PDA

View Full Version : Lickjes tijdens baré akkoorden.



Set Wenker
7 oktober 2005, 15:44
Hey,

Ik ben bezig met een aantal backing lickjes in de stijl van Hendrix en loop tegen wat problemen aan. Ik probeer namelijk onderstaand soort dingen te spelen. Ze komen voort uit een C bare, dus zeg maar de baré op de vijfde fret. Ik kan deze dingen in principe wel makkelijk spelen, maar nou zei iemand laast tegen me dat je tijdens deze versiersels eigenlijk het akkoord zelf zoveel mogelijk vast moet houden.

Het probleem is dat het mij, op deze manier, niet lukt om de noten die vanaf de baré komen goed te laten klinken. Wat ik eerder deed is gewoon telkens mijn wijsvinger anders neerzetten, dus iedere keer een klein barétje voor de 5jes. Volgens de nieuwe methode (die me dus onlangs uitgelegd is) moet je dus eigenlijk je wijsvinger tijdens deze licks voortdurend op dezelfde plaats laten staan. Dit lukt mij niet goed.

Nou zijn mijn vragen. Is het doorgaans de bedoeling bij dit soort licks de baré vast te houden?

En zo ja, zijn er manieren waarop je kunt leren om die Baré zuiverder te pakken. Bij mij klinken er altijd een paar nootjes net niet goed. Bij gewone volle barés heb ik wel goede druk overigens.

Een voorbeeld van de licks waar ik het over heb staat hieronder.

http://www.activeguitar.com/lessons/guitar/366-6.gif

moretel
9 oktober 2005, 12:05
Op mijn site staan een paar artikeltjes over spelen als Hendrix,
misschien brengt dit je wat verder.

http://home.hccnet.nl/m.spaans/knutsel.htm

Harry
9 oktober 2005, 12:27
je hoeft niet de hele barre te pakken, als je alleen de middelste snaren pakt klinkt het al als het akkoord. Heb je aan 1 vingertop genoeg.

Set Wenker
9 oktober 2005, 13:29
@ Moretel: Thx voor de link. Leuke artikels. Ga er binnenkort eens uitgebreid mee aan de slag.

@ Harry: Zo speelde ik dergelijke licks eigenlijk altijd al. Dat is dus gewoon de meest conventionele techniek? Ik wil een beetje verder gaan met dit soort technieken, maar wil me in dit stadium liever geen verkeerde handhouding aanleren.

Scali
9 oktober 2005, 13:33
Compleet off-topic, Set Wenker... maar heeft iemand je ooit eens verteld dat je naam in het Engels klinkt als Sad Wanker? :)

Harry
9 oktober 2005, 21:01
@ Moretel: Thx voor de link. Leuke artikels. Ga er binnenkort eens uitgebreid mee aan de slag.

@ Harry: Zo speelde ik dergelijke licks eigenlijk altijd al. Dat is dus gewoon de meest conventionele techniek? Ik wil een beetje verder gaan met dit soort technieken, maar wil me in dit stadium liever geen verkeerde handhouding aanleren.

ik weet niet of dat de meest conventionele manier is, maar ik doe het al jaren zonder er last van te hebben. Als het goed voelt en je krijgt geen pijn aan je hand is de houding goed.

taylor
10 oktober 2005, 10:51
ik denk dat het vrij normaal is dat dit veel kracht(of moeite)kost voor een beginner.je moet ff doorheen bijten dan zul je zien dat het straks gewoon soepel gaat.

Set Wenker
11 oktober 2005, 00:44
@ Scali: I know. Het is dan ook niet mijn echte naam, maar een met een knipoog gekozen artiestennaam. :)


@ Harry: Dan blijf ik ze ook maar zo pakken. Ze klinken dan een stuk beter. Thx voor je reacties iig.

@ Taylor: Ik ben niet echt een beginner. Ik speelde alleen nooit dergelijke licks en die verplaatsbare C Baré gebruikte ik nooit. Nu ik hem wel probeerde merkte ik dat mijn vinger wanneer ik de andere noten los laat op de één of andere manier niet alle snaren goed indrukt. Maar op de manier zoals Harry zegt klinkt het wel goed, dus ik denk dat ik het maar zo blijf doen.

jaspie
11 oktober 2005, 18:36
het kan aan mij liggen maar hendrix gebruikt toch voornamelijk een E vorm Barre die hij met zijn duim pakte, en de A vorm barre die hij met 1 vinger pakte(bv een Amajeur :)
x
2
2
2
x
x

Harry
11 oktober 2005, 19:14
wat bedoel je daarmee? :)

jaspie
11 oktober 2005, 20:24
nou hendrix pakte bv een G op deze manier

3
3
4
5
x
3

gebruik duim voor de E snaar( of laat hem gewoon weg als het te moeilijk is). Dit deed hij zodat hij zijn pink vrij had voor loopjes kijk bv naar purple haze of stukjes uit little wing. Zelfde geld voor de a vorm barre
bv een d

x
5
5
5
x
x

zo had hij zijn andere vingers vrij voor loopjes en pulls. Deze techniek zijn in zowat al zijn nummers terug te vinden

Harry
11 oktober 2005, 21:13
ja klopt, daar hebben we het over