PDA

View Full Version : Footswitch met 3 kanalen



SimonS
5 oktober 2005, 13:35
Ik snap het hele footswitch gebeuren wel ongeveer, als we het hebben over bijv. 1 switch voor clean/overdrive en 1 switch voor Reverb on/off.

Maar hoe werkt nu precies een switch met 3 knoppen voor elk een kanaal (dus switch 1=clean, switch2=crunch, switch3=lead) ??? Het is niet meer zo simpel omdat de verschillende switches niet meer onafhankelijk zijn (zoals bij de 1st genoemde switch). Druk je sw1 in, moet sw2 en sw3 worden "gebypassed", druk je sw2 in, moet sw1 en sw3 worden gebypassed enz.

Wie weet het?

Wilbert
5 oktober 2005, 13:52
Hoe zo'n switch werkt is afhankelijk van hoe je versterker reageert op die switch. Ik ben niet de expert, maar durf m'n geld er wel om te verwedden dat dit niet altijd op dezelfde manier gebeurt. Ik weet bijvoorbeeld al niet wat voor aansluiting er op je versterker zit voor deze footswitch, maar ik vermoed dat dit een stereo-plug is aangezien je de vergelijking trekt met een 2-knops footswitch. Dan zou ik er gewoon een keer een losse stereo-plug inrammen, en kijken (met een paperclip) wat er gebeurt als je tip aan sleeve verbindt, ring aan sleeve, en alles aan sleeve. Je hebt zo vier combinaties (alles los is er ook een). Ik kan me nu grofweg 2 dingen voorstellen.

1) Alles geisoleerd is clean, tip-sleeve is crunch en ring-sleeve is lead (of een andere combinatie). Als je de verbinding verbreekt krijg je weel een clean geluid.

2) Alles geisoleerd is: geen verandering, tip-sleeve is schakelen naar clean, ring-sleeve is schakelen naar crunch, tip&ring-sleeve is schakelen naar clean. Verbinding verbreken heeft geen effect, en het gekozen kanaal blijft.

Als situatie 2 (eventueel met andere combinaties) de juiste is zou ik een vreugdedansje doen, want dan zit de gehele relais-schakeling die nodig is intern in de versterker, en ben je met 3 maakcontacten (1 2polig en een dubbele, dus 4-polig) klaar. Heb je situatie 1, dan moet je wat creatiever te werk gaan. Ik ben bang dat situatie 1 de meest waarschijnlijke is, maar goed, dan komt er vast wel weer iemand met een oplossing (ben ook best bereid mee te denken, maar dan wil ik even preciezer weten wat de schakeling moet doen).

SimonS
5 oktober 2005, 14:01
ja maar...


ik snap het even niet. bij een gewone footswitch schakeling, als ik dan sw1 indruk en daarna sw2 indruk, zijn allebei de switches toch in geactiveerde stadium? dus dan zou het clean EN crunch circuit geactiveerd zijn. Ik snap dus het principe niet hoe de 3 schakelaars elkaar "opheffen". Dus systematisch gezien zijn de 3 switches in een soort "of-schakeling".

Het gaat trouwens om het algemene principe, niet om een versterker van mij btw;)

Wilbert
5 oktober 2005, 14:16
Ik betwijfel dus of er een algemeen principe is, en als dat er is, dan kan het 1 van de 2 door mij beschreven principes zijn.

Een 2-kanaals footswitch werkt met schakelaars die in een andere stand blijven staan als je ze loslaat. Als je eerst de overdrive en daarna de delay aanzet, heb je inderdaad een overdrive met een delay.

De door mij beschreven oplossing voor "situatie 2", zoals ik het maar even genoemd heb, werkt met maakcontacten. Op het moment dat je je voet van de schakelaar haalt is de verbinding verbroken. In de door mij omschreven situatie maakt dat niet uit, omdat er een schakeling in de versterker zit, die zich "herinnert" dat je als laatste op een bepaalde knop hebt gedrukt". Als je dus eerst op crunch trapt, weet de versterker dat en krijg je een crunch geluid. Trap je daarna op lead, dan heb je gewoon een lead geluid. Geen van beide schakelaars staat dan nog in geactiveerde stand.

Maar goed... ik ben bang dat het systeem niet zo werkt, maar zoals in het door mij beschreven "situatie 1".

SimonS
5 oktober 2005, 14:23
ok dus als ik het goed begrijp, zit het "overrulen" van de andere switches hem in de versterker zelf (bij de relais oid).

uitgaande van door jou genoemde "situatie 1", dan zijn de voetschakelaars dus van het type dat "tijdelijk" contact maakt (alleen bij indrukken)?

Wilbert
5 oktober 2005, 14:38
Inderdaad zit het "overrulen" van de andere switches hem in de versterker, maar wel alleen bij situatie 2. Ik ben echter heel bang dat je te doen hebt met situatie 1 (die is namelijk wat eenvoudiger te ontwerpen qua totaalplaatje, je krijgt dan echter wel een ingewikkeldere footswitch). Mocht je met situatie 1 te doen hebben (wat ik dus verwacht), dan moet je zelf zo'n overrule-schakeling bouwen. Hoe je dat doet is erg afhankelijk van wat je versterker doet. Kan de versterker voldoende stroom leveren om relais te schakelen bijvoorbeeld?

SimonS
5 oktober 2005, 14:46
hoe zou een footswitch (ala situatie 1) er uitzien, ik kan me er echt niets bij voorstellen :-? een soort logische schakeling met iets van "OF-poorten" enzo? (de schematische natuurkunde die ik heb gehad is nogal minimaal...)

SimonS
5 oktober 2005, 14:48
((btw, stroom leveren vanuit de versterker moet geen probleem zijn, in het ergste geval een kleine aftakking van de 230 die binnenkomt, naar ´n kleine printtrafo toe ofzo. Dr zal anders vast nog wel een tap vrijzijn op de PT...))

Wilbert
5 oktober 2005, 14:58
Het zou wel zoiets zijn als je je voorstelt ja, maar ik verwacht dat je beter met relais kunt werken dan met of-poorten. Ik heb niet zo veel verstand van die dingen, maar als er relais bestaan die je actief moet verzetten, dan zijn die ideaal. "Normale" relais werken als volgt: zet je er stroom op dan zijn ze gesloten, haal je de stroom weg dan zijn de open (of andersom). Wat handig zou zijn is een relais dat als volgt werkt: stroom in richting A = relais opent zich, geen stroom = relais blijft in zijn toestand, stroom in richting B = relais sluit zich. Dan zou je maakcontacten voor de knoppen kunnen gebruiken, en de knoppen zo aansluiten (met externe stroombron ofzo) dat ze de relais zo zetten dat de gewenste verbindingen gemaakt worden.

Maar dit is echt speculatie tot en met. Ik heb nog steeds geen flauw idee over wat voor versterker je hebt hebt, hoe die versterker reageert (misschien verwacht die versterker wel een weerstand ergens), offie stroom kan leveren, of die relais bestaan en of ik ergens een denkfout maak. Zeg eens gewoon wat nou concreet hetgeen is wat je wilt doen. Welke versterker heb je, en waarom koop je niet gewoon de schakelaar die daarbij hoort?

Wilbert
5 oktober 2005, 15:06
Topics verdwijnen op dit forum als sneeuw voor de zon... issie weer terug?

SimonS
5 oktober 2005, 15:15
Het gaat trouwens om het algemene principe, niet om een versterker van mij btw;)
m.a.w:

ik vroeg me af hoe dit principe in het algemeen werkt. Blijkbaar dus erg specifiek per versterker. anywho, ik ben van plan zelf een versterker te bouwen en schakelbaar te maken duz dan is dit soort info ook wel interessant. tnx iig tot zo ver

Wilbert
5 oktober 2005, 15:27
Blijkbaar dus erg specifiek per versterker.
Dat is slechts wat ik denk. Wie weet zit ik er naast... maar post anders een schema van wat je van plan bent te bouwen. Wellicht kan iemand er iets mee.

SimonS
5 oktober 2005, 15:30
het schema zélf heeft geen footswitch schema, daarom vroeg ikdr dus ook naar :wink: . maar ik ga eens kijken of ik het schema hier kan posten.
Het is btw een kit van Madamp, a15mk1 genaamd