PDA

View Full Version : geen idee hoe ik het kort omschrijf-vraag



Nielsje
6 oktober 2005, 15:41
test

Nielsje
6 oktober 2005, 15:44
Okeej, heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar dan krijg ik zoveel resultaten dat ik de weg compleet kwijt ben:

wie (of welke site) kan me vertellen hoe ik nou precies erachter kan komen in welke sleutel een bepaalde solo staat? Stel ik heb een willekeurig stel akoorden, hoe kan ik dan horen in sleutel ik moet gaan soleren? Je kan wel zeggen , probeer maar.. maar ja, das live niet altijd de beste oplossing..

Mijn theorie is best wel behoorlijk slecht, aangezien ik altijd veel op het gehoor deed. Gevolg is dat ik veel speel in A of E (dan wel blues of pentatonisch..)

...

Daevren
6 oktober 2005, 16:06
Nou, laten we het eerst over echt horen hebben.

Ik weet nog wel dat ik maar net op gitaarles zat en mijn gitaarleraar me achtergrond muziek gaf om over te soleren. Ik weet nog wel dat ik af en toe de verkeerde ladder over de verkeerde achtergrondmuziek gebruikte en er niets van merkte. :)

Nu kan ik gewoon proberen en zo de juiste toonladder bij een stuk zoeken, zonder ook maar iets theorie toe te passen. Mits het stuk niet om de paar seconden moduleert natuurlijk.

Dus dan pak je gewoon je gitaar en zoekt de tonen uit de muziek, net zo lang tot je ze alle 7 hebt, dan speel je daar gewoon een solo mee. Of je pakt er 5 voor een pentatonische toonladder. Wanneer je zowel de patronen van de pentatonische en majeurtoonladders op de gitaarhals kent wordt het stukken makkelijker natuurlijk.

Maar, ben je doof zoals ik ooit was dan werkt dat niet. Dan moet iemand je de akkoorden of noten geven. Daar kan ik opzich ook nog wel op in gaan als dat nodig is. Maar aangezien je theorie erg slecht is gaat dat misschien niet zo veel nut hebben. Je moet dan immers eerst weten wat intervallen en akkoorden precies zijn. Dan kun je snappen wat tonaliteit is en daaruitvoort komt het theoretische antwoord op deze vraag, wat niet de meest makkelijke vraag is.

Nielsje
6 oktober 2005, 16:23
Nou, laten we het eerst over echt horen hebben.

Ik weet nog wel dat ik maar net op gitaarles zat en mijn gitaarleraar me achtergrond muziek gaf om over te soleren. Ik weet nog wel dat ik af en toe de verkeerde ladder over de verkeerde achtergrondmuziek gebruikte en er niets van merkte. :)

Nu kan ik gewoon proberen en zo de juiste toonladder bij een stuk zoeken, zonder ook maar iets theorie toe te passen. Mits het stuk niet om de paar seconden moduleert natuurlijk.

Dus dan pak je gewoon je gitaar en zoekt de tonen uit de muziek, net zo lang tot je ze alle 7 hebt, dan speel je daar gewoon een solo mee. Of je pakt er 5 voor een pentatonische toonladder. Wanneer je zowel de patronen van de pentatonische en majeurtoonladders op de gitaarhals kent wordt het stukken makkelijker natuurlijk.

Maar, ben je doof zoals ik ooit was dan werkt dat niet. Dan moet iemand je de akkoorden of noten geven. Daar kan ik opzich ook nog wel op in gaan als dat nodig is. Maar aangezien je theorie erg slecht is gaat dat misschien niet zo veel nut hebben. Je moet dan immers eerst weten wat intervallen en akkoorden precies zijn. Dan kun je snappen wat tonaliteit is en daaruitvoort komt het theoretische antwoord op deze vraag, wat niet de meest makkelijke vraag is.

Goed, ik begrijp hieruit dat mijn vraagomschrijving te weinig info bevat over het geen wat ik wel en niet kan :)

Ik ken de toonladders op de gitaarhals op elke willekeurige plek pakken en spelen, dat heb ik in het verleden wel gedaan. Het is niet dat de theorie nul komma nul is, maar ik moet het opvijzelen.

Wat bij mij wel ontbreekt is het idee hoe akkoorden zijn opgebouwd, (niet letterlijk, ik kan de noten er wel uit trekken) maar meer de relatie tot elkaar.. hm. dit krijgt alweer een behoorlijk vaagheidsgehalte.

Ik kan wel horen wanneer (akkoorden onderling, of een solo over akkoorden) wel of niet klinkt. Daar kan ik wel uit opmaken dat een noot bij een akkoord past, omdat ie erin zit.

het wordt lastig als er bijv. een nummer gespeeld wordt met een E7#9 (hendrix achtig) om daar iets bij te vinden wat goed klinkt, ivm de 'rare frutsels van het akkoord' tuurlijk kan ik er een E bij pakken, maar das wel erg saai..

goed, eens kijken hoever dit duidelijk is, ik doe straks wel weer een poging..

Scali
6 oktober 2005, 16:39
In het algemeen zijn alle akkoorden in een progressie opgebouwd uit dezelfde toonladder, dus ook als dat 7e, 9e, of wat voor 'rare' akkoorden dan ook zijn.

Bij wat 'moeilijkere' muziek, zoals bv jazz, wil de toonsoort nog wel eens wijzigen tijdens een progressie... Daarom is het soms handig om het 'omgekeerd' te benaderen... Bij ieder akkoord kijken welke ladder(s) daar bij zouden passen. Op z'n minst kun je altijd soleren over een akkoord met alleen de noten waaruit dat akkoord opgebouwd is.

Negative K3 fan
6 oktober 2005, 18:07
bij de meeste 'standaard' muziek (en daar valt heel veel onder) heb je de grondnoot of ladder meestal heel snel te pakken waarbij de makkelijkste truc natuurlijk is om te kijken naar het laatste, of anders eerste akkoord van het nummer.

taylor
10 oktober 2005, 11:16
als je wil weten waar een stuk(of solo) in geschreven staat is het idd zo dat het gewoon op gehoor wordt uitgezocht door gewoon bv pentatonische ladder te spelen tot dat je hoort oh ja het is dat (die toonsoort)en zo weet je wat je veder moet uitzoeken en op die manier andere mogelijkheden vinden.

je zegt ook dat je veel in E of A speelt waarom verchuif je dat niet gewoon tot dat je bv in F# speelt en doe je daar je ding....

Nielsje
10 oktober 2005, 11:37
.

je zegt ook dat je veel in E of A speelt waarom verchuif je dat niet gewoon tot dat je bv in F# speelt en doe je daar je ding....

Ja, dat doe ik dan ook wel af en toe, probleem is dat ik vind dat mijn spel daardoor wat eentonig begint te worden :S
ik denk dat ik gewoon maar weer es goed moet gaan oefenen, dat zeker, maar als er tegen mij gezegd wordt, speel eeens I-Iv-V in A moet ik eerst eens nadenken waar het op slaat :S

en zo vele dingen...

taylor
10 oktober 2005, 11:57
ja, als je al moet nadenken over I IV V in A dan is theorie/kennis echt behoorlijk erg.

dan weet ik niet wat je moet doen, les gaan lijkt me wat :)

Nielsje
10 oktober 2005, 16:39
ja, als je al moet nadenken over I IV V in A dan is theorie/kennis echt behoorlijk erg.

dan weet ik niet wat je moet doen, les gaan lijkt me wat :)


ja, met die gedachte speel ik al tijden, maar het probleem is dat in grun er een wachtlijst is voor gitaarlessen, ik de tijd en het geld ook niet echt heb.

Zoek eerlijk gezegd gewoon goeie theorie lessen online.. Maar goed, echt de tijd heb ik nog niet gehad om alles uit te pluizen...

taylor
11 oktober 2005, 10:18
hmm ja het beste kun je gewoon theorie krijgen met voorbeelden die je kunt spelen alleen theorie op papier zeg maar is een erg slechte methode om het te leren dan zul je het misschien begrijpen maar weer niet echt kunnen spelen.het belangrijkste is toch spelen na mijn idee (belangrijker dan theorie kennis.)

moretel
13 oktober 2005, 21:01
De toonsoort van een nummer is vaak het eerste akkoord wat gespeeld wordt,
als je over een live situatie spreekt waar dingen gespeeld worden die je niet kent werkt dat het best.