PDA

View Full Version : Gibson Les Paul hardware



BrainDamage
5 oktober 2005, 21:17
Ik ga dus een Gibson Les Paul (black beauty ;)) bouwen, maar nu is de vraag, welke hardware wordt daar juist voor gebruikt?

Schaller/GTM LP bridge gold €68.00
Schaller/FS LP finetune tailpiece gold €53.00
volume - tone knoppen €7.20
LP pickguard black 3ply €7.50
LP toggle switch gold €13.50
LP jackplate gold €5.00
LP pickguard bracket nickel €3.75
Output built-in Japan gold €11.00
LP switch plate black €2.75
Humbucker ring curved/high black x2 €6.50

machine heads? 40 - 60
straplock?
topkam?
fretwire?
neck screw ring?
MOP?
truss rod + nut?

Alles werd hier wel van www.voxhumana.nl.
Kunnen jullie dit lijstje eens bekijken, en mss de rest aanvullen? Klopt dit beetje met de originele?

Alvast Bedankt,
Kevin

almarvk
5 oktober 2005, 21:19
Ik denk dat je beter deze vraag kan stellen bij het onderdeel 'zelfbouw'. Daar zitten de jongens + charlotte met de kennis hier over :)

BrainDamage
5 oktober 2005, 21:23
die gaan dit hier ook wel bekijken veronderstel ik, anders als een mod wilt, mag die altijd het in zelfbouw plaatsen :wink:

chennie
5 oktober 2005, 22:23
pssst vox humana is duur ;)
Het is goedkoper te krijgen, eventueel uit amerika of duitsland, maar denk dan aan de invoer etc

je hebt een hoog en laag humbucker ring nodig en niet twee keer hoog.
Verder zie ik dat je de afdek plaatjes aan de achterkant niet hebt. En de electronica: humbuckers, potmeters, capaciteiten, draadjes, maar wel de schakelaar. En een trus rodd afdek plaatje.

BrainDamage
6 oktober 2005, 09:12
Wel van electronica weet ik het zelf nog niet. ;)
Het kan namelijk zijn dat ik mijn EMG's uit mijn ibanez RG haal en die in de les paul doe :), dus ik denk dat het beter is nog even te wachten voor de electronica...

En als ik van vb. duitsland bestel, moet ik dan ook opletten van douane, invoerrechten, en dergerlijke? iemand ervaring mee? Als hiermee geen problemen zijn qua kosten is het mss toch intressanter om mijn hardware uit duitsland te halen, zijn er dan ook shops dat jullie aanraden?

Inderdaad ik weet dat ik nog die plaatjes nodig heb voor de achterkant, maar ik wist niet welke ik moest nemen. :oops: Zelfde met de trussrod. :)

Alvast bedankt,
Kevin

renier
6 oktober 2005, 12:10
EMG's uit je RG hebben wel een ander formaat dan de humbuckers uit je les paul. volgens mij maakt het qua spacing niet veel uit bij EMG's (hebben die krengen wel polepieces??) maar of ze uberhaupt passen weet ik niet.

Droffie
6 oktober 2005, 13:15
Wel van electronica weet ik het zelf nog niet. ;)
Het kan namelijk zijn dat ik mijn EMG's uit mijn ibanez RG haal en die in de les paul doe :), dus ik denk dat het beter is nog even te wachten voor de electronica...

En als ik van vb. duitsland bestel, moet ik dan ook opletten van douane, invoerrechten, en dergerlijke? iemand ervaring mee? Als hiermee geen problemen zijn qua kosten is het mss toch intressanter om mijn hardware uit duitsland te halen, zijn er dan ook shops dat jullie aanraden?

Inderdaad ik weet dat ik nog die plaatjes nodig heb voor de achterkant, maar ik wist niet welke ik moest nemen. :oops: Zelfde met de trussrod. :)

Alvast bedankt,
Kevin

Waarom een LP bouwen als je er EMG's in gaat doen :???: Een vriend van mij heeft en LP gehad met EMG's er in en dat klinkt voor geen meter. Burstbuckers is the way to go, geloof me....

Mattia
6 oktober 2005, 16:21
Ik ga dus een Gibson Les Paul (black beauty ;)) bouwen, maar nu is de vraag, welke hardware wordt daar juist voor gebruikt?
Schaller/GTM LP bridge gold €68.00
Schaller/FS LP finetune tailpiece gold €53.00
volume - tone knoppen €7.20
LP pickguard black 3ply €7.50
LP toggle switch gold €13.50
LP jackplate gold €5.00
LP pickguard bracket nickel €3.75
Output built-in Japan gold €11.00
LP switch plate black €2.75
Humbucker ring curved/high black x2 €6.50

machine heads? 40 - 60
straplock?
topkam?
fretwire?
neck screw ring?
MOP?
truss rod + nut?

Alles werd hier wel van www.voxhumana.nl.
Kunnen jullie dit lijstje eens bekijken, en mss de rest aanvullen? Klopt dit beetje met de originele?

Geen idee of het met het 'origineel' klopt, zal wel ongeveer. Machine heads moeten wel voor 35-40 dollar te vinden zijn (gotoh en grover, beiden goed, beiden goedkoper dan Schaller), fretwire zou ik voor medium of medium jumbo gaan, parelmoer is bij Shellex.de te vinden, truss rod zou ik persoonlijk voor een dual action kiezen (niet vintage-Gibson, maar enfin), topkam uit been.

Verder...vergeet Vox Humana maar. Ze zijn ontzettend duur. Niet normaal gewoon. Voor hardware zou ik Rockinger.com (Duitsland) maar waarschijnlijk nog beter, StewMac.com (de VS) overwegen. StewMac is snel, shipping kost niet idioot veel, je betaald wel zo'n 21% procent erbij over het geheel (inclusief shipping), maar bedenk ook dat de dollar 20% onder de Euro ligt/staat. Ze hebben verder min of meer alles dat je nodig hebt, dus ga eens rondneuzen, zou ik zeggen.

Andere opties: Universaljems.com, Warmoth.com zijn ook de moeite waard om te bekijken. Beetje rond shoppen is geen slecht idee.

BrainDamage
6 oktober 2005, 23:29
Waarom een LP bouwen als je er EMG's in gaat doen :???: Een vriend van mij heeft en LP gehad met EMG's er in en dat klinkt voor geen meter. Burstbuckers is the way to go, geloof me....

Ik heb er al gezien dat ze EMG's erin deden...zelfs metallica ;)

Mattia:

Is het niet beter dat je alles uit 1 winkel kan halen (verzendkosten...)?
En is het ook geen probleem als je bestelt van duitsland of VS met invoerrechten ofzo, douane koste en dergerlijke?

Alvast bedankt,
Kevin

Droffie
7 oktober 2005, 10:44
Ik heb er al gezien dat ze EMG's erin deden...zelfs metallica ;)

Idd, Metallica staat bekend om de Les Paul sound :-?

Was ik even vergeten :D