PDA

View Full Version : tokai strat, goede deal?



jerre_
5 oktober 2005, 22:32
Hey,
De topic die ik gestart was is verdwenen, dus maak ik even een nieuwe.
Het gaat over een Tokai strat goldstar sound:
http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/10575363-super-tokai-strat-1983-lake.html?q=tokai
Mijn vraag is of de gitaar het geld waard is, de verkoper vraagt er 525 euro voor.

jerre_
5 oktober 2005, 22:33
ik heb zojuist een email teruggekregen van de verkoper, ik had 420 euro gevraagd, incl. verzendingskosten. Dit is wat hij zei:

Deze strat heeft de U pu's.
En wat de prijs betreft: ik ben zeker op de hoogte van wat zo'n gitaar
gemiddeld moet opbrengen.
Als jij een Tokai Springy Sound voor de prijs van mijn strat kan vinden, dan
heb je strontmazzel.
Deze gitaren zitten gemiddeld rond een 750 euro, dat is de marktprijs voor
zo'n gitaar tegenwoordig (zie 2e hands, 30 sept).
Die van mij heeft een custom color Lake Placid Blue en niet zo'n oersaaie
zwarte of sunburst kleur, en is daarom
wat zeldzamer, net zoals dat met de echte vintage strats het geval is, die
zijn dan echt een heel stuk duurder dan de standaard strats, zeg maar.
En de Tokai staat me niet in de weg, ik wil 'm al weg doen voor een lagere
prijs dan die ik ervoor betaald heb en anders hou ik 'm gewoon zelf. Er komt
vast en zeker nog wel een liefhebber, die de kwaliteit van deze strat weet
te waarderen en dat geld ervoor over heeft. Als je voor die 75 euro +
verzending deze gitaar wilt laten schieten, dan is dat jouw keuze. Daar ga
ik verder niet moeilijk over doen.




Serienummer is 14795 (de 5 geeft aan dat het een custom color is, als ik het
allemaal goed onthouden heb)
Het stickertje bij de hiel van de hals zegt ST?55 (het getal weet ik zeker,
de letters zijn heel erg onduidelijk). En volgens mij is het een '60er strat
kopie (3 laags slagplaat)

Hij heeft er zelf €550 voor betaald.
Een Tokai springy sound wordt op 2dehands.nl verkocht voor €750, zie http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/10567399-tokai-springy-sound-vintage-top.html?q=tokai
Ik weet niet wat ik er mee moet doen, 525€ is veel geld en de verkoper lijkt mij niet veel van de prijs af te willen doen, maar aan de andere kant lijkt t mij wel een goede gitaar.

Orpheo
5 oktober 2005, 22:37
Ik vind het alsnog veel geld..... 550 is imo veel, iets teveel. maar goed. ik ben niet een stratman, ik ben dus niet extreem goed op de hoogte van stratprijzen. als het een les paul was.... :oops:

Speeddemon
5 oktober 2005, 23:41
http://cgi.ebay.nl/1981-Rare-TOKAI-Vintage-ST-MIJ-SPRINGY-SOUND-LPB_W0QQitemZ7353315373QQcategoryZ2384QQrdZ1QQcmdZ ViewItem

verkocht voor 532.

En de paar andere die er tussen staan zaten tussen de 475 en 620.

Omdat 1 gitaar op 2ehands.nl voor 750 verkocht is, denkt ie kerel dat DAT de wereldwijde marktwaarde is? Laat me niet lachen. :-?

Stratman70
5 oktober 2005, 23:47
De ST-55 is de goedkopere versie. De nummers refereerden aan het bedrag in yen destijds. Dus de ST-45 (de goedkoopste) was 45000 yen en bestaat uit 3 of meer delen hout (body) en bijv. de ST-80 bestaat uit twee (of in een enkel geval zelfs 1) stuk(ken) hout.

Als er niks vanaf valt te snoepen zou ik het toch niet zo snel doen denk ik. Ik heb mijn ST-80 Springy Sound (met stock DiMarzio's) vorig jaar op de vintagebeurs gekocht voor €600,--. Van die Goldstar Sound moet echt iets af. Het is een kopie van een strat uit '59, blijkens de triple slagplaat en de maple toets, wat 'm wel wat zeldzamer maakt, maar die customcolour is niet gekopieerd van een echt Fender.

Uiteindelijk is het wat "een gek er voor geeft". Ik denk eerlijk gezegd dat hij 'm voor die prijs best ooit kwijt zal kunnen raken. het is maar wat je er zelf voor over hebt.
Als het echt helemaal jou ding is, zou ik er voor gaan. Je zult nooit echt veel verlies maken als je 'm wil verkopen denk ik.
(maar pin me er niet op vast!)

Ter vergelijking: Tokai op Ebay (http://cgi.ebay.com/Tokai-Fender-Stratocaster-copy_W0QQitemZ7354823884QQcategoryZ112670QQrdZ1QQc mdZViewItem)

frekie
6 oktober 2005, 17:11
Die blauwe Tokai staat er al maanden op. Ik heb mijn GS met ash body een tijdje geleden voor ongeveer zo'n bedrag verkocht. Zaten wel extra 3 fender USA pups bij en een originele Fender USA koffer. De standaard Tokai pups vond ik wat zwak, leuk voor clean maar het beukte niet genoeg. De gitaar zelf was te gek, heb ik nog steeds spijt van dat ik hem heb verkocht.
De Tokai Lp kopie heb ik nog, laat ik mooi staan voorlopig. Er zijn toch minder alternatieven in de LP wereld. Strats zijn er te over, mex, jap, squier noem maar op. Een goede Tokai heeft wel een bepaalde "vibe" maar ze zijn niet echt goeiekoop meer.

Stratman70
6 oktober 2005, 19:31
Was dat toen die sunburst met die rosewood neck? Was een mooi ding, zoals ik het zo op de foto kon zien. Ik had er geen geld voor op dat moment (nu nog niet en heb sowieso al teveel gitaren), maar dat vond ik een schitterende gitaar!

groovyB3
6 oktober 2005, 19:49
Die gozer probeert die Tokai al een jaar te verkopen geloof ik, met z'n bijzonder 'custom color Lake Placid Blue'. My ass.

Hij vroeg er eerst 750 voor geloof ik, dan issie nu dus wel gezakt in prijs omdat ie em gewoon niet kwijt kon voor dat geld.

jerre_
6 oktober 2005, 19:59
hij verkoopt deze blauwe inderdaad al sinds mei, maar altijd voor €525.
hij biedt ook nog een squier JV strat aan voor €750, zie deze advertentie: http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/10617896-fender-pre-cbs-strat.html?q=cbs%20strat
Ik heb hem gisterennacht nog een email gestuurd om wat van de prijs af te doen, ik heb nog niks teruggekregen, dus ik wacht af. Als hij wat van de prijs afdoet (minstens 50,60€) wil ik hem wel nemen.

jozum
6 oktober 2005, 20:25
ik word persoonlijk altijd licht recalcitrant van zulke agressieve verkooppraatjes. Het betekent dat de verkoper met een mooi verhaal de prijs moet verdedigen, iets dat mijns inziens geen goed teken is. Een goede wijn behoeft maar weinig krans, en als frekie er een verkocht heeft voor die prijs met betere pickups EN een koffer dan weet je dat het ook anders kan.

jozum

jerre_
6 oktober 2005, 22:30
en wat doe je als de verkoper zijn prijs niet wilt verlagen ( hij zegt dat hij wel zal wachten, hij zei dat hij een weekje geleden een fender had verkocht voor zijn prijs die ook heel lang te koop stond) en je toch de gitaar graag wilt hebben, maar voor een betere prijs? :)

jozum
6 oktober 2005, 22:42
a) laat hem het verhaal van frekie lezen of toon andere prijzen, overtuig hem van je prijs.

b) maak een 'final offer' en geef hem niet het gevoel dat je te graag wil.

c) hou je gas in :-D


jozum

JimFenderix
7 oktober 2005, 08:02
Ik vertrouw die kerel van de advertenties totaalniet.

Ik had ooit een oude Ibanez SG (jaren 70) te koop en hij reageerde dat hij die gitaar wou kopen voor zijn zoontje die gitaar wou leren spelen. Hij vroeg dan dat ik mijn prijs heel laag wou houden omdat zijn bengel niet veel geld had. Hij wou gewoonweg zelf die gitaar kopen en hij wist dat deze stilaan wat in waarde aan het stijgen zijn.

Als je zoon gitaar wil leren spelen zijn er zeker andere starter gitaren op de markt voor weinig geld. Komt er bij dat hij hiervoor toch een hele afstand moest afleggen naar Belgie.

Als je zo zaken moet doen blijf je beter van het internet af vind ik. En inderdaar die gitaren staan al zeer lang op het net te koop.

Dat is mijn mening he.

Stratman70
7 oktober 2005, 08:48
Leuke nick heb je. :D

Maar kom op zeg, dat hoort toch ook een beetje bij het zaken doen? Alles net iets mooier laten lijken. Een autodealer zal jou toch ook duidelijk maken dat de auto die je gaat kopen van een jong leraresje is geweest, of bij een iets grotere wagen, van "een keurige oudere man" etc.
Daar moet je gewoon niet intrappen. Maar dat hij er een verhaaltje bij verzint. Volgens mij hoort dat ook een beetje bij het zaken doen. Anders worden zaken wel heel saai. De kunst is om er doorheen te prikken.

Maar mee eens: die Tokai staat al lang te koop. Was me ook al opgevallen.

JimFenderix
7 oktober 2005, 09:10
Klopt wel dat het bij het zaken doen hoort en dat de koper of verkoper maar goed moet opletten.

Maar toch, soms is het zo doorzichtig dat het wel wat flauw overkomt en soms enorm lachwekkend

Als je een gitaar zoekt voor je bengel die niet veel geld heeft en dat je het wel een leuke gitaar vindt , en dat je daar wel meer dan 150km voor wil rijden en dat je dan zelf op het net veel advertenties hebt staan van gitaren die je te koop hebt (dure en goedkope) dan wordt het echt te gek.
Ik mag dan wel een Belg zijn maar toch :-D :-D

Maar kom, die tokai strats hebben wel hun waarde en zijn zeker goed van kwaliteit (diegene waar ik op gespeeld heb toch).