PDA

View Full Version : kablage van pedalboard, tonesucking probleem, help!



istari
4 oktober 2005, 15:24
ok, ik ben op dit moment een pedalboard aan't bouwen. Ik doe wat interne kablage, zodanig dat me wat tijd spaart bij het opzetten van het podium op optredens.

Eerst even mijn setup uitleggen:

gitaar - > FX board - > 2 amp heads

in m'n pedalboard heb ik dus een A/B/Y pedaal zitten om naar mijn verschilende heads te gaan.

Nu wou ik aan de hand van een multikabel mijn FX board naar mijn amps gaan.
Daatvoor had ik een female speakon connector op de kist van m'n pedalboard gemonteerd (4 pin connectie).

Van mijn ABY ga ik dus met de 2 outpujacks aan de female speakon op de kist gesoldeerd. Alle + en - gerespecteerd.

De 'multikabel' zelf heb ik gemaakt van een XLR kabel, zijnde 2 aders en een massa. Die heb ik aan male speakon connectors gesoldeerd. Ik heb de massas (-) van de male speakon met elkaar verbonden, dat spaarde me een ader uit in de kabel.

Op het einde van die kabel, richting amps had ik een bakje gemaakt die de ene kabel weer opsplitst in 2, naar de amps.


NU, ik heb enorme tonesucking in deze setup, en overspraak van de 2 kabels. Alle sprankel is weg uit mijn gitaargeluid. Ik heb het systeem getest, en het verlies ligt 100% zeker in de kabage.

Ik vraag me af waar het probleem ligt;

- ligt het aan de XLR die ik als multikabelk heb gebruikt, en de massa van de 2 lijnen gemeenschappelijk heb gebruikt?

- mocht ik geen speakon connectoren gebruikt hebben?


Wat zou desnoods WEL een oplossing zijn?

SimonS
4 oktober 2005, 15:29
misschien de kabel van FXboard naar de 2 versterkers dubbel isoleren? Dus met een vierpolig snoer, 2+ en 2- waarbij de 2+ (die elk naar een aparte amp gaan) allebei apart zijn afgeschermd.

istari
4 oktober 2005, 15:33
misschien de kabel van FXboard naar de 2 versterkers dubbel isoleren? Dus met een vierpolig snoer, 2+ en 2- waarbij de 2+ (die elk naar een aparte amp gaan) allebei apart zijn afgeschermd.

Inderdaad, naar zo'n kabel ben ik ook 2 dagen op zoek geweest, ik vond wel zo'n kabels, maar de aders waren alelen veel te dun om er deftig geluid door te jagen denk ik, dus had ik om te proberen deze dikkere XLR kabel geprobeerd. Zou die gemeenschappelijke massa over 3,5 meter de oorzaak van die hevige tonesuck kunnen zijn?

SimonS
4 oktober 2005, 15:42
3,5 meter met veel tonesuck is niet zo normaal. Er vanuit gaande dat het niet aan je FXboard zelf ligt: de overspraak tussen beide signalen zit ´m in de afscherming van de beide aders t.o.v elkaar.

Verder heb ik niet echt een idee van je tonesuck-probleem. Misschien ook in de aarding, maar de pluggen die je gebruikt zijn natuurlijk ook niet bedoelt voor jou toepassing...

Iemand anders nog?

bert k
4 oktober 2005, 16:00
Ik zou om te beginnen die Speakon connector vervangen. Dat is een luidsprekerplug, en is nergens afgeschermd. Verder zo veel mogelijk afgeschermde kabel gebruiken. Maar als je na je a/b/y box naar je amps gaat zou het wel moeten kunnen in 1 kabel...

O ja, wat is in godsnaam 'Kablage' Dat is zeker geen Nederlands woord :-D

istari
4 oktober 2005, 16:16
kablage = bekabeling

welke connector gebruik ik dan beter wel?

SimonS
4 oktober 2005, 16:21
XLR of jack??? wat blijft er nog over :roll:

bert k
4 oktober 2005, 16:46
XLR of jack idd. Wist je trouwens dat je XLR ook 4 en 5 polig hebt? Kan best handig zijn voor een multi touwtje.
Het voordeel van XLR is dat het stevig is en de kabel blokkeert.
Maar met stereo jack gaat het ook. Wat doe je aan de kant van je amp? Splitst het snoer dan in twee keer jack?

istari
4 oktober 2005, 16:46
op een jack zal ik in ieder geval geen 4 aders los van elkaar solderen, dus het zal de 4/5 pin XLR zijn dat ik nodig heb

istari
4 oktober 2005, 17:29
ik dnek dat ik in ieder geval niet voor de jack ga, want dan heb ik wer het probleem van de gemeenschappelijke massa

SimonS
4 oktober 2005, 18:17
een gemeenschappelijke massa ín de plug is geen probleem. Het probleem van de gemeenschappelijke massa zit ´m in de kabel. Op 3,5 meter zul je het verschil niet horen van een gemeenschappelijke massa in zo´n lullige jackplug. Maar, ik zou ook voor XLR gaan. Dat is technisch gezien gewoon een betere plug.

bert k
4 oktober 2005, 18:45
Toch zou gemeenschappelijke massa geen probleem mogen zijn. Veel A/B boxen hebben sowieso gemeenschappelijke massa intern.

SimonS
4 oktober 2005, 18:51
nee, dat probeerde ik ook te zeggen in mn post boven de jouwes. Ik denk wél dat de gemeenschappelijke massa (= afscherming) in de 3,5 meter kabel het probleem is, omdat dáár de 2 signalen niet afgeschermd zijn van elkaar (wat voor de overspraak zal zorgen)

sickpunk
4 oktober 2005, 19:07
Toch zou gemeenschappelijke massa geen probleem mogen zijn. Veel A/B boxen hebben sowieso gemeenschappelijke massa intern.

ja dat is waar, maar zit daar niet vaak een weerstand nog extra bij? ik heb zelf een a/b box gebouwd, ook gemeenschappelijke aarde, weerstand weg gelaten, en nou hoor ik toch nog wat "signaal" naar me versterker gaan, nee duidelijk is et niet en nauwlijks hoorbaar, maar het is er wel. die kabeltjes zullen geen afscherming hebben, dus die zullen zeker de overspraak creeren. (zoek maar wat op over UPT/STP kabels, voor computers) een apparte aarde voor elk signaal zal waarschijnlijk al wel wat schelen, maar een afscherming per "paar"(dus aarde/signaal voor ene amp, aarde/signaal vaan andere amp) zal beter zijn.

istari
4 oktober 2005, 20:19
zijn dit dan oplossingen voor de overspraak (ik neem aan van wel), maar biedt dit ook oplossing tot het tonesucken?

sickpunk
4 oktober 2005, 20:34
tonesuck zal ook mede komen door overspraak, je raakt waarschijnlijk wat signaal kwijt er door, doordta alles zich vermengt...

en goede kabels+aansluitingen+goed soldeer werk, zal ook wel helpen met je tone-suck

istari
4 oktober 2005, 20:37
yeps, heb ik rekening mee gehouden, alle stekkers zijn neutrik, kabel is ook goed en dik genoeg, en solderen doe ik al 15 jaar :oops:

sickpunk
4 oktober 2005, 20:41
nou probeer het dan eerst door je paren te isoleren, dat zal je sowieso nodig hebben dnek ik, en een overbodige luxe zal het nooit zijn... wie weet lost het wel wat op!

istari
4 oktober 2005, 20:48
kan de speakon op enige manier KLANKMATIG enige invloed hebben? gezien hij 4 connectoren heeft...

sickpunk
4 oktober 2005, 20:51
daar durf IK nix over te zeggen :P
maar volgens andere hier is het niet het meest ideale!

istari
4 oktober 2005, 20:55
en even los van de kabel discussie;

op mijn pedalboard staat hetvolgende: BOSS tuner , dunlop wah (modded en true bypass), proco rat (true bypass), BOSS digital delay, en een Morley ABY split/switch

Nu, ik heb van velen horen zeggen dat die BOSS tuner ook serieus zuigt. In hoeverre is het interessant dat ik een a/b switch daravoor zou zetten om het in appart circuit te zetten. Kan het zijn dat een a/b of a/b/y ook toon zuigt? Is mijn MOrley switch ook zo ene? Wat omtrent die digital delay?

Dit los van het zuigen van m'n kabels, want dat was echt opmerkelijk zwaar, hoe zit het met de pedalen?

pol
4 oktober 2005, 21:58
ik zou een a/b/y box gebruiken met actieve buffer, zoals die van radial engineering, of een lehle, want verlies heb je altijd als je met een passieve a/b/y naar 2 amps gaat, omdat je gitaar 2 amps moet aansturen.

SimonS
4 oktober 2005, 22:22
Dus samenvattend uit de verschillende reacties:

probleem 1: tonesuck
oplossing:
-Tuner bypassen
-uitgang voor ABY-box bufferen
-overspraak voorkomen (overspraak geeft nl signaalverlies)

probleem 2: overspraak
-de 2 signaalsnoeren aarden (lees: afschermen)
-andere connector op FXboard uitgang gebruiken