PDA

View Full Version : goedkope scheur



Wilbert
5 oktober 2005, 14:07
Hee mensen, dit topic staat hier misschien niet helemaal op zijn plaats, omdat ik ook nog een gitaar moet kiezen, maar goed... we wagen de gok. Ik ben bassist en toetsenist, en heb ook een gitaartje staan waar ik af en toe op piel. Ik ben bezig met een electronisch projectje (big beat-achtig) waarvoor ik de drums zwaar diep en electronisch wil houden, de bassen soms zelf in wil spelen en soms electronisch, en af en toe een vet scheurende gitaar. Ik ben helemaal weg van Gibson SG's, en daarom viel mijn oog op een goedkope Epiphone SG. In z'n uppie kan die nog niet echt scheuren, maar ik heb een Nobels ODR-B (http://www.nobels.com/cgi-bin/products/show.pl?e_odr-b) staan. Dit is echter een bass-pedaal. Ik weet niet zo goed wat dat ding met een gitaar doet. Een versterker heb ik niet nodig, want ik neem alles direct op met mijn geluidskaart (http://www.edirol.com/products/info/ua25.html).

Nu vroeg ik me af: ik weet niet goed wat jullie onder scheur verstaan, dus ik probeer het te omschrijven. Ik zie over het algemeen meer in een overdrive dan een distortion, omdat ik het idee heb dat een overdrive warmer is, en je geluid beter intact laat. Ik wil wel wat lage akkoorden kunnen spelen zonder dat de sound blubberig wordt. Maar met die kanttekening wil ik het liefst zo fel mogelijk klinken. Een distortion die het geluid goed gedefinieerd laat, en niet klinkt als een bak ruis is dus ook gaaf. Ik wil het liefste voor 250 euro klaar zijn. Nou heb ik al Epiphones gezien voor 179 euro bij Feedback (http://www.feedback.nl), maar is dat wat? Kan ik daar de gewenste scheur uithalen in combinatie met die ODR-B? Of moet ik er een gitaardistortion/-overdrive bij kopen? Of kan ik beter aan een ander type gitaar (of vooral elementen) denken?

Debaser
5 oktober 2005, 14:39
Nu vroeg ik me af: ik weet niet goed wat jullie onder scheur verstaan, dus ik probeer het te omschrijven. Ik zie over het algemeen meer in een overdrive dan een distortion, omdat ik het idee heb dat een distortion warmer is, en je geluid beter intact laat.

je bedoeld vast overdrive?

ik zou verschillende overdrives testen,
maar misschien is een POD of Behringer v-AMP wel iets voor je,
die simuleerd een gitaarversterker, want direct in je Geluidskaart ... dat wordt, denk ik, niks.

Edit:
met die Audiokaart die je hebt Edirol, heb ik geen ervaring, ik zou het niet weten, maar op een of andere manier lijkt het me dat je iets erbij moet hebben.

Wilbert
5 oktober 2005, 14:42
Ik bedoel inderdaad overdrive. Die V-amp gaat totaal boven m'n budget. Enne... als je naar de spec's van m'n geluidskaart (Edirol UA-25) (http://www.edirol.com/products/info/ua25.html) zou kijken zou je niet zeggen dat dat niks wordt, denk ik. Ik heb niet de eerste de beste gamers-geluidskaart ofzo. Ik neem mijn bas ook direct op. De analoge (!) voorversterkers in mijn kaart klinken super, de ingangsimpedantie is instelbaar zodat je er rechtstreeks een (bas)gitaar in kunt pluggen, er zit een analoge limiter in, en het monitoring systeem bypassed de digitale trap. Oftewel: daar kan ik heus wel leuk mee opnemen.

Verder bedankt voor je advies, maar ik zoek het in een andere hoek dus. Gewoon een gitaar en een simpel overdrive(thanx) of distortion-pedaaltje.

Wilbert
5 oktober 2005, 14:49
Edit:
met die Audiokaart die je hebt Edirol, heb ik geen ervaring, ik zou het niet weten, maar op een of andere manier lijkt het me dat je iets erbij moet hebben.
link 1 (http://www.gothax.boomknuffelaar.nl/mp3/1.mp3)
link 2 (http://www.gothax.boomknuffelaar.nl/mp3/2.mp3)
link 3 (http://www.gothax.boomknuffelaar.nl/mp3/3.mp3)
Drie voorbeeldjes van mijn bas door mijn ODR-B en daarna rechtstreeks mijn geluidskaart in. Ik hoef er echt niets bij te hebben om goed op te nemen. Een beetje betere techniek misschien. :P

fullorder
5 oktober 2005, 15:24
Als je een goede geluidskaart hebt gaat basgitaar opnemen inderdaad primula, maar gitaar direct in je geluidskaart prikken kun je vergeten. Hoe goed je geluidskaart ook is. Er zal heus wel geluid op je harde schijf komen, maar daar wordt je echt niet blij van, geloof me. Pedaaltjes gaan dan ook echt niet werken.

Tenzij er geluidskaarten bestaan die hetzelfde circuit hebben als gebruikelijke gitaarpreamps (staan er toevallig een paar buizen te gloeien op je kaart ? :D)

Je zult echt een gitaarpreamp moeten regelen, in jouw geval zou ik kijken naar een modelling apparaat aangezien je budget beperkt is. De V-Amp is een budget versie van zo'n modelling apparaat en zal je bruikbare (niet geweldige uiteraard) sounds opleveren. Veel goedkoper zul je niet vinden. Als dus de V-amp al boven je budget gaat zal je moeten proberen een tweedehands POD, V-Amp, Tonelab oid te scoren.

Wilbert
5 oktober 2005, 15:35
gitaar direct in je geluidskaart prikken kun je vergeten. Hoe goed je geluidskaart ook is. Er zal heus wel geluid op je harde schijf komen, maar daar wordt je echt niet blij van, geloof me.
Ik geloof je niet. Been there, done that. Ik heb het gedaan en het werkt perfect. Geloof me. Ik zou ook niet weten waarom het met bas wel, en met gitaar niet zou kunnen. Vergeet niet dat deze geluidskaart speciaal is ontworpen om gitaar en basgitaar direct te kunnen opnemen.

Maar goed, deze hele discussie, daar zit ik eigenlijk niet op te wachten, ik wil gewoon weten of ik met die Epiphone SG een leuke gitaar heb, of dat ik beter voor dat geld een andere kan kopen met een eigen karakter (geen kopie van een betere, bedoel ik dan). En of bassoverdrives in het algemeen geschikt zijn voor gitaar.

Dastard
5 oktober 2005, 15:51
Natuurlijk kun je alles in je geluidskaart prikken maar mooi wordt het niet, althans dat vind ik
Bij een bass kan het nog wel, alhoewel je dan wel het geluid wat uit een bassversterker komt, mist.
Bij een gitaar is het hetzelfde, als je een gitaar met overdrive of distortion direct in een geluidskaart prikt (maakt niet uit of het met of zonder mixer ervoor is), dan klinkt een overdrive heel erg fuzzy, ik hou best van fuzz klanken, maar dat geluid vind ik gewoon vies.
Je kan beter een goede mic kopen, en een goede versterker, dan die overdrive inpluggen in die versterker, en zo alles opnemen, heb je veel beter en mooier geluid.
Er zal ongetwijfeld een multi effect bestaan wat goed klinkt als je hem direct inplugged maar ik ben er nog geeneen tegengekomen die lekker klinkt.

Wilbert
5 oktober 2005, 15:58
Ik zoek geen multi-effect, ik zoek gewoon een los pedaaltje. Ik ben zelf ook niet weg van multi-effecten. En echt: sorry hoor, maar jullie heben geen idee waar jullie over praten. Als ik de pre-amp uit m'n geluidskaart gebruik en de uitgang in een eindversterker knal, heb ik een geluid waar je U tegen zegt. Er zitten geen buizen in, dus heb je geen buizen-sound, maar die versterker geeft gewoon 100% eerlijk het geluid van je gitaar weer. En laat dat nou precies zijn waar ik naar op zoek ben. Dus hou eens op met zeggen dat het niet kan. De input van m'n geluidskaart is qua impedantie gewoon gelijk aan een gitaarversterker, dus de hele schakeling is gewoon hetzelfde als een setup met een fatsoenlijke DI naar een mengpaneel, waarvanaf wordt opgenomen. Misschien hou je daar niet van: prima, maar ga niet lopen zeveren dat mijn geluidskaart niet geschikt is om gitaar mee op te nemen.

Inderdaad: eeen dikke buizenbak van Marshall en een paar condensatormic's ervoor klinkt beter, dat snap ik, maar dat is dus niet waar ik naar vraag. Kunnen jullie alsjeblieft gewoon even bij het onderwerp blijven? Is die goedkope Epiphone een beetje een acceptabele kopie van de Gibson SG, speeltie fijn, geeftie een goede definitie als er een overdrive overheen zit? En is een bass-overdrive in het algemeen (of specifiek voor de Nobels) geschikt voor gitaar?

Dastard
5 oktober 2005, 16:19
Als die kaart zo goed is, waarom gebruik je dan niet een overdrive effect op je computer, zelfs een simpele ondergeschikte creative labs kaart heeft die optie al.

Wilbert
5 oktober 2005, 16:22
Omdat dat dan allemaal digitaal is, en een analoge overdrive veel beter klinkt. Tevens kan ik dan in een live situatie de analoge monitor-functie gebruiken met m'n analoge overdrivepedaal terwijl de PC op volle toeren digitale beats staat uit te poepen. Anders moet ik alles realtime digitaal bewerken. Dat kost me processorkracht, en die gebruik ik liever om met mijn MIDI-controller (http://www.behringer.com/BCR2000/index.cfm?lang=ENG) de effecten van de andere lijnen te regelen en de samples te triggeren.

fullorder
5 oktober 2005, 16:24
:D :D :D

we drijven Wilbert tot waanzin!
Sorry Wilbert voor ons gezever, maar gitaristen zijn nu eenmaal ongelooflijke zeurpieten :roll:

Ok, laten we het eens over de epiphone hebben. Ik zelf zou niet al te veel verwachten van deze gitaar, maaaaaaar....als ik juist inschat wat jouw toepassing ermee is zou het prima kunnen werken. Met zo'n epi moet je best scheurende partijen kunnen maken die mooi passen in een vet bigbeat nummer.
Als pedaal ervoor zou ik denk ik toch voor een fuzz gaan, aangezien die genoeg ballen geeft voor hetgeen ik denk dat jij ermee wilt. Er bestaan goede fuzzes die je geluid ook redelijk transparant houden, maar die kosten meestal ook meteen wel wat (zou zomaar duurder kunnen worden dan die epi ;) ). Een goedkope fuzz is de big muff van electro harmonix, maar zover ik weet wordt die al snel behoorlijk modderig. Zeker als je 'm direct in een hele goede edirol geluidskaart prikt! :D

Wat betreft die geluidskaart, ik geloof je heus wel dat je het hebt geprobeerd en dat de input impedance helemaal klopt, maar als jij zegt dat daar geluid uit komt waar je U tegen zegt vraag ik me af of jij wel weet waar je over praat. Ik weet het in ieder geval wel, ik heb ook (voor de gein) gitaren geprikt in hele goede geluidskaarten en mengtafels waarvan de input impedance klopte en geloof me, het haalt het echt niet bij een goede preamp die voor gitaar ontworpen is.
Ideaal is inderdaad een vette versterker in een ruimte met de juiste akoestiek en een sm57 tegen je speaker en een C414 als ambient mic. Dat is geen optie helaas, dat snap ik, dat zou iedereen wel willen ;). Maar juist als je een pedaal wilt gebruiken zul je een (bij voorkeur buizen) preamp circuit nodig hebben dat reageert op je gitaar en eventueel pedaal zoals het hoort. Waarschijnlijk is zelfs een modelling unit niet geschikt als je een los scheurpedaal wilt gebruiken.

Wilbert
5 oktober 2005, 16:25
Waarom stel je hier een vraag als je toch geen enkel antwoord respecteert.
De mensen die hier reageren, reageren omdat ze je willen helpen.
Ze geven advies en ze raden iets aan of ze raden iets af maar jij bekritiseert alles, zo schiet het niet op natuurlijk. :-?
Sorry hoor, maar je reageert helemaal niet op mijn vraag. Je bekritiseert de randvoorwaarden: namelijk de rest van mijn setup. Dat moet je zelf weten, maar je hebt er zelf geen ervaring mee en ik wel. Ik WEET dat dit kan, en jij loopt me te vertellen dat ik uit m'n nek klets. Vind je het gek dat ik dan niet zoiets heb van: "okee, als jij het zegt...". Als je nou eens begon met iets zinnigs te zeggen over hetgeen waarover ik een vraag gesteld heb: die gitaar en welke overdrive ik nodig heb.

Wilbert
5 oktober 2005, 16:32
het haalt het echt niet bij een goede preamp die voor gitaar ontworpen is.
Dat heb ik ook nooit beweerd. Ik ben ook gewoon op zoek naar een budget-oplossing. Maar nu wordt er gereageerd alsof die Edirol niet geschikt is om de gitaar op aan te sluiten. Dat is gewoon gelul. Maar goed, een voor gitaar ontworpen pre-amp kleurt het geluid zodanig dat het daar mooier van wordt. Dat doet die Edirol uiteraard niet. Maar die geeft wel heel netjes lineair het geluid van de gitaar weer. En ik zoek dus gewoon een systeem om lekker wat lijntjes mee op te kunnen nemen. Mocht het geheel uiteindelijk beter opgenomen moeten worden dan regel ik een echte gitarist, een condensatormic (die ook op m'n edirol kan), en duiken we een hok in. Ik wil gewoon een gitaar om leuk mee te kunnen jammen in het sfeerbeeld wat ik geschetst heb.

Maar goed, die Epi zou aan m'n eisen voldoen, denk je. Het is volgens jou niet zo dat ik beter single-coils kan zoeken bijvoorbeeld? En die Muff... daar haal je niet echt een subtiele drive uit toch? Dat is of dikke fuzz, of niks als ik het goed begrijp. Dat is toch niet helemaal wat ik zoek denk ik. Heb je enig idee wat een bass-overdrive met het geluid zou doen?

Dastard
5 oktober 2005, 16:43
Waarom stel je hier een vraag als je toch geen enkel antwoord respecteert.
De mensen die hier reageren, reageren omdat ze je willen helpen.
Ze geven advies en ze raden iets aan of ze raden iets af maar jij bekritiseert alles, zo schiet het niet op natuurlijk. :-?
Sorry hoor, maar je reageert helemaal niet op mijn vraag. Je bekritiseert de randvoorwaarden: namelijk de rest van mijn setup. Dat moet je zelf weten, maar je hebt er zelf geen ervaring mee en ik wel. Ik WEET dat dit kan, en jij loopt me te vertellen dat ik uit m'n nek klets. Vind je het gek dat ik dan niet zoiets heb van: "okee, als jij het zegt...". Als je nou eens begon met iets zinnigs te zeggen over hetgeen waarover ik een vraag gesteld heb: die gitaar en welke overdrive ik nodig heb.

Nevermind, misschien handig als je voortaan ff goed kijkt wie wat post, nu heeft het al geen zin meer aangezien alle andere posts al zijn veranderd.

Wilbert
5 oktober 2005, 16:48
misschien dat jij wel een goede kaart hebt, ik ben ze niet tegengekomen, en ja ik weet wel waar ik over praat.
Als je mijn kaart nog niet hebt getest en wel beweert dattie kut klinkt, dan weet je dus blijkbaar niet waar je over praat. Ik wil verder jouw ervaringen met ander spul niet in twijfel trekken ofzo. Reageer niet zo opgefokt alsjeblieft. Ik zou het gewoon fijn vinden als de discussie zich concentreert op de overdrive, en niet op mijn geluidskaart.

Dastard
5 oktober 2005, 16:50
Laat maar, kennelijk begrijp je niet wat ik probeer te zeggen :-?

Struik
5 oktober 2005, 16:51
Maar die geeft wel heel netjes lineair het geluid van de gitaar weer.

Dat is nu precies het probleem, dat wil je bij een gitaar niet. Je wilt niet alleen de kleuring van de (pre) amp maar zeker ook de kleuring van de speakers. Een gitaar direct in de geluidskaart kan uitstekend, maar klinkt voor geen meter (schel!!!!!).

Gelukkig voor jou is er een budget (gratis) oplossing: VST effecten. Dan kun je de PC een amp of effect laten simuleren.

Je hebt een goede kaart (zeg je zelf) en hopelijk ook een redelijk snelle PC, dan moet dat daar mee lukken.

voorbeeld:
http://207.218.248.76/~fretted/freeampse.html#freeampse

Met deze (brackenbury amp) heb ik van de week zitten pielen:

http://www.floridamusicco.com/

Over de epi kan ik niet zeggen maar voor budget voldoet het vast wel

Dastard
5 oktober 2005, 16:51
:P

fullorder
5 oktober 2005, 16:52
Maar goed, die Epi zou aan m'n eisen voldoen, denk je. Het is volgens jou niet zo dat ik beter single-coils kan zoeken bijvoorbeeld? En die Muff... daar haal je niet echt een subtiele drive uit toch? Dat is of dikke fuzz, of niks als ik het goed begrijp. Dat is toch niet helemaal wat ik zoek denk ik. Heb je enig idee wat een bass-overdrive met het geluid zou doen?

Dat van die Muff klopt. Zover ik kan zeggen overigens, want ik heb maar een paar keer op een muff gespeeld.
Als je subtiele drive en transparantie zoekt zou ik inderdaad voor single coil gaan en een overdrive. De fuzz die op mijn pedalenplank staat is ook schitterend transparant, maar kost ook gewoon veel centjes ;). Als je prioriteit echter ligt bij 'vet scheurende gitaar' zou ik toch voor die SG gaan. Ook al ben ik zelf een single-coil fan en produceer ik daarmee evengoed ook een vette scheur, met een SG zul je die makkelijker bereiken.
Een bass overdrive zou ook zo maar kunnen werken. Je hoort wel eens verhalen over gitaristen die juist over een fulltone bassdrive spelen, of een zvex woolly mammoth (niet subtiel!), maar aan beide hangt ook zeker een groot prijskaartje. Ik zou het echter zeker in eeste instantie proberen met je Nobels, voordat je iets gaat kopen. Voor hetzelfde geldt werkt het!
Andere opties voor een betaalbare overdrive zijn wellicht een Proco Rat, een tubescreamer of een Boss overdrive. Ik heb echter ook met deze pedalen weinig ervaring en kan je niet keihard vertellen wat de beste oplossing is.
Er zijn geen gulden regels voor het opnemen van gitaar, ook al zou je dat wel denken aan de hand van onze reacties :razz: Aangezien jij een 'beperkte' setup hebt en niet te veel extra uit wil geven zul je creatief moeten zijn met het creeren van je sound.

fullorder
5 oktober 2005, 16:56
Maar goed, die Epi zou aan m'n eisen voldoen, denk je. Het is volgens jou niet zo dat ik beter single-coils kan zoeken bijvoorbeeld? En die Muff... daar haal je niet echt een subtiele drive uit toch? Dat is of dikke fuzz, of niks als ik het goed begrijp. Dat is toch niet helemaal wat ik zoek denk ik. Heb je enig idee wat een bass-overdrive met het geluid zou doen?

Dat van die Muff klopt. Zover ik kan zeggen overigens, want ik heb maar een paar keer op een muff gespeeld.
Als je subtiele drive en transparantie zoekt zou ik inderdaad voor single coil gaan en een overdrive. De fuzz die op mijn pedalenplank staat is ook schitterend transparant, maar kost ook gewoon veel centjes ;). Als je prioriteit echter ligt bij 'vet scheurende gitaar' zou ik toch voor die SG gaan. Ook al ben ik zelf een single-coil fan en produceer ik daarmee evengoed ook een vette scheur, met een SG zul je die makkelijker bereiken.
Een bass overdrive zou ook zo maar kunnen werken. Je hoort wel eens verhalen over gitaristen die juist over een fulltone bassdrive spelen, of een zvex woolly mammoth (niet subtiel!), maar aan beide hangt ook zeker een groot prijskaartje. Ik zou het echter zeker in eeste instantie proberen met je Nobels, voordat je iets gaat kopen. Voor hetzelfde geldt werkt het!
Andere opties voor een betaalbare overdrive zijn wellicht een Proco Rat, een tubescreamer of een Boss overdrive. Ik heb echter ook met deze pedalen weinig ervaring en kan je niet keihard vertellen wat de beste oplossing is.
Er zijn geen gulden regels voor het opnemen van gitaar, ook al zou je dat wel denken aan de hand van onze reacties :razz: Aangezien jij een 'beperkte' setup hebt en niet te veel extra uit wil geven zul je creatief moeten zijn met het creeren van je sound.

fullorder
5 oktober 2005, 16:57
Maar goed, die Epi zou aan m'n eisen voldoen, denk je. Het is volgens jou niet zo dat ik beter single-coils kan zoeken bijvoorbeeld? En die Muff... daar haal je niet echt een subtiele drive uit toch? Dat is of dikke fuzz, of niks als ik het goed begrijp. Dat is toch niet helemaal wat ik zoek denk ik. Heb je enig idee wat een bass-overdrive met het geluid zou doen?

Dat van die Muff klopt. Zover ik kan zeggen overigens, want ik heb maar een paar keer op een muff gespeeld.
Als je subtiele drive en transparantie zoekt zou ik inderdaad voor single coil gaan en een overdrive. De fuzz die op mijn pedalenplank staat is ook schitterend transparant, maar kost ook gewoon veel centjes ;). Als je prioriteit echter ligt bij 'vet scheurende gitaar' zou ik toch voor die SG gaan. Ook al ben ik zelf een single-coil fan en produceer ik daarmee evengoed ook een vette scheur, met een SG zul je die makkelijker bereiken.
Een bass overdrive zou ook zo maar kunnen werken. Je hoort wel eens verhalen over gitaristen die juist over een fulltone bassdrive spelen, of een zvex woolly mammoth (niet subtiel!), maar aan beide hangt ook zeker een groot prijskaartje. Ik zou het echter zeker in eeste instantie proberen met je Nobels, voordat je iets gaat kopen. Voor hetzelfde geldt werkt het!
Andere opties voor een betaalbare overdrive zijn wellicht een Proco Rat, een tubescreamer of een Boss overdrive. Ik heb echter ook met deze pedalen weinig ervaring en kan je niet keihard vertellen wat de beste oplossing is.
Er zijn geen gulden regels voor het opnemen van gitaar, ook al zou je dat wel denken aan de hand van onze reacties :razz: Aangezien jij een 'beperkte' setup hebt en niet te veel extra uit wil geven zul je creatief moeten zijn met het creeren van je sound.

Struik
5 oktober 2005, 16:57
Maar die geeft wel heel netjes lineair het geluid van de gitaar weer.

Dat is nu precies het probleem, dat wil je bij een gitaar niet. Je wilt niet alleen de kleuring van de (pre) amp maar zeker ook de kleuring van de speakers. Een gitaar direct in de geluidskaart kan uitstekend, maar klinkt voor geen meter (schel!!!!!).

Gelukkig voor jou is er een budget (gratis) oplossing: VST effecten. Dan kun je de PC een amp of effect laten simuleren.

Je hebt een goede kaart (zeg je zelf) en hopelijk ook een redelijk snelle PC, dan moet dat daar mee lukken.

voorbeeld:
http://207.218.248.76/~fretted/freeampse.html#freeampse

Met deze (brackenbury amp) heb ik van de week zitten pielen:

http://www.floridamusicco.com/

Over de epi kan ik niet zeggen maar voor budget voldoet het vast wel

fullorder
5 oktober 2005, 17:01
Maar goed, die Epi zou aan m'n eisen voldoen, denk je. Het is volgens jou niet zo dat ik beter single-coils kan zoeken bijvoorbeeld? En die Muff... daar haal je niet echt een subtiele drive uit toch? Dat is of dikke fuzz, of niks als ik het goed begrijp. Dat is toch niet helemaal wat ik zoek denk ik. Heb je enig idee wat een bass-overdrive met het geluid zou doen?

Dat van die Muff klopt. Zover ik kan zeggen overigens, want ik heb maar een paar keer op een muff gespeeld.
Als je subtiele drive en transparantie zoekt zou ik inderdaad voor single coil gaan en een overdrive. De fuzz die op mijn pedalenplank staat is ook schitterend transparant, maar kost ook gewoon veel centjes ;). Als je prioriteit echter ligt bij 'vet scheurende gitaar' zou ik toch voor die SG gaan. Ook al ben ik zelf een single-coil fan en produceer ik daarmee evengoed ook een vette scheur, met een SG zul je die makkelijker bereiken.
Een bass overdrive zou ook zo maar kunnen werken. Je hoort wel eens verhalen over gitaristen die juist over een fulltone bassdrive spelen, of een zvex woolly mammoth (niet subtiel!), maar aan beide hangt ook zeker een groot prijskaartje. Ik zou het echter zeker in eeste instantie proberen met je Nobels, voordat je iets gaat kopen. Voor hetzelfde geldt werkt het!
Andere opties voor een betaalbare overdrive zijn wellicht een Proco Rat, een tubescreamer of een Boss overdrive. Ik heb echter ook met deze pedalen weinig ervaring en kan je niet keihard vertellen wat de beste oplossing is.
Er zijn geen gulden regels voor het opnemen van gitaar, ook al zou je dat wel denken aan de hand van onze reacties :razz: Aangezien jij een 'beperkte' setup hebt en niet te veel extra uit wil geven zul je creatief moeten zijn met het creeren van je sound.

fullorder
5 oktober 2005, 17:01
Maar goed, die Epi zou aan m'n eisen voldoen, denk je. Het is volgens jou niet zo dat ik beter single-coils kan zoeken bijvoorbeeld? En die Muff... daar haal je niet echt een subtiele drive uit toch? Dat is of dikke fuzz, of niks als ik het goed begrijp. Dat is toch niet helemaal wat ik zoek denk ik. Heb je enig idee wat een bass-overdrive met het geluid zou doen?

Dat van die Muff klopt. Zover ik kan zeggen overigens, want ik heb maar een paar keer op een muff gespeeld.
Als je subtiele drive en transparantie zoekt zou ik inderdaad voor single coil gaan en een overdrive. De fuzz die op mijn pedalenplank staat is ook schitterend transparant, maar kost ook gewoon veel centjes ;). Als je prioriteit echter ligt bij 'vet scheurende gitaar' zou ik toch voor die SG gaan. Ook al ben ik zelf een single-coil fan en produceer ik daarmee evengoed ook een vette scheur, met een SG zul je die makkelijker bereiken.
Een bass overdrive zou ook zo maar kunnen werken. Je hoort wel eens verhalen over gitaristen die juist over een fulltone bassdrive spelen, of een zvex woolly mammoth (niet subtiel!), maar aan beide hangt ook zeker een groot prijskaartje. Ik zou het echter zeker in eeste instantie proberen met je Nobels, voordat je iets gaat kopen. Voor hetzelfde geldt werkt het!
Andere opties voor een betaalbare overdrive zijn wellicht een Proco Rat, een tubescreamer of een Boss overdrive. Ik heb echter ook met deze pedalen weinig ervaring en kan je niet keihard vertellen wat de beste oplossing is.
Er zijn geen gulden regels voor het opnemen van gitaar, ook al zou je dat wel denken aan de hand van onze reacties :razz: Aangezien jij een 'beperkte' setup hebt en niet te veel extra uit wil geven zul je creatief moeten zijn met het creeren van je sound.

fullorder
5 oktober 2005, 17:03
Maar goed, die Epi zou aan m'n eisen voldoen, denk je. Het is volgens jou niet zo dat ik beter single-coils kan zoeken bijvoorbeeld? En die Muff... daar haal je niet echt een subtiele drive uit toch? Dat is of dikke fuzz, of niks als ik het goed begrijp. Dat is toch niet helemaal wat ik zoek denk ik. Heb je enig idee wat een bass-overdrive met het geluid zou doen?

Dat van die Muff klopt. Zover ik kan zeggen overigens, want ik heb maar een paar keer op een muff gespeeld.
Als je subtiele drive en transparantie zoekt zou ik inderdaad voor single coil gaan en een overdrive. De fuzz die op mijn pedalenplank staat is ook schitterend transparant, maar kost ook gewoon veel centjes ;). Als je prioriteit echter ligt bij 'vet scheurende gitaar' zou ik toch voor die SG gaan. Ook al ben ik zelf een single-coil fan en produceer ik daarmee evengoed ook een vette scheur, met een SG zul je die makkelijker bereiken.
Een bass overdrive zou ook zo maar kunnen werken. Je hoort wel eens verhalen over gitaristen die juist over een fulltone bassdrive spelen, of een zvex woolly mammoth (niet subtiel!), maar aan beide hangt ook zeker een groot prijskaartje. Ik zou het echter zeker in eeste instantie proberen met je Nobels, voordat je iets gaat kopen. Voor hetzelfde geldt werkt het!
Andere opties voor een betaalbare overdrive zijn wellicht een Proco Rat, een tubescreamer of een Boss overdrive. Ik heb echter ook met deze pedalen weinig ervaring en kan je niet keihard vertellen wat de beste oplossing is.
Er zijn geen gulden regels voor het opnemen van gitaar, ook al zou je dat wel denken aan de hand van onze reacties :razz: Aangezien jij een 'beperkte' setup hebt en niet te veel extra uit wil geven zul je creatief moeten zijn met het creeren van je sound.

fullorder
5 oktober 2005, 17:03
Maar goed, die Epi zou aan m'n eisen voldoen, denk je. Het is volgens jou niet zo dat ik beter single-coils kan zoeken bijvoorbeeld? En die Muff... daar haal je niet echt een subtiele drive uit toch? Dat is of dikke fuzz, of niks als ik het goed begrijp. Dat is toch niet helemaal wat ik zoek denk ik. Heb je enig idee wat een bass-overdrive met het geluid zou doen?

Dat van die Muff klopt. Zover ik kan zeggen overigens, want ik heb maar een paar keer op een muff gespeeld.
Als je subtiele drive en transparantie zoekt zou ik inderdaad voor single coil gaan en een overdrive. De fuzz die op mijn pedalenplank staat is ook schitterend transparant, maar kost ook gewoon veel centjes ;). Als je prioriteit echter ligt bij 'vet scheurende gitaar' zou ik toch voor die SG gaan. Ook al ben ik zelf een single-coil fan en produceer ik daarmee evengoed ook een vette scheur, met een SG zul je die makkelijker bereiken.
Een bass overdrive zou ook zo maar kunnen werken. Je hoort wel eens verhalen over gitaristen die juist over een fulltone bassdrive spelen, of een zvex woolly mammoth (niet subtiel!), maar aan beide hangt ook zeker een groot prijskaartje. Ik zou het echter zeker in eeste instantie proberen met je Nobels, voordat je iets gaat kopen. Voor hetzelfde geldt werkt het!
Andere opties voor een betaalbare overdrive zijn wellicht een Proco Rat, een tubescreamer of een Boss overdrive. Ik heb echter ook met deze pedalen weinig ervaring en kan je niet keihard vertellen wat de beste oplossing is.
Er zijn geen gulden regels voor het opnemen van gitaar, ook al zou je dat wel denken aan de hand van onze reacties :razz: Aangezien jij een 'beperkte' setup hebt en niet te veel extra uit wil geven zul je creatief moeten zijn met het creeren van je sound.

fullorder
5 oktober 2005, 17:10
aaaaaaaaah wat gebeurt er?!?!

ik hoef echt niet zoveel aan het woord hoor :oops: :oops: :oops:

ik kan echter zelf de dubbele berichten niet meer verwijderen, wie is moderator vandaag? meneer de moderator, kun je m'n 6-dubbele post verminderen tot één? ;)

fullorder
5 oktober 2005, 17:13
oh en wat ik wel nog even wilde zeggen is dat ik de tips van Struik erg snugger vind, zou best wel eens de oplossing voor je kunnen zijn Wilbert.

Wilbert
5 oktober 2005, 17:15
Een probleem zou kunnen zijn een teveel aan hoog, aangezien een gitaar-preamp dat er dus standaard uitfiltert. Die ODR-B heeft een 3bands-eq. Dan kan ik toch gewoon het hoog eruitdraaien: probleem opgelost? Of als ik een Boss Tubescreamer zou kopen (of andere overdrive): die heeft toch ook wel een equaliser waar ik wat hoog mee weg kan draaien? Die VST's zijn een optie, al zou ik het zelf niet met VST's doen, maar met de ingebouwde effecten van Live (http://www.ableton.com/index.php?main=live). Maar het liefste heb ik het dus zo dat ik live de digitale trap kan bypassen, en alleen de preamp van m'n kaart hoef te gebruiken om het geluid te krijgen wat ik wil. Kan dat niet, dan gaan we digitaal bewerken.

Harry
5 oktober 2005, 17:21
maar die epiphone lijkt me wel te voldoen voor wat je er mee van plan bent

Struik
5 oktober 2005, 17:31
Dan kan ik toch gewoon het hoog eruitdraaien: probleem opgelost?

Als het alleen om het hoog ging wel ja, punt is dat er in de frequentie weergave van versterker en speakers allerlei hobbels zitten (en fase draaingen enzo geloof ik, maar dat laat ik maar de techneuten over).

Je zult toch een amp of een amp simulator nodig hebben om dat te krijgen.
Het goedkoopst is dan toch de VST amp simulator, want kost niks.

Als het een beetje mag kosten moet je kijken of je niet een schakeling kunt vinden die de frequentieweergave van een gitaarluidspreker (enigzins) nabootst. Moet je wel kunnen solderen (of iemand kennen die dat voor weinig wil doen)

Wilbert
5 oktober 2005, 17:42
Als het te schel klinkt is de oplossing in mijn ogen gewoon het hoog eruit draaien. Misschien klinkt het dan niet als een gitaar door een echt cabinet, maar dat zal me eerlijk gezegd een zorg zijn. Ik wil gewoon een groffe, gedefinieerde (als het even kan warme) scheur. Dat kan toch ook zonder dat je tot in de puntjes een cabinet gaat lopen simuleren? Mijn bas klinkt ook als bas als ik hem rechtstreeks in mn geluidskaart prik. Dan klinktie ook niet als bas over een 2000 euro buizenbak van Aguilar met een even zo dure 4x10 kast eronder met goede microfoons ervoor. Maar dat zoek ik ook helemaal niet.

Dus als je bedoeld dat het nog steeds onaangenaam klinkt als ik het hoog eruit draai, dan moet ik dat misschien ter harte nemen en een oplossing daarvoor zoeken. Als je enkel vindt dat het nog niet klinkt als een gitaar door een gitaarcab als ik het hoog eruitdraai, dan heb je sowieso gelijk, maar dat is niet waar ik naar op zoek ben.

Struik
5 oktober 2005, 17:54
Misschien is het het beste om eerst eens een gitaar te kopen / lenen en daar mee aan de slag gaan. wat ik niet lekker genoeg vindt klinken kan misschien voor jou goed genoeg zijn.

Ik ga er alleen van uit dat je de warme en gedefinieerde scheur niet op die manier zult vinden.

De vergelijking Bas / Gitaar die je blijft maken kun je beter vergeten, ook al hebben ze allebei snaren. Bij de (moderne) basversterker is alle aandacht gevestigd op de exacte weergave van het geluid van je bas, bij een gitaarversterker absoluut niet, daar wil je dat het geluid (op een bepaalde manier) "verkloot" wordt.

fullorder
5 oktober 2005, 18:15
Als het te schel klinkt is de oplossing in mijn ogen gewoon het hoog eruit draaien. Misschien klinkt het dan niet als een gitaar door een echt cabinet, maar dat zal me eerlijk gezegd een zorg zijn. Ik wil gewoon een groffe, gedefinieerde (als het even kan warme) scheur. Dat kan toch ook zonder dat je tot in de puntjes een cabinet gaat lopen simuleren?

niet dus, cabinet en speakers bepalen voor een groot deel je sound. deze simuleer je niet door gewoon wat hoog weg te draaien.
face it, je wensen zijn tegenstrijdig. als je je setup simpel wilt houden en niet te veel wil investeren zul je moeten accepteren dat je geen mooie warme scheur kan maken, maar zoals struik al zegt zou ik wel gewoon zo simpel beginnen en kijken of het werkt voor je. het zou zo maar kunnen dat je gitaartracks prima werken in de mix die jij wilt maken, ook al klinken ze individueel niet zo mooi.



Mijn bas klinkt ook als bas als ik hem rechtstreeks in mn geluidskaart prik. Dan klinktie ook niet als bas over een 2000 euro buizenbak van Aguilar met een even zo dure 4x10 kast eronder met goede microfoons ervoor. Maar dat zoek ik ook helemaal niet.

nogmaals, deze vergelijking gaat niet op. een basgitaar werkt 10 keer beter samen met een goede en neutrale preamp dan een gitaar.
basgitaarpartijen worden zelfs heel weinig met basversterkers opgenomen en zelden met een microfoon. gitaarpartijen bijna alleen maar.

Wilbert
5 oktober 2005, 18:34
Het zit hem (als ik het goed begrijp) dus in het woordje "warme". Dat gaat me niet lukken met het rechtstreekse verhaal. Okee... wil ik inkomen. Dat warme was een pre, maar geen vereiste. Ik ga d'r toch redelijk klinische muziek mee maken, dus een killere sound (mits goed gedifinieerd) is op zich ook geen ramp. Maar goed, Struik heeft waarschijnlijk wel een punt alssie zegt dat ik eerst maar eens een gitaar moet kopen, en dan verder moet lullen. Ik dacht: het gaat me om de totaalsound, dus ik start beide discussies simultaan, maar erg nuttig is dat misschien niet.

fullorder
5 oktober 2005, 19:46
Ik dacht: het gaat me om de totaalsound, dus ik start beide discussies simultaan, maar erg nuttig is dat misschien niet.

niet doen, daar raken we allemaal een beetje van in de war :D

succes met gitaar kopen!