PDA

View Full Version : Powerbrake zelf maken?



amon
7 oktober 2005, 17:31
Kan dat? Ja, natuurlijk kan dat... Maar is het haalbaar en goedkoper dan 2dehands originele kopen?

Waar ik aan denk met een powerbrake is dat het gewoon een dikke weerstand is met een in en uitgang. Het zal vast wel wat complexer in elkaar zitten, maar zit het tè complex in elkaar om er zelf eentje te bouwen of moet dat wel lukken? Voor onderdelen zit er in Waalwijk een prima winkel waar hje alles kunt halen, dus dat is eht probleem niet.

Arnolievens
7 oktober 2005, 18:12
Denk wel dat het mogelijk is, ik heb ooit wel het schema van een marshall powerbreak gevonden maar vraag niet waar ...
echt complex was het niet maar je kon er een hoop functies uithalen die misschien overbodig zijn

of je goedkoper af bent dan een 2e hands betwijfel ik, maar dat zou niet de hoofdreden moeten zijn waarom je't wil doen.

groen, arno

Enterprice
8 oktober 2005, 10:25
Normaal gesproken moet je twee weerstanden gebruiken en daarmee een spanningsdeler maken.
De waarde van de weerstanden (Ohm) en het Wattage moet je wel precies berekenen want anders krijg je een misaanpassing, met alle gevolgen van dien voor de eidtrap van je Amp.

Jeanken
8 oktober 2005, 11:48
Hier heb je een schema van schematicheaven: https://schematicheavencom.secure.powweb.com/marshallamps/powerbrake.pdf
Daarmee moet het wel lukken.

chennie
8 oktober 2005, 12:27
ik was ook van plan om een powerbrake te maken omdat die dingen zo duur zijn, echter ik ben er niet aan begonnen omdat, stel ik zon ding in elkaar heb gezet en ik meet aan de uitgang en de ingang en ik redeneer dat alles okidokie moet zijn. Er altijd nog de kans bestaat dat het niet goed is (wet van murphy) en zo schade aanricht aan mn versterker. End at risico durf ik niet te nemen.

amon
8 oktober 2005, 12:33
Tja, daardoor zit ik nu ook te twijfelen. Op zich is het best te doen met dat schema. Maar als je iets fout doet, heb je de poppen aan het dansen. Misschien dat ik het iemand kan laten doen.

chennie
8 oktober 2005, 12:56
wat zijn eigenlijk die twee grote load boxen aan de uitgang in dat schema?
Wat voor specifieke componenten zijn dat ?

mathe
8 oktober 2005, 14:15
Maar is het haalbaar en goedkoper dan 2dehands originele kopen?
Haalbaar? alles is te maken
Goedkoper? Nee


wat zijn eigenlijk die twee grote load boxen aan de uitgang in dat schema?
Hmm.. als je dat moet vragen zou ik er al helemaal niet aan gaan beginnen. Het is een dubbele 12 standen draaischakelaar waarmee je de demping van het apparaat instelt.


Op zich is het best te doen met dat schema
Waar denk je die interne belastingsspoel vandaan te gaan halen? Die verkopen ze niet bij jouw elektronica winkel.

Als je per sé een attenuator wil hebben koop dan een Weber Mass. Deze klinkt stukken beter dan de Powerbrake en is nog goedkoper ook :wink:
Nog beter: koop een versterker met minder vermogen. Ik heb nog geen attenuator gehoord welke je geluid niet ernstig aantast.

Marc

chennie
8 oktober 2005, 15:49
wat zijn eigenlijk die twee grote load boxen aan de uitgang in dat schema?
Hmm.. als je dat moet vragen zou ik er al helemaal niet aan gaan beginnen. Het is een dubbele 12 standen draaischakelaar waarmee je de demping van het apparaat instelt.



dan had ik het wel goed, maar ik wou even navragen =)
wees maar gerust ik had het idee al lang geleden van de ideeen lijst geschraapt, het heeft er ook maar pak em beet 20 minuten opgestaan =)

Enterprice
8 oktober 2005, 16:41
Heb er ook wel eens een gebouwd met een spanningsdeler (twee weerstanden)
Het werkte wel maar op een of ander manier klonk het geluid niet lekker.
Daar komt nog bij dat ik toch een beetje bang was om de eindtrap te beschadigen (je weet tenslotte maar nooit) dus heb het ding maar wijselijk afgekoppeld.
Fabrieks apparaten zijn natuurlijk wel wat veiliger maar ook flink aan de prijs wil je een goede hebben.