PDA

View Full Version : Hoe ziet een 'totaalpakket' eruit?



wasco
6 oktober 2005, 13:03
Wat ik precies mis op de site en in het forum (ofwel kijk ik er over natuurlijk) is alles een keer op een hoopje gooien.


Ik speel zelf al een paar jaar gitaar, soms even niet, dan weer uren aan een stuk. In het begin gewoon powerchords, daarna gewone akkoorden en nu ben ik dan toch maar is begonnen met alle rest (solo's en lickjes enzo) In mijn directe omgeving zitten geen gitaristen, dus moet ik alles zowat zelf uitzoeken. Spijtig genoeg heb ik van alles wat er verder nog bij komt kijken qua apparatuur geen kaas gegeten. Mijn gitaar is een pruts peavey raptor (je pense) ebay-model, maar toenertijd vrij goedkoop gekocht tesamen met een dean markley mini-versterkertje. Achteraf gezien grote prullen natuurlijk, vooral omdat de nek van de gitaar helemaal scheef staat, de action totaal verkeerd is, de versterker meer ruist en kraakt dan echt geluid voortbrengen etc etc... Maargoed, verder amuseer ik me wel.

wasco
6 oktober 2005, 13:05
Maar ik ben dus op een punt gekomen dat ik van mezelf weet dat ik gitaar echt wel serieus wil nemen. Ik wil oefenen op mijn techniek, snelheid, zuiverheid, ... maar met dit materiaal kan dat niet, ik weet tijdens het spelen niet of een onzuivere klank etc aan mezelf ligt of aan de gitaar/versterker, en zo kan ik natuurlijk geen vooruitgang meer maken.

Ik werk al en woon rustig thuis, dus kan me wel veroorloven er wat geld in te steken. 1000 a 2000 euro mag het kosten, maar daarvoor wil ik wel iets veelzijdigs waar veel plezier aan te beleven valt.

Een totaalpakket dus. Een gitaar, versterking voor de gitaar (iets waar je ook in een toekomstig groep(je) iets mee bent) en effecten en al wat daar nog bij komt kijken. Er zijn waarschijnlijk verschillende opties, dus shoot mensen. wat is volgens jullie een goed geheel?

wasco
6 oktober 2005, 13:06
sorry dat het in 2 posts was, maar alles in 1 ging dus echt niet, het liep steeds maar vast...

wytz
6 oktober 2005, 13:14
wat voor geluid zoek je ? is er iets specifieks dat je wilt gaan spelen ? zijn er bepaalde bands waarvan je het geluid helemaal te gek vind ?

met 1000 tot 2000 kun je heel wat bereiken. het is slim om 2e hands te kijken, dan heb je nog meer waar voor je geld. Voor dat geld kan je bijvoorbeeld een 2e hands les paul studio, koch twintone en g major kopen, dan heb je echt al gave gear.

Mattia
6 oktober 2005, 15:14
Ik zou het persoonlijk erg 'clean' houden, wat betreft gear, tenzij je echt voor metalhead wil gaan spelen.

Een goede versterker kun je meestal wel twedehands scoren, voor een aardige prijs. Trek daar ruim 1/3 tot 1/2 van je budget voor uit, zou ik persoonlijk zeggen. Ik ben wel fan van Rivera, maar die vind je nauwelijks, en niet goedkoop. En m'n TBR 60 mag je niet hebbuh :-p Koch hoor ik ook goede dingen over.

Een goede dual channel tube amp, dat is redelijk waardevast, en klinkt gewoon geweldig. 50 watt is ruim voldoende, ook voor kleinere en middelgrote optredens. Een goede versterker zal een mooie clean, een goede overdrive, en redelijk wat 'crunch' kunnen leveren. Als je daarbij nog non-distortion effects wil, is een kleinere rack-mount multi effects wel aan te raden, mits je amp een effects loop heeft, en dan vind ik de instapmodellen van Lexicon toch wel redelijk wat hebben. Ik ben zelf niet weg van grote multieffect, eigenlijk. Als je je eigen 'sound' nog niet hebt, zou ik toch overwegen om beetje bij beetje pedalen erbij te kopen.

Qua gitaar, tja, hangt er erg vanaf wat je mooi vind, wat voor muziek je wil spelen, wat voor sound je zoekt. Ze hebben allemaal wel voor en nadelen.

wasco
6 oktober 2005, 15:21
wat ik mooi vind klinken zijn red hot chili peppers (op cd, live zijn ze een pak minder), foo fighters, maar ook melodieuse pop moet kunnen. En verder ook heel graag punk etc, want ik blijf toch al met al een klein kind :)

tweedehands weet ik toch zo niet, ik ken er nogal weinig van en op zich vind ik dat voor tweedehands je echt wel op de hoogte moet zijn voor je iets aankoopt, pitfalls, etc...

Mattia
6 oktober 2005, 15:27
Heh. Klinkt als een strat of zelfs een beetje 'Telecaster with balls', als je mij vraagt. Single coils, that's where it's at. Je kan 'gewoon' voor de echte Fender gaan, kijken of dat bevalt, maar er zijn ook heel wat andere opties. hoe leuk velen Richwoods ook vinden zou ik er persoonlijk toch voor kiezen om te gaan zoeken naar een tweedehands Amerikaanse Fender Strat. Koop maar een boek zoals 'how to make your electric guitar play great', en dan kun je zelf beter beordelen of de gitaar wel wat is. Belangrijkste: rechte, niet ge-twiste hals. Voor de rest laat zich erg veel afstellen.

Qua versterkers is het meer zoekwerk, duidelijk krijgen hoe oud het is, hoe goed onderhouden, etc. etc., maar een goede versterker, dat moet een leven lang mee kunnen gaan.

Ik hoor ook wel positiefs over Fender Blues Jr. en dergelijke amps. Geen high-gain, maar als ik jouw muzieksmaak zo lees wil je dat ook niet. Meer de richting overdriven/funky. Voor punk is een lekkere analoog pedaaltje ook wel aan te raden ipv (zeg maar) smooth Marschall distortion ofzo. 'k zou wel een Wah pedaaltje kopen, denk ;-)

rocker_71
6 oktober 2005, 15:45
1000 a 2000 euro?? Leuke marge, ik ben helemaal niet jaloers.... :-D

Trek de helft uit voor een leuke versterker en 800 voor een goede gitaar en vergeet niet om een 'modeler' aan te schaffen, bv POD 2.0. Hier haal je allerlei verschillende geluiden uit (van jazz tot trash) en zo leer je ook wat over versterkers en je eigen voorkeur.

Verder is het -zoals anderen al zeiden- afhankelijk van wat je wilt. Ga je voor een vette Marshall rocksound, koop dan een Les Paul. Hou je meer van wat 'schellere' klank, single coils. Laat je leiden door je favoriete gitaristen; kijk wat zij gebruiken.

Laatste tip: verdiep je eerst goed (dat kan prima tegenwoordig met internet :cool: ) voordat je met je gevulde beurs naar de muziekwinkel gaat.

Oh ja, allerlaatste tip: als je uiteindelijk weet wat je wilt, vergelijk dan eerst de prijzen dmv internet. Zo kocht ik laatst een Korg Pandora voor 89 euri, terwijl hetzelfde ding in Groningen 219 euri kostte!! Da's nogal een verschil.

Suc6,

Rock

Neals
8 oktober 2005, 00:08
Laat je leiden door je favoriete gitaristen; kijk wat zij gebruiken.


Niret geheel mee eens, je favoriete artiesten hebben waarschijnlijk een andere voorkeur als jou. Dat je held op een LP of wat dan ook speelt,hoeft niet te betekenen dat jij er mee uit de voeten kan.

Maar als je clean wilt blijven, zou ik zeker gaan denken aan een Fendertje + een leuke marshall.

Wat voor versterker wil je overigens, goede combo of een stack?

guvnor
8 oktober 2005, 11:40
Dit zal wel wat reacties uitlokken:

Ik heb een hoop over verschillende versterkers geleerd door diverse gitaarmodellers. Je hoort dan goed de verschillen en ik heb in de loop de tijd een paar favorieten gekregen. Ik heb ook een selectie kunnen maken van de effecten die ik graag gebruik en heb die nu ook als losse stompboxjes gekocht. Is misschien wel een omweg om aan je spullen te komen, maar ik nu best tevreden met mijn spullen.
Voor die tijd liet ik me meer leiden door looks... of meningen van anderen.

wasco
8 oktober 2005, 12:51
is een boss gt-8 bevoorbeeld een goeie keuze om te leren wat ik leuk vind klinken en wat niet?

hgrondel
8 oktober 2005, 15:11
is een boss gt-8 bevoorbeeld een goeie keuze om te leren wat ik leuk vind klinken en wat niet?

ja, je ziet toch veel mensen die optreden met een gt8, gt6 of me-50, tenminste ik zie veel bandjes in de buurt hier die dat doen, ikzelf speel op een me-50. de gt-8 is de beste denk ik die hier tussen staat en ook de meest uitgebreide pedaal.

maar ik ben ook van mening dat losse pedaaltjes beter klinken, minder ruis heb je, en het klinkt wat minder digitaal, komt ook vaak omdat ze analoog zijn. maar ze zijn wel duurder.

dus om te beginnen is een multi-effect niet verkeerd.

kwa versterker zou ik sowieso een buizenversterker nemen, omdat die vaak dynamischer zijn en veel lekkerder klinken vind ik, nadeel ervan is dat ze duurder zijn, op moeten warmen en afkoelen, gevoeliger zijn en dat je de buizen moet vervangen na een aantal uren, ik weet zo niet hoeveel, heb zelf nog geen buizenversterker, maar die komt binnenkort
wel.
de peavey delta blues hoor ik goede verhalen over en kost maar 699,- euro bij feedback
vox ac30 CC ga ik zelf kopen binnenkort en ik vind het een geweldig geluid, de 2x12inch speaker versie met standaard speakers kost bij feedback 999,- euro
fender heeft ook wel leuke versterkers, ik ken ze allemaal niet heb de bluesdeluxe en de deville ooit eens getest en ze vielen me niet tegen, alleen de overdrive wel.
Fender hotrod deluxe 747,- euro
fender hotrod deville 949,- euro
fender bluesdeluxe 779,- euro
dan heb je nog marshall waar ik zelf niet zulke goeie ervaringen mee heb, maar er zitten wel wat leuke bij in jouw prijsklasse.

deze versterkers passen denk ik wel bij jouw muzieksmaak (voor zover ik dat kan beoordelen) en zijn niet al te duur.

dan de gitaar, john frusciante speelt vooral een fender stratocaster, een amerikaanse zou ik voor gaan als dat lukt die zijn doorgaans beter afgewerkt en hebben betere elementen, als je deze nog iets veelzijdiger wil maken dan kan je er nog een seymour duncan hotrail-elementje in zetten , voor de meer rocksound.
een amerikaanse fender strat kost 949,- euro bij feedback
een highway fender strat kost 599,- euro en is toch amerikaans, maar er is op een aantal dingetjes wat bezuinigd.

als ik jouw was zou ik gaan voor een vox versterker, een amerikaanse strat en losse pedaaltjes, maar om eerst niet teveel uit te geven is een multi-effectenbak ook wel prima. dan kom je op een feedbackprijs van:



vox ac30 CC 2x12 999,00
fender strat USA 949,00
boss gt-8 449,00
------------------------------
totaal 2397,00


maar ik zou als ik jou was even het een en ander gaan uittesten, dan weet je wat je bevalt en tegenvalt.

Dude
10 oktober 2005, 10:40
mensen mensen mensen


de beste man heeft nog geen kaas gegeten van spullen en hoort derhalve het verschil tussen een buizen amp en een goeie moddeler niet (ik ook niet eens de laatste tijd)c en dat is geen kritiek !

Het heeft geen nut om een mega dure buizen amp te kopen, dat komt later wel.

Als ik je een tip mag geven ?

Line 6 heeft HELE mooie versterkers (niet de goedkope dingen), degene uit de hogere prijsklasse zijn qua geluid echt mooi en ZEER veelzijdig voor als je nu thuis de komende tijd lekker wil pielen. Ook in een bandje kom je hier prima mee weg

Ook fender heeft een nieuwe moddeling serie, hoe heet dat spul nou die mooi klinken en prima zijn voor wat jij beschrijft !

En een mooie fender strat is ook niet zo prijzig, 2e hands staan die voor ZEER leuke bedragen op de markt

probeer www.veilingkijker.nl eens

Succes en laat je niet gek maken door alle buizen/boutique verhalen, koop een leuk setje want met dit spul kan je echt jaren vooruit

SBloke
10 oktober 2005, 21:59
Een mooie setup:

Bo~El Shine GG model gitaar (www.huubboel.nl)
Koch twintone versterkertje....
en een POD 2.0 ofzo voor meer geluiden.


Ik denk dat je dan eigenlijk vrijwel alles kunt.

(Tevens de setup waarvoor ik aan het sparen ben...)

e_lukather
11 oktober 2005, 10:03
amerikaanse strat 2ehands (600)
Koch Studiotone (900?)

klaar.

of ipv een studiotone een flextone 3.

jorrit
11 oktober 2005, 16:25
damn ik zie al een paar keer een pod voorbij komen en dat is wel het laatste wat ik iemand zou willen aanraden. is alleen maar dan ook alleen leuk om mee te recorden. gaat gewoon nooit zo goed klinken als een echte versterker. dan zou ik eerder naar een wat duurdere line6 gaan kijken idd. dan zo'n pod...

SBloke
11 oktober 2005, 20:30
Ik heb zelf nog geen ervaring met de POD... maar leek mij wel een plezant apparaatje.... Ik geloof dat ik wel gewoon een eigen trapbak bouw. Zoiets misschen:

willekeurig stemapparaatje (Boss TU-2 ofzo, hoewel die peterson strobostomp ook wel mooi is)
Ibanez TS808 tubescreamer (of een van de anderen overdrive)
Vox Cry baby wah
Ergens nog iets van een distortion voor het metal gebeuren.


Verder nog toe te voegen eventueel:

Phaser
Flanger
Chorus
Compressor
Noisegate
Delay
Fuzz

BlackSun
12 oktober 2005, 18:03
Heel leuk voor je dat je dat gaat bouwen maar daar heeft de topicstarter dus geen drol aan!

Ik zou als ik jou was echt gaan voor een Flextone met een leuke fender, voor jou meeste waar voor het geld.
Dan heb je een lekker klinkende versterker, wat mooie effectjes, en een prima gitaartje, wat wil je nog meer?

Niet teveel van alles, en niet te weinig.

SBloke
13 oktober 2005, 01:22
Het bovenste stuke van mijn post was wel serieus bedoeld als advies...:


willekeurig stemapparaatje (Boss TU-2 ofzo, hoewel die peterson strobostomp ook wel mooi is)
Ibanez TS808 tubescreamer (of een van de anderen overdrive)
Vox Cry baby wah
Ergens nog iets van een distortion voor het metal gebeuren.

BlackSun
13 oktober 2005, 19:10
In dat geval mijn excuses :)

Maar ik vind het geen super advies eigenlijk...

vosarnout
14 oktober 2005, 15:23
Gitaar:
meest flexibele en waardevast is toch wel een goede strat. wellicht met een humbucker, voor de wat stevigere muziek.

Versterker:
Vox valvetronix, Line6 etc. Je hebt veel mogelijkheden en effecten daar kun je voorlopig mee voorruit. En belangrijk, deze verstekers kunnen ook op huiskamer niveau gewoon lekker klinken. Bij de gemiddelde buizen amp is dit niet echt het geval en heb je alleen op een podium een lekker geluid..

Als je helemaal universeel wilt zijn kan je idd ook aan een pod of vox tonelab denken. (eigenlijk nagenoeg hetzelfde als bovengenoemde versterkers alleen dan zonder speakers en versterker..)
Kun je thuis gaan opnemen (leer je veel van), en als je wilt gaan optreden koop je een goede fullrange amp(bv tech21 power engine) en spelen maar.

Wat ik belangrijk zou vinden is als ik bv een gitaar koop dat het enigzins waarde vast is. Gitarist eigen is toch dat je in de loop der jaren van heel wat gear gaat wisselen..met jou budget moet dat niet zo'n probleem zijn (redelijk waardevaste spullen aanschaffen...)

SBloke
15 oktober 2005, 01:37
@ blacksun

Maakt niet uit joh...

Maar wat is er dan niet helemaal goed aan die setup?

Klopgeest
27 oktober 2005, 17:37
Ik heb toen ik 16 a 17 was een Fender Squire (700 gulden) gekocht in combinatie met een Fender 'eighty five' versterker (900 gulden).

Ik heb vorig jaar m'n Squire laten reviseren en customizen; het is nog steeds een prima gitaar. Ik ben nu 30 jaar oud... Dus het was het geld destijds echt wel waard.

Vergeet niet dat een goede gitarist goed kan klinken op een tamelijk goedkope gitaar als ie goede techniek heeft.

Daarnaast gebruik ik ook nog steeds m'n oude Korg G3 processor (effectenbakkie); een heel simpel ding, maar doet het nog steeds. Je zou haast zeggen: hoe eenvoudiger je spullen zijn, hoe langer 't mee gaat :)

Ibanez geeft ook waar voor z'n geld. Zo'n Ibanez SZ is ook echt waanzinnig voor de prijs en nog met een set-in neck ook. Of een Ibanez GIO of SA... Je speelt toch geen jazz dus een echt dure gitaar heb je sowieso nie nodig. En die Ibanez dingen waar ik het over had heb je volgens mij voor onder de 500 euro. Heb je nog geld over voor een pod xt :)

Neals
7 november 2005, 17:47
Neem qua versterker de Valvetronix.
Klinkt echt een pak beter dan Line6