PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij opnemen van mijn gitaar geluid?



rhcp_schipper
6 oktober 2005, 17:28
Test

rhcp_schipper
6 oktober 2005, 17:30
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan doen? Ik zat zelf te dneken aan een klein mixertje van behringer ofzo! ik zat zelf te dneken aan dit mixertje: http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG Maar hoe werkt dat nu precies? Ik snap het niet! Kan iemand me dit uitleggen

Alvast bedankt!

pol
6 oktober 2005, 18:08
wat is daar nu aan uit te leggen ?
sluit een micro aan op dat mixertje, en sluit de uitgang van de mixer aan op je geluidskaart, en klaar.

rhcp_schipper
6 oktober 2005, 18:56
okey super bedankt! Ik wist niet dat het zo simpel was! :-D

rhcp_schipper
6 oktober 2005, 21:28
wat is een beetje een goede allround mic? Het meest voor gitaar en ook een klein beetje voor zang? En dan ook niet al te duur!

Yvoshkiro
7 oktober 2005, 00:24
http://www.musicmakerpricebreaker.com/v2/products.asp?dptid=7&dptd=59&taal=0

Han S
7 oktober 2005, 01:18
Je moet ff laten weten of je het over een akoestische gitaar hebt of over een electrische.

Er zijn ontelbaar veel typen microfoons en er is geen enkele microfoon die alles goed kan. Je moet onderscheid maken tussen dynamische microfoons en condensator microfoons.

Het membraan van een condensatormicrofoon heeft bijna geen massa en daarom is de condensator beter in staat om subtiele details in het geluid te registreren.

Een dynamische microfoon heeft weer andere voordelen waarvan het belangrijkste is dat hij zichzelf afremt als het ware. Omdat het membraan gekoppeld is aan een winding welke zich in een sterk magnetisch veld beweegt, werkt hij zichzelf tegen, wat een soort compressie veroorzaakt die best goed werkt. Bovendien kan de microfoon daardoor hoge geluisdrukken aan.

Daarnaast moet je onderscheid maken tussen rondom gevoelige microfoons en richtinggevoelige microfoons. De rondomgevoelige microfoon zal lage tonen beter registreren, maar laat veel van de ruimte horen. Hij zal ook snel gaan rondzingen over de luidsprekers.

De richtinggevoelige microfoon heeft het z.g. proximity effect, hetgeen inhoudt dat hoe dichter hij op de geluidsbron wordt geplaatst, hoe meer lage tonen hij genereert, maar omgekeerd gaat hij steeds dunner klinken naarmate hij verder van de geluidsbron komt.

Ook maak je onderscheid tussen klein membraan mics en groot membraan mics, waarbij over het algemeen de groot membraan meer kleurt, maar stiller is dan de klein membraan, welke rechter is in de geluidskarakteristiek maar iets meer ruist. Daarnaast heeft de klein membraan een betere off axis response, hetgeen inhoudt dat geluiden welke er van opzij in komen wat beter klinken als bij de groot membraan.
Dat was dus even een korte cursus microfoonkennis.

Wat is nu een goede, maar goedkope microfoon voor vocalen en (akoestische) gitaar?

De Behringer ECM8000 is eigenlijk een meetmicrofoon van rond de 50 euro. Hij is rondomgevoelig, kleinmembraan condensator en klinkt verrassend goed, maar is niet bepaald stil, hij ruist nogal.

Ik had laatst iemand bij me en die had een Superlux grootmembraan condensator van €20 nieuw en dat klonk niet eens slecht.

De Studio Projects B1 is een grootmembraan condensator, klinkt vrij neutraal en is veelzijdig. Zal op veel stemmen goed klinken en een akoestische gitaar gaat ook goed lukken. Kost rond 100 euri.

De MXL V67 is wat goedkoper en kleurt meer, klinkt wat donkerder.

Van de dynamische microfoons kom je eigenlijk bij de Shure SM57 terecht, maar daar ben ik persoonlijk niet zo tevreden over, maar een betere dynamische mic kost al snel een stuk meer.

Er zijn redelijk veel klein membraan condensators voor weinig, de MXL 603S, de SP C4, Behringer B5 bijvoorbeeld.

Dan heb je nog een paar andere soorten als de PZM en de band of ribbon mic, maar dat valt buiten je budget, waarbij ik moet opmerken dat de Radio Shack PZM goed klinkt, weinig kostte, maar niet meer wordt gemaakt.

rhcp_schipper
7 oktober 2005, 07:59
Ik was dus van plan om mijn elektrische gitaar geluid op te nemen! Heb ik daar dan weer een andere mic voor nodig?

En moet ik een goede geluidskaart hebben in mijn computer hebben, om een beetje leuk op te nemen? Of maakt dat neit zo heel erg veel uit? Het hoeft dus niet erg professioneel te zijn , als het maar leuk klinkt!

rhcp_schipper
7 oktober 2005, 08:02
Han s Donders bedankt voor de uitleg, dat over de mic's is me nu wel een heel stuk duidelijker! Maar ik ben dus nog niet zo thuis in het opneem gebeuren zeg maar!

harrie-beton
7 oktober 2005, 10:12
als jij het goede microfoon advies van Han Solo opvolgt en je koopt dat kleine mixertje dan heb je een leuke set.

Je geluidskaart laten we eerst zo, het is wel in balans met die mixer.
Microfoon is het belangrijkst.

vergeet een statief niet - goede opname is een kwestie van het zoeken naar "the sweet spot" in je speaker

armageddon
7 oktober 2005, 13:14
Boekje lezen wil ook wel helpen, ik had hetzelfde probleem. Na het lezen van Home Recording Made Easy van Paul White was alles me duidelijk.

rhcp_schipper
7 oktober 2005, 15:18
Dus het kan ook wel met een onboard geluidskaart? En dan wil ik graag nog een keer lastig zijn: Wat is zeg maaer een leuke en neit de dure mic voor het opnemen van mijn elektrische gitaar?

pol
7 oktober 2005, 15:22
het kan wel met een onboard geluidskaart, maar je gaat wel last krijgen van latency (vertraging) op wat je wil opnemen,
nu zo erg is dat niet, dan schuif je die tracks gewoon op tot alles terug goed zit, tis gewoon wat meer prutsen.

pol
7 oktober 2005, 15:24
het kan wel met een onboard geluidskaart, maar je gaat wel last krijgen van latency (vertraging) op wat je wil opnemen,
nu zo erg is dat niet, dan schuif je die tracks gewoon op tot alles terug goed zit, tis gewoon wat meer prutsen.

rhcp_schipper
7 oktober 2005, 16:23
Zijn er ook speciale programma's voor het opnemen?

rhcp_schipper
7 oktober 2005, 16:24
het kan wel met een onboard geluidskaart, maar je gaat wel last krijgen van latency (vertraging) op wat je wil opnemen,
nu zo erg is dat niet, dan schuif je die tracks gewoon op tot alles terug goed zit, tis gewoon wat meer prutsen.

Zou je me dat nog een beetje duidelijker uit kunnen leggen! Wat bedoel je met tracks opschuiven?

pol
7 oktober 2005, 16:33
Awel, als je bv met een backingtrack (drums ofzo) meespeelt en dat opneemt, dan ga je merken dat wat je gespeeld hebt net iets te laat komt, en om het dan doen uitkomen neem je dat opgenomen stukje en kun je het wat vroeger zetten, zodat het wel in de maat zit.

Bij geluidkaarten die bedoeld zijn voor opname heb je hier geen last meer van, die hebben asio-drivers met heel weinig latency.

harrie-beton
7 oktober 2005, 16:43
goedkopere geluidskaarten hebben 1 chip die de input en de output verwerkt. Dat veroorzaakt vertraging

Je kunt makkelijk even testen met een metronoom.

neem een metronoom op met een microfoon

speel het af op je geluidskaart en neem op een nieuw spoor een microfoon op.
Probeer exact mee te tikken met het metronoom.

Luister nu beide tracks tegelijk af

rhcp_schipper
10 oktober 2005, 11:14
Zijn er speciale programma's voor het opnemen? :???: :???: Zo ja, welke dan?

harrie-beton
10 oktober 2005, 14:07
Multitrack opnemen kan met kleine programma's of met hele grote zoals CUBASE, pro tools ...

Een goed klein programma (21 mb installatie) is COOL EDIT PRO 2.

Scali
10 oktober 2005, 16:12
Cool Edit is een tijdje geleden overgenomen door Adobe en heet nu Audition.
Er is ook een gratis variant, Audacity: http://audacity.sf.net
Niet zo goed en uitgebreid als bv Audition, maar wel bruikbaar.

Gear
14 oktober 2005, 17:39
Wij hebben een complete cd opgenomen met de pc icm met een soundblaster live. eerst drums, daarna toetsen, bas gitaar en zang, allemaal op aparte sporen met Cakewalk Sonar 3. Ik gebruik zelf zowel live als bij opnames een Samson Q7 microfoon, kost weinig maar geeft mi een fantastisch geluid voor dat geld. :strat: