PDA

View Full Version : Fender Tex Mex's en Texas Special's



Luke-wannabe
5 oktober 2005, 18:00
Heey hallo daar :-D

Ik wilde even weten: Heeft iemand enig idee van het verschiltussen Fender Tex Mex en Texas Special elementen? Voor in de strat uiteraard!
Ik geloof dat de specials stevie's elementen zijn, toch?

En heeft iemand een idee hoe ze klinken?

Groetjes,

Leonn

Cubensis
5 oktober 2005, 18:22
stevie gebruikte van zandts voorzover ik weet...

Luke-wannabe
5 oktober 2005, 22:55
stevie gebruikte van zandts voorzover ik weet...


Ik heb Het over Stevie Ray Vaughan, heh :razz: Die gebruikte dacht ik texas specials

aartbij
5 oktober 2005, 23:51
neeej van zandts dat zegt ie ... :roll:

guvnor
6 oktober 2005, 11:34
Ik heb 2 Strats, één met Texas Specials en één met Tex Mex pups.
De verschillen zijn niet echt groot. Vind de Texas Specials wel beter, voller, iets gedefinieerder. De Tex Mex komen wel weer wat feller over.
De verschillen kunnen ook aan de gitaren liggen. De één heeft een rosewood fretboard (standaard profiel), de ander maple (dik '57 profiel).

Grootste verschil is het materiaal. Cloth wiring <> kunstof , bodemplaat van de pups is plastic bij de Tex Mex en van één of ander raar materiaal bij de TS. En de Tex Mex missen natuurlijk dat hele mooie customshop stickertje :wink:

JimFenderix
6 oktober 2005, 11:53
De tex mex pickups zijn de mexicaanse versie(low budget versie) van de USA texas specials en zijn opgebouwd volgens hetzelfde principe overwound en toestanden. Ze worden oa standaard gebruikt in de jimmie vaughan stratocaster.
Ze klinken naar mijn mening zeer goed maar zoals al eerder gemeld iets feller. De texas specials klinken gewoonweg warmer.

tex mex voor typische Jimmy Vaughan sound.

texas special voor de basis van de SRV klank. maar je zal iets mezer nodig hebben dan enkel de PU's denk ik :D

Succes!

JimFenderix
6 oktober 2005, 11:53
De tex mex pickups zijn de mexicaanse versie(low budget versie) van de USA texas specials en zijn opgebouwd volgens hetzelfde principe overwound en toestanden. Ze worden oa standaard gebruikt in de jimmie vaughan stratocaster.
Ze klinken naar mijn mening zeer goed maar zoals al eerder gemeld iets feller. De texas specials klinken gewoonweg warmer.

tex mex voor typische Jimmy Vaughan sound.

texas special voor de basis van de SRV klank. maar je zal iets meer nodig hebben dan enkel de PU's denk ik :D

Succes!

Luke-wannabe
6 oktober 2005, 22:49
Okey de tex mex elementen zijn dus ietsje minder, maal ze zijn weleen stuk goedkoper heb ik gezien :-D Toch maar eens kijken voor die Tex Mex elementen:D:D

JimFenderix
7 oktober 2005, 08:05
Luke,

Zeker een goede keuze. Ik zelf ben helemaal weg van de klank van die tex mex pickups en ze zijn inderdaad een stuk goedkoper. Dat is puur smaak natuurlijk :cool:

Orpheo
7 oktober 2005, 08:10
heel onorthodox, maar een lekkere SRV sound krijg ik gewoon uit mijn les paul/marshall combi, en niet uit een strat/fender twin/ac30. zo zie je mar weer, tone zit in je vingers, ik kan totaal niet overweg met een strat en een twin/ac30, en voel me als een vis in het water met een les paul over een marshall (of onderhand een koch powertone II)

Luke-wannabe
7 oktober 2005, 17:24
heel onorthodox, maar een lekkere SRV sound krijg ik gewoon uit mijn les paul/marshall combi, en niet uit een strat/fender twin/ac30. zo zie je mar weer, tone zit in je vingers, ik kan totaal niet overweg met een strat en een twin/ac30, en voel me als een vis in het water met een les paul over een marshall (of onderhand een koch powertone II)


Krijg jij een SRV geluid met een Les Paul???

Bluesbreaker
7 oktober 2005, 18:13
Krijg jij een SRV geluid met een Les Paul???

Ja, met het volume op nul klinkt een les paul wel op srv met het volume op nul.