PDA

View Full Version : Hals/toets whatever staat bol



E-J
5 oktober 2005, 21:04
Hey mensen,
De hals, of misschien beter gezegd de toets van mijn Les Paul kopie staat een beetje bol. Is dit wel te repareren eigenlijk?
Ik denk dat ik a.s. vrijdag naar de gitaarboer ga om het te laten maken, ikzelf waag me er niet aan.

http://img52.imageshack.us/img52/4218/cimarlpkop20mq.jpg

wietse
5 oktober 2005, 21:14
hoe bedoel je staat de boel bol, als je van de zijkant naar de hals zie waardoor je fretbuzz krijgt?
in dat geval simpel voorzichtig de halspen bijstellen.
staat de toets bol zoals ik op de foto zie dat is normaal, de radius noemt men dat ook wel alleen spaanse gitaren hebben een volledig vlakke toets kom je eigenlijk nooit tegen op een electrische gitaar (behalve sommige egmonds)

jorrit
5 oktober 2005, 21:18
maak je geen zorgen, het is simpel op te lossen. gewoon ff aan je halspen draaien. in de faq staat wel welke kant je op moet draaien. ben k ff vergeten. kleine stukjes (niet meer als een kwart slag) tegelijk en tussen het draaien ff de gitaar een kwartiertje/halfuurtje laten rusten.

je kan weinig fout doen als je het met beleid doet.

twijfel je nog is de gitaar zaak natuurlijk altijd veilig

E-J
5 oktober 2005, 21:23
Fretbuzz en dergelijke heb ik niet (echt), maar ik zie, zeker in vergelijking met mijn Ibanez en London City, dat de toets nogal bol is.
Bij de hoge en lage E snaren staat de toets duidelijk een flink stukje lager als bij de middelste snaren. Daardoor kan ik ook de actie niet goed zetten, omdat de snaren anders de elementraampjes raken (zo laag moet hij dan).

P.S. ik heb het dus puur over de toets, niet over de hals

Nickname
5 oktober 2005, 21:32
Lijkt me wel een lastig probleem.. al kan ik me niet echt indenken hoe dat komt.. misschien drukt je halspen langs binnen de toets naar buiten. maar dit is gewoon giswerk.. is het trouwens altijd al zo geweest?

olaf reijnders
5 oktober 2005, 21:43
Is vrij normaal voor vintage instrumenten.

Fumi SG
5 oktober 2005, 21:50
jah, volgens mij snapt de helft de vraag niet. Het is normaal hoor dat de toets iets bol staat. Bij de ene gitaar staat ie boller dan bij de ander, bij die van jou is die toevallig heel bol. Ik heb ook nog nooit gehoord van een bolgetrokken toets! :lol:

E-J
5 oktober 2005, 21:57
Nou, volgens mij hoort het toch duidelijk niet, dat die toets zo bol staat.

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 21:59
de mate van bolheid wordt ook wel radius genoemd, deze verschilt per gitaar...

de radius wordt vaak uitgedrukt in inches, die inches staan voor de omtrek of diameter (1 van de 2) van de cirkel die je krijgt als je die ronding imaginair doortrekt (dus in je verbeelding die ronding volgen tot ze bij elkaar komen, dan krijg je een behoorlijk grote cirkel). De Radius kan varieren van heel bol, ikg eloof iets van 8" zoals oude fenders en acoustische gitaren tot wel 16" inch op modernere gitaren, zoals bijvoorbeeld jackson.

er bestaan ook nekken met een compound radius, die zijn bij de kop boller dan bij de body voor the best of both worls

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 22:00
de mate van bolheid wordt ook wel radius genoemd, deze verschilt per gitaar...

de radius wordt vaak uitgedrukt in inches, die inches staan voor de omtrek of diameter (1 van de 2) van de cirkel die je krijgt als je die ronding imaginair doortrekt (dus in je verbeelding die ronding volgen tot ze bij elkaar komen, dan krijg je een behoorlijk grote cirkel). De Radius kan varieren van heel bol, ikg eloof iets van 8" zoals oude fenders en acoustische gitaren tot wel 16" inch op modernere gitaren, zoals bijvoorbeeld jackson.

er bestaan ook nekken met een compound radius, die zijn bij de kop boller dan bij de body voor the best of both worls

Wilbert
5 oktober 2005, 22:29
staat het aantal inches niet gewoon voor de radius (= straal = halve diameter) van de cirkel die je krijgt als je de ronding door zou trekken?

olaf reijnders
5 oktober 2005, 22:32
staat het aantal inches niet gewoon voor de radius (= straal = halve diameter) van de cirkel die je krijgt als je de ronding door zou trekken?

Jep.

Orpheo
5 oktober 2005, 22:50
hoe staat het bol?? staat het bol over de lengte van de hals? das op te lossen met de halspen, makkelijk. staat het bol over de breedte vand e hals? dat hoort.zonder radius kan je nl niet eens (goed) benden. dus geen zorgen.

wat wel zorgwekkend is, zou zijn als de hals getordeerd is. gedraaid om zijn eigen as. maar dan zou je bv aan de ene kant van de hals fretbuz hebben, onoplosbaar, en aan de andere kant niets. maar wat is nu je probleem, beste topicstarter? dat het bol is? das geen probleem. heb je fretbuzz? das lastiger.

Orpheo
5 oktober 2005, 22:50
hoe staat het bol?? staat het bol over de lengte van de hals? das op te lossen met de halspen, makkelijk. staat het bol over de breedte vand e hals? dat hoort.zonder radius kan je nl niet eens (goed) benden. dus geen zorgen.

wat wel zorgwekkend is, zou zijn als de hals getordeerd is. gedraaid om zijn eigen as. maar dan zou je bv aan de ene kant van de hals fretbuz hebben, onoplosbaar, en aan de andere kant niets. maar wat is nu je probleem, beste topicstarter? dat het bol is? das geen probleem. heb je fretbuzz? das lastiger.

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 23:03
staat het aantal inches niet gewoon voor de radius (= straal = halve diameter) van de cirkel die je krijgt als je de ronding door zou trekken?

dat zal het zijn ja

Pierz
6 oktober 2005, 00:28
Als ik het goed begrepen heb volgen je topkam en/of je brug de bolling van je fretbord niet. Ik heb ooit al eens gelezen dat een brug een beetje kan doorzakken, dus misschien moet je die vervangen. En als het aan je topkam ligt kan je die natuurlijk ook vervangen of de buitenste snaren wat verder invijlen.

Al met al geen wereldschokkende ingrepen...

E-J
6 oktober 2005, 08:43
http://img372.imageshack.us/img372/679/foto0012ys.jpg

http://img372.imageshack.us/img372/7512/foto0023pf.jpg

http://img372.imageshack.us/img372/2073/foto0037kg.jpg

Hij staat dus bol over de breedte van de hals. En niet zo'n beetje ook vergeleken met mijn andere gitaren :???:

Mattia
6 oktober 2005, 09:10
Hee!

Meen je dit nou serieus? Sorry, maar ik moet hier dus echt om lachen.

Repeat after me: dit is volstrekt normaal. Een toets 'radius' heet dat, en alhoewel deze er wel wat aan de bolle kant uitziet voor een les paul (normaal, bij Gibson, 12"; gedeelte van een circel van 12" radius, of 24" diameter, zo'n 60 cm), is het absoluut geheel normaal. Ga maar eens bij een gitaarwinkel kijken naar een Fender, vooral een vintage of reissue. Die hebben een radius van rond de 7.25", zo af en toe. Wat je dan wel krijgt is dat de snaar bij een flink bend zich 'uit fret', dwz tegen de 'helling' van de toets aanbotst en niet meer zuiver klinkt/helemaal niet meer klinkt.

Ibanez en andere 'shred' gitaren hebben erg vaak een vlakkere radius, zo rond de 16".

Enfin, voorbeeldje van de twee toetsen (vroeg stadium) die ik zelf heb gemaakt en. Hier nog niet helemaal egaal, maar je snapt 't hopelijk wel:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele33.jpg

Joppnl
6 oktober 2005, 11:56
interessante topic over die radius.

Gisteren een strat-achtig iets gekocht.

De toets hiervan is heeeel vlak, lijkt wel op een nijlonsnarige gitaar (qua toets dan).

De toets is gemaakt van een soort kunststof, volgens de fabrikant heet dat Superphenol (composite).

Maar goed, mijn vraag is, waarom worden toetsen bol gemaakt, is dat puur voor "het gevoel" of zit er nog een toon-achtige reden aan vast?

Mattia
6 oktober 2005, 12:05
Puur gevoel/bespeelbaarheid. Hoe vlakker de toets, hoe makkelijker je bends maakt, solo's speelt, etc. Hoe boller, hoe makkelijker je een barree akkoord speelt. Beetje grofweg, maar toch.

'Ideaal' is eigenlijk een compound radius: boller bij de topkam, en vlakker bij de 20ste fret. Lekker makkelijk akkorden pakken in de lagere registers, en benden tot je erbij neervalt in de hoge. Voordeel hiervan is dat de toets onder elke snaar perfect 'vlak' is, dus overal dezelfde afstand. Bij een 'gewone' radius is dat niet het geval; pak eens een stukkie buis, een lineaal, en leg het er iets gekanteld op. Zit nooit perfect valk, he?

Echter: compound radius vergt iets meer werk. Vintage Martins hadden er een, Warmoth's halzen hebben ze, en een paar kleinere bouwers gebruiken compound radii, maar ver verspreid is het niet. Ik wil het wel gaan proberen op een paar van de volgende gitaren, maargoed, een 12" radius, dat doet het meestal wel lekker voor de electrische gitaren, en een 15" of 16" voor de akoestische instrumenten.

Droffie
6 oktober 2005, 13:27
Ik ben ook eens dat het bij deze gitaar wel erg bol staat maar idd is dat normaal. Er zou ook geen kracht zijn die dit zou kunnen veroorzaken. Helemaal niet evenredig over de hele toets. Een overspannen halspeh komt er eerder aan nek uit dan uit de toets.

Orpheo
6 oktober 2005, 14:22
mattia: +1111111111!!!!

sorry topicstarter, maar dit is een beetje lachwekkend. een radius hoort dus.

Droffie
6 oktober 2005, 14:37
Een beetje lullig om de topicstarter uit te lachen. Die jongen zat er echt mee want anders vraagt ie 't niet. Je kan ook niet alles weten :-?

Mattia
6 oktober 2005, 14:48
Ik bedoel het niet negatief, maar ik vind het gewoon redelijk grappig dat iemand die kennelijk meerdere gitaren heeft nog nooit heeft opgemerkt dat de toets nogal bol staat. Laat staan het feit dat je je toch op gegeven moment af moet gaan vragen wat die gekke 'fingerboard radius' specs bij reviews/op websites nou betekenen.

Enfin, hopelijk voelt niemand zich gekwetst, is absoluut niet de bedoeling!

E-J
6 oktober 2005, 16:14
Ik bedoel het niet negatief, maar ik vind het gewoon redelijk grappig dat iemand die kennelijk meerdere gitaren heeft nog nooit heeft opgemerkt dat de toets nogal bol staat. Laat staan het feit dat je je toch op gegeven moment af moet gaan vragen wat die gekke 'fingerboard radius' specs bij reviews/op websites nou betekenen.

Enfin, hopelijk voelt niemand zich gekwetst, is absoluut niet de bedoeling!

Natuurlijk weet ik dat de toets bij alle gitaren een beetje bol staat, maar ik vind bij deze gitaar de toets wel heel wat boller staat dan bij elke gitaar die ik ooit in mijn handen hebt gehad (including een paar Gibson LP's).

En waarom zou ik me in vredesnaam gekwetst voelen? :razz: hahaha

Maarr even terug ontopic, het is dus zo dat ik mede door die extremere radius dus de gitaar niet goed kan afstellen, want als ik de snaren lager probeer te zetten, raken de buitenste snaren (E en e snaar dus) het achterste elementraampje. Bij de hogere frets, vanaf de 9de eigenlijk al tot aan de 22ste, staan de snaren nogal te ver van de toets af. Ligt dat dan aan de topkam en aan de brug?

Orpheo
6 oktober 2005, 16:43
Ik bedoel het niet negatief, maar ik vind het gewoon redelijk grappig dat iemand die kennelijk meerdere gitaren heeft nog nooit heeft opgemerkt dat de toets nogal bol staat. Laat staan het feit dat je je toch op gegeven moment af moet gaan vragen wat die gekke 'fingerboard radius' specs bij reviews/op websites nou betekenen.

Enfin, hopelijk voelt niemand zich gekwetst, is absoluut niet de bedoeling!

Natuurlijk weet ik dat de toets bij alle gitaren een beetje bol staat, maar ik vind bij deze gitaar de toets wel heel wat boller staat dan bij elke gitaar die ik ooit in mijn handen hebt gehad (including een paar Gibson LP's).

En waarom zou ik me in vredesnaam gekwetst voelen? :razz: hahaha

Maarr even terug ontopic, het is dus zo dat ik mede door die extremere radius dus de gitaar niet goed kan afstellen, want als ik de snaren lager probeer te zetten, raken de buitenste snaren (E en e snaar dus) het achterste elementraampje. Bij de hogere frets, vanaf de 9de eigenlijk al tot aan de 22ste, staan de snaren nogal te ver van de toets af. Ligt dat dan aan de topkam en aan de brug?

radius maakt soms afstellen lastig, maar niet onmogelijk, probeer je hals wat minder bol te maken (halspen afstellen) en dan eens lagere actie. maar uhm. hogere actie is heus niet slecht. je vingers train je dan, benden gaat makkelijker, je tone gaat erop vooruit...

Orpheo
6 oktober 2005, 16:44
Ik bedoel het niet negatief, maar ik vind het gewoon redelijk grappig dat iemand die kennelijk meerdere gitaren heeft nog nooit heeft opgemerkt dat de toets nogal bol staat. Laat staan het feit dat je je toch op gegeven moment af moet gaan vragen wat die gekke 'fingerboard radius' specs bij reviews/op websites nou betekenen.

Enfin, hopelijk voelt niemand zich gekwetst, is absoluut niet de bedoeling!

Natuurlijk weet ik dat de toets bij alle gitaren een beetje bol staat, maar ik vind bij deze gitaar de toets wel heel wat boller staat dan bij elke gitaar die ik ooit in mijn handen hebt gehad (including een paar Gibson LP's).

En waarom zou ik me in vredesnaam gekwetst voelen? :razz: hahaha

Maarr even terug ontopic, het is dus zo dat ik mede door die extremere radius dus de gitaar niet goed kan afstellen, want als ik de snaren lager probeer te zetten, raken de buitenste snaren (E en e snaar dus) het achterste elementraampje. Bij de hogere frets, vanaf de 9de eigenlijk al tot aan de 22ste, staan de snaren nogal te ver van de toets af. Ligt dat dan aan de topkam en aan de brug?

radius maakt soms afstellen lastig, maar niet onmogelijk, probeer je hals wat minder bol te maken (halspen afstellen) en dan eens lagere actie. maar uhm. hogere actie is heus niet slecht. je vingers train je dan, benden gaat makkelijker, je tone gaat erop vooruit...

Wormaap
6 oktober 2005, 17:45
Op'n LP is een te lage actie juist slecht (vind ik)
Mijn eigen Paula begon pas werkelijk te zingen toen ik de actie een stukje verhoogd heb, speelt wat zwaarder (zeker in combinatie met't setje .11 snaren dat er nu opligt) maar klinkt vreselijk veel mooier :)

Orpheo
6 oktober 2005, 18:21
Op'n LP is een te lage actie juist slecht (vind ik)
Mijn eigen Paula begon pas werkelijk te zingen toen ik de actie een stukje verhoogd heb, speelt wat zwaarder (zeker in combinatie met't setje .11 snaren dat er nu opligt) maar klinkt vreselijk veel mooier :)

helemaal mee eens.

E-J
6 oktober 2005, 18:38
Ik kan morgen bij een bekende (die zelf ook gitaren bouwt) mijn gitaar gratis laten afstellen :D ik hoop dat dan het zogenaamde 'probleem' wordt opgelost...

E-J
7 oktober 2005, 20:07
En hij is afgesteld! :D :D :D

Hij voelt nu echt veel beter aan, klinkt voller, helderder, speelt fijner (en zeer goed in de hoge frets)!
Hij is nu ook echt goed schoongemaakt, ik kijk of ik morgen foto's kan nemen.

E-J
8 oktober 2005, 10:43
VOOR:

http://img328.imageshack.us/img328/3571/cimarlp1klein1wp.jpg

NA:

http://img328.imageshack.us/img328/9144/cimarlpklein24tv.jpg