PDA

View Full Version : 12 snarige gitaar



brian
5 oktober 2005, 19:15
hoe leer je spelen op een 12 snarige gitaar?

Bl44t44p
5 oktober 2005, 20:01
Oefenen.

koella
5 oktober 2005, 22:20
Dag Brian.
Wat bedoel je precies?
Kun je al op een gewone gitaar spelen? Dan verandert er eigenlijk niet zoveel.
Je moet nu alleen telkens 2 snaren tegelijk indrukken.
Tokkelen is wat moeilijker omdat je rechts een heel tapijt van snaren onder je vingers voelt.

Mauser
6 oktober 2005, 16:51
Oefenen.


Hahahahaha, prachtige opmerkerking! :lol:

Negative K3 fan
6 oktober 2005, 18:09
Dag Brian.
Wat bedoel je precies?
Kun je al op een gewone gitaar spelen? Dan verandert er eigenlijk niet zoveel.
Je moet nu alleen telkens 2 snaren tegelijk indrukken.
Tokkelen is wat moeilijker omdat je rechts een heel tapijt van snaren onder je vingers voelt.

tenzij je een plectrum gebruikt


ik zou zeggen, pak eens een 12 snarige gitaar in je handen. je zult dan merken dat alle snaren in paren zijn gerangschikt die overeen komen met de normale stemming van 6 snarige gitaren. Er is dus eigenlijk geen verschil kwa manier van spelen ofzo.

koella
6 oktober 2005, 23:51
Dag Brian.
Wat bedoel je precies?
Kun je al op een gewone gitaar spelen? Dan verandert er eigenlijk niet zoveel.
Je moet nu alleen telkens 2 snaren tegelijk indrukken.
Tokkelen is wat moeilijker omdat je rechts een heel tapijt van snaren onder je vingers voelt.

tenzij je een plectrum gebruikt.

Dat tokkelt wel moeilijk met een plectrum in je hand! :-D

Uitleg: "Met tokkelen is wat moeilijker" bedoelde ik : moeilijker dan met een plectrum spelen! Effe opletten he, neg. :wink:

semt-x
10 oktober 2005, 18:45
Misschien een hele rare vraag, maar hoe stem je zo'n ding eigenlijk? Ik heb sinds kort een 12-snarige maar heb het idee dat ik iets niet goed doe. Zover ik weet zijn de B en de E beide identiek qua toonhoogte, maar hoe zit het met de rest dan, is de rest E A D G B E en dan de 2e snaar een octaaf hoger?

semt-x
16 oktober 2005, 18:03
niemand die mij dat kan vertellen?

Bl44t44p
16 oktober 2005, 19:00
Ja wat je zegt, gewoon EADGBE en elke tweede snaar een octaaf hoger (dus die tussen E en A wordt een E octaaf hoger, tussen A en D wordt een A octaag hoger enz.) :)

feiko
8 november 2005, 14:32
Alle onderste snaren zijn hetzelfde als bij een gewone gitaar (e-a-d-g-b-e)

Alle bovenste snaren een octaaf hoger, behalve je 2 hoogste snaren (b-e), die zijn hetzelfde.

als je het niet helemaal snapt moet je het maar even zeggen, dan zal ik je een foto sturen + uitleg.

Groetjes Feiko