PDA

View Full Version : Fender Strat of Tele?



Aron Maiden
7 oktober 2005, 10:05
Ik ben van plan binnenkort een Fender te kopen,
Ik kan alleen niet kiezen tussen een Stratocaster of Telecaster,
Mijn muziek variert erg met wat ik speel, Ik speel veel deep purple/rainbow, Richie Blackmore dus. Hij speelt met strats. Ik vind alleen Telecasters ook erg mooi, En heb een erg mooie gezien, Dit is een mexicaan en kost 499 euro, Die prijs staat me wel aan,
http://www.sound-house.nl/images/occasionlijst/fattele%20mex.jpg

Zijn Telecasters ook wel geschikt om gewoon lekkere (hard)rock mee temaken ?

Groetjes Aron

BartL
7 oktober 2005, 10:07
Ik vind de Fender Mex Classic Nashville PowerTele wel ERG vet...

8-)

Die is wel een stukje duurder. Er is ook de 'gewone' Mex Classic Nashville:
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3123361&sid=!18121995&quelle=volltext

grayfink
7 oktober 2005, 10:42
Ik hou tegenwoordig ook wat meer van Tele, maar als Blackmore adept zou je toch beter voor de strat kunnen gaan. Ik denk dat je het beste afbent met een fat strat, daar tover je wat makkelijker een vette scheur uit. Blackmore gebruikte alleen maar singlecoils trouwens, maar als je zijn sound wilt benaderen moet je ook nog eens een scalloped neck en een dikke Marshall top hebben, wat me niet realistisch lijkt voor een beginner. Als je wel een fatsoenlijke versterker hebt en je wilt gewoon rock spelen ipv very heavy metal zijn single coils ook goed.

Aron Maiden
7 oktober 2005, 10:53
Oke bedankt, Ja die scalloped frets en die dikke marshall top gaat em toch niet worden, Eerst maar is verder kijken.

Zijn er mischien nog stratocasters/Telecasters aan te raden? onder de €1000,- Euro?

Groetjes aron

VooDoo
7 oktober 2005, 11:24
Vind je een tele alleen mooi?
Ik zou niet uitgaan op uiterlijk want anders ben je straks nog verder van huis ;)

telecastermaster
7 oktober 2005, 13:54
Teles kunnen alles wat strats kunnen, en beter.



Zijn Telecasters ook wel geschikt om gewoon lekkere (hard)rock mee temaken ?



Is rage against the machine hard genoeg?

Tupelo
7 oktober 2005, 14:12
Teles kunnen alles wat strats kunnen, en beter.



Zijn Telecasters ook wel geschikt om gewoon lekkere (hard)rock mee temaken ?



Is rage against the machine hard genoeg?

+1 Zo is dat & niet anders!!!

Aron Maiden
7 oktober 2005, 14:39
Oke bedankt, nee ik ga ook aboluut niet op het uiterlijk af, dat maakt me nooit zo heel veel uit, maar ik vind telecasters wel heel vet gewoon, maar als je ook gewoon lekkere hardrock op kan maken lijkt me een telecaster ook wel vet :)

He bedankt, groetjes Aron

marter544
7 oktober 2005, 15:55
Teles kunnen alles wat strats kunnen, en beter.



Zijn Telecasters ook wel geschikt om gewoon lekkere (hard)rock mee temaken ?



Is rage against the machine hard genoeg?

Je vergeet Slipknot, die speelt ook op een tele, ik vind het overigins allebij kutherrie :evil: :angry: :stop:

telecastermaster
7 oktober 2005, 16:19
Telecasters zijn ook vet. De naam van die plank op de foto zegt het al: 'fat tele'. :wink:

In het overstuurde department vind ik een telecaster vooral geschikt voor smerige punk en garagerock :) , omdat ze zo lekker rauw en brutaal klinken met lekker veel treble. Denk: Joe Strummer

http://www.fendereurope.com/players/images/clash.jpg

zjanke
7 oktober 2005, 16:38
Zijn er mischien nog stratocasters/Telecasters aan te raden? onder de €1000,- Euro?

Groetjes aron

Bij Conijn (Eindhoven) hangt een schitterende Godin Artisan TC (telcaster)
hotrails en een prachtige top (meer gevlamd als het plaatje wat ik kon vinden). kost een kleine 1000, maar als je niks inruilt kan daar nog wel wat van af.

http://www.multimania.com/fdupuis/Godin/Artisan%20TC%20(2).jpg

vulvasonic
7 oktober 2005, 21:52
http://www.multimania.com/fdupuis/Godin/Artisan%20TC%20(2).jpg

Gatverdamme!

Da's toch geen telecaster meer?
Een telecaster moet toch op z'n minst een 'recht voor z'n raap'-uitstraling hebben. Ruwe bolster, blanke pit. No nonsense. WYSIWYG.

Kom jij aan met zo'n bijzettafeltje! :-?

FruscianteFan
7 oktober 2005, 22:00
@ Aron Maiden: als dat doe Fat Tele is die een leraar van mij ook heeft... damn, zo een zou ik er ook wel willen. Die hals.. man, dat is gewoon zonder twijfel de lekkerste neck die ik ooit in m'n handen heb gehad!

Harry
7 oktober 2005, 22:41
ben het met Vulva eens. Een tele moet een boerenrockuitstraling hebben. Die mag je ook niet over een rack bespelen, liefst nog over een combo op een barkruk.

Razzamatazz
8 oktober 2005, 01:25
... en liefst over een Fender combo! Over Marshalls of iets dergelijks komt een tele niet tot zijn recht IMO

hoofd
8 oktober 2005, 15:00
... en liefst over een Fender combo! Over Marshalls of iets dergelijks komt een tele niet tot zijn recht IMO

Mmm, ik denk dat de heren van Status Quo het niet met je eens zullen zijn ;-)

Nog een mooi stukje interview met Rick Parfitt over de tele:

Going on to more technical questions, why do you use your Telecaster more than your Gibson SG?

I use the Telecaster because I found in the early days when Quo started to get heavier that the Gibson couldn't handle it anymore. The Telecaster with the heavier strings can take the pressure. I am not a lead guitarist---I'm a rhythm guitarist and I hit the guitar hard, which is my role in Quo. The Telecaster is the only guitar that can take the punishment on a good night when I really dish it out.

I adore the sound of the Gibson and I love to record with it. But on stage you have treat it with kid gloves. If I had to do Caroline or another song like that, I don't think it could take the pressure. That guitar ins't as tough as the Telecaster. I've had the Telecaster altered as well, so it is rock solid. You can't do that with a Gibson. I've taken out the bridge and the fine turning knobs. The strings go straight over the body. When people play the guitar, they can't believe the tension. I enjoy that however, and I hit it with gusto and it doesn't go out. [/b]

Tupelo
8 oktober 2005, 15:53
... en liefst over een Fender combo! Over Marshalls of iets dergelijks komt een tele niet tot zijn recht IMO

Ik ben diezelfde mening toegedaan. Ik speelde met mijn telecaster over een Fender the Twin & tegenwoordig over een Blues Deville. Dat werkt; zodra ik mijn gitaar op de Marshall van een ander bandlid aansluit krijg ik er de creeps van.

Butcher
10 oktober 2005, 06:18
Een Telecaster alleen tot z'n recht door een Fender combo? Een Tele door een Twin Reverb of een Deluxe Reverb is natuurlijk "the greatest thing since sliced bread", maareh... Vox AC30? Dr Z. Mazeratti? Victoria? Bad Cat?

Zelf heb ik nu een rackmount met een Line6 PODxt, een Line6 Modulation Modeler en een Line6 Delay Modeler plus de gebruikelijke zooi in het effectenlaaitje... killer tone. Maar dat is voor de grotere zalen. Soms kom ik ergens en krijg ik te horen dat ze geen versterkers op het podium willen, dus nu heb ik ook een PODxt Live Pedal, die ik rechtstreeks in de PA duw, en het geluid komt uit m'n monitor. Niets te klagen...

jpb
10 oktober 2005, 11:09
[.....]The Telecaster with the heavier strings can take the pressure. [..........]
Inderdaad, een tele met brugelement "bijt" overal dwars doorheen. Moeten er wel minimaal 0.011's op zitten.