PDA

View Full Version : Variax



Dirk W
4 oktober 2005, 18:51
Ik zag laatst iemand spelen op een line6 variax en was echt onder de indruk. Hij kon allerlij gitaren nadoen en het nog goed laten klinken ook.
Ik speel nu al een tijdje met het idee om zo'n ding te bouwen aangezien ze verschrikkelijk lelijk zijn. Ik dacht daarom aan een prs achtig body en dan "nep pickups" erin te doen. Gewoon wat humbucker onderdelen kopen en het erin zetten maar vervolgens geen windingen en magneet. Zo lijkt het een echte gitaar.
Ik begreep dat ze niet los verkrijgbaar zijn en er een halve computer in die gitaar zit. Dan zou ik die gitaar moeten kopen (goedkoopste model = 425 euro) en daar een soort strat van maken en verkopen. Meer op line6.com
Omdat ik niet zo heel veel ervan af weet nog wat vragen:
- Kun je de hardware echt niet los krijgen?
- Kun je ook andere piezo's (voor een TOM) aansluiten op het systeem?
- Is het enigzins te doen om die hardware te installeren?
- Moet de hele brug overgezet worden of kun je ook een echte tremelo instaleren en daar die "stringguides" in zetten.

Alvast bedankt. Ik hoop dat er iemand is met ervaring. Of het doorgaat kan ik niet garanderen ivm geldaanvoer.
Dirk

SimonS
4 oktober 2005, 19:07
kijk eens op www.warmoth.com, die verkopen vervangingsbodies voor de (ook in mijn ogen lelijke) bodies van de gewone Variax. De electronica kun je gewoon overzetten.


Verder weet ik niet of die piezo brug vervangingen die je noemt gaan werken...

Mattia
4 oktober 2005, 19:18
Nee, je kan de hardware Echt Niet Krijgen. Het is proprietary, en Line6 gaat dat spul zeker niet verkopen, zomaar los. Je zal 'gewoon' een Variax moeten kopen.

Geen idee of andere Piezo's het ook zouden doen; in principe zou dat wel moeten, maar je zou wel kans lopen dat de boel niet goed 'tracked' en dergelijke. Ik weet niet hoe nauw dat allemaal luistert. Het zijn de saddles die je moet hebben, verder, niet de gehele brug. Als die wel eruit te halen zijn, tenminste.

http://www.guitarbuildingtemplates.com/Variax heeft Variax frees templates, als je daar wat aan hebt.

Jeanken
4 oktober 2005, 19:49
Volgens mij is de brug van de Variax een van de betere voor zijn doel, het zou niet veel zin hebben die te gaan veranderen, je kan er enkel problemen mee krijgen.
De goedkoopste reeks heeft wel identiek hetzelfde systeem als de duurdere qua electronica dus ik zou gewoon die goedkoopste kopen, ergens een body en desnoods een nek (kan je wel nog gebruiken van de andere als geld een probleem is) scoren of zelf maken kan ook en overzetten maar..
Je kan ipv nephums ook gewoon echte erin plaatsen, dan heb je een leuk gitaartje me dunkt, heb je zowel modelling als echte sounds in een gitaar.
Veel geluk en laat zeker iets weten hoe het uitgedraaid is als je idee doorgaat.

Dirk W
4 oktober 2005, 23:02
@ simons
Ja klopt, maar dan kom je weer op hetzelfde uit. Dan heb je alsnog een variax met variax body en ben je geen stap verder. Ik wil graag een gitaar die er niet uitziet en die behalve klank zoveel mogelijk op een gewone gitaar lijkt.
@ Mattia
Hey das handig. Dat zou echt handig zijn.
@Jeanken
Ik wil een tremelo, de goedkoopste heeft een gewone vaste strat brug. Dat vind ik niks. De duurdere met tremelo (variax 600) ben je meteen 800 euro voor kwijt, het is dus goedkoper om die "saddles" op een andere tremelo te zetten. Een hipshot heeft bv dezelfde grote saddles.

Bluesbreaker
4 oktober 2005, 23:07
@ simons
Ja klopt, maar dan kom je weer op hetzelfde uit. Dan heb je alsnog een variax met variax body en ben je geen stap verder. Ik wil graag een gitaar die er niet uitziet en die behalve klank zoveel mogelijk op een gewone gitaar lijkt.

Huh? Als je op de warmorth site kijkt zie je daar vervangingsbodys voor de variax staan in strat en tele model, dat is toch wat je zoekt?

SimonS
4 oktober 2005, 23:11
ja. wat hij zei

Dirk W
5 oktober 2005, 15:50
ow hey, je hebt gelijk. Ik dacht dat ze alleen variax bodys hadden. Sorry, ze hebben ook teles. (en die strat is precies een variax toch?)
Maar ik wil zelf een body maken. Vind ik leuker ; :razz:

SimonS
5 oktober 2005, 15:56
http://www.vettaville.com/photos/Variax/Floating%20-%20Variax%20Back.jpg
vs
http://www.acmeguitarworks.com/images/bodies-necks/2burst_back_800.jpg
maare, groot gelijk: zelf bouwen is uiteraard leuker :)

Noid
12 oktober 2005, 22:44
Je kunt ook nog even verder zoeken op internet voor leuke ideeen. Er zijn al redelijk wat knutselaars geweest die mooie dingen hebben gedaan met die Line 6 techniek, zoals ingebouwd in een Parker, ingebouwd in zelfbouw telecasters en prs, ingebouwd in squiersstratjes, enz.

Dirk W
13 oktober 2005, 08:34
Ja klopt. Het is wel eerder gedaan. Jeff Miller ook, http://www.guitaristjeffmiller.com/mods10.htm
Ik ben nu vooral aan het sparen voor een variax, zodra ik die heb zal ik verder kijken of het een beetje te doen is. Ik ben dan sowieso nog een hoop geld kwijt aan andere onderdelen, dus ik zal waarschijnlijk opnieuw moeten sparen.

Noid
14 oktober 2005, 00:29
Ja, onder andere die Jeff Miller. Heb je trouwens ook wel eens naar zijn soundfiles geluisterd? Die gast kan spelen zeg!

wytz
14 oktober 2005, 12:02
holy mac wat is die gitaar van die jeff miller prachtig geworden...!

Dirk W
14 oktober 2005, 13:15
Ik denk dat ik toch maar niet zon hele kitcherige prs ga maken hoor, ik zat meer te denken aan een stratje en die dan reliccen. Dat vond ik er altijd wel vet uitzien op strats. Dan misschien een squire logo erop zetten.
Ik was niet van plan om die hoge radius van een strat over te nemen, vind ik niet lekker spelen.

Ibanez RuleZ
14 oktober 2005, 21:53
die gast kan zeker leuk spelen :D: hot for transplant s een hele mooie Van Halen ripp-off (hot for teacher, echt lachen nummer).

ik weet niet of het opvalt, maar de sound bij de laatste solo met ECHTE elementen klinkt wel veel vetter dan die variax, die best cool klinkt, maar naast de echte HB's toch wel wat tegen valt IMO

Harrald

Noid
17 oktober 2005, 00:00
die gast kan zeker leuk spelen :D: hot for transplant s een hele mooie Van Halen ripp-off (hot for teacher, echt lachen nummer).

ik weet niet of het opvalt, maar de sound bij de laatste solo met ECHTE elementen klinkt wel veel vetter dan die variax, die best cool klinkt, maar naast de echte HB's toch wel wat tegen valt IMO

Harrald

Mooi he (hot for transplant). Dat van die solo was me niet opgevallen. 'k zal binnenkort nog wel eens luisteren.