PDA

View Full Version : feedback



jaspie
6 oktober 2005, 17:06
Hoi, Sinds kort probeer ik wat te experimenteren met feedback op men gitaar( fender strat) met veel reverd vd versterker(marshall 30 watt) en veel gain van me boss ds1, maar het enige wat ik krijg is heel schel gepiep als ik dicht bij me versterker sta. Ligt dit aan de pickups? de versterker? of het feit dat ik een hele kleine kamer heb en de versterker ergens onderaan in een kast staat?

wie heeft enig id?

Bl44t44p
6 oktober 2005, 17:32
Eh wat verwacht je dan van feedback dat het is?

Voidhead
6 oktober 2005, 21:09
dat is feedback juist gast

jaspie
6 oktober 2005, 22:38
ja ik bedoel zeg maar niet dat hele schelle alsje te dicht bij de versterker komt, maar zeg maar de boventoon die gaat klinken nadat je een snaar hebt aangeslagen waar jimi hendrix allerlij trucjes mee kon....

SDMF_Lispel
7 oktober 2005, 09:40
je bedoelt waarschijnlijk pinch harmonics ?

lukt meestal wel met ene down stroke en dan net met bv je duim de snaar een beetje aanraken, daar zijn vast hele topic van vol gelult hoe het wel een niet moet ( je kan ze ff doorlezen) , gewoon blijven proberen en er achter komen hoe het voor jou en je axe lekker werkt.

moot
8 oktober 2005, 02:27
Feedback zoals Hendrix dat gebruikt krijg je alleen bij een versterker met een flink volume, bij voorkeur een buizenversterker. Het geluid uit de luidspreker brengt de snaar opnieuw in trilling, omdat het de zelfde frequentie heeft, en kan ook de snaar in een boventoon laten klinken.
Ik vrees dat het met een 30 watt versterker niet gaat lukken.

Debaser
8 oktober 2005, 09:06
nou ik was laatst met 2 vrienden aan et jammen in zijn schuur, en kon aardig feedbacken op zijn park versterkertje ( 10 -15w ??)

en geen schelle rot piep, maar meer wat 'grungy' feedbacks
( bleach -nirvana )

Bl44t44p
8 oktober 2005, 13:04
Feedback zoals Hendrix dat gebruikt krijg je alleen bij een versterker met een flink volume, bij voorkeur een buizenversterker. Het geluid uit de luidspreker brengt de snaar opnieuw in trilling, omdat het de zelfde frequentie heeft, en kan ook de snaar in een boventoon laten klinken.
Ik vrees dat het met een 30 watt versterker niet gaat lukken.

Dude ik haal al (als ik dat wil) gigantische feedback uit mijn 15 watt versterker met het volume op 3 uur ofzo.

dejohan
11 oktober 2005, 17:35
Feedback: je moet alles luid genoeg zetten zodat je gitaar pas na ongeveer één seconde begint te feedbacken als je niet aanslaat maar de snaren loslaat. Hij mag niet onmiddelijk feedbacken, want dan kun je hem niet controleren.
Experimenteer met het dempen van je snaren: sommige snaren geven een hoge piep, andere een lage.
Experimenteer met de afstand tussen jou en de versterker, en ook met de hoek tussen jou gitaar en de versterker. Maar hou aub niet je pickups vlakbij je speaker of je bent doof.
Ook het induwen van snaren geeft een andere feedback. Lage feedback kan je vb krijgen door de lage E snaar op de 12e fret in de duwen en omhoog te benden, en de andere snaren te dempen. Als de 12e fret niet lukt, probeer dan de 13e enzovoort, een gitaar heeft vaak enkele 'gevoelige' plaatsjes waar hij sneller feedbackt.
Probeer gebruik te maken van de volumeknop van je gitaar. Sla bijvoorbeeld aan met volumeknop dicht, draai volume open tot hij feedbackt, en speel dan verder met volume om een mooi niveau te krijgen (niet te luid en niet te zacht).
Een wahwah is ook handig, daarmee kan je de toonhoogte van je feedback beter regelen en kan je hele leuke feebackgeluiden mee creëren. Andere effecten die leuk zijn ism met feedback zijn een delay en een compressor.

Nog tips: met de vingentoppen op de achterkant van je hals trommelen of op je body slaan kunnen helpen om de feedback sneller te doen beginnen. Ook thrills, harmonics en bend ups laten vaak een feedback ontstaan (of langer doorduren). Wat ook werkt is de kop van je gitaar zachtjes op je speakerkast te leggen (maar hou aub niet je pickups te dicht tegen je speaker of je bent doof).



Shit, ik zou eigenlijk feedback artiest moeten worden.

dejohan
11 oktober 2005, 17:35
...

dejohan
11 oktober 2005, 17:36
test

jaspie
11 oktober 2005, 18:41
ok bedankt het is me nu gelukt een beetje door me ds1 de gain helemaal open en de tone helemaal omlaag, reverb erbij en de speaker vrij luid. Zo kreeg ik snel feedback van me lage snaren als ik alleen al me volume opendraaide, t leek wel een bas aarbeving

fullorder
12 oktober 2005, 10:10
Ik zou die reverb zo goed als dicht zetten, daar wordt je feedback echt niet mooier van.
De kwaliteit van je feedback hangt sterk af van zowel gitaar , pedaal als versterker. Ik weet niet wat voor een gitaar je gebruikt, maar met humbuckers is feedback iets makkelijker te controleren dan met single coils. Dat wil niet zeggen dat het met single coils niet kan hoor, ik speel zelf bijna altijd over SC's en ik wordt best wel blij van mijn feedback. In ieder geval een ds-1 met een marshall transistor vesterker klinkt als een recept voor heel erg schel gepiep inderdaad. Zeker als je de reverb nog eens omhoog knalt.
Probeer je gitaar met ds-1 eens een keer in een goeie buizenbak te prikken (vermogen maakt niet zoveel uit, 2 Watt buizenversterker kan al prima feedbacken 8-) ) en je zult waarschijnlijk merken dat de feedback een stuk mooier en voller is en bovendien een stuk hanteerbaarder.
Ik snap natuurlijk ook dat je niet meteen wil horen "koop een nieuwe versterker!" ;) , je kunt het natuurlijk ook gewoon proberen met jouw setup. Moet volgens mij kunnen lukken. Ik ben ook ooit begonnen met een transistor marshall en haalde daar (met wat moeite) prima feedback gejank uit.

jaspie
12 oktober 2005, 14:39
hehe het wordt me onderhand wel duidelijk dat een buizen versterker echt de shit is volgens velen, maar helaas heb ik daar geen geld voor. Nouja iig bedankt ik het zal allemaal proberen(als me ma pleite is en ik wat meer herrie kan maken :razz: )

fullorder
12 oktober 2005, 14:57
hehe het wordt me onderhand wel duidelijk dat een buizen versterker echt de shit is volgens velen, maar helaas heb ik daar geen geld voor. Nouja iig bedankt ik het zal allemaal proberen(als me ma pleite is en ik wat meer herrie kan maken :razz: )

sparen voor een buizenbak dus! ;)
mooi tussenstation zou een goed fuzz pedaal kunnen zijn. kan ook zeker bijdragen aan een mooie volle feedback. ook ff sparen, maar tussen de 100 en 200 moet je mooi spul kunnen vinden. en die fuzz kan je uiteindelijk helemaal tot z'n recht laten komen als je genoeg bij elkaar hebt geschraapt voor je eerste buizenbak. altijd een goede investering dus!

Negative K3 fan
12 oktober 2005, 19:28
Feedback zoals Hendrix dat gebruikt krijg je alleen bij een versterker met een flink volume, bij voorkeur een buizenversterker. Het geluid uit de luidspreker brengt de snaar opnieuw in trilling, omdat het de zelfde frequentie heeft, en kan ook de snaar in een boventoon laten klinken.
Ik vrees dat het met een 30 watt versterker niet gaat lukken.

ach houd toch asjeblieft je mond, ik mag het niet horen

kzal mn ac30 eens in je kont drukken!!11 dan weet je pas echt wat er met een 30 watt versterker niet gaat lukken!!!!!!!11111111