PDA

View Full Version : afmetingen top



longview
6 oktober 2005, 17:37
ben van plan om over een tijdje een eigen versterker te bouwen met behulp van een kit van madamp
nu ben ik een beetje aan t nadenken hoe ik dit het beste aan kan pakken en heb bedacht dat ik eerst een ontwerp ga maken in CAD
kan iemand vertellen of er standaard afmetingen voor een cabinet top zijn? dan kan ik deze in mijn ontwerp meenemen

Nielsje
6 oktober 2005, 17:43
ben van plan om over een tijdje een eigen versterker te bouwen met behulp van een kit van madamp.d
nu ben ik een beetje aan t nadenken hoe ik dit het beste aan kan pakken en heb bedacht dat ik eerst een ontwerp ga maken in CAD
kan iemand vertellen of er standaard afmetingen voor een cabinet top zijn? dan kan ik deze in mijn ontwerp meenemen

ja en nee.. ik bedoel, marshall heeft standaard afmetingen voor hun tops over het algemeen, maar das weer anders dan een standaard voor een fender....

snapt u?

en trouwens.. wie werkt er nu nog met Cad? :P langleve solidworks :)

longview
6 oktober 2005, 17:48
zit er veel verschil tussen de verschillende merken? of is het een kwestie van millimeters?

en ik moet voor mijn studie met autocad werken, kan het ook niet helpen :D

chennie
6 oktober 2005, 17:48
Cad ? solid ?? Lang leve potlood en papier !

Over de maten, lees boven mij. Ik heb onlangs een chassis uit een combo gehaald en die in een top behuizing gebouwd. De maten daarvoor was puur terugrekenen.

bv chassis was 609 mm lang, 3 mm aan weerszijde speling, planken van 18 mm. komt uit op een totale lengte van 651 mm. Lengte: hoogte = 3:1
en de diepte, chassis was 235 mm, 22 mm speling aan de voorkant, 28 mm aan de achterkant geeft 285 mm. Klaar ! Even uittekenen met potlood en timmeren maar !

-edit- dus kijk even hoe groot je chassis wordt van je kit, dan gewoon rekenen en modelleren wat je zelf mooi vindt.

longview
6 oktober 2005, 17:56
goeie tips :D
ga even wat mooit knutselen in cad :D werkt wat preciezer dan pen en papier

Nielsje
6 oktober 2005, 18:01
het ligt er gewoon maar net aan wat je wil.

als je chassis 500 mm is, (bijvoorbeeld) maar je wil er een 2 x 12 combo van maken, wordt het geheel gewoon wat groter. .

zo zijn er ook tops (jtm 45) waarbij de behuizing groter is dan noodzakelijk.

inderdaad net wat je mooi vindt. Ik vindt kleine tops altijd wel gaaf eerlijk gezegd

Negative K3 fan
6 oktober 2005, 18:03
maar je moet je afvragen of zulke precisie wel nodig is...

Nielsje
6 oktober 2005, 18:07
maar je moet je afvragen of zulke precisie wel nodig is...

mwoah.. tja..

ik werk nu al drie jaar met solidworks, en het tekent gewoon heel erg snel.

en ook makkelijk dingen veranderen enzo.. dat zal de topicstarter ongetwijfeld ook hebben met autocad..

chennie
6 oktober 2005, 18:11
Denk wel dat je nooit op de milimter nauwkeurig kan zagen met de hand, of vijlen of schuren etc. Denk ook bv aan speakerdoek, tolex en andere bekleding, die diktes varieren ook. In de praktijk met handwerk heb je niet zoveel nauwkeurigheid nodig.

Ik vind potloodjes overigens nog steeds handiger. Blijf gewoon toch nog het meeste overzicht houden met gewoon getekenden standen en is voor mij ook veel sneller. Maar ik begrijp dat mensen die de kunst van het potloodje nooit hebben geleerd in deze moderne tijd... :D

longview
6 oktober 2005, 18:20
waarschijnlijk komt er een 1x12" cab onder, dus daar zal t niet aan liggen
denk dat ik de behuizing gewoon strak om het chassis maak

-edit-
kan trouwens ook best overweg met potlood hoor :D alleen dat gebruik ik meer voor het voorbereidende schetsen, en aangezien dit een nogal simpele constructie is het makkelijker gelijk in autocad te tekenen.

heeft iemand toevallig ervaring met de hoogte van de trafos op de M15Mk1 en A15Mk1 want op de plaatjes van madamp lijken ze wel een stukje hoger dan het chassis is heb in mn ontwerp maar 71 mm vrije ruimte boven het chassis :)

Nielsje
6 oktober 2005, 18:26
Denk wel dat je nooit op de milimter nauwkeurig kan zagen met de hand, of vijlen of schuren etc. Denk ook bv aan speakerdoek, tolex en andere bekleding, die diktes varieren ook. In de praktijk met handwerk heb je niet zoveel nauwkeurigheid nodig.

Ik vind potloodjes overigens nog steeds handiger. Blijf gewoon toch nog het meeste overzicht houden met gewoon getekenden standen en is voor mij ook veel sneller. Maar ik begrijp dat mensen die de kunst van het potloodje nooit hebben geleerd in deze moderne tijd... :D

hehehe, ik heb de kunst van het potloodje wel geleerd, maar vind met solidworks etc gewoon wel makkelijker werken. zeker, als het gecompliceerder wordt, of met veel wijzigen, details etc. 3D modellen zijn ook erg handig om te zien of onderdelen wel in elkaar passen..

longview
6 oktober 2005, 19:07
even mezelf quoten aangezien ik niet snel genoeg mn eigen berichten edit :P

kan trouwens ook best overweg met potlood hoor :D alleen dat gebruik ik meer voor het voorbereidende schetsen, en aangezien dit een nogal simpele constructie is het makkelijker gelijk in autocad te tekenen.

heeft iemand toevallig ervaring met de hoogte van de trafos op de M15Mk1 en A15Mk1 want op de plaatjes van madamp lijken ze wel een stukje hoger dan het chassis is heb in mn ontwerp maar 71 mm vrije ruimte boven het chassis :)

Wouter1973
7 oktober 2005, 11:58
Blij dat er nog iemand was die een kleine top leuk vond :D

Mijn eminent op de 2 x 12": http://www.trustphotosite.com/wvp/eminent/

SimonS
7 oktober 2005, 13:29
even mezelf quoten aangezien ik niet snel genoeg mn eigen berichten edit :P

kan trouwens ook best overweg met potlood hoor :D alleen dat gebruik ik meer voor het voorbereidende schetsen, en aangezien dit een nogal simpele constructie is het makkelijker gelijk in autocad te tekenen.

heeft iemand toevallig ervaring met de hoogte van de trafos op de M15Mk1 en A15Mk1 want op de plaatjes van madamp lijken ze wel een stukje hoger dan het chassis is heb in mn ontwerp maar 71 mm vrije ruimte boven het chassis :)
Er staat hier onder ergens een topic van Gretsch nogwattes, ow wacht , *dit is hem* (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=62397&highlight=madamp). hij heeft de a15 gemaakt, die kan het voor je na meten