PDA

View Full Version : kleine problemen met nieuwe RG Prestige



teeb
5 oktober 2005, 14:23
hallo,
heb net een Ibanez RG 3120 F ontvangen, supergitaar, klinkt lekker, speelt soepel. nu ik heb hem eigenlijk nog maar een dag maar bij de onderste D, A en E snaren hoor ik een beejte fretbuzz als ik hem los aansla.
ik krijg mijn snaren ook niet goed gestemd. als ik ze correct heb gestemd met de finetuners raken ze na 2 minuten al ontsemd.
is dit omdat de snaren nog nieuw zijn en nog moeten wennen? of ga ik er gewoon nieuwe op moeten leggen en zijn ze waarschijnlijk een beetje aangetast tijdens het transport? helpt dit dan ook voor de fretbuzz of moet ik daarvoor de action of de tremolo springs wat bijstellen best?

Vexx
5 oktober 2005, 14:35
Heb je er gloednieuwe snaren op gezet? Zo ja, dan heb je de reden voor het ontstemmen gevonden: de snaren rekken nog wat op.

De fretbuzz los je waarschijnlijk niet op deze manier op. Is het hinderlijk? Een beetje fretbuzz mag namelijk wel (bij hard aanslaan bijvoorbeeld). Als je het wilt verhelpen kan je natuurlijk je brug iets omhoog draaien aan de kant waar je de buzz hebt zitten.

Ennuh... PICS!!!

olaf reijnders
5 oktober 2005, 14:38
Lijkt erop dat je gitaar niet goed is afgesteld. :cry: Teruggaan naar de winkel. En als je 'm via www heb besteld, naar een gitaarboer gaan om 'm af te stellen. DIe stellen 'm het beste af. 8-)

teeb
5 oktober 2005, 14:59
echt slecht afgesteld zou ik niet zo zeggen, maar ik heb gehoord dat dat meer gebeurd bij rg's die rechtstreeks van fabriek komen. nu de fretbuzz is niet echt hinderend. alleen hoor je ze wel beter als ik een van onderste 3 snaren fret. dus ik denk dat ik hier de action wat ga bijstellen.

de snaren zijn gewoon de snaren die erop zaten, blinken nog redelijk.. als dit nog een paar dagen zo blijft duren ga ik ze eens vervangen denk ik. ofwel ga ik ze eens uitrekken, moet je daarvoor ook locking nut screws losdraaien?

pics volgen nog binnenkort :razz:

teeb
5 oktober 2005, 20:11
het onstemmingsprobleem is opgelost. heb de tremolo springs moeten bijstellen wat wel wat werk is om hem in stemming te houden.
nu zit ik alleen nog met de fretbuzzing op laatste 3 snaren :( ik hoop niet dat het aan een gebogen neck ligt, maar hij ziet er volgens mij normaal uit. heb de actie hoger gelegd maar steeds blijft ze. vooral op de A snaar is een lichte constante buzz. :s. zou het dan toch aan de snaren zelf liggen (die relatief nieuw zijn)? of eens vervangen met andere gauge?

Anders_Destium
5 oktober 2005, 20:40
Je nek iets verder buigen zal het probleem waarschijnlijk minder maken (kijk op www.ibanezrules.com bij tech hoe je dat moet doen). Doordat je nek van hout is reageert hij op verschillen in temperatuur en vochtigheid. Ik zou het nog even aanzien, en over een dag of 5 kijken of het probleem minder is of niet. Je kunt er op dat moment van uit gaan dat het hout is aangepast aan de omstandigheden bij jou thuis. Een gitaar afstellen is niet de leukste klus, maar als hij eenmaal goed staat dan is het ook echt feest :wink:

Als je het allemaal niet vertrouwt dan kun je hem ook ergens laten afstellen!