PDA

View Full Version : Hoe kwetsbaar is een condensator microfoon nu echt?



Lutz
4 oktober 2005, 12:22
Hoi,

Ik ben sedert een week of 2 bezitter van de Behringer B2 Pro (condensator microfoontje).

Het basis idee voor de aankoop van deze mic was om mijn akoestische gitaar op te kunnen nemen. Daarvoor gaat dit tamelijk goed (okja het is wat stil maar daar kan een mic preamp al snel iets aanveranderen maar daar gaat het nu momenteel even niet over) maar ik lees op verschillende websites als ook in reviews dat een condensator mic heel breed in te zetten is.

Dus dacht ik waarom zou ik hem ook niet gebruiken om mijn guitar cabinet te mic'en? Hier komt echter het probleem naar boven, overal lees ik dat een condensator mic blijkbaar gemaakt is uit 2 hele dunne velletjes omdat dit heel goed de trilling opvat. Ook hoor ik vaak vallen dat ze enkel in studio gebruikt worden omdat ze live met een veel te groot schade risico zitten.

Nu is mijn vraag: in hoeverre is een condensator microfoon nu echt kwetsbaar? Want ik ben namelijk gewoon om met mijn dynamische microfoons op een tamelijk hoog volume op te nemen maar ik ben bang als ik dit ook ga doen met men condensator microfoon dat ik dan wel eens 1 van die 2 velletjes die erin zitten en het geluid oppikken zou kunnen scheuren door een te grote druk....

Dus nu zou ik graag eens weten hoe jullie hier tegenoverstaan of als iemand van jullie ervaring heeft in het mic'en van guitar cabinets met condensator microfoons?


Thanks in advance,


Lutz

bert k
4 oktober 2005, 13:08
Dat gaat best wel, ze kunnen een behoorlijke geluidsdruk hebben. Als de herrie teveel wordt zal hij niet scheuren of zo, maar die twee velletjes raken elkaar en dat klinkt als de meest smerige vervorming. Dat hoor je dus snel genoeg. De oplossing is dan om de mic wat verder weg te zetten. Thuis of in de studio geen probleem, maar live heel onhandig.

Het kwetsbare zit erin dat je hem niet moet laten vallen. Dat gaat van boem, stuk.

Han S
4 oktober 2005, 13:11
Condensators zijn wat kwetsbaarder dan dynamische mics, maar op de eerste plaats moet je met een dynamische ook voorzichtig omgaan en op de tweede plaats, een condensator kan best tegen hoge geluidsdrukken hoor.

Ik heb wel eens een AKG D12 gehad, toch de (dynamische)bassdrum microfoon bij uitstek, met een deuk in het membraan waardoor er weinig laag uit kwam.

Waar een groot membraan condensator niet goed tegen kan is de zg windblasts, dus als je hem in het gat van het voorvel van de basdrum zet. Of buiten in de harde wind, maar met een gitaarluidspreker blaas je hem niet aan gort hoor.

Het membraan van de condensator is tussen de 3 en 10 micron dik, maar wel van sterk mylar en dat kan wel ergens tegen. Waar je ook voor moet uitkijken is sproeiende zangers, altijd een spatscherm er voor want die opgedroogde fluimen maken op een goed moment sluiting en dan gaat ie knetteren. Er staat namelijk spanning op het membraan.

En niet mee gooien, kan ie absoluut slecht tegen.