PDA

View Full Version : harrald aan de stratocaster: jawel, alleen welke???



Ibanez RuleZ
4 oktober 2005, 20:47
ok lang verhaal kort:

ik ben op zoek naar een stratocaster en ik vind dat nogal een oerwoud. heb vandaag iets van 7 verschillende geprobeert, 2 blades (dat is voor mij dus nix), 4 verschillende fenders en een fernandes. ik speel in een pop/rock cover band, mogelijk moet ik dus nog een keer elementen vervangen in welke strat dan ook, dat zie ik dan wel. hij moet goed voelen, goed resoneren, en de basis moet gewoon OK klinken.

1 ding weet ikwel: ik wil een maple toets, en in mijn prijscategorie geen blade (deed het m echt niet)

ik heb 600 euro te besteden (give or take 10). tweedehands fenders heb ik wat tegen (mankeert vaak wat aan volgens mij), dus ik zit aan nieuw te denken.

ik had 2 opties in gedachten (breidt ze ajb uit):
1. highway strat
2. lite ash strat

ohja, GEEEEEEEN richwood.

verder nog leuke ideeen? ohja, en waarom dat zo is.

Harrald

vester86
4 oktober 2005, 20:52
toch 2e hands, je haalt voor evenveel geld meer kwaliteit in huis, ik begrijp dat je al wel ff speelt. en dan zul je gebreken echt wel snel zien... vooral van tevoren goed doorvragen etc helpt

Negative K3 fan
4 oktober 2005, 21:05
laatst is er nog een highway vs. lite ash topic geweest, ik zou de lite ash kiezen

wat was er trouwens mis met de blades :|

Ibanez RuleZ
4 oktober 2005, 21:20
ze waren het gewoon niet, heb er 2 geprobeert. ze deden het gewoon niet voor me (ik las ergens "dood" en dat is helemaal waar). sowieso verschillende gitaren in mn handen gehad (ook een partsocaster van een van de haar neck en een fender USA body) en die was t ook bijvoorbeeld niet, ligt niet aan de kwaliteit, maar gewoon sound.

ik ga sowieso kijken wat er rond zweeft. ik heb meerdere tweedehandsen vast gehad en altijd was er iets met het hout, of aan de kop.

de enige strats die me bevielen tot nu toe (heb noch de lite ash, noch de highway) vast gehad, was gewoon je meest basis strat, niet te agressief, wel lekkere twang, lekker op oversturing. met betrekking tot de lite ash: die is wel in korea gemaakt, en die zullen onderling heel veel schelen.

Harrald

Raytheman
4 oktober 2005, 22:02
Neem de HW1; die is waardevaster 8-)

SimonS
4 oktober 2005, 22:39
is een Richwood niet iets voor je?

Ibanez RuleZ
4 oktober 2005, 23:03
rot op Staal! ik zei toch geen richwood :cool:

harrald

Bluesbreaker
4 oktober 2005, 23:13
Kijk eens naar de mex classic 50's, erg goede gitaar, ik vond hem beter klinen en spelen dan de usa deluxe die ik er mee vergeleek. Gooi er een mini hb in in de brug en je bent klaar!

BartL
4 oktober 2005, 23:17
Kijk eens naar de mex classic 50's
...+1 !! 350euri tweedehands :)

renier
4 oktober 2005, 23:24
persoonlijk snap ik je argumentatie tegen tweedehands niet. natuurlijk zijn er veel 2ehandsjes waar iets mis mee is; dan laat je die toch gewoon staan?? er zijn er ook zat die goed in orde zijn, dan heb je voor 600 wel een usa standaard met een beetje zoeken.

ik heb het idee dat je meer naar het "algemene" concept op zoek band, dan naar een specifieke strat tone.

ik zou persoonlijk geen highway nemen. de lak vindt ik persoonlijk niet erg charmant. een lite ash is denk ik meer jou ding. goeie pups en een meer veelzijdige sound.

of anders gewoon een leuke mexicaan (daphne blue! daphne blue!) en dan een setje kinmans erin.

renier
4 oktober 2005, 23:25
persoonlijk snap ik je argumentatie tegen tweedehands niet. natuurlijk zijn er veel 2ehandsjes waar iets mis mee is; dan laat je die toch gewoon staan?? er zijn er ook zat die goed in orde zijn, dan heb je voor 600 wel een usa standaard met een beetje zoeken.

ik heb het idee dat je meer naar het "algemene" concept op zoek bent, dan naar een specifieke strat tone.

ik zou persoonlijk geen highway nemen. de lak vindt ik persoonlijk niet erg charmant. een lite ash is denk ik meer jou ding. goeie pups en een meer veelzijdige sound.

of anders gewoon een leuke mexicaan (daphne blue! daphne blue!) en dan een setje kinmans erin.

groovyB3
5 oktober 2005, 00:31
Voor jou als Ibanezliefhebber, zal het halsprofiel van de Highway veel fijner zijn denk ik als van een 50's Classic of 60's Classic.

Mocht de dikke hals je niet tegenstaan zou ik voor een Classic gaan, aangezien die net zo goed, zo niet beter zijn, dan Highway Strats. Ook gelijk een stukkie goedkoper, want voor 550 Euro heb je er al een geloof ik.

Cubensis
5 oktober 2005, 00:58
+3 ondertussen voor die classic 50's, ik heb 'm sinds een weekje of 2 en hij bevalt echt geniaal, twijfelde tussen deze of een hw1 en deze was de duidelijke winnaar :)

guvnor
5 oktober 2005, 09:08
+4 voor de classics...

Heb nu zelf een tijdje een '57 model (Fernandes Revival) en de dikke hals is voor mij perfect. Vindt uiteraard dat de mijne wat beter is dan die van Fender :D maar de feel is goed te vergelijken...

Ibanez RuleZ
5 oktober 2005, 09:09
ik heb ze beiden nog niet geprobeert, maar ik heb sowieso al 1 ding tegen die classics, en dat is dat ze van die lullig kleine fretjes hebben. een steviger hals ben ik wel gewend met mn charvel 750xl, dat is geen probleem, maar de fretjes vind ik wel in die categorie vallen.

Harrald

Nielsje
5 oktober 2005, 11:00
Ja, of een japanse strat:) de mijne klinkt (en speelt, dat vind ik wellicht belangrijker) als een tiet

serieus, nieuw kopen is zonde van je geld. voor 600 E kan je een verdraaid leuke 2e hands strat kopen. en waarom geen gemodde richwood? ;)

Cubensis
5 oktober 2005, 12:19
ik heb ze beiden nog niet geprobeert, maar ik heb sowieso al 1 ding tegen die classics, en dat is dat ze van die lullig kleine fretjes hebben. een steviger hals ben ik wel gewend met mn charvel 750xl, dat is geen probleem, maar de fretjes vind ik wel in die categorie vallen.

Harrald
tsja, vintage correct he :D
is idd heel wat anders dan jumbo's, maar als zelfs sash kan refretten moet jij het ook kunnen ;)

frekie
5 oktober 2005, 12:39
2dehands Jap Squier of Jap Fender bijv. photoflame 350 a 400 euri hou je nog geld over voor elementjes. Of een nieuwe RICHWOOD :-D pimpen:
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Richwood62LPB.htm

Bluesbreaker
5 oktober 2005, 12:41
Dat richwood gezeik is hardstikke leuk hoor, maar het slaat ondertussen nergens meer op.

Anders_Destium
5 oktober 2005, 12:53
en zeker niet aangezien de topicstarter al in zijn eerste post zegt dat hij pertinent geen Richwood wil...

Ik zou zelf als ik jou was toch voor een 2ehands strat gaan hoor Harrald, als hij niet bevalt kun je hem weer voor hetzelfde geld verkopen!

Ik vroeg me al af waarom je Charvel te koop stond, maar nu is het duidelijk :wink:

PS het is "ik heb een gitaar geprobeerd"

Bobbel
5 oktober 2005, 13:45
Nou dat dat richwood gezeik nergens meer opslaat klopt, maar dat van blade ook niet meer... ik bedoel een Stratocaster is van Fender en niet van iets anders... als iemand een Stratocaster wil bedoelt ie een Fender... en niet die namaak dingen zoals blade of vd haar, want dat zijn imitaties die helemaal niet beter zijn, maar anders waardoor sommige mensen hem wel ligt...

Ibanez RuleZ
6 oktober 2005, 10:25
probleempje is, dat als je een USA vind voor 600 euro, dan is er meestal wel IETS aan, en dat wil ik gewoon een keertje niet en als ie niet goed blijkt te zijn: dan ga ik er gewoon mee terug. zo moet je t zien.

maar in ieder geval, bedankt voor de adviezen. ik ben het met bobbel eens dat een strat van fender is en ik heb nog geen enkele imitaite geprobeert die beter was (1tje, de partsocaster, was close). op de een of andere manier is de fender gewoon anders en is dat raar genoeg, wel wat ik zoek. normaal ben ik niet vies van andere opties proberen, maar nu houd ik het gewoon (bewust) bij fender.

harrald

grayfink
7 oktober 2005, 10:52
Volgens mij kun je heel goed beoordelen wat je wilt. Gewoon naar de gitaarboer en uitproberen. De hw1, de lite ash of de classic dus.
Over die dunne frets:
De classic 50's heeft dunne fretjes, maar de classic 60's/70's dan?
Misschien weten mijn medeforumgenoten dat, ik weet het zelf niet.

Tupelo
7 oktober 2005, 12:06
Tokai...? G&L...?

Bluesbreaker
7 oktober 2005, 12:18
Tokai...? G&L...?


ik ben het met bobbel eens dat een strat van fender is en ik heb nog geen enkele imitaite geprobeert die beter was (1tje, de partsocaster, was close). op de een of andere manier is de fender gewoon anders en is dat raar genoeg, wel wat ik zoek.

grayfink
7 oktober 2005, 13:24
"Ibanez Rulez", als je toch nog een uitzondering wilt maken op de Fender only regel: Ik heb een Ibanez stratocaster :-)

Ibanez RuleZ
7 oktober 2005, 19:32
hehe, dat ibanez kan allang weg, toen was ik gewoon in een rare bui (en ik had net een ibanez JPM). ik heb tegenwoordig geeneens een ibanez meer!

ik heb er wel een uitgezocht al, die mex was niet naar mijn zin, de lite ash vond ik leuk, maar de highway strat deed t m toch meer (geen idee waarom). ik heb dus een HW1 strat, 3 tone sunburst met esdoorn toets.

clean is hij erg leuk, overstuurd moet ik nog eea aan sleutelen, misschien wel een keer andere PU's ingooien die ook wat strakker zijn bij oversturing, maar al met al, voorlopig doet hij wat hj moet doen, en dat is als een stratocaster clean en licht overstuurd supercool klinken. (johnson clean.... niet precies, maar iig heel stuk closer dan mn charvel model 6 :p)

Harrald

vulvasonic
7 oktober 2005, 21:46
FELICITA!


Foto's!

Anders_Destium
7 oktober 2005, 22:40
gefeliciteerd ermee :)

Een sunburst, hoe durf je :evil:

Ibanez RuleZ
7 oktober 2005, 23:09
ik heb altijd een zwak voor sunbursts gehad :razz:, het maple fretboard maakt het wel minder standaard

foto's volgen na het weekend. ik moet zeggen, er wordt veel gezeurd over die finish, maar dat matte vind ik eigenlijk best mooi, is weer eens wat anders en als ie snel beschadigd.... boeie, dat is RELIC :cool: :cool: :cool: (en krassen op mijn gitaar... gebeurt haast nooit, ben veel te zuindig dr op)

Harrald

grayfink
7 oktober 2005, 23:15
Mooi man!