PDA

View Full Version : is er nog hoop ?????



ddx1975
5 oktober 2005, 14:08
hallo

ik heb dringend advies nodig
enkele minuten geleden wilde ik mijn snaren vervangen en terwijl ik bezig was met mijn eerst E snaar brak dat bruggetje ??? af van de hals
je weet wel waar die snaren worden geleid naar de tuners
wat nu ?????

zijn ze los tekoop ???
hoe heet het ????
waar ????

bedankt
ddx

ddx1975
5 oktober 2005, 14:09
het gaat trouwens om een orginele 70's fender

Cubensis
5 oktober 2005, 14:10
bedoel je de nut?
(helemaal bovenaan)
http://homepage.ntlworld.com/ibanez.otaku/guitars/yjm_strat/yjm_nut_down.jpg

die zijn los te koop ja

ddx1975
5 oktober 2005, 14:18
aha nut !!
ik heb het zojuist opgezocht op ebay
of ik daar iets over kon vinden
en worden er veel aangeboden (pfew er is dus hoop)
dankjewel cubenis (ik had het effe moeilijk)

weet je toevallig het beste manier om het zelf tevervangen ?
om hem weg tebrengen (lijkt me teduur)

pfoe ik kan weer ademhalen

Pierz
5 oktober 2005, 14:35
Je kan er eventueel ook zelf een maken (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=60202) :)

ddx1975
5 oktober 2005, 14:39
hoe dan ?????

BassAgent
5 oktober 2005, 14:40
Kijk naar de foto's dan :-?

olaf reijnders
5 oktober 2005, 14:40
Ik ben wel benieuwd hoe die soep smaakt. :wink:

ddx1975
5 oktober 2005, 14:42
hmmmm ?

ik was vegetarisch........

ddx1975
5 oktober 2005, 15:04
yes !!! de nut is er uit
het is alsof er een rotte kies er uit werd getrokken.
brokkelde gewoon af

eeey maar hoe duur kost eigenlijk een nieuwe 70's nutje

nickbongers
5 oktober 2005, 15:06
n euro of 3?

ddx1975
5 oktober 2005, 15:09
bedankt voor jullie advies
ik ga er maar meteen 1 halen (ik wil nog wel effe spelen vanavond)
bedankt & till next time
ddx

Squier4ever
5 oktober 2005, 17:58
met alleen halen en erin plakken ben je er niet he......

je moet em wss nog op maat maken, ze zijn meestal te hoog....

waayer
5 oktober 2005, 18:05
Een topkam heb je in verschillende soorten qua materiaal de goedkoopste ligt wel rond een euro of 2.

wel even een stukje van de oude meenemen om te kijken wat voor dikte en hoe breed hij moet zijn al moet je die waarschijnlijk toch aanpassen anders liggen je snaren te hoog.
Afhankelijk van de dikte van de snaren zal je de groeven ook moeten ruimen anders gaan je snaren klemmen en krijg je problemen met het op stemming blijven van je gitaar.

Gitaro
5 oktober 2005, 20:02
hmmmm ?

ik was vegetarisch........

Gelukkig nu niet meer dan :D

ddx1975
6 oktober 2005, 15:26
heeey mensen

de rollernut zit er op maar net niet helemaal
laten we zegen dat hij 1 mm (dieper er in zou kunnen)
maar mijn vraag is eigenlijk of het enige problemen zal gaan geven nu of in de toekomst tijdens het spelen ?

waayer
6 oktober 2005, 17:03
Ja, hij zal waarschijnlijk gaan ontstemmen.

ddx1975
6 oktober 2005, 17:27
ontstemmen he ?
hmmmm
hoe snel ??? binnen secondes of maanden ????
sorrie voor deze rare vraag maar ik ben telui om er meteen snaren op tezetten voor dat ik het zeker weet

waayer
6 oktober 2005, 17:40
precies kan ik het niet zeggen maar ik zou er gewoon wat afschuren
tot hij helemaal kan zakken dan weet je zeker dat het goed is

ddx1975
6 oktober 2005, 17:48
ik heb hem dus afgeschuurd maar niet echt recht
en volgens mij steunt hij dus op zo een golf (bult ??)
sorrie ik ben geen bouwvakker.
ach ik gooi de snaren er wel op
in ieder geval bedankt voor je info

Basseytje
7 oktober 2005, 18:40
gebruik dan iets wat zowieso recht is een duer ofzow waar je m tegen aan houd en dan kun je met bij de oneffe stukken recht veilen

btw dit soort onderwerpen zijn tenminste heel interessant hier leer ik nog een wat van als heb mij zou gebeuren zou ik m helemaal uitfreaken en naar een gitaar winkel gaan maar als je dat heir zo leest is het neit egt erg

Harry
7 oktober 2005, 20:06
alleen jammer dat je bericht zo slecht leesbaar is. Misschien kun je leestekens gebruiken, en je bericht nalezen voordat je het verzendt.

Gitaro
7 oktober 2005, 21:27
Haha, die gast was met 2 reacties klaargeweest als-ie niet als een bezetene typte :-D

ddx1975
9 oktober 2005, 09:51
ik heb blijkbaar twee linker handen want ik kan nu met mijn stratje
naar de dichtsbijzijnde gitaar shop gaan.
dit doe ik dus nooit en ook nooit meerrrrrrrrr.

ik ben uit gepist ? (pissed off)
jullie horen nog wel van me
mzzzls

vulvasonic
9 oktober 2005, 14:30
Ik durf best veel te prutsen aan mijn gitaren, maar het vervangen en op maat maken van een topkam is toch echt een klus voor de vakman.

Als ik je topic eerder had gelezen had ik je ZEKER afgeraden zelf hieraan te beginnen. :-?

Orpheo
9 oktober 2005, 18:04
het is idd lastig om een topkammetje op maat te maken, edoch niet onmogelijk als " leek". even goed nadenken, rustig te werk gaan, kan er (in theorie....) niet veel mis gaan...

JvD.
9 oktober 2005, 18:22
die dingen zijn tog gewoon te koop, ff nameten hoe de oude zat, en schuuren tot ie precies het zelfte zit. waar is de moeilijkheid ?

ddx1975
9 oktober 2005, 19:29
het is gelukt !!
het ging moeizaam en ik moest er bijna van huilen.
tot dat mijn verdriet overging naar haat en woede.
ik werd boos en haalde diep adem,pakte een hamer en..........

flats !!!

weer een zacht tikje er bij maar deze was in 1 keer goed.

ik speel weer

vulvasonic
9 oktober 2005, 21:34
die dingen zijn tog gewoon te koop, ff nameten hoe de oude zat, en schuuren tot ie precies het zelfte zit. waar is de moeilijkheid ?

Nou ja, hieruit blijkt dat onderschat wordt.

Iedere Jan Lul kan een oude topkam verwijderen en een nieuwe daarvoor in de plaats zetten. De moeilijkheid zit 'm in het vijlen.
- De snaren moeten op precies de juiste hoogte van de topkam aflopen (anders blijft je gitaar onzuiver).
- De gleufjes moeten de juiste vorm hebben. En dat is ook weer afhankelijk van het materiaal. De snaren mogen niet klem komen te liggen (snaar slaat dood en de snaar blijft haken, dus sneller stemmingsproblemen).
- Er moet een lichte hoek zitten in de topkam
- Je moet keuzes maken; ga je voor een gelijke ruimte tussen de snaren, of ga je voor een gelijke ruimte tussen de kern van de snaren? Vervolgens moet je het ook nog voor elkaar zien te krijgen om dit daadwerkelijk zo nauwkeurig mogelijk te doen.

Ik zal wel een zeikerd zijn, maar 1 van de allergrootste problemen bij budgetgitaren is de slechte topkam. Daar valt vaak meer winst te halen dan bij (bijvoorbeeld) andere stemmechanieken.

vandaar dus dat ik zeg; laat het over aan een echte vakman.

ddx1975
10 oktober 2005, 08:54
helemaal mee eens

laat het over aan een echte vakman.
als die het verpruts is het zijn probleem.
van mij is met toeval gelukt
maar je weet nooit wat morgen met zich mee brengt
groetjes
jerry springer

fred dons
10 oktober 2005, 10:01
dubbel

fred dons
10 oktober 2005, 10:02
rollernuts zijn op zich prachtig maar niet iets voor een 70ties strat, zoals je gemerkt heb loopt de gleuf voor de topkam in een boog die de radius van de toets volgt, de meeste losse topkammen hebben een platte onderkant en die passen dus niet gelijk.

daarnaast moeten de meeste rollernuts een mm verder op de hals (dichter bij de eerste fret) ingefreest worden omdat de snaar bij een rollernut verder naar achteren de nut raakt (bij een roller nut verlaat de snaar de nut op het midden van de roller (boven op de kogel), bij een "normale" topkam verlaat de snaar de kam/nut direkt bij de toets
hierdoor krijg je dus intonatie problemen als je een rollernut "zo maar" installeert (open gestemt klinkt hij goed maar akkoorden, met name op de eerste posities gaan vals klinken)