PDA

View Full Version : electronica vervangen van jazzkast



guvnor
5 oktober 2005, 13:44
Heeft iemand enig idee hoe je dat aanpakt?
Ik heb namelijk een ouwe jazzgitaar waar ik binnenkort nieuwe pups, potmeters, switch en jack in wil gaan zetten. Ben al op zoek naar alle onderdelen, maar dat is verder geen probleem.

Maar hoe ga ik in godsnaam die onderdelen (met name jack en switch) op de goede plaats vastzetten? Hoe hou je die tegen als de de moer erop wilt vastdraaien? Als jack had ik een model in gedachten die je van buiten naar binnen schuift en aan de binnenkant met een moer vastzet.
Ik heb niet hele grote handen maar volgens mij kan ik niet via de gaten van de pups, over de f-gaten helemaal gezwegen.

Heb ooit foto's van een ES335 gezien waar ze gewoon een groot gat aan de achterkant gezaagd hadden :evil: maar dat is natuurlijk geen optie...

tips anyone..??

Bobbel
5 oktober 2005, 13:47
dat van die pups lijkt me nog wel simpel, hoewel ik het nog nooit heb geprobeert... maar de rest, inderdaad hoe pak je dat in godsnaam aan...

vester86
5 oktober 2005, 15:21
als je de pickups eruit haalt heb je denk ik nog best wel een beetje ruimte over om te pielen... misschien dat da lukt?

guvnor
5 oktober 2005, 16:07
Maar kan ik daar met m'n hand in om de moer van de jack aan te draaien? Zo groot zijn die gaten volgens mij niet...
Zo'n jazzbak is ook nog eens erg groot dus de afstand is best groot.

Luca P
5 oktober 2005, 17:01
Potmeters:
Knop eraf.
Touwtje binden aan het eh....palletje.
Moer los draaien.
En de hele handel (één of meerdere potmeters) via het gat van de elementen eruit halen. Het touwtje/garen moet lang genoeg zijn om het zaakje weer op zijn plaats terug te trekken.

Wormaap
5 oktober 2005, 17:47
Een moer hoef je natuurlijk niet persé met je handen aan te draaien. Een dopsleuteltje kun je volgens mij prima door een F-gat naarbinnensteken :)

Luca P
5 oktober 2005, 17:54
Door het f-gat wordt een heel gepiel.
Ik ben bang dat het element eraf moet zodat je er makkelijker bij kan.

waayer
5 oktober 2005, 18:14
Potmeters:
Knop eraf.
Touwtje binden aan het eh....palletje.
Moer los draaien.
En de hele handel (één of meerdere potmeters) via het gat van de elementen eruit halen. Het touwtje/garen moet lang genoeg zijn om het zaakje weer op zijn plaats terug te trekken.

Hehe zo heb ik het ook een keer gedaan bij een maat zijn gitaar want een sleutel krijg je niet bij alle jazzbakken door het f gat of je moet inderdaad de elementen eraf halen.

sickpunk
5 oktober 2005, 18:22
ik heb dat toen d'r tijd gedaan(alle electronica was verrot) ouder electronice via F gaten eruit(is ene gepiel) of via het gat van de pick-up...

overal draadje aan gemaakt(door de pot meter/schakelaar gaten heen steken, naar het gat van de pick-up de juiste draadjes aan de juiste potmeters) alles heel voorzcihtig weer naar binnen gewerkt door het pick-up gat... langzaam de draadjes aantrekken(ow zorg ff voor een extra paar handen) en dan 1 voor 1 met heel veel geduld de potmeters door het juist gat trekken en vast schroeven(vast houden met een tang aan de boven kant, touwtjes pas afknippen als ie echt vast zit)

lcvanderhelm
5 oktober 2005, 18:39
Hoe zit dat dan bij een gitaar met een massief middenstuk[ES335].Kan je dan ook via het elementgat werken?

Luca P
5 oktober 2005, 20:07
Eh....heb ik nooit geprobeerd om eerlijk te zijn.
Zo niet, dan wordt het een kut klusje al dat spul door het f-gat!

hoofd
5 oktober 2005, 20:35
Hoe zit dat dan bij een gitaar met een massief middenstuk[ES335].Kan je dan ook via het elementgat werken?

Is er iemand die hier wel ervaring mee heeft? Ik ben erg benieuwd nl, binnekort zal ik toch 's de electronica van me Sheraton moeten vervangen...

butters
6 oktober 2005, 07:30
bij een sheraton heeft het idd geen zin om de elementen weg te menen.
het is idd een gepriemel bij een sheraton, vooral die "verste toonregeling" daar kun je niet meer met de vingers (vinger, f-gaten zijn ook nogal smalletjes.) bij.
ook is de bedrading nogal krap bemeten bij een sheraton. afhankelijk van welke pot je moet vervangen, moet je er andere ook losmaken. dat is het vervelenste.

ik heb als touwtje, stevig naaigaren gebruikt. je kan ook zo'n getand ringetje op de pot monteren dat het "meedraaien" bij het vastzetten min of meer verhinderd.

echt een werkje waarbij je kalm moet blijven :D

guvnor
6 oktober 2005, 08:51
OK... dat met die touwtjes op de potmeters zal wel lukken denk ik.
Maar deze zal lastig blijven:

http://members.chello.nl/~p.b.kneefel/pics/381040.jpg

Hier moet je echt de moer vanaf de binnenkant erop draaien en een dopsleuteltje gaat niet passen...
Zou natuurlijk wel m'n zoontje kunnen leren hoe ie um aan moet draaien. Hij is 7 en heeft nog niet van die grote handen en hij zou misschien wel met zijn hand door het pickup gat kunnen... Zo niet dan loopt de komende tijd met een gitaar aan zijn arm :wink:

Bobbel
6 oktober 2005, 09:24
als je de pickups eruit haalt heb je denk ik nog best wel een beetje ruimte over om te pielen... misschien dat da lukt?

ik heb op die advertentie van jou op marktplaats gekeken en toen op die site, maar wat is dat voor een taal die je spreekt?

hoofd
6 oktober 2005, 10:52
als je de pickups eruit haalt heb je denk ik nog best wel een beetje ruimte over om te pielen... misschien dat da lukt?

ik heb op die advertentie van jou op marktplaats gekeken en toen op die site, maar wat is dat voor een taal die je spreekt?

Hahaaa, dat is de taal van magyarorszag als ik me niet vergis! :wink:

Butters> bedankt voor de info...het word dus flink priegelen :-?

butters
6 oktober 2005, 11:41
OK... dat met die touwtjes op de potmeters zal wel lukken denk ik.
Maar deze zal lastig blijven:

http://members.chello.nl/~p.b.kneefel/pics/381040.jpg

Hier moet je echt de moer vanaf de binnenkant erop draaien en een dopsleuteltje gaat niet passen...
Zou natuurlijk wel m'n zoontje kunnen leren hoe ie um aan moet draaien. Hij is 7 en heeft nog niet van die grote handen en hij zou misschien wel met zijn hand door het pickup gat kunnen... Zo niet dan loopt de komende tijd met een gitaar aan zijn arm :wink:

kan je geen inputjack nemen waarbij het moertje aan de buitenkant zit?

guvnor
6 oktober 2005, 11:49
OK... dat met die touwtjes op de potmeters zal wel lukken denk ik.


Hier moet je echt de moer vanaf de binnenkant erop draaien en een dopsleuteltje gaat niet passen...

kan je geen inputjack nemen waarbij het moertje aan de buitenkant zit?

Dat kan natuurlijk... Maar de huidige jack (met moer aan buitenkant) zit vaak los en het gat vertoont rondom al haarscheurtjes.
Deze jack overlapt aan de buitenkant deze scheurtjes, kan aan de binnenzijde eenvoudig van een brede ring voorzien worden (extra stevig) en oogt stukken beter.
Als er dus een methode is om die nieuwe jack goed te kunnen monteren dan verdiend dat de voorkeur.

butters
6 oktober 2005, 15:50
hmm ok (maar <zeurmodus> je zou ook kunnen een breder ringetje onder het moertje kunnen plaatsen, om de haarscheurtjes te bedekken. en je kan ook over het moertje en schroefdraad een dun laagje nagellak aanbrengen. zo is de kans kleiner dat het loskomt.</zeurmodus>)

(ik zie je al op de spoedafdeling van het ziekenhuis staan met je zoontje die transformer speelt met je gitaar rond z'n arm ) :wink:

butters
6 oktober 2005, 15:51

goeroezeboe
19 maart 2006, 19:27
Ik was eveneens van plan de pickups & electronica van mijn sheraton te vervangen, maar na dit gelezen te hebben begin ik wat schrik te krijgen en ik denk dat ik het dus toch maar ga toevertrouwen aan een vakman. Nu moet ik natuurlijk ook hopen dat ze zich niet per uur laten betalen, want dit lijkt me een klotewerkje waar heel wat tijd in steekt.