan halen b.v. gelijkgerichtje gloeispanning ofzo. Kortom: JA (alles kan).



Mocht het mogelijk zijn, is het evt. ook weer makkelijk naar de orginele staat te brengen?
Zo moeilijk of makkelijk als jij dat wilt. Je zou de originele schakelaar ook nog weer parallel met de LDR-LED koppel ("schakelaar") or relais kunnen zetten zodat die ook nog gewoon werkt b.v. als je zonder pedaaltje wilt spelen.

BamBuFan1
14 december 2005, 19:53
kijk... weer iemand met een Fender 75!! :-D Mooie dingetjes zijn het!!
Ik ben een trotse eigenaar van 2 van deze bakkies.

Weet niet of je het overdrive kanaal ook wil gaan gebruiken, maar met wat getweak is er een goed clean/overdrive geluid uit te halen.

Ben zelf erg tevreden over de Fender 75, al zou ik evt nog wel een iets smoother overdrive geluid willen hebben. Maargoed... geen enkele versterker is perfect!!

Heel veel plezier ermee!!

Trouwens... wat voor een speaker heeft de versterker? 12"? 15"? Afkomstig van ene Danny?

Whaa, er bestaan dus meer mensen die de geneugten van een Fender 75 kennen. En ik maar denken dat ik de enige was! Voor de huiskamer is ie eigenlijk wat te gek, maar ach ik kocht hem een jaar of tien terug voor de band voor Fl. 250 en kan niet meer zonder. Ik heb de 12 inch versie. :lol: