PDA

View Full Version : De techniek van Ritchie Blackmore



Hendrix
4 oktober 2005, 18:45
Hallo allemaal,

Ritchie Blackmore is mijn grootste voorbeeld en ik vroeg me af of er websites zijn over zijn gitaarspel en hoe hij soleert en welke toonladders hij gebruikt.
Ik neem aan dat hier ook een aantal Blackmore-fans zijn, misschien kunnen jullie meer vertellen?
met vriendelijke groeten,
Dennis

Scali
4 oktober 2005, 19:28
Ik ben niet zo heel bekend met zijn werk, maar heb wel eens wat nummers van hem gecoverd...
Volgens mij draait het voornamelijk om pentatonische ladders, harmonische mineur ladders, en diminished arpeggios, hier en daar naar smaak aangevuld met chromatische noten.

Stratman70
4 oktober 2005, 19:32
Ha eindelijk weer eens een Blackmorefan hier op het forum. Ik ga hem over 10 dagen zien in Amsterdam (Pepsi stage) met zijn band Blackmore's Night.

De techniek van Blackmore is niet gemakkelijk uit te leggen, laat staan te kopiëren. Hij maakt gebruik van de bluesladder, gecombineerd met voornamelijk de harmonisch-mineurladder.
Tussen de waterval van noten hoog op de hals, speelt hij regelmatig ook open snaren, wat zijn geluid heel uniek maakt.

Veel van hem luisteren en video's bekijken en oefenen is mijn devies. Maar je zult nooit als hem klinken. dat kan niemand.

Tof dat je ook fan bent. Ik ben het ook. heb zijn handtekening op mijn gitaar staan.http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Suzydetail.jpg

Hendrix
4 oktober 2005, 20:03
Bedankt voor de tips!!

@Stratman70: Besef je wel dat je gitaar nu heilig is? :wink: :D

Stratman70
4 oktober 2005, 20:09
Dat besef ik maar al te goed! 8-)

nopster
4 oktober 2005, 20:33
Jaloers op de gitaar! :o

In januari ga ik naar Deep Purple. Hopelijk is het goed.

vulvasonic
4 oktober 2005, 21:56
Ik vind vooral zijn vibratotechniek en zijn geluid bijzonder mooi. En ook zijn gebruik van dynamiek is iets waar veel gitaristen, inclusief ikzelf, een voorbeeld aan kunnen nemen.
Maar zijn melodisch spel vind ik persoonlijk een stuk minder. De solo van 'Child in time' vind ik zelfs aan de zeer matige zijde.

The wall of dolls
4 oktober 2005, 23:02
Ben ik het wel mee eens, alleen vind ik dan die solo van Child in time weer briljant. IK hou wel van zulk soort solo's die op het randje zijn.

scholier
7 oktober 2005, 16:54
Jaloers op de gitaar! :o

In januari ga ik naar Deep Purple. Hopelijk is het goed.

Gast, realiseer je je wel dat Morse nou gitaar speelt bij Deep Purple inplaats van Blackmore :-?

nopster
7 oktober 2005, 18:27
Ja hoor.
Ik dacht al dat er commentaar ging komen. :)
Daarom staat er bij: hopelijk is het goed...
Ik ken enkel Deep Purple met RB, en niet met Morse.

vulvasonic
7 oktober 2005, 22:02
RB en DP. Blijft een verhaal apart. Ze kunnen eigenlijk niet met elkaar, maar ook zeker niet zonder elkaar.

Ik heb de mazzel dat ik ze nog heb gezien in hun beste bezetting. Dat was zooooooooo goed! :D

scholier
9 oktober 2005, 17:57
Ja hoor.
Ik dacht al dat er commentaar ging komen. :)
Daarom staat er bij: hopelijk is het goed...
Ik ken enkel Deep Purple met RB, en niet met Morse.
:-D Ik dacht al :razz:

Basseytje
17 oktober 2005, 23:22
Ha eindelijk weer eens een Blackmorefan hier op het forum. Ik ga hem over 10 dagen zien in Amsterdam (Pepsi stage) met zijn band Blackmore's Night.

De techniek van Blackmore is niet gemakkelijk uit te leggen, laat staan te kopiëren. Hij maakt gebruik van de bluesladder, gecombineerd met voornamelijk de harmonisch-mineurladder.
Tussen de waterval van noten hoog op de hals, speelt hij regelmatig ook open snaren, wat zijn geluid heel uniek maakt.

Veel van hem luisteren en video's bekijken en oefenen is mijn devies. Maar je zult nooit als hem klinken. dat kan niemand.

Tof dat je ook fan bent. Ik ben het ook. heb zijn handtekening op mijn gitaar staan.http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Suzydetail.jpg

heb je er al extra lak overheen gespoten??? zou ik iig wel doen die gitaar is idd ineens een stuk heiliger

grayfink
31 december 2005, 23:57
Nog ff ontopic: RB's sound komt mede doordat hij op scalloped halzen speelt. Dwz; het hout tussen de frets is uitgehold, vingertoppen dus geen contact met het hout, en meer ruimte voor vibrato. Hij speelt op strats zonder midden element (Die zie je wel, maar is een dummie/niet aangesloten) en hij wisselt nogal eens van element tijdens het soleren.
Ook las ik laatst op dit forum dat hij de halzen van zijn gitaren verlijmde voor meer sustain.
Eind jaren 70, begin 80 was ik helemaal leip van Deep Purple/Rainbow/Uriah Heep, vooral dankzij Blackmore ben ik toen begonnen met gitaarspelen.

THW
3 januari 2006, 10:55
Tja, de techniek van Ritchie Blackmore, je kan ook ff hier kijken: http://www.dinosaurrockguitar.com/bios/Blackmore.shtml
Best interesant om te lezen, het stukje "guitar style" zal wel het interesants zijn voor jou.


Scale wise, Ritchie's licks often mix the Blues scale the with the Dorian and chromatics. He was the first rock player to make extensive use of Aeolian minor, and he sometimes throws in some Middle Eastern flavored licks from what has become known as Blackmore's snake-charmer scale (a variation of the Hungarian Minor).

Thijs G
3 januari 2006, 11:17
ben niet echt heel bekend met Deep Purple, heb wel een paar cd's, maar daar blijft het toch echt bij, waarom is Blackmore eruit gestapt bijvoorbeeld ?

THW
3 januari 2006, 11:24
ben niet echt heel bekend met Deep Purple, heb wel een paar cd's, maar daar blijft het toch echt bij, waarom is Blackmore eruit gestapt bijvoorbeeld ?
HIj vond dat de 2 nieuwe zangers (die hij zelf trouwens had aangenomen): Glenn Hughes en David Coverdale, de stijl van de band (en daarbij Ritchie's visie) te veel veranderde.
Aan de ene kant zonde maar aan de andere kant hadden we anders nooit Rainbow gehad en geen "Come And Taste The Band" wat ik weer een goed album vind :cool:

Uiteindelijk is hij weer terug gekomen bij Deep Purple (meteen een Reunie van Deep Purple aangezien ze na "Come And Taste The Band" uitelkaar waren gegaan) en is daarna in en uit Deep Purple geweest voordat hij weer aan andere dingen begon :-?

Thijs G
3 januari 2006, 12:56
Mm idd jammer, maar dat neemt niet weg dat Morse een uitzonderlijk goede gitarist is

THW
4 januari 2006, 21:50
Mm idd jammer, maar dat neemt niet weg dat Morse een uitzonderlijk goede gitarist is
dat zeker maar there is no replacing the original :wink:

THW
4 januari 2006, 21:51
Mm idd jammer, maar dat neemt niet weg dat Morse een uitzonderlijk goede gitarist is
dat zeker maar there is no replacing the original :wink:

patricia
27 januari 2006, 23:33
ahhhhhh ritchie blackmore!!

een wereld gitarist!!
ik ben een steve vai fan maar ehh ritchie?
een heerlijke gitarist om naar te luisteren en te kijken.

Kris Haex
28 januari 2006, 00:35
Hij is echt geweldig!!

Stratman70
3 februari 2006, 11:26
heb je er al extra lak overheen gespoten??? zou ik iig wel doen die gitaar is idd ineens een stuk heiliger
BUT OF COURSE!!!!!! :D

paul24
11 mei 2006, 23:55
:) een paar maanden terug een intervieuw met Ian Gillan(zanger van DP) over zijn kijk op hedendaagse muzikanten waaronder Bon Jovi, en nog tal van anderen. Over Bon Jovi, '..dit is echt studio-werk, 7 laagjes op mekaar...' Nooit van BJ gehoord...en toen weer werk van een ander muzikant, zei hij : 'Oh man, this is crap...wot a waiste of talent..if this guitarist has talent, at all...' De intervieuwer,'This is a new album of RB...'
He used to be a great guitarist, man, wot happened to RB'???? :gitarist: :gitarist:

Smoke on the water...Black night...Ritchie is great....

The wall of dolls
12 mei 2006, 08:49
Hij zei ook in een interview dat de manier van articuleren een belangrijk deel van gitaarspelen was en dat daarom Blackmore zo goed was.

Stratman70
12 mei 2006, 09:31
Veel gitaristen zijn qua spel en sound inwisselbaar, ontlopen elkaar niet zoveel, zijn erg goed, articuleren elke noot, houden zich precies aan hetgeen er in de theorie is geleerd, spelen alles binnenskaders en bij Blackmore is dat allemaal niet van toepassing. Als hij een blues speelt, schuwt hij de harmonisch mineurladder niet, heeft een unieke plectrumaanslag, doet soms ook 'zomaar wat', wat dan toch functioneel kan klinken, heeft de mooiste bijtende, agressieve) strattone, kent ongehoord veel dynamiek in zijn spel....

nu ja, dit zijn toch een aantal zaken waarin hij zichzelf zo uniek maakt.

Wat betreft Gillan: Inderdaad maakt Blackmore zo nu en dan echte crap. Maar dat deed hij ook al ten tijde van Deep Purple en Rainbow. Toch is Blackmore's Night geen slechte band. Op de acoustische gitaar vind ik hem steengoed.

The wall of dolls
12 mei 2006, 17:52
Veel gitaristen zijn qua spel en sound inwisselbaar, ontlopen elkaar niet zoveel, zijn erg goed, articuleren elke noot, houden zich precies aan hetgeen er in de theorie is geleerd, spelen alles binnenskaders en bij Blackmore is dat allemaal niet van toepassing. Als hij een blues speelt, schuwt hij de harmonisch mineurladder niet, heeft een unieke plectrumaanslag, doet soms ook 'zomaar wat', wat dan toch functioneel kan klinken, heeft de mooiste bijtende, agressieve) strattone, kent ongehoord veel dynamiek in zijn spel....

nu ja, dit zijn toch een aantal zaken waarin hij zichzelf zo uniek maakt.

Wat betreft Gillan: Inderdaad maakt Blackmore zo nu en dan echte crap. Maar dat deed hij ook al ten tijde van Deep Purple en Rainbow. Toch is Blackmore's Night geen slechte band. Op de acoustische gitaar vind ik hem steengoed.

Ik ivnd juist dat veel gitaristen niet goed articuleren. Maar verder heb je natuurlijk helemaal gelijk, vind ik. Vooral die toon in combinatie met een goede articulatie maakt veel van die 70's gitaariconen zo interessant. En natuurlijk de speelsheid, gewoon af en toe maar dingen doen die in je opkomen en vaak nog briljant uitpakken ook

vulvasonic
12 mei 2006, 22:59
Nog ff ontopic: RB's sound komt mede doordat hij op scalloped halzen speelt. Dwz; het hout tussen de frets is uitgehold, vingertoppen dus geen contact met het hout, en meer ruimte voor vibrato.

Klopt ten dele. Zijn vibratotechniek heeft hij onder andere te danken aan die scalloped halzen. Door zijn vingers in te drukken ipv op en neer te bewegen krijgt hij een ander soort vibrato. Maar zijn sound an sich heeft daar minder mee te maken. Veel gitaristen met normale halzen raken het hout ook niet, ikzelf ook niet.
Ik heb wel eens op een gitaar gespeeld met een scalloped neck, maar ik kon er prima mee overweg (juist omdat ik de snaren niet hard indruk). Anderen hebben daar aanzienlijk meer moeite mee. Dat zijn altijd van die knijperds... :D


Niemand opgevallen dat Richie Blackmore ook regelmatig gebruik maakt van een heel zacht meeronkende octaver?
Zelfs onder zijn slagpartijen (meestal maar 2 of 3 noten tegelijkertijd trouwens) hoor je zo nu en dan een octaver.

sjoerd5
19 augustus 2006, 09:56
check mijn blackmore videos topic

Stratman70
19 augustus 2006, 19:12
Klopt ten dele. Zijn vibratotechniek heeft hij onder andere te danken aan die scalloped halzen. Door zijn vingers in te drukken ipv op en neer te bewegen krijgt hij een ander soort vibrato. Maar zijn sound an sich heeft daar minder mee te maken. Veel gitaristen met normale halzen raken het hout ook niet, ikzelf ook niet.
Ik heb wel eens op een gitaar gespeeld met een scalloped neck, maar ik kon er prima mee overweg (juist omdat ik de snaren niet hard indruk). Anderen hebben daar aanzienlijk meer moeite mee. Dat zijn altijd van die knijperds... :D


Niemand opgevallen dat Richie Blackmore ook regelmatig gebruik maakt van een heel zacht meeronkende octaver?
Zelfs onder zijn slagpartijen (meestal maar 2 of 3 noten tegelijkertijd trouwens) hoor je zo nu en dan een octaver.
Klopt ten dele ;): de gescallopte hals heeft niks met zijn vibrato te maken. De hals is gescalloped, omdat hij bij het opdrukken anders van de snaren afglijdt. Dit legt hij uit (en demonstreert het ook) in de eerste Blackmore's Night video.
Als je hem zijn vibrato's ziet doen, zie je dat hij zijn handen/vingers gewoon beweegt als iedere andere gitarist.

Wat betreft die octaver: Bij het laatste concert van rainbow in Japan (1984) stond het hele concert dat ding aan. Ik vond het geen gehoor (soms was het wel mooi, zoals het intro van Difficult To Cure) en het werd gaanderweg telkens irritanter.

Vanaf ongeveer 1993 heeft Blackmore het ultieme stratgeluid vind ik.

piezo
19 augustus 2006, 19:29
Ik heb wel eens gelezen dat Blackmore in de begintijd een Sony Bandrecorder als preamp en/of delay gebruikte. Heb dat ding inderdaad ook wel eens op het podium zien staan.
Wie weet daar meer van?

dirty-harry
19 augustus 2006, 20:05
Eigenlijk zou ik graag eens op zo'n uitgehaalde hals spelen, ik denk dat het zallig spelen is en mischien sneller voor de solo's.
Ik zag juist een topic over de tien beste gitaristen, waar is blackmoore naartoe.
Inelk geval hij is de grondlegger van vele subgenre's.

RITCHIE RULES

heavy-metal-thunder
24 augustus 2006, 19:43
Jaloers op de gitaar! :o

In januari ga ik naar Deep Purple. Hopelijk is het goed.

Steve Morse mag nog zo goed zijn, DP zonder Richie verliest een deel van zijn magie (voor mij, toch)

heavy-metal-thunder
24 augustus 2006, 19:56
Nog ff ontopic: RB's sound komt mede doordat hij op scalloped halzen speelt. Dwz; het hout tussen de frets is uitgehold, vingertoppen dus geen contact met het hout, en meer ruimte voor vibrato. Hij speelt op strats zonder midden element (Die zie je wel, maar is een dummie/niet aangesloten) en hij wisselt nogal eens van element tijdens het soleren.
Ook las ik laatst op dit forum dat hij de halzen van zijn gitaren verlijmde voor meer sustain.
Eind jaren 70, begin 80 was ik helemaal leip van Deep Purple/Rainbow/Uriah Heep, vooral dankzij Blackmore ben ik toen begonnen met gitaarspelen.

Ik ook! Smoke on the water!

Shit, moet ik nu net dit artikel lezen... binnen 5 minuten ga ik bij iemand die een Fender Tele en een Strat verkoopt. Ik wou de tele... wedden dat het een strat wordt!

patricia
24 augustus 2006, 20:19
ik vindt steve morse een hele goeie gitarist,maar ritchie is gewoon niet te vergelijken met morse.

die is gewoon stukken beter!!!
blackmore is een wereld gitarist.(net als vai)

heavy-metal-thunder
25 augustus 2006, 00:52
ik vindt steve morse een hele goeie gitarist,maar ritchie is gewoon niet te vergelijken met morse.

die is gewoon stukken beter!!!
blackmore is een wereld gitarist.(net als vai)

Ik ben géén fan van Vai, maar ik moet wel toegeven dat hij een wereldgitarist is. HIj kan dingen die anderen niet kunnen. Daarom dat ik het zo spijtig vind dat destijds Malmsteen bij de G3 gehaald werd. Satriani en Vai dat is top... Malmsteen :-(

Kris Haex
26 augustus 2006, 21:38
Ritchie Blackmore is wereldklasse!

Stratman70
27 augustus 2006, 17:16
Ik heb wel eens gelezen dat Blackmore in de begintijd een Sony Bandrecorder als preamp en/of delay gebruikte. Heb dat ding inderdaad ook wel eens op het podium zien staan.
Wie weet daar meer van?

Het is een gemodificeerde Aiwa tapedeck, die hij gebruikt als pre-amp/compressor naar de gitaarversterker toe.

heavy-metal-thunder
30 augustus 2006, 09:15
In mijn jeugd was ik een behoorlijk Blackmore-fan, vooral de Rainbow periode.

zijn er sites waar je interessante weetjes over Richie tegen komt?

Stratman70
30 augustus 2006, 11:56
http://www.moreblackthanpurple.co.uk/

http://www.blackmoresnight.com/index2.htm

http://rainbowfanclan.com/

http://com3.runboard.com/bdeeppurplefanforum

Vooral de laatste twee zijn erg interessant.

heavy-metal-thunder
30 augustus 2006, 13:11
http://www.moreblackthanpurple.co.uk/

http://www.blackmoresnight.com/index2.htm

http://rainbowfanclan.com/

http://com3.runboard.com/bdeeppurplefanforum

Vooral de laatste twee zijn erg interessant.

thanks, want buiten zijn muziek weet ik niets over hem. Op zich is dit wel het belangrijkste, maar ik vind het altijd fijn om wat meer over het privéleven te weten.

artnaz
16 september 2006, 15:07
Ha eindelijk weer eens een Blackmorefan hier op het forum. Ik ga hem over 10 dagen zien in Amsterdam (Pepsi stage) met zijn band Blackmore's Night.

De techniek van Blackmore is niet gemakkelijk uit te leggen, laat staan te kopiëren. Hij maakt gebruik van de bluesladder, gecombineerd met voornamelijk de harmonisch-mineurladder.
Tussen de waterval van noten hoog op de hals, speelt hij regelmatig ook open snaren, wat zijn geluid heel uniek maakt.

Veel van hem luisteren en video's bekijken en oefenen is mijn devies. Maar je zult nooit als hem klinken. dat kan niemand.

Tof dat je ook fan bent. Ik ben het ook. heb zijn handtekening op mijn gitaar staan.http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Suzydetail.jpg

Toen ik dit zag werd ik meteen duizelig... Dude, ik heb er gewoon geen woorden voor...... nee, ik kan echt geen woord uitbrengen..........

Wat Blackmore betreft, ik zal niet vertellen waarom hij de allerallerbeste is, want over 3 uur moet ik naar de tandarts. En ik weet niet waarom iedereen probeert om een toonladder aan Blackmore's spel toe te wijzen... Waarom moet een god als Blackmore een toonladder hebben? hij kan toch gewoon elke toon voortbrengen die hij wil? Dus volgens mij is het allemaal gevoel (met in de basis een mineur-toonladder).


Weet iemand btw welke pickups Blackmore gebruikt op zijn nieuwe (sunburst)gitaar? En Stratman70 (ik ben er nog steeds niet overheen), hoe in hemelsnaam kom je aan zijn handtekening op je gitaar???