PDA

View Full Version : Bolt-on Lijmen?



Bastin
4 oktober 2005, 23:45
Als ik een Bolt-on Body met een Bolt-on neck aan elkaar lijm (ala fender)
ipv de normale schroefbevestiging
heb ik dan dezelfde eigenschappen als een gelijmde hals (ala Gibson)

of praat ik nu poep?

Orpheo
5 oktober 2005, 00:20
Als ik een Bolt-on Body met een Bolt-on neck aan elkaar lijm (ala fender)
ipv de normale schroefbevestiging
heb ik dan dezelfde eigenschappen als een gelijmde hals (ala Gibson)

of praat ik nu poep?

een beetje d8 ik. het idee vna gibson is dat de nek heel solide vast zit in de pocket. bij bolt on's kan die nekpocket wel eens beetje ruim zijn. daarnaast, de nek bij gibsons is haast helemaal omgeven door hout, terwijl dat bij bolt on wel eens anders is.

Fumi SG
5 oktober 2005, 15:00
Ik denk (denk!) dat je bij een bolt-on niet genoeg verbinding hebt voor de lijm, dus dan wordt de verbinding niet sterk genoeg. Realiseer je wel ff dat er behoorlijke krachten op een hals staan. Kijk eens naar een strat, de neck zit daar niet bijzonder ver de body in. Als je daarna kijkt naar een Les Paul (dus wel gelijmd) dan zie je dat die neck veel verder in de body zit.... ik denk dan ook niet dat, als het al lukt, je dezelfde eigenschappen hebt als een orginele set neck. :wink:

Mattia
5 oktober 2005, 23:33
In principe is een Tele or Strat hals tenon prima te velijmen. Kontactoppervlakte, daar is geen probleem mee enzo. Er zijn genoeg 'set neck' stratocasters vanuit huize fender, maar ook Ibanez en dergelijke.

Echter: zomaar een body en hals kopen, en denken dat je ze kunt verlijmen? Nee. Het moet op zichzelf lekker strak zitten, zonder lijm niet verschuiven, dus als je het zelf bouwd is het te doen. Als je onderdelen koopt is het nogal risicovol/cq onmogelijk zonder flink wat werk. En: profijt zul je er waarschijnlijk niet van hebben.

Repeat after me: dat set necks en neck-throughs per definitie meer sustain hebben/beter klinken is gewoon onzin.

Net zozeer als het onzin is dat je een Les Paul-achtige monster tenon nodig hebt voor een prima, stevige halsverbinding. Maargoed, ik draaf door.