PDA

View Full Version : goedkope scheur



Wilbert
5 oktober 2005, 16:56
Een vergelijkbaar topic staat momenteel ook in het effectenforum. Ik moet nog een gitaar, en een distortion uitzoeken, dus zou het handig zijn als het gitaardeel hier bediscussieerd wordt, en het distortiondeel in het effectenforum. De reden dat ik verder hetzelfde bericht plaats, is dat het me om het totaalgeluid gaat, en de informatie uit het effectenforum hier dus ook relevant is.

Ik ben bassist en toetsenist, en heb ook een akoestisch gitaartje staan waar ik af en toe op piel. Ik ben bezig met een electronisch projectje (big beat-achtig) waarvoor ik de drums zwaar diep en electronisch wil houden, de bassen soms zelf in wil spelen en soms electronisch, en af en toe een vet scheurende gitaar. Ik ben helemaal weg van Gibson SG's, en daarom viel mijn oog op een goedkope Epiphone SG. In z'n uppie kan die nog niet echt scheuren, maar ik heb een Nobels ODR-B (http://www.nobels.com/cgi-bin/products/show.pl?e_odr-b) staan. Dit is echter een bass-pedaal. Ik weet niet zo goed wat dat ding met een gitaar doet. Een versterker heb ik niet nodig, want ik neem alles direct op met mijn geluidskaart (http://www.edirol.com/products/info/ua25.html).

Nu vroeg ik me af: ik weet niet goed wat jullie onder scheur verstaan, dus ik probeer het te omschrijven. Ik zie over het algemeen meer in een overdrive dan een distortion, omdat ik het idee heb dat een overdrive warmer is, en je geluid beter intact laat. Ik wil wel wat lage akkoorden kunnen spelen zonder dat de sound blubberig wordt. Maar met die kanttekening wil ik het liefst zo fel mogelijk klinken. Een distortion die het geluid goed gedefinieerd laat, en niet klinkt als een bak ruis is dus ook gaaf. Ik wil het liefste voor 250 euro klaar zijn. Nou heb ik al Epiphones gezien voor 179 euro bij Feedback (http://www.feedback.nl), maar is dat wat? Kan ik daar de gewenste scheur uithalen in combinatie met die ODR-B? Of moet ik er een gitaardistortion/-overdrive bij kopen? Of kan ik beter aan een ander type gitaar (of vooral elementen) denken?

Joppnl
5 oktober 2005, 17:29
Hoi Wilbert,

om te scheuren is een gitaar met humbuckers als elementen "beter" dan single-coils, het klinkt dan wat ronder, wat minder iel alhoewel je ook met single-coils wel kan "overdriven".

Idd, een overdrive houdt de zaak wat herkenbaarder als je meerdere noten tegelijk aanslaat. Bij een vette distortion gebruik ik zelf vaak 1,2 of max3 snaren, veel meer wordt chaos...(ook wel eens lekker).

Die SG heeft volgens mij wel humbuckers en Epichones zijn voor het geld toch hele redelijke gitaren dus dat zit wel goed.

Wat ik je wel zou adviseren is om als je echt rechtstreeks zonder amp in je geluidskaart wilt opnemen om dan een amp-simulator te gebruiken zodat je wat meer kleur aan je sound krijgt.

Je zou dan tevens kunnen denken aan een complete effecten-bak waarbij de én distortion en overdrive en bv galm en bv chorus voor de cleane stukken kan gebruiken.

Bv de Line 6 POD is een bekende (waarbij ik niet zeg de beste maar ze zijn heel veelzijdig). Zijn al diverse uitvoeringen van, daarom ook 2e hands wel goed te vinden.

Ook zijn dit soort dingen volledig op de computer te simuleren, bv met de POD Guitarport van Line6, zie http://www.line6.com/ (en nee, ik heb geen aandelen line6 :wink:

Maar goed, t gaat meer om het idee dan welk apparaat je gebruikt, zelf zou ik op die gitaar met zo'n trukendoosje inzetten.

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 17:30
als je een goede mooie scheur direct via je geluidskaart wilt opnemen kom je niet onder modelers uit.

goedkoop is de behringer v-amp, maar klinkt natuurlijk ook minder

duurder zijn de line6 podxt en vox tonelab, beide state of the art op dit moment en klinken erg goed voor 'directe' opnames.

luister eens in sounds, daar staan wel een paar voorbeelden van hoe gitaar+distortion rechtstreeks in een geluidskaart klinkt en hoe een vervormde gitaar dus absoluut niet 'hoort' te klinken.

Joppnl
5 oktober 2005, 17:34
Mmmm, net even op het effecten-forum gekeken, daar is Wilbert al uitgebreid geďnformeerd over alles, staat idd dezelfde vraag en levert ook dezelfde antwoorden op.....

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 17:34
Hoi Wilbert,

om te scheuren is een gitaar met humbuckers als elementen "beter" dan single-coils, het klinkt dan wat ronder, wat minder iel alhoewel je ook met single-coils wel kan "overdriven".
bullshit... al ben ik het met je eens dat een grote mate met distortion makkelijker beter klinkt met humbuckers dan met enkelspoels elementen, ook iets om over te denken, waar ligt de grens tussen distortion en overdrive? ik vind het zelf makkelijker om deze definities aan elkaar gelijk te stellen en aandacht te schenken aan de mate ervan


Idd, een overdrive houdt de zaak wat herkenbaarder als je meerdere noten tegelijk aanslaat. Bij een vette distortion gebruik ik zelf vaak 1,2 of max3 snaren, veel meer wordt chaos...(ook wel eens lekker).
dat is allemaal relatief en als jij bij een vette distortion chaos krijgt met 3 of meer snaren, dan doe je echt iets niet goed, hetzij mbt techniek maar waarschijnlijk meer in de kwaliteit van aparatuur

Wilbert
5 oktober 2005, 18:29
als je een goede mooie scheur direct via je geluidskaart wilt opnemen kom je niet onder modelers uit.
En toch ben ik benieuwd wat er gebeurd als ik m'n bass-overdrivepedaal ertussen zet en daar het hoog (3eq) van dichtdraai. Okee... het klinkt waarschijnlijk anders dan een gemodelleerd cabinet, maar ik hoef geen geluid wat exact klinkt als een gitaar over een echt cabinet. Ik ga d'r electronische muziek mee maken, dus die gitaar zit sowieso in een totaal andere context dan "normaal". Zou dat extra hoog echt zo'n probleem zijn? En ach... anders flikker ik er wel een filter overheen ofzo. Da's zo gepiept. In het effectenforum stond inderdaad al een of andere VST. Maar ik heb zelf ook al het nodige.

Wat me wel boeit is de discussie singlecoil-humbucker. Ik meen ook wel eens gitaren te hebben gezien met een combinatie van beide. Is dat wat?

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 18:41
ja een filter eroverheen kan idd... je kunt het iig eerst proberen, maar dat geeft je van te voren geen garanties en dat heb je met een podxt wel.

maar ik zou me neit te veel zorgen maken over de gitaar als je een sceur wilt opnemen, een SG voldoet prima en er zijn idd behoorlijk wat gitaren met zowel humbuckers als enkelspoelers.

Wilbert
5 oktober 2005, 18:45
gitaren met zowel humbuckers als enkelspoelers.
Maar heb je dan het beste van 2 werelden, of zul je daar nooit een lekkere SG-scheur uittoveren?

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 19:17
zo simpel ligt het natuurlijk niet :)

je hebt bijvoorbeeld ook humbuckers die je kunt schakelen als een enkelspoel...

een SG heeft bijvoorbeeld 2 humbuckers, een mahonie body en mahonie gelijmde nek, een 24,75" mensuur en een vaste (tune-o-matic) brug, dit zijn de klankbepalende factoren. De plaats van de elementen is ook vrij wezenlijk voor het geluid.

stel je voor dat je er enkelspoels in zou willen voor een HSS (humbucker, single coil, single coil) geluid moet je de nek humbucker al opgeven en door de andere factoren zal het ook dan absoluut niet als bijvoorbeeld een fender strat klinken.

jorrit
5 oktober 2005, 19:20
typische sg scheur zal je niet krijgen uit een niet sg gitaar. maar je kunt er dicht genoeg in de buurt komen. ik weet niet wat je referentie punt is voor een sg scheur? angus young bijvoorbeeld is wat meer nodig dan alleen een sg. mss moet je naar een yamaha/ibanez gaan kijken met een h s h configuratie..

ow en hums kun je altijd nog splitten...

Wilbert
5 oktober 2005, 19:38
Dat splitten van hum's klinkt heel interessant vindt ik. Ik vind (op de bas iig) humbuckers altijd wel lekker gedifinieerd. Dat ligt me wel. Maar vor het mildere werk (diepe zoemende bas) wil ik m'n bas nog wel eens actief schakelen en een boost laag meegeven of de single coil bij de hals. Iets dergelijks heb je misschien ook wel bij gitaren. Als ik een gitaar zou willen die zo veel mogelijk het geluid van een SG benaderd, maar daarnaast net wat meer mogelijkheden heeft qua geluid (singlecoil ertussen, of schakelbaren elementen), is dat dan mogelijk voor niet al te veel geld? En naar wat voor merken moet ik kijken?

En over de SG's zelf: wat zijn de verschillen tussen de verschillende SG's van Epiphone? de goedkoopste is 179 bij feedback, maar je hebt er ook van 339 (die volgens mij weer voor 199 op marktplaats staat). Is het de moeite om naar een 2handsje uit te kijken, en waar moet ik dan op letten? Of kan ik dan net zo goed een nieuwe van 179 kopen?

Fumi SG
5 oktober 2005, 19:45
ff tussendoor... (de meeste) gesplitte humbuckers klinken NIET als single-coils. :wink:

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 19:50
ff tussendoor... (de meeste) gesplitte humbuckers klinken NIET als single-coils. :wink:

tuurlijk wel, want het ZIJN sinle coils, dus per definitie klinken ze zo...

ze zullen echter maar heel sporadisch klinken als een typische strat pickup.

BassAgent
5 oktober 2005, 20:01
waar ligt de grens tussen distortion en overdrive?
Nou... distortion is verstoring van het geluid en overdrive is de (al dan niet modeled) oversturing van buizen. Toch?

Neals
5 oktober 2005, 20:35
Maaruh, hoe verklaar je het overdrive hebben op een solid state amp???

Overdrive is oversturing, naam verklapt het eigenlijk al, je geeft je pre-amp zo op zijn donder dat hij vervormd.
Moddeling werkt echter weer als een filter.

En voor de scheur: als het je om een SG sound gaat, doe jezelf een lol en spaar door voor een echte SG.
Tot die tijd, speel wat met een Humbucker gitaar en een Single Coil gitaar, uiteindelijk bepaal jij wat je mooi vind klinken, en dat kan je alleen doen door er een tijdje mee te kutten

guitartub
5 oktober 2005, 20:45
als je een goede mooie scheur direct via je geluidskaart wilt opnemen kom je niet onder modelers uit.

goedkoop is de behringer v-amp, maar klinkt natuurlijk ook minder

duurder zijn de line6 podxt en vox tonelab, beide state of the art op dit moment en klinken erg goed voor 'directe' opnames.

luister eens in sounds, daar staan wel een paar voorbeelden van hoe gitaar+distortion rechtstreeks in een geluidskaart klinkt en hoe een vervormde gitaar dus absoluut niet 'hoort' te klinken.

Probeer anders een Johnson J-station op de kop te tikken. Is stukken beter dan de Behringer en doet imo niet onder voor Line 6 pod.
Mijn Vox vind ik echter wel beter klinken (Maar mijn Johnson is niet te koop)

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 22:04
waar ligt de grens tussen distortion en overdrive?
Nou... distortion is verstoring van het geluid en overdrive is de (al dan niet modeled) oversturing van buizen. Toch?

dat is het verschil in letterlijke betekenis, in de praktijk wordt het altijd door elkaar gegooid en gehaald en geldt er vooral dat veel vervorming of oversturing distortion wordt genoemd en minder overdrive, maar waar trek je dan de grens...

kwa werking maakt het niets uit, al zet je een stofzuiger aan en je noemt het distortion en zonder slang overdrive...

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 22:06
Overdrive is oversturing, naam verklapt het eigenlijk al, je geeft je pre-amp zo op zijn donder dat hij vervormd.

en door het oversturen van buizen ontstaat er vervorming, distortion. distortion is het effect op het geluid en overdrive de reden

er is dus eigenlijk geen onderscheid

Wilbert
5 oktober 2005, 22:26
en door het oversturen van buizen ontstaat er vervorming, distortion. distortion is het effect op het geluid en overdrive de reden

er is dus eigenlijk geen onderscheid
Strikt genomen heb je gelijk, maar is het niet zo dat als je tegen de grenzen van je versterker aanloop, en daardoor de karakteristiek net iets begint te vervormen, je dat doorgaans overdrive noemt, terwijl het verder oversturen zodat de golfvorm er echt afgekapt uit begint te zien doorgaans distortion genoemd wordt?

armageddon
5 oktober 2005, 22:31
Technisch gezien heeft ie gelijk, maar mijn inziens is overdrive het kleinere subtielere broertje van distortion.

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 23:05
dat heb ik ook al 2 keer gezegd :)

Wilbert
5 oktober 2005, 23:11
dat heb ik ook al 2 keer gezegd :)
Owja, kut, ik zie het nou pas. Ik neem hier op gitaarnet meestal aan dat als iemand 2x achter elkaar post, het een dubbelpost is. Was hier niet zo. Ere wie ere toekomt enzo. Maar goed, die grens is er dus niet. Misschien een domme vraag, maar is er wel een essentieel verschil tussen distortion/overdrive en fuzz?

Negative K3 fan
5 oktober 2005, 23:49
dat hangt er vanaf hoe je het zelf interpreteert... als ik aan fuzz denk, zijn er 2 mogelijkheden, of een pedaaltje met een vintage georienteerd geluid dat geen buizensound benadert, maar dmv diode clipping een heel eigen soort vervormd effect geeft. Of het is een klankeigenschap van een vervormde toon bij bijvoorbeeld een versterker, wat meestal betrekking heeft op de hoge tonen.

jpb
6 oktober 2005, 00:00
Distortion is gewoon de term voor de mate waarin het versterkte signaal wordt vervormd en dus niet meer perfect wordt versterkt.
Overdrive is de term (b.v. bij oude auto's) waarmee je een systeem nog een extra duwtje geeft. Bij versterkers ontstaat distortion wanneer je het systeem iets verder belast dan het eigenlijk aankan, overdrive dus. Daarom heet het zo, maar het is in feite gewoon distortion. Overdrive heeft zo de ekenis gekregen van een lichte vorm van distortion, maar het blijft gewoon distortion. In feite is een Clean-boost waarmee je de versterker laat vervormen al ee overdrive..... :o
Leo Fender adverteerde met zijn blackface versterkers als 'distortion free', dwz het versterkte signaal bleef clean.
Fuzz id een ander verhaal. Je kunt nooit fuzz uit een buizenversterker halen, want die heeft NOOIT een square-wave karakteristiek, dat kenmerkt nl. de fuzz. Daarvoor heb je een paar (2 of 3) transistoren (ge en/of si) nodig in een pedaal die je volledig overstuurt. Is dus wel degelijk wat anders dan distrotion, hoe zwaar die ook uit je amp komt.
Clean-boost, overdrive, distortion en fuzz zijn dus de vier basisingredienten om distortion te krijgen. En de grenzen zijn , zoals Lennart al zei, arbitrair.

Wilbert
11 oktober 2005, 11:39
Dit hele topic is nogal weggezakt, maar ik weet nog steeds niet wat de verschillen tussen de verschillende SG-modellen van Epiphone zijn. Kan iemand me vertellen waarom er zo veel prijsverschil in de Epiphones SG zit?

Wilbert
12 oktober 2005, 20:13
Niemand?

jpb
13 oktober 2005, 00:49
Niemand?
Het lijkt me sterk dat het type Epiphone LP te horen is wanneer je het direct opneemt op je computer. Een SG i een SG; voo 179,- kunt je niet teveel verwachten. Gewoon kopen en gaaan met die banaan :D . We horen wel hoe het bevalt.